۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۴۰۴۲۰
۶‌روز مانده به اربعین حسینی و سیل مشتاقان زیارت حضرت اباعبدالله؟ ع؟ قدم‌به‌قدم پا در راه گذاشته‌اند تا به رسم زیارت اربعین جابر‌بن‌عبدالله انصاری، خود را به کربلا برسانند، اما موانع موجود در این راه موجب بروز سختی‌هایی برای زوار ایرانی در گوشه‌و‌کنار کشور شده است.
۶‌روز مانده به اربعین حسینی و سیل مشتاقان زیارت حضرت اباعبدالله؟ ع؟ قدم‌به‌قدم پا در راه گذاشته‌اند تا به رسم زیارت اربعین جابر‌بن‌عبدالله انصاری، خود را به کربلا برسانند، اما موانع موجود در این راه موجب بروز سختی‌هایی برای زوار ایرانی در گوشه‌و‌کنار کشور شده است.

با وجود تمام برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی مسوولان کشور و نهاد‌های متولی ساماندهی زیارت ایام اربعین حسینی و نیز تجربه سال‌های اخیر در برگزاری این مراسم باشکوه، هنوز هم مشکل صدور ویزا و تهیه بلیت برای زائران وجود دارد. گزارش‌های دریافتی از شهر‌های مختلف و نیز تماس‌های برخی زائران با «صبح‌نو» مشخص می‌کند که هنوز ویزای تعداد زیادی از زائران صادر نشده یا حتی برخی ویزا‌های صادر شده از سوی دفاتر مجاز در ورود به خاک عراق از مرز‌های زمینی و هوایی برای برخی زائران دردسرساز شده‌است. اما مشکل تهیه بلیت هواپیما نیز همانند سال‌های گذشته در روز‌های منتهی به اربعین در حال تبدیل شدن به معضل و محلی برای سودجویی برخی شده است. در همین ارتباط رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی نسبت به فروش بلیت پرواز‌های اربعین با قیمت‌های نامتعارف و گران‌تر از نرخ مصوب هشدار داد. آقای حرمت‌الله رفیعی گفته است: با توافق سازمان هواپیمایی و ایرلاین‌ها نرخ مصوب بلیت پرواز‌های ایران-عراق در مناسبت اربعین برای یک طرف یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان و برای دو طرف دو میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان تعیین شده و مردم نباید بلیتی را با قیمتی غیر از این بخرند. این در حالی است که بنا بر اطلاعات دریافتی از برخی زائران بلیت رفت و برگشت تهران-نجف برای ایام اربعین حتی به قیمت ۳‌میلیون تومان نیز خریداری شده است.

مشکلات ارزی برای زائران
این در حالی است که غیر از مشکلات مربوط به تأخیر در صدور ویزا و تهیه بلیت هواپیما، امسال مسأله تأمین ارز مورد نیاز برای زائران نیز موجب به وجود آمدن مشکلات بسیاری برای زائران شده است. خبرگزاری «ایرنا» روز گذشته گزارشی از سرگردانی زائران در مرز شلمچه برای دریافت ارز خبر داد. گفته می‌شود زائرانی که اقدام به پرداخت ریالی از طریق سامانه بانکی برای دریافت ارز کرده‌اند، در بخش عراقی مرز شلمچه سرگردانند چرا که شعبه‌ای برای پرداخت ارز در این نقطه مرزی وجود ندارد. نبود باجه ارائه ارز در شلمچه عراق باعث افزایش قیمت دینار عراق در مرز شده و دلالان در مرز شلمچه بیشترین سوء‌استفاده را از این خلأ می‌برند. برخی دلالان ارز در مرز شلمچه هر دینار عراق را تا ۱۳۴‌ریال نیز به فروش می‌رسانند. هر قطعه اسکناس ۲۵ هزار دینار عراقی در شلمچه عراق نیز تا سه میلیون و ۵۰۰‌هزار ریال  به فروش می‌رسد.
رییس کمیته مشارکت، اسکان و پشتیبانی ستاد اربعین در مرز شلمچه با تأیید سرگردانی زائران ایرانی در مرز شلمچه عراق به‌دلیل نبود شعبه ارزی بانک ایرانی گفته است: متاسفانه هیچ امکانی برای ارائه ارز به ایران در شلمچه عراق وجود ندارد و زائران با مشکل روبه‌رو هستند. مکی یازع افزود: بسیاری از زائران که معادل ریالی دینار عراقی را از شبکه بانکی خریداری کردند به امید اینکه در مرز شلمچه دینار عراقی تحویل بگیرند پول نقد دیگری برای سفر به عراق همراه ندارند و اینک در مرز عراق سرگردانند.


وی گفت: هیچ راهی برای کمک به این زائران نیست و شبکه بانکی باید هرچه سریع‌تر با برپایی شعب نسبت به برطرف کردن مشکل زائران اقدام کند.


همچنین شرایط تحویل ارز در مرز مهران نیز روز گذشته تغییر کرد. بر این اساس دارندگان گذرنامه‌های گروهی برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی؟ ع؟ می‌توانند با معرفی یک نماینده، ارز مورد نیاز خود را از شعبه بانک ملی مستقر در مرز مهران دریافت کنند. با این تصمیم دیگر نیازی به حضور تک تک افراد گروه در صف تحویل ارز باجه‌ها نیست و کافی است گذرنامه‌ها و رسید‌ها در اختیار نماینده گروه قرار گرفته و وی ارز دیگر اعضای گروه را تحویل بگیرد.

اعتبار حواله‌های اربعین تا ۱۱‌اربعین
مشکلات به‌وجود آمده در رابطه با تأمین ارز و سرگردانی زائران موجب شد تا دبیر ستاد مرکزی اربعین نیز دیروز در گفتگو با خبرگزاری «فارس» توضیحاتی در این ارتباط بدهد. به گفته آقای شهریار حیدری تاکنون ۱۱۶‌هزار و ۸۵۲‌نفر متقاضی دریافت دینار اربعین هستنند، وی گفت: باجه‌های ارزی برای تسهیل دریافت دینار زائران در عراق شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند. وی با بیان اینکه پس از تأمین دینار برای زائران برخی تصور کردند که می‌توانند دینار را در داخل کشور اخذ کنند، افزود: با توافقاتی که با دولت عراق داشتیم، مقرر شد تا به بانک ملی ایران در عراق، دینار تزریق شود تا زائران بتوانند مقدار مورد نیاز ارز را تهیه کنند، اما به‌دلیل برخی قوانین این کشور، امکان ورود دینار در باجه‌های داخلی وجود ندارد.
حیدری با اشاره به اینکه ما در نقاط داخلی مرز‌ها باجه نداریم بلکه باجه‌های بانک برای اخذ دینار در نقاط منتهی به مرز در داخل عراق مستقر است، خاطر نشان کرد: ۲۰‌باجه در مرز مهران در خاک عراق فعال شده است، اما با توجه به فضای جوی این روز‌های استان‌های غربی به‌ویژه ایلام، امکان فعالیت این باجه‌ها وجود نداشت، تا اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته از ساعت ۱۰‌صبح سه‌شنبه فعالیت این باجه‌ها آغاز شد.
دبیر ستاد اربعین با بیان اینکه با توافقاتی که با دولت عراق داشتیم مقرر شد از سه‌شنبه شب تا پایان اربعین باجه‌ها و شعب بانک ملی در عراق به صورت ۲۴‌ساعته فعالیت کنند، گفت: ۵۱‌نقطه و ۲۵۰‌باجه در شهر‌های نجف، کاظمین و کربلا و نقاط خروجی مرز‌های کشور برای تأمین دینار زائران فعال است، اما توصیه می‌کنیم زائران تا جایی که مقدور است ارز رایج عراق را از داخل کشور تهیه کنند.
حیدری همچنین با اشاره به تعداد متقاضیان ارز اربعین، افزود: از مجموع یک میلیون و ۶۰۰ هزار زائری که در سامانه سماح نام‌نویسی کرده‌اند، ۱۱۶‌هزار و ۸۵۲‌نفر برای دریافت دینار نام‌نویسی کرده‌اند که ۹۲‌درصد متقاضی ۱۰۰‌هزار دینار و هشت درصد متقاضی ۵۰‌هزار دینار هستند. همچنین ۳۰هزار نفر برای امروز و فردا ثبت نام کردند که در مرز خروجی مهران دینار خود را دریافت کنند که تا این لحظه ۳۵درصد از آن‌ها موفق به اخذ دینار شده‌اند. حیدری خاطر نشان کرد: افرادی که برای اخذ دینار نام‌نویسی کرده‌اند، تا ۱۱آبان‌ماه مهلت دارند که این ارز را دریافت کنند. پس از این تاریخ نیز به گفته مسوولان بانک مرکزی هزینه‌های اخذ شده از زائران به حساب آن‌ها
بازگردانده می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر