۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۴۰۴۸۸
با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو شورای‌عالی شهرسازی انجام شد؛
طرج جامع شهر اسکو در چهاردهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به دبیری محمدسعید ایزدی و با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو شورا به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، چهاردهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاریی(۹۷) به دبیری محمدسعید ایزدی و با حضور اعضای اصلی شورا؛ جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور، سروش معاون وزیر نیرو، سلیمانی معاون وزیر دفاع، تقی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی، آقایی معاون وزیر جهاد کشاورزی، نجفی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، تجریشی معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست، کاراندیش‌مروستی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طالبیان معاون سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، عدل معاون سازمان برنامه و بودجه، نماینده سازمان پدافند غیرعامل کشور و اعضای شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و همچنین نمایندگان استانی با سه دستورِ سیاست‌های شورا در خصوص طرح‌های توسعه و عمران (جامع) شهرها- تکلیف ماده ۳۱ احکام دائمی قانون برنامه توسعه، طرح جامع شهر سهند و طرح جامع شهر اسکو در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مورد بررسی طرح جامع شهر اسکو که در چهاردهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معمار ایران ارایه شد، توضیح داد: مسائلی که در طول یک دهه گذشته در شهر اسکو ایجاد شد و همچنین مغایرت‌ها و ساخت و سازهای غیرمجازی که انجام شده بود تمامی موارد بررسی شد و نظر کمیته فنی شورای‌عالی شهرسازی و معماری مورد تصویب قرار گرفت.

جزئیات نظرات نمایندگان اعضای اصلی شورای‌عالی شهرسازی و معماری؛

نماینده وزارت کشور در بیان نقطه نظرات خود اعلام کرد: حریم شهر اصلاح و روستای اسفنجان به حریم، الحاق شود. همچنین، در بخش شمال حریم شهر ا تداخل حریم شهر جدید سهند به شهر اسکو جلوگیری و اصلاحات لازم انجام گیرد. در مورد بند ۵ که شامل اراضی نظامی و انتظامی است مقرر شد تا در محدوده شهر تثبیت شود.

نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در بیان نقطه‌نظرات خود، گفت: بر اساس بند ۵ ماده واحده قانون تاسیس شرکت‌های صنعتی ایران کلیه شهرک‌ها و شهرهای‌صنعتی ایران از محدوده و حریم مستثنی هستند و استعلام شرکت شهرهای صنعتی استان در این خصوص الزامی است.

نماینده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز گفت: در مورد بند ۹ که به موضوع روستای اسفنجان اختصاص دارد، موضوع مغایر با دادنامه شماره ۱۷۶ دیوان عدالت اداری است. بنابراین ضروری است حریم موردنیاز روستای مذکور، تعیین شود.  

جزئیات صورتجلسه کمیته فنی شورای عالی

بر اساس این گزارش، صورتجلسه کمیته فنی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با موضوع طرح توسعه و عمران (جامع) شهر اسکو استان آذربایجان‌شرقی در چهاردهمین جلسه شورای عالی به شرح زیر قرائت شد:  

کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه مورخ ۱۳۹۶.۵.۲۸ خود موضوع طرح توسعه عمران (جامع) شهر اسکو مصوب جلسه مورخ ۱۳۹۴.۵.۳۱ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان آذربایجان‌شرقی را مورد بررسی قرار داد و به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود:

۱. افق طرح با حفظ سقف جمعیت ۲۲۷۶۳ به سال ۱۴۱۰ افزایش یابد.

۲. کلیه کاربری‌های خدماتی (اعم از فضای سبز و غیره) پیشنهادی بر روی باغات موجود شهر با تایید و کنترل اداره  کل راه و شهرسازی استان حذف و باغات موجود با همین کاربری به عنوان اساس طرح در اسناد طرح ثبت شوند.

۳. معابر پیشنهادی در میان باغات واقع در شرق شهر از سند محدوده و حریم شهر حذف گردد. (مطابق نقشه پیوست)

۴. اراضی الحاقی به محدوده شهر در شمال غرب حذف و صرفا زمین اختصاص یافته به مصلی مشترک اسکو و شهر جدید سهند و اراضی حد فاصل آن با شهر در حداقل ممکن به کاربری مذهبی اختصاص یافته و به عنوان اساس طرح در اسناد ثبت گردد. تبعا هرگونه تغییر کاربری این اراضی از مذهبی به سایر کاربری‌ها مشمول مغایرت اساسی و طی مراحل تصویب در شورای‌عالی است.

۵. اراضی الحاقی به محدوده شهر در جنوب به طور کامل از محدوده خارج گردند. ضمن اینکه اراضی مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صورت اخذ مصوبه مرجع استانی و در حد مصوبه مذکور در حریم شهر با کاربری اداری- انتظامی یا نظامی (بسته به فعالیت موردنظر) تثبیت گردد.

۶. باغات و اراضی زراعی یکپارچه در ۳ موضع مطابق نقشه پیوست در جنوب شرقی و شمالغربی به محدوده الحاق شده‌اند که با توجه به عدم نیاز شهر و منع قانونی موجود لازم است از محدوده خارج گردند و با حفظ وضعیت موجود در حریم شهر تثبیت شوند.

۷. مطابق اطلاعات ارایه شده توسط مشاور طرح حدود ۳.۲ هکتار از تغییر کاربری‌های اراضی داخل محدوده شهر در مغایرت با طرح هادی و بدون طی مراحل قانونی انجام شده است که لازم است همگی آنها به کاربری مصوب طرح هادی تغییر یابند.

۸. غالب ساخت و سازهای خارج محدوده در پیرامون شهر مطابق پیشنهادات طرح جامع به محدوده الحاق شده‌اند این موضوع چنانچه بدون مصوبات قانونی لازم (کمیسیون مغایرت‌های طرح هادی) انجام شده باشد بتعالی تالی (پیامد) فاسد به همراه خواهد داشت. لذا مقرر شد با بررسی اداره کل راه و شهرسازی صرفا بلوک‌هایی که بر اساس موازین قانونی شکل گرفته‌اند به محدوده الحاق شوند.

۹. حریم شهر در بخش شرقی به نحوی افزایش یابد که روستای اسفنجان در حد طرح هادی مصوب در حریم واقع و سند پهنه‌بندی مطابق دستورالعمل مصوب ۹۵.۱۱.۱۸ شورای عالی شهرازی و معماری ایران تهیه شود.

۱۰. محدوده مصوب بافت تاریخی مطابق ابلاغیه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در طرح تثبیت و ضوابط و مقررات ساخت و ساز  در محور مذکور به ضوابط میراث مستند شود.

۱۱. با عنایت به عدم تناسب ظرفیت جمعیت‌پذیری طرح با جمعیت پیش‌بینی شده برای افق، مقرر شد ضوابط و مقررات طرح با رعایت موارد زیر در جهت کاهش ظرفیت جمعیت‌پذیری طرح تعدیل شود.

- لحاظ نمودن تاثیر اندازه قطعه در تراکم مجاز قطعه

- کاهش حداکثر سطح اشغال مجاز قطعه متناسب با افزایش تراکم

- ارایه ساز و کار تشویق در ازای افزایش کیفیت های شهری از قبیل تجمیع، عدم تفکیک قطعات و ...

۱۲. آستانه مغایرت‌های اساسی و الزامات و ملاحظات دفاعی و پدافند غیرعامل مطابق مصوبات ۱۳۹۴.۶.۳۰ و ۱۳۹۶.۲.۱۱ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارایه شود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر