۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۴۰۱۷۳
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین مطرح کرد:
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین از اعلام مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون چهارچوب طراحی شهری، بهسازی و تجدید حیات محله بلاغی خبر داد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، مسعود حق لطفی با اعلام این خبر گفت:در جلسه‌ای با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون وزیر و دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری، عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین، سایر اعضای شورا و همچنین نمایندگان استان، طرح خیابان انصاری شرقی که پیشتر در استان مورد موافقت قرار گرفته بود، به تصویب رسیده و به استان ابلاغ شده است.

وی افزود:طی سال‌های گذشته فراز و نشیب‌های زیادی جهت بررسی و تایید این طرح طی شده ولی مهم ترین دلیل بازنگری این پروژه در ۳سال گذشته، لزوم پرداختن به موضوع بهبود کیفیت زندگی، محله محوری، توجه به بازآفرینی شهری پایدار، لزوم حفظ و احیای بافتتاریخی و استفاده از ظرفیت های گردشگری بوده است.

دبیر کمیسیون ماده ۵ استان همچنین اضافه کرد: پس از انتخاب مشاور و برگزاری جلسات متعدد در سطوح مختلف با حضور کارشناسان و مسئولین اداره کل استان و وزارت راه و شهرسازی، شرکت بازآفرینی شهری ایران، استانداری، شهرداری، شورای شهر، میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌های مرتبط، سرانجام این طرح در جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران مصوب شد.

مدیر کل راه و شهرسازی همچنین گفت: رویکردها و موضوعات تصریح شده در مصوبات شورایعالی، حفاظت از یکپارچگی و انسجام و احیای بافت تاریخی محله بلاغی،حفاظت از عرصه های تاریخی، در نظر گرفتن نقش دسترسی محلاتو ارتقای جریان زندگی محلی متناسب با ویژگی‌های مکانی از طریق استفاده بهینه از اراضی تملک و تخریب شده می‌باشد.

گفتنی است شورایعالی شهرسازی و معماری ایران پس از بررسی طرح مصوب کمیسیون ماده ۵ و طرح پیشنهادی مشاور تهیه کننده طرح؛ مصوبات چارچوب طراحی شهری، بهسازی و تجدید حیات محله بلاغی را با انجام اصلاحات زیر تصویب نمود.

۱- با توجه به لزوم تامین خدمات عمومی در بافت‌های تاریخی در راستای ارتقای کیفیت زندگی و ایجاد زمینه‌های استمرار سکونت، و نظر به کمبود قابل توجه سطوح و سرانه خدمات عمومی در محله بلاغی، ضروری است کاربری‌های پیش بینی شده در محور موسوم به انصاری شرقی بر اساس سطوح پیشنهادی مشاور و در جهت ارتقا سطوح و سرانه خدماتی اصلاح شود.

۲ - نظر به اهمیت حفاظت، تقویت و ایجاد فضاها و عرصه‌های عمومی در راستای ارتقای جریان زندگی محلی و سرزندگی بافت های تاریخی، ضروری است عرصه‌های عمومی پیش بینی شده در طرح مشاور در طول محور انصاری شرقی، با تاکید بر عرصه عمومی واقع در حوزه گردشگری-فرهنگی ویژه ( در ارتباط با خیابان سپه) مرکز محله بلاغی و کوی پنبه ریسه تثبیت و تدقیق شود.

۳ - به منظور بهره‌گیری مناسب از فرصت موجود به واسطه وجود سه اثر تاریخی مسجد-مدرسه حیدریه، عمارت سردار مفخم و گرمابه بلاغی، ضروری است امکان ارتباط بین سه اثر از طریق تمهیدات کالبدی فراهم شده و پیشنهادات مشاور در مورد احیا سه بنای مذکور به تایید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برسد.

۴ - با توجه به مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری در مورد طرح جامع قزوین، تعداد طبقات در محدوده بافت تاریخی قزوین ۲ و ۳ طبقه روی زمین میباشد.تعداد طبقات در پهنه‌های مسکونی و محورهای پیرامون محله، با رویکرد اجتناب از تغییرات اساسی در جمعیت محله ( باتوجه به کمبود سطوح خدماتی و ظرفیت تاسیسات شهری)، تاب آوری محله در هنگام بحران(با توجه به ویژگی های کالبدی محله) و رعایت ضوابط عمومی، حفاظت از بافت های تاریخی و شرایط حرایم آثار تاریخی بر روی نقشه تدقیق شود. تعداد طبقات در پهنه های مسکونی حداکثر ۲ طبقه روی زمین و در مورد محورهای پیرامون محله حداکثر ۳ طبقه روی زمین.

 ۵ - در راستای ضوابط ساختمانی و راهنماهای معماری و با عنایت به الگوی معماری محله بلاغی احداث پیلوت ممنوع است.همچنین ارائه ضوابط، به منظور کنترل پروژه‌های ویژه معماری در طول محور انصاری شرقی الزامی است.

۶ - در خصوص محور موسوم به انصاری شرقی، ضروری است مقطع عرضی و عرض مسیر در بخش های مختلف آن در چارچوب رویکردهای مصوب شورایعالی، در راستای حفاظت از انسجام و یکپارچگی بافت، به عنوان دسترسی محلی و اجتناب از تبدیل آن به مسیر عبوری، توجه به الزامات ترافیکی در اتصال مسیر به خیابان های لبه محله، عدم تخریب بناها، به ویژه بناها و جداره‌های تاریخی و واجد ارزش( که توسط سازمان میراث فرهنگی اعلام و بر نقشه های طرح منعکس خواهد شد)، همچنین با توجه به حفظ عرصه و رعایت ضوابط حرایم آثار تاریخی تدقیق شود.

به کار گیری تمهیدات کالبدی در راستای آرام سازی مسیر، از جمله اجرای سنگفرش در کل مسیر مورد تایید است در این راستا عرض مسیر تردد اتومبیل در تمام بخش های مسیر حداکثر ۶ متر با اجرای سنگفرش تعیین میشود.

۷ - اسناد و مدارک چارچوب طراحی شهری، بهسازی و تجدید حیات محله بلاغی، ظرف مدت سه هفته اصلاح و توسط دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ابلاغ میشود.

ضوابط ابلاغی طرح مذکور جایگزین ضوابط طرح تفصیلی و کلیه مصوبات کمیسیون ماده پنج در محدوده ی محله بلاغی میگردد.

۸ - به منظور ایجاد زمینه‌های زیست محیطی مناسب جهت اجرای هرگونه طرح در راستای حفاظت و احیا محله، ضروری است احداث شبکه فاضلاب محله بلاغی در دستور کار نهادهای ذیربط قرار بگیرد.

۹ - هر گونه تغییرات در نقش و عملکرد و عرض شبکه معابر و بازگشایی معبر جدید و یا حذف معابر موجود در بافت های تاریخی مغایرت اساسی است و مستلزم طی فرآیند قانونی مربوط به مغایرت های اساسی می‌باشد. ضمن تاکید بر این بند در خصوص کلیه معابر بافت تاریخی قزوین، بر رعایت ضوابط و مقررات عمومی حفاظت از بافت‌های تاریخی و ضوابط حرایم آثار در گذر تاریخی محمدیه تاکید می‌شود.

۱۰ - هرگونه تغییر در طرح مصوب طراحی شهری، بهسازی و تجدید حیات محله بلاغی مشمول مغایرت اساسی است.

۱۱ - صدور مجوزهای تخریب، مرمت، نوسازی و پایان کار، منوط به اخذ مجوز_استعلام_ از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

۱۲ - به موضوع چند منظوره سازی در طراحی و برنامه ریزی فضاها و عرصه های عمومی در کنار سایر ملاحظات و ضوابط پدافند غیر عامل توجه شود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر