۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۴۰۶۸۸
مدیرکل پدافند غیرعامل قم در آغاز این جلسه اظهار داشت: قرار داد مطالعات طرح جامع پدافند غیرعامل استان و شهر قم بسته شده و فاز یک مرحله نخست این
مدیرکل پدافند غیرعامل قم در آغاز این جلسه اظهار داشت: قرار داد مطالعات طرح جامع پدافند غیرعامل استان و شهر قم بسته شده و فاز یک مرحله نخست این طرح در دست بررسی است. 
مهدی متقیان همچنین با اشاره به بند ز تبصره 12 قانون برنامه و بودجه سال 96 کشور مبنی بر تخصیص بخشی از اعتبارهای شرکت های دولتی و غیر دولتی به طرح های پدافند غیرعامل افزود: از محل اعتبارات این ماده قانونی بالغ بر 20 میلیارد ریال به طرح های پدافند غیرعامل استان اختصاص یافته، و با احتساب منابع مختلف دیگر بدون تحمیل بودجه ای بر دولت، در مجموع حدود 150 میلیارد ریال برای طرح های پدافند غیرعامل استان هزینه شد. 
وی با اشاره به دستورالعمل مشخص شده از سوی کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور مبنی بر اینکه دستگاه های اجرایی می توانند با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه طرح های خود را ذیل موارد پدافندی مطرح و در موافقت نامه های آنها نیز گنجانده شود، افزود: در صورت تعیین تکلیف از طرف استاندار می توانیم در سال جاری شاهد اجرای طرح های پدافندی خوبی در استان باشیم. 
وی با اشاره به تغییر پیدا کردن شرایط و نحوه تهدیدهای دشمن آمادگی دستگاه های اجرایی متناسب با این تغییرها را مورد توجه قرار داد، و گفت: در حال حاضر که هنوز در زمینه مباحث زیر ساختی مانند برق و گاز دچار مشکل جدی نشدیم، باید شرایط پدافند غیرعامل را بپذیریم، تا در مواقع بحران از قدرت بازدارندگی لازم برای مقابله با هر گونه تهدید برخوردار باشیم. 
متقیان همچنین قم را یکی از آماده ترین استان های کشور در حوزه پدافندی دانست و گفت: انبار غلات قم از نظر تامین کالاهای ضروری و اساسی مردم مانند گندم، گوشت و برنج تا یک سال و نیم آینده هیچ گونه کمبود و مشکلی ندارد‌. 

** رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این جلسه با بیان اینکه بخش کشاورزی با توجه به وظیفه ای که در خصوص سلامت و امنیت غذایی جامعه دارد، در راستای شناسایی تهدیدهای کشاورزی و آموزش مدیران و کارشناسان حرکت های خوبی را انجام داده است، به بیان اهم اقدام های پدافندی صورت گرفته در حوزه جهاد کشاورزی استان از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه پرداخت. 
محمدرضا طلایی افزود: در این مدت طی سه مرحله آموزش پدافند زیستی مدیران و کارشناسان و همچنین تعاونی ها، تشکل ها و گروه های هدف انجام شد و همچنان ادامه خواهد یافت. 
رئیس کارگروه کشاورزی شورای پدافند غیرعامل قم گفت: ابلاغ سند راهبردی منابع و ذخایر ژنتیک به دستگاه های اجرایی عضو این کارگروه و اجرای آن نیز از مهمترین اقدام های سازمان جهاد کشاورزی قم در حوزه پدافند غیرعامل است. 
وی سموم کشاورزی را یکی از چالش های حوزه کشاورزی استان خواند و افزود: کمیته تخصصی نیز به منظور بررسی عوارض زیستی محیطی سموم کشاورزی تشکیل شد، و گزارش عملکرد آن به صورت مرتب به شورای پدافند ارائه می شود. 
وی گفت: از سوی مجموعه های نظارتی و تعزیراتی استان در زمینه نظارت بر تولید و مصرف کودهای زیستی کارهای دقیقی صورت گرفته است. 
طلایی با اشاره به اجرای طرح ممیزی واحدهای طیور قم به همت معاونت بهبود تولیدهای دامی جهاد کشاورزی این استان افزود: بواسطه مدیریت و کنترل دقیق بر مرغداری های قم نرخ تراکم در این واحدها به کمتر از 50 درصد رسید. 
وی با بیان اینکه همه واحدهای مرغداری استان به صورت کدگذاری شده در حال تولید بوده و تا این لحظه مشکل خاصی ایجاد نشده است، گفت: یک نقشه جی. ای‌. اس و سامانه اطلاعات جغرافیایی برای شناسایی محل و میزان تولید این واحدها تهیه شده است. 
طلایی وضعیت استان در حوزه بیماری های مشترک انسان و دام را مطلوب تر از سال گذشته عنوان کرد، و با بیان اینکه 60 درصد دام های قم پرواری هستند، افزود: در حالی که سال گذشته 7 کانون بیماری تب برفکی در استان شناسایی شد، امسال 150 درصد دام های قم در برابر این بیماری واکسینه شدند. 

** رئیس سازمان دامپزشکی قم نیز با اشاره به راه اندازی آزمایشگاه دامپزشکی استان، انجام آزمایش های مولکولی برای تشخیص ویروس بیماری های مختلف از جمله فوق حاد پرندگان را از اقدام های در دستور کار این مجموعه دانست و گفت: آموزش های پرسنلی جهت آغاز به کار این آزمایشگاه انجام شده، و قرار است تا سه ماه دیگر دستگاه و تجهیزات مورد نیاز نیز توسط دامپزشکی کشور تحویل داده شود. 
مهدی رفیعی تشخیص بیماری فوق حاد پرندگان را اولویت کاری این آزمایشگاه دانست و افزود: این آزمایشگاه از سطح 2 بالاتر است و تمام استانداردهای لازم با کمک مشاور برای آن پیش بینی شده و هم اکنون نیز به دنبال کسب استاندارد ایزو 1705 برای آن هستیم. 
وی با اشاره به فعال شدن پست قرنطینه شبانه روزی دامپزشکی از ابتدای مهر با هدف کنترل و جلوگیری از شیوع آنفولانزای مرغ گفت: راه اندازی اتاق سرور ایمن اداره کل دامپزشکی استان نیز از جمله کارهایی بوده که در جهت تقویت پدافندی دامپزشکی قم انجام شده است. 

** مدیر مدیریت بحران شهرداری قم نیز در این جلسه با اشاره به ایجاد دو سایت اسکان اضطراری در سطح شهر قم آن را از جمله اقدام های خدمات شهری در حوزه پدافند غیر عامل دانست و گفت: برغم دیدگاه پدافند غیرعامل استان مبنی بر توسعه مراکز اسکان اضطراری خدمات شهری تا عمق 60 کیلومتری شهر، با محدود شدن حوزه استحفاظی شهرداری به داخل شهر، این نهاد در راستای استاندارد سازی زیرساخت های بوستان ها با مدنظر قرار دادن استانداردهای اسکان اضطراری در پارک ها و بوستان های سطح شهر خدمات خوبی را ارائه داده است. 
علی اکبر رحیمی با اشاره به انجام مطالعات فاز نخست طرح جامع پدافند غیرعامل شهر قم افزود: استخراج کلیه ظرفیت های اسکان اضطراری در قالب نقشه اطلاعات جغرافیایی جی. ای. اس و شناسایی زمین های مختلف که امکان این اسکان در آنها وجود دارد، نیز بخش دیگری از برنامه های پدافندی حوزه خدمات شهری شهرداری قم است. 

** رئیس مرکز فوریت های پزشکی قم نیز در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به ایجاد واحد درسی پدافند غیرعامل برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی از دوره کاردانی تا دکترای تخصصی گفت: هدف اصلی این اقدام آشنایی دانشجویان رشته پزشکی با پدافند غیرعامل، و اینکه این موضوع فقط یک کار مدیریتی نیست، و در تمام فرایندهای بهداشت و درمان نقش مهمی را ایفا می کند. 
محمد شهیدی با بیان اینکه اورژانس از حساسترین بخش های علوم پزشکی در رابطه با پدافند غیرعامل محسوب می شود، افزود: به همین علت توسط مدیریت این دانشگاه دبیرخانه پدافند غیرعامل در اورژانس و مرکز فوریت های پزشکی دیده شده است. 
وی همچنین بیمارستان سیار اورژانس این استان را فعال ترین بیمارستان سیار کشور دانست و گفت: این بیمارستان سیار در ایام مختلف سال مانند نیمه شعبان فعال شده و در آن به ارایه خدمات مختلف اورژانسی و پیش بیمارستانی مبادرت ورزیده می شود. 
شهیدی در تشریح برخی فعالیت های پدافندی مرکز فوریت های پزشکی قم برگزاری دوره های آموزشی ویژه مدیران و کارکنان را از جمله آن دانست و افرود: برای تجهیز آزمایشگاه و همچنین دپوی برخی اقلام ضروری باید حداکثر استفاده پدافندی را از بخش خصوصی داشته باشیم، و هر گونه منع قانونی و موانع موجود نیز باید برداشته شود. 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر