۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۴۰۸۰۹
سخنگوی کمیسیون انرژی:
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، فرمان رئیس جمهور آمریکا برای معافیت ۸ کشور از خرید نفت ایران را نشان دهنده شکست آمریکا دانست و گفت: ترامپ این فرمان را از روی استیصال و با اکراه صادر کرده است. این نشان می‌دهد که آمریکا در سیاست اصلی‌اش شکست خورده است.
به گزارش پایداری ملی، اسدالله قره‌خانی اظهار کرد: سیاست‌های آمریکا صفر و صدی است و حالا که به نقطه مورد نظر خود نرسیده‌اند می‌توان گفت که آنها شکست خورده و ما در عین حال روال طبیعی خود را ادامه می‌دهیم.

وی یادآور شد: آمریکا اعلام کرده بود که سه ماه زمان برای مباحث تحریم مالی و بانکی و شش ماه وقت برای تحریم نفت در نظر گرفته است در این شش ماه پالایشگاه‌ها باید شرایط خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کردند که از خرید نفت ایران صرف نظر کرده و نفت کشورهای دیگر را جایگزین کنند. برای رسیدن به این هدف دیپلماسی قوی از ترامپ تا وزیر خزانه داری به عنوان رئیس گروه تحریم‌ها و اعضای کنگره به کار گرفته شده تا بتوانند کشورها را از نخریدن نفت از ایران قانع کنند.

قره خانی ادامه داد: کشورهای اوپک و غیر اوپک نیز گفته بودند که نفت بیشتری تولید می‌کنند تا جایگزین نفت ایران باشد. همه این اتفاقات رخ داد اما در نهایت از روی استیصال و نه انتخاب مجبور به معاف کردن ۸ کشور از خرید نفت ایران شدند که حتما این کار با اکراه انجام شده است لذا می‌توان این موضوع را نشان دهنده شکست و ناتوانی آمریکا در رسیدن به هدفش دید.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد:‌ با این اتفاق دو فرصت برای ما ایجاد شد اولین موضوع راه افتادن بخش خصوصی و قسمت بورس نفت بود دومین موضوع آن است که کشورهای غربی اروپایی و آسیایی دنبال آن هستند که به غیر از کانال سوئیفت کانال دیگری پیدا کرده تا جایگزین سوئیفت شوند که سوئیچ آن در دست آمریکا است. آنها می‌خواهند یورو را جایگزین کرده و دلار را ضعیف کنند چون حس می‌کنند حرکتی که امروز آمریکا انجام داده می‌تواند به عنوان یک اهرم مقابله گرایانه به کار گرفته شود. آنها این کار را برای این که در آینده به آن مبتلا نشوند انجام دادند و به دنبال راهی برای جایگزین دلار هستند.

وی با این احتمال که در آینده کشورهای دیگری از خرید نفت ایران مسثننی  می‌شوند، گفت: در گذشته همه دنیا اعم از غرب و شرق و سازمان ملل و اروپا و آمریکا در یک صف و ما در صف دیگر بودیم اما امروز آمریکا تنها مانده و همه در طرف دیگر قرار دارند. این همان اراده سیاسی است که می‌توان آن را باور کرد که همه در نقطه مقابل آمریکا هستند. این که در  عمل اتفاقی رخ می‌دهد یا توفیقی حاصل می‌شود بحث دیگری است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر