کد خبر: ۴۰۳۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۶
تکمیل پروژه کمربند سبز تهران از اول آذر آغاز می شود
محمدعلی افشانی، شهردار تهران صبح دیروز در مراسم افتتاح نیمه شمالی بزرگراه صیاد شیرازی تا بزرگراه ارتش.

به گزارش پایداری ملی، محمدعلی افشانی، شهردار تهران صبح دیروز در مراسم افتتاح نیمه شمالی بزرگراه صیاد شیرازی تا بزرگراه ارتش، از تکمیل پروژه ایجاد کمربند سبز پایتخت خبر داد و در مورد ورود شرکت کره‌ای برای ساماندهی به پسماند پایتخت و تولید گاز با استفاده از پسماند توضیحاتی را ارائه کرد. در این مراسم جمعی از نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر تهران و معاونین شهردار نیز حضور داشتند.

افشانی با بیان اینکه مبنای عمل ما بر تکمیل پروژه‌های عمرانی با توجه به محدودیت منابع مالی، اولویت بندی پروژه‌هایی است که به مردم کمک می‌کند، گفت: پروژه نیمه شمالی بزرگراه صیاد شیرازی دو سال در خاک مانده بود و مردم این منطقه سردرگم بودند چرا که اتوبان شهید صیادشیرازی به بن بست می رسید و ترافیک به معابر و شریانات فرعی کشیده شده بود و حالا با افتتاح این پروژه ظرفیت استفاده از بزرگراه صیاد شیرازی افزایش می‌یابد و ترافیک با توزیع در سه بزرگراه امام علی، صیاد و ارتش کاهش می‌یابد. وی با بیان اینکه قطعا پروژه‌های عمرانی بر اساس اولویت‌بندی که انجام شده است یکی پس از دیگری افتتاح خواهد شد، ادامه داد: اجازه نخواهیم داد که منابع مردم به مانند سابق در خاک بماند.

 700 میلیارد تومان تامین شد

شهردار تهران با بیان اینکه ۷۰۰ میلیارد تومان پول اوراق مشارکت وارد خزانه شده و برای تکمیل خط ۷ مترو هزینه می‌شود، گفت: با مجوز بانک مرکزی مجوز انتشار ۸۰۰ میلیارد تومان اوراق نیز صادر شده است که بانک عامل باید این مهم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه پرداخت ۴۰۰۰ میلیارد تومان طلب شهرداری نیز صورت جلسه شده و وارد چرخه می‌شود، تصریح کرد: تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های فضای سبز پایتخت را نهایی کنیم و آن هم ایجاد کمربند سبز تهران به طول ۲۵ کیلومتر و عرض ۵۰۰ متر است. محل کاشت درختان مشخص شده و مخازن نیز در حال نصب هستند و منتظر سرد شدن هوا هستیم تا از اول آذر درختان سه تا پنج ساله را در این کمربند سبز بکاریم.

ساماندهی زباله ها و نخاله ها

افشانی با بیان اینکه ایجاد کمربند سبز تهران باعث عدم پیش‌روی غاصبان منابع طبیعی می‌شود، گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات تهران، موضوع پسماند است که پسماند نیز به دو بخش خانگی و نخاله ساختمانی تبدیل می‌شوند و باید بگویم در بخش نخاله‌های ساختمانی در روز ۴۰ هزار تن نخاله تولید می‌شود که اولین کارخانه تبدیل نخاله به مصالح ساختمانی به ظرفیت ۳۳۰۰ تن تا دو هفته آینده نهایی می‌شود و تا پایان سال آینده، معادل کل نخاله‌های ساختمانی شهر، مصالح تولید می شود. وی با بیان اینکه برای پسماند خانگی نیز موضوع تفکیک زباله از مبدأ در سه منطقه شروع شد، ادامه داد: شهردار منطقه یک که بدون اما و اگر بازنشسته است، در امر تفکیک زباله از مبدأ پیشتاز بوده است و در آینده با برنامه‌هایی که داریم اوضاع به گونه‌ای خواهد شد که حتی یک ریال هم برای زباله خانگی نه تنها هزینه نمی‌کنیم، بلکه درآمد هم داریم و باید بگویم یک شرکت کره‌ای تا هفته آینده برای تولید گاز از پسماند با ۱۴۰ میلیارد تومان سرمایه به تهران می‌آید و درآمد شهرداری نیز از این امر ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

از سرمایه مردم صیانت می کنیم

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما علاقه‌مند به پاره کردن ربان نیستیم، بلکه می‌خواهیم از سرمایه مردم صیانت کنیم، گفت: این روزها در کمال بی‌اخلاقی و فرصت‌طلبی افرادی که چشم طمع به منابع مردم دارند فعال هستند و این همه هجمه برای چنگ‌اندازی به منابع مردم است. وی با بیان اینکه به مسئولان شهرداری گفته‌ام که به هیچ وجه به این مسائل بها ندهید، چرا که هدفشان این است که ما را از مسیر خدمت به مردم دور کنند، اظهار کرد: بهترین قاضی، مردم هستند و می‌دانند چه کسانی صادقانه کار کرده و چه کسانی برای رسیدن به منافعشان همه ارزش‌ها را نابود می‌کنند و بهتر است وقت خود را صرف خدمت به مردم و نه پاسخگویی به افترا و تهمت‌ها کنیم. افشانی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه شهر تهران بابت پایتخت بودنش هزینه‌های زیادی می‌پردازد، گفت: شهر تهران را به عنوان یک پایتخت یاری کنید.

 مختصات نیمه شمالی بزرگراه صیاد شیرازی

ادامه شمالی بزرگراه شهید صیاد شیرازی در بخش حدفاصل تقاطع بزرگراه شهید بابایی تا تقاطع بلوار ارتش به طول تقریبی ۲۵۰۰ متر (به همراه مسیرهای دسترسی)، شامل ۲ باند رفت و برگشت به عرض ۵.۷ متر (هریک شامل ۲ خط عبوری) بوده و از ۴ تقاطع غیرهمسطح شامل پل تقاطع غیرهمسطح خیابان صنایع، دوربرگردان زیر گذر جنوب به جنوب، پل تقاطع غیر همسطح خیابان ولیعصر (عج) (اراج) و پل اتصال بزرگراه شهید صیاد شیرازی به بلوار ارتش برخوردار است.

اتصال بزرگراه شهید صیاد شیرازی به بلوار ارتش و بلوار اوشانی، در کنار اصلاحاتی که در مسیرهای دسترسی بزرگراه امام علی (ع) و بلوار ارتش صورت پذیرفته است، سبب توزیع متناسب بار ترافیک در بزرگراه امام علی (ع) و شریان‌های محدوده شمال شرق پایتخت خواهد شد. علاوه‌بر این، با بهره‌برداری از پروژه مذکور انتظار می‌رود ضمن کاهش بار ترافیک در شریان‌های فرعی مجاور (خیابان گلزار و خیابان صنایع و...) امکان دسترسی سریع‌تر، راحت‌تر و ایمن‌تر وسایل‌نقلیه به بزرگراه ارتش فراهم شده و از حجم تردد در مسیرهای دسترسی فعلی، شامل خیابان‌های صنایع و لنگری کاسته شود.

مسیر ادامه شمالی بزرگراه شهید صیاد شیرازی همچنین سبب تسهیل دسترسی به بیمارستان شهید چمران خواهد شد که این امر به لحاظ ملاحظات پدافند غیرعامل، حائز اهمیت است.

هزینه تکمیل پروژه های شهری؟

محسن هاشمی، ‌رئیس شورای شهر تهران نیز در حاشیه مراسم بهره‌برداری از ادامه شمالی بزرگراه صیاد شیرازی درباره پروژه‌های نیمه‌کاره شهرداری تهران گفت: این پروژه‌ها چند نوع است؛ بخشی از آن‌ها خودرومحور است و بخش‌های دیگر مربوط به پروژه‌های ساختمانی، پارکینگ، شبکه آب و فاضلاب و حمل و نقل عمومی مانند خطوط مترو است. وی ادامه داد: به جز پروژه‌های مترو، سایر پروژه‌های نیمه‌کاره بین ۸ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان به منابع مالی نیاز دارد. البته تجهیزات ثابت خطوط ۶ و ۷ مترو هنوز تکمیل نشده است و برای تکمیل این خطوط به ۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.  هاشمی افرود: همان‌طور که می‌دانید خطوط مترو تهران هیچ‌کدام با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کنند، خطوط ۱، ۲ و ۵ با ۵۰ درصد ظرفیت و سایر خطوط فعال با یک چهارم ظرفیت فعالیت می‌کنند و خط ۶ و ۷ هم هنوز به بهره داری نرسیده است.

این منابع برای آن است که حرکت قطار در خطوط مترو هر ۲ دقیقه یک بار باشد. وی درباره پروژه‌های خودرو‌محور نیز گفت: این پروژه ها مانند پروژه‌ای که امروز افتتاح شد در کاهش ترافیک تهران تاثیر زیادی دارد، اما در درازمدت منجر به کاهش ترافیک نمی‌شود؛ زیرا با توجه به قیمت پایین سوخت شهروندان تمایل دارند از خودروهای شخصی استفاده کنند و این مساله به تشدید ترافیک منجر می‌شود. در نتیجه در این زمینه باید در سیاست‌های کلان تجدید‌نظر شود. هاشمی با تقدیر از همکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با شهرداری در اجرای پروژه ها تصریح کرد: امیدواریم پروژه‌های نیمه‌کاره شهرداری با حضور قرارگاه خاتم به بهره‌برداری برسد. رئیس شورای شهر تاکید کرد: بسیاری از پروژه‌های بزرگراهی مثل ساخت رمپ، لوپ و پل در تهران به‌صورت میانگین ۵۰ درصد پیشرفت دارد که با کمک قرارگاه خاتم در حال ساخت است.

 همکاری در اجرای ۴۶ پروژه

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نیز در حاشیه این مراسم اعلام کرد: قرارگاه خاتم ۴۶ پروژه با شهرداری تهران دارد که تعدادی از آن‌ها تا پایان سال افتتاح می‌شوند. به گزارش مهر، سردار سعید محمد افزود: پروژه های شهرداری مشکل تامین مالی دارند، با وجود این قرارگاه خاتم‌الانبیا تلاش دارد تا حد امکان این پروژه ها را اجرایی کند تا مشکلات حل شوند.

وی به پروژه ادامه شمالی بزرگراه شهید صیاد شیرازی اشاره کرد و افزود: این پروژه مشکلات مالی داشت، اما با‌توافق با آقای افشانی قرار شد آن را افتتاح کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اضافه کرد: قرارگاه خاتم خدمت‌گذار مردم است و هر جا که بتواند به پیشبرد امور کمک خواهد کرد؛ ما شهرداری تهران را هم جزء نیروهای انقلاب می‌دانیم و از هیچ کمکی به شهرداری دریغ نمی کنیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: