۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۴۰۵۲۴
امروزه امنیت غذایی به یکی از مهمترین اولویت‌های امنیتی کشورها تبدیل شده است. کاهش منابع آبی، کمبود مواد غذایی و لزوم تأمین آن برای کشورهای جهان مسائلی هستند که ظرفیت بالقوه تبدیل به بحران‌های امنیتی را دارند.

به گزارش پایداری ملی، در عصر کنونی به جای مسائل نظامی به شرایط و عوامل اقتصادی چون نرخ بیکاری، تورم، میزان GDP یا تولید ناخالص ملی، درآمد سرانه، ذخیره ارزی و میزان جمعیت فعال پرداخته می‌شود در حالیکه در نگرش و گفتمان سنتی تهدید اولا منشأ خارجی دارد و ثانیا وجه نظامی آن قالب است. این عوامل در کنار توانایی دولت در عرضه سطح معقولی از رفاه اجتماعی و امنیت غذایی، مقبولیت و مشروعیت دولت را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

اهمیت حفظ امنیت غذایی بسیاری از کشورهای توسعه یافته را مجبور به خرید زمین‌های کشاورزی خارج از مرزهای خود کرده است. تأمین مواد غذایی استراتژیک و وابسته‌سازی کشورهای مختلف و یا کاهش وابستگی به این محصولات تبدیل به اولویت‌های جدید برای این کشورها شده است.

مدیر بحران سازمان جهادکشاورزی استان همدان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پدافند غیرعامل جنگ غیرنظامی دشمن برای براندازی نظام است، اظهار کرد: خوشبختانه امسال تهدیدات زیستی در حوزه کشاورزی نداشته‌ایم.

احد ظفری، 8 حوزه اصلی پدافند غیرعامل در سال جدید را پدافند غیرعامل عمومی، سایبری، زیستی، پرتویی، شیمیایی، کالبدی یا فنی، اقتصادی و پدافند مردم‌محور دانست و گفت: بیوتروریسم عبارت است از پخش کردن ویروس، باکتری، میکروب یا دیگر عوامل بیماری‌زا و سمی که موجب بروز بیماری و مرگ در میان انسان‏‌ها، حیوانات و گیاهان می‌‏شود.

وی با اشاره به اینکه در بحث بیوتروریسم در حوزه دام و طیور، خاطرنشان کرد: بیماری آنفلوانزی فوق حاد پرندگان در سال گذشته از اقداماتی بیوتروریسم حوزه طیور بوده که اقدامات خوبی در زمینه پیشگیری صورت گرفته و 2 کانون معدوم‌سازی شده است به‌طوریکه در حال حاضر هیچ‌گونه کانون آلوده به آنفلوانزای پرندگان نداریم.

ظفری افزود: همچنین در بیماری VHS ماهی‌های استان نیز اقدامات خوبی صورت گرفت و تمامی واحدهای آلوده به این ویروس معدوم شده و امسال نیز نمونه‌ای از این بیماری در استان مشاهده نشده است.

مدیر بحران سازمان جهادکشاورزی استان همدان تصریح کرد: آتش‌سوزی مراتع  نیز نمونه دیگری از تهدیدات زیستی حوزه کشاورزی است که تشکل‌های خوبی در استان همدان برای مقابله با این موضوع تشکیل شده و استان همدان پیشرو در این زمینه بوده به‌وطوریکه امسال 400 هکتار کاه و کلش کشاورزی آتش زده شده اما در منابع طبیعی و اراضی ملی به 20 هکتار هم نرسیده است.

ظفری با اشاره به وجود 1300 واحد صنایع تبدیلی در استان همدان، بیان کرد: 1300 واحد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی در استان همدان وجود دارد که تهدیدات سایبری در این واحدها باعث از بین رفتن اشتغال می‌شود.

وی افزود: خوراک اولیه ما از محصولات کشاورزی و دامی است که اگر صنایع تبدیلی دچار مشکل شوند کشتارگاه‌های صنعتی نیز با مشکل مواجه می‌شوند.

وی با اشاره به قرنطینه محصولات کشاورزی، یادآور شد: زمانی‌که دامی وارد استان همدان می‌شود باید با هماهنگی دامپزشکی انجام گیرد و واحدهای قرنطینه در مبادی استان اجازه ورود غیرقانونی دام را نمی‌دهند و در صورتی‌که مجوز ورود دام نداشته باشند عملیات متوقف خواهد شد.

مدیر بحران سازمان جهادکشاورزی استان همدان درباره تهدیدات محصولات تراریخته نیز یادآور شد: بحث واردات محصولات تراریخته بیشتر در ذرت بوده که در حال حاضر کمتر شده از طرفی تمامی بذور وارداتی به کشور به‌ویژه بذور کلزا از مبادی قانونی وارد شده و نظارت شده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر