۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۴۰۱۹۵
مواجهه رهبرمعظم انقلاب در اداره کشور با مسئولان و کارگزاران نظام عمدتاً به دو گونه است. روش اول اینکه رهبری با راهنمایی‌ها و هشدار، به‌طور علنی و یا خصوصی خطوط قرمز نظام را ترسیم و مسئولان را در چارچوب قوانین کشور هدایت می‌کنند تا در جهت منافع و امنیت ملی، برنامه‌ها و عملکرد خود را تنظیم و اقدام نمایند.
به گزارش پایداری ملی روزنامه  کیهان نوشت؛مواجهه رهبرمعظم انقلاب در اداره کشور با مسئولان و کارگزاران نظام عمدتاً به دو گونه است. روش اول اینکه رهبری با راهنمایی‌ها و هشدار، به‌طور علنی و یا خصوصی خطوط قرمز نظام را ترسیم و مسئولان را در چارچوب قوانین کشور هدایت می‌کنند تا در جهت منافع و امنیت ملی، برنامه‌ها و عملکرد خود را تنظیم و اقدام نمایند.

روش دیگر حکم حکومتی است که رهبری با استفاده از اختیارات ولایی خویش که فراتر از اختیارات قانونی است، برای حفظ منافع مردم و کشور و نظام، دستوری را صادر می‌کنند که اجرای آن برای مسئولان بدون فوت وقت لازم است. البته حکم حکومتی برای موضوعات نادر و بسیار حیاتی است و اصل بر این است که کشور از طریق مجاری قانونی برآمده از آرای ملت اداره شود و مسائل و مشکلات باید توسط مسئولانی که با رای مردم انتخاب شده‌اند، مورد پیگیری قرار گیرد تا به نتیجه برسند، درغیر این صورت رای مردم و دستگاه‌های مختلف قانونی مثل دولت و مجلس فلسفه ذاتی خود را از دست می‌دهند؛ لذا موضوع مورد بحث این است که متاسفانه بعضی از مسئولان که از سوی مردم انتخاب می‌شوند تا حافظ قانون اساسی و مصالح کشور باشند، قدرت و فهم لازم برای حفظ خطوط قرمز ترسیم شده را ندارند و نمی‌توانند–به هر دلیلی- به وظیفه خود عمل کنند و برخی مسائل را بدون توجه به هشدار‌ها و انذار‌های رهبری دنبال می‌کنند و ضررش متوجه مردم و کشور می‌شود که نمونه بارز آن دو موضوع مهم برجام و FATF است. در موضوع برجام رهبری ده‌ها بار هشدار دادند که به مذاکرات هسته‌ای برای اینکه بتواند مشکلات مردم را حل کند، خوشبین نیستم و با ترسیم خطوط قرمز، به مسئولان تاکید داشتند از طریق مجاری قانونی توافقی را امضا کنید که خلل و فرجی نداشته باشد تا در آینده دشمن نتواند دبه در بیاورد و زیر قول و قرارش بزند، اما به اذعان وزیر امور خارجه، تیم مذاکره کننده از خطوط قرمز هسته‌ای عبور کردند و نمایندگان مجلس نیز خطوط قرمز از جمله شروط نه گانه رهبری را نادیده گرفتند و در ۲۰ دقیقه برجامی تصویب شد که نتیجه آن برای مردم بیش از پیش آشکار است. در خصوص FATF نیز رهبری با راهنمایی‌های لازم و تعیین خطوط قرمزی فرمودند: «بعضی از قوانین که هیچ اولویّتی ندارد باید کنار گذاشت، یا بعضی از اوقات، خلاف مصالح کشور است...

این کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی را چند قدرت بزرگ برای یک منافع و مصالح خودشان پخت‌وپز می‌کنند... حالا چه‌کار بکنیم؟، گفتم مجلس مستقلّاً خودش، فرض کنیم در باره مبارزه با تروریسم یا با پولشویی قانون بگذراند... هیچ لزومی ندارد که ما برویم چیز‌هایی را که نمی‌دانیم تَه آن چیست یا حتّی می‌دانیم که مشکلاتی هم دارد، قبول بکنیم. قانون باید در پی حلّ مشکلات واقعی مردم و طبقات ضعیف باشد و اولویّتهای داخلی را رعایت کند». همچنین رهبرمعظم انقلاب در استفساریه «لوایح ۴گانه و کنوانسیون‌ها» فرمودند: «با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم تا مسیر قانونی خود را طی کند»؛ لذا اولا تاکید رهبرمعظم انقلاب بر بررسی «لوایح ۴گانه و کنوانسیون‌ها» در مجلس، به معنی موافقت ایشان با این لوایح، همانگونه که در دیدار با نمایندگان فرموده بودند، نبود، ثانیا درحقیقت تاکید بر اداره کشور ازطریق مجاری قانونی براساس مردمسالاری دینی بود.

ثالثا با توجه به بیاناتشان در دیدار نمایندگان تاکید براین بود که نمایندگان پس از بررسی این لوایح، با اخذ جهات مثبت و حذف جهات منفی که مشکل‌زا برای کشور هم در داخل و هم در منطقه و صحنه بین‌المللی خواهد بود، خود اقدام به تهیه طرح مستقل براساس منافع و امنیت ملی کشور کنند که متاسفانه همان‌گونه که در برجام، خطوط قرمز ترسیمی و راهنمایی‌های رهبری رعایت نشد، در تصویب FATF نیز چنین شد!. رابعا حضرت آقا در ملاقات نمایندگان صریح نظرشان را بیان و فرمودند: «گفتم مجلس مستقلّاً خودش، فرض کنیم در باره مبارزه با تروریسم یا با پولشویی قانون بگذراند».

با این وجود مگر کنوانسیون دیگری در مجلس مطرح بود که حرف ایشان نیاز به تفسیر و استفساریه داشته باشد؟ این استفساریه از سوی رییس مجلس بدون تعارف در حقیقت به معنی این بود که «ما علی رغم رایی که از مردم گرفتیم، نمی‌توانیم و ظرفیت رعایت مصالح مردم و کشور را نداریم».

خامسا این سوال برای موکلان خانه ملت وجود دارد که چرا نمایندگانشان خود اقدام به تدوین و تصویب طرحی در خصوص مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم نکردند تا هم بهانه از دست دشمنان گرفته شود و هم کشور تسلیم خواسته‌ها و مطالبات دشمنان نشود؟. سادسا قطعا شورای محترم نگهبان و احتمالا مجمع تشخیص مصلحت نظام براساس قانون و شرع و مصلحت کشور به وظیفه خود عمل می‌کنند، اما دولت و مجلسی که برجام و FATF را امضاء و تصویب کردند باید در مقابل هم ملت و هم تاریخ پاسخگوی عملکرد خود باشد، چراکه رهبری و دلسوزان کشور تذکرات و راهنمایی‌های لازم را دادند، و در آینده هیچ عذری جز پذیرش مسئولیت این مصوبات از سوی آن‌ها پذیرفتنی نیست.

سابعا نکته مهم اینکه مردم که اکنون با مشکلات اقتصادی زندگی می‌کنند و تاثیر موضوعاتی همچون برجام و FATF را علی رغم وعده‌های دروغین دولتی‌ها و مجلسی‌ها در سُفره‌های خود نمی‌بینند، باید در انتخاب‌های خود هنگام حضور در پای صندوق‌های رای دقت بیشتری کنند و متوجه مسئولیت رای خود باشند که چه آثاری می‌تواند بر زندگیشان و اقتصاد و امنیت کشور و حتی بر آینده فرزندانشان بگذارد، و توقع نداشته باشند مسئولیت رای آن‌ها را مسئولان نظام به‌عهده بگیرند؛ لذا باید با آگاهی و به دور از فضاسازی‌های دروغین رسانه‌ای رای دهند، چنان که چند روز قبل یکی از سران ائتلاف اصلاح‌طلبان و کارگزاران اذعان و تاکید کرد «ترساندن مردم از سه برابر شدن ارز در زمان انتخابات ریاست جمهوری، یک فضاسازی رسانه‌ای و کار تبلیغاتی حرفه‌ای برای جذب رای مردم بود»!. البته با توجه به اینکه دولت محرمانه‌ها! سال گذشته بدون سروصدا و غیرقانونی مثل سند ۲۰۳۰ اقدام به اجرای محرمانه FATF در جهت شفاف سازی! کرده بود، باید توجه داشت پس از دوران استعمار سنتی و استعمار نوین که کشور‌های غربی به‌طور مستقیم و با استفاده از نیروی نظامی و یا با تهدید تطمیع عناصر بومی وابسته به خود را در یک کشور روی کار می‌آوردند، اکنون در دوران پسا استعمارنوین در کشور‌های مستقل رفتار مسئولان را با تغییر محاسباتی از طریق فضاسازی‌های رسانه‌ای و سیاسی و دیکته کردن کنوانسیون‌ها و قوانین بین‌المللی در جهت اهداف خود قرار می‌دهند. برجام و FATF و CFT و ... و. امثال سند ۲۰۳۰ از این جمله است.

نکته مهم دیگر اینکه مقامات غربی و آمریکایی به همراه جریان نفوذی خود، ضرورت تصویب این لوایح را برای حل مشکلات اقتصادی القاء می‌کردند، اما بعد از خوشحالی از تصویب آن، یک خط خبری و فضاسازی همسو را پیگیری کردند که «تصویب این لوایح تاثیری بر بازار ارز و اقتصاد ایران ندارد و قطعا برای جمهوری اسلامی مشکلاتی ایجاد خواهد کرد»؟!. برخلاف فضاسازی‌های دروغین دولتی‌ها، اذعان وزیر امورخارجه در مجلس مبنی براینکه «نه من و نه رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین بدهیم با تصویب این لوایح مشکلات کشور حل شود» ناظر به همین مسئله است.

اما نکته تامل‌برانگیز و تاسف‌آور بعد از اینکه آقای ظریف و بقیه دولتیان و نمایندگان رای دهنده به لوایح FATF ادعا کردند با تصویب این لوایح بهانه را از دست آمریکا و اروپایی‌ها می‌گیریم، مقامات و رسانه‌های آمریکایی و غربی ادعا کردند «دولت و مجلس ایران با تصویب لوایح FATF پذیرفتند که دست از پولشویی و حمایت از تروریسم بردارند و اکنون باید در عمل دست از این حمایت بردارند»! گویی که تاکنون چنین بوده است!؛ لذا تصویب این لوایح به‌جای اینکه بهانه را از دست آمریکا و اروپایی‌ها بگیرد، بهانه به‌دست آن‌ها داد و متاسفانه باید منتظر سناریو‌ها و بهانه‌های بعدی آن‌ها بود! تا جایی که ادعا کردند «تصویب FATF در ایران موجب ارجاع پرونده نقض این لوایح از سوی ایران به شورای امنیت و اعمال تحریم‌های جدید خواهد شد و ایران باید بپذیرد پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی قطعا تبعاتی برای این کشور دارد»! و این همان سخن معاون رئیس FATF است که مسئول جرائم مالی تروریسم در وزارت خزانه‌داری آمریکا است. او گفته «برای در تنگنا قرار دادن ایران و سخت‌تر کردن شرایط این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است»!؛ لذا همنوایی برخی در داخل با مقامات آمریکایی و اروپایی در خصوص فضاسازی برای تصویب FATF بسیار تعجب‌برانگیز بود!. حضرت امام (ره) اوایل انقلاب در پاسخ به سوالی که چگونه در طول نهضت اسلامی تاکنون نقشه‌ها و توطئه‌های آمریکا و کشور‌های غربی را متوجه می‌شدید و تصمیم درست را اتخاذ می‌کنید، به این مضمون فرمودند: «هر وقت آمریکایی‌ها و رسانه‌های غربی روی موضوعی حساسیت و تاکید داشتند، من می‌فهمیدم صلاح مردم و کشور در عمل برخلاف نظر آنهاست»!. براساس این فرمایش پیر روشن‌ضمیرِ سفر کرده انقلاب دشمن‌شناسی و فهم توطئه‌ها و نقشه‌های آمریکا علیه ملت ایران و خنثی کردن آن‌ها خیلی سخت نیست، اگر مثل حضرت امام (ره) و رهبرمعظم انقلاب صادقانه با مردم برخورد کنیم و ریگی به کفش نداشته باشیم!
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر