۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۴۰۰۶۵
امیر حاتمی در کنگره آسیا پاسفیک:
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: ایران حسن نیت خود را برای حل بحران ساختگی هسته‌ای نشان داد و تاکنون به رغم عهدشکنی‌های آمریکا خویشتن‌داری و صبوری کرده است.
به گزارش پایداری ملی، امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع صبح روز دوشنبه در مراسم اختتامیه چهارمین کنگره آسیا پاسفیک با بیان اینکه ایران با تاریخ کهن خود اولین منشور احترام را به بشر هدیه داد، اظهار داشت: با کمال افتخار میزبان شما بودیم تا بار دیگر اراده، تمایل و تعهد دیرینه دولت و ملت ایران را به حفظ ارزش‌های بشری و ایجاد دنیای پرنشاط به جهان نشان دهیم.

وی ادامه داد: می‌توان اهمیت این همایش را از جنبه‌های گوناگون برشمرد. این کنگره در سرزمین شهیدان و پزشکان بزرگ که نجات جان انسان را نجات جان همه مردم تعبیر می‌کنند، برگزار شد.

وزیر دفاع گفت: این همایش امسال در کشوری برگزار شد که مکتب ملتش برای جان انسان‌ها ارزش والایی قائل است و نجات فرد را به مثابه نجات جان همه انسان‌ها می‌داند.

امیر حاتمی افزود: در مکتب اسلام توجه به بیمار و نجات جان انسان‌ها مورد توجه ویژه قرار گرفته است، تا جایی که از معصومین (ع) نقل شده است فردی که در جهت سلامت یک بیمار اقدام کند، همانند کسی است که تازه از مادر زاده شده و تمامی گناهانش آمرزیده شده است.

وی با بیان اینکه ملت ما یکی از بزرگ‌ترین قربانیان جنگ‌های نابرابر و ناجوانمردانه سلاح‌های شیمیایی، سلاح‌های ممنوعه و انواع مین‌هاست، تصریح کرد: امروز کشور ما با گذشت بیش از سه دهه از پایان جنگ تحمیلی، هنوز هم با آثار شوم این جنگ مواجه است و ملت ما از لطمات اجتماعی، هویتی و روحی آن زجر می‌کشند.

وزیر دفاع گفت: آنچه که امروز مهم است مشارکت همکاری در جهت درمان، کاهش درد و رنج مصدومان و همچنین درمان روح و روان بازماندگان و خانواده‌های قربانیان جنگ‌هاست.

امیر حاتمی عنوان کرد: ما معتقدیم همه جامعه بشری باید دست به دست هم دهند تا بخشی از درد‌ها و آلام مصدومان ناشی از جنگ‌ها و خانواده‌هایشان را تسکین دهیم.

وی تاکید کرد: همه جهان باید با کشور‌هایی که قصد دارند تا با قانون‌شکنی بر طبل جنگ بکوبند و از سلاح‌های نامتعارف و ممنوعه استفاده کنند، مقابله جدی کنند و اجازه ندهیم تا برخی کشور‌ها با یاغی‌گری دنیا را به سمت نزاع سوق دهند و جنگ‌های دیگری را به وجود بیاورند.

وزیر دفاع گفت: در این روز‌ها همه ما شاهد قانون‌شکنی و قانون‌گریزی برخی دولت‌ها هستیم و همه جهانیان دیدند که آمریکایی‌ها چگونه بدون اهمیت دادن به امنیت جهان، خودخواهانه و فقط به بهانه منافع ملی خود، هنجار‌های جهانی را زیر پا گذاشتند. جهان شاهد بود که ایران حسن نیت خود را برای حل بحران ساختگی هسته‌ای نشان داد و تاکنون به رغم عهدشکنی‌های آمریکا پایمردی، خویشتن‌داری و صبوری کرده است.

امیر حاتمی افزود: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر نشان داد که دولتی مسئولیت‌پذیر، خواهان و دوستدار آرامش و صلح در جهان و پایبند به اصول حقوق بشری و تعهدات بین‌المللی و البته قاطع و قدرتمند در دفاع از خویش است.

وی بیان کرد: آمریکایی‌ها ما را به دلیل اینکه خواهان استقلال و آزادی بودیم، تحریم کردند؛ تحریم‌هایی که بر خلاف اصول حقوق بشری است. آن‌ها حتی در مسیر تهیه دارو‌ها و نیاز‌های اولیه ملت ما با توسل به تروریسم اقتصادی، مانع ایجاد می‌کنند.

وزیر دفاع تصریح کرد: اگر امروز ملت‌های جهان در برابر چنین قانون‌شکنی‌هایی ایستادگی نکنند، ما شاهد ظهور دوباره هیتلر‌هایی در جهان خواهیم بود و اگر ایستادگی نکنیم، قطعاً افسوس خواهیم خورد.

امیر حاتمی در ادامه اظهار داشت: ما امروز تمام توانمندی‌های طب رزم خود را در معرض نمایش گذاشته‌ایم؛ چون نمی‌خواهیم سایر ملل جهان مانند ملت ما درد بکشند و بیش از ۱۰۰ هزار نفر مصدوم و جانباز و قربانی داشته باشند.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از تکرار این نوع حوادث، باید کشور‌های دارای این نوع تسلیحات ضمن پذیرش اشتباه خود، خطا‌های گذشته را جبران کنند و مجامع بین‌المللی نیز باید بدون ملاحظات سیاسی، تولیدکنندگان، واگذارکنندگان و استفاده‌کنندگان این نوع سلاح‌ها را محکوم و با آنان برخورد کنند.

وزیر دفاع افزود: لازم است جهان علیه نقض قوانین بشردوستانه واکنش شفاف و صریح نشان دهد و با نسل‌کشی و کودک‌کشی در دنیا برخورد کند.

امیر حاتمی عنوان کرد: امروز موفق به تولید بسیاری از تجهیزات و هشداردهنده‌ها شده‌ایم و در این زمینه به خودکفایی رسیده‌ایم و مایل هستیم تا این محصولات را در اختیار سازمان‌ها و کشور‌ها قرار دهیم.

وی خطاب به اعضای این کنگره گفت: بیایید با هم عهد ببندیم و همه در جهت خلع سلاح‌های کشتار جمعی و رعایت قوانین بشردوستانه با تمام قدرت اقدام کنیم.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر