۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۴۰۷۹۷
مانور شبیه سازی میدانی پدافند غیرعامل، آمادگی تیم های واکنش سریع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مقابل بیماری های نوپدید در مبارکه برگزار شد.

به گزارش پایداری ملی، رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مبارکه علی پارسا، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان مبارکه اظهار کرد: مانور فرضی عملیات پدافند غیرعامل با رویکرد مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان مبارکه در جنوب غربی استان اصفهان برگزار شد.  

وی افزود: هدف از برپایی این مانور را سنجش، آموزش و تقویت آمادگی کارکنان و اعضای کارگروه پدافند غیرعامل استان در زمان بروز بیماری هایی همچون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.  

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مبارکه تصریح کرد: مانور مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در مقابل بیماری های نوپدید در این شهرستان با مشارکت و همکاری فرمانداری مبارکه، اورژانس و بهداشت و درمان این شهرستان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.  

وی تصریح کرد: در این مانور با شبیه سازی کانون آلوده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان مبارکه ضمن کنترل و سنجش میزان آمادگی در زمان بروز حوادث، کاستی ها و چالش ها در این زمینه نیز شناسایی شد.  

پارسا با بیان اینکه بررسی عملکرد، ارتقای دانش و چگونگی برخورد با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از جمله اهداف برگزاری این مانور بود، تصریح کرد: در این راستا این مانور با انجام اقدامات پیشگیرانه از جمله سمپاشی محل نگهداری طیور، انتقال، تریاژ و ایزولاسیون و آموزش راه های پیشگیری از انتقال این بیماری از پرندگان به انسان و همچنین مقابله با این بیماری برگزار شد.  

به گزارش ایمنا، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) میان پرندگان و انسان مشترک است و در مواردی به سایر پستانداران نیز از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم با پرنده آلوده منتقل می شود، این ویروس علاوه بر پرندگان می تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانان مانند پلنگ و ببر را نیز آلوده کند.  

از اوایل دهه ۶۰ میلادی تاکنون واگیری های متعددی از این بیماری در میان طیور اهلی بسیاری از کشورها گزارش شده، اما بیشترین تنوع ویروس های آنفلوانزای پرندگان در میان پرندگان وحشی به خصوص پرندگان آبزی راسته اردک سانان مانند اردک، غاز و قو و پرندگان کرانه زی مشاهده شده است.  

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر