۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۴۰۰۴۲
اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان با تشکیل کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست در این شورا موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، فتح‌الله معین امروز در پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به روز استاندارد اظهار داشت: استاندارد شدن کلیه مصالح ساختمانی باید در دستور کار قرار گیرد و از مجریان ذی‌صلاح در ساخت‌وسازهای شهر استفاده شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به 23 مهرماه و روز عصای سفید افزود: نابینایان حق استفاده از تمام امکانات موجود در جامعه همچون اماکن عمومی و مذهبی، مترو و اتوبوس و پیاده‌روهای استاندارد را دارند.

وی ادامه داد: از معاونت شهرسازی می‌خواهم که در اماکن پرتردد استانداردهایی را که برای عبور و مرور نابینایان لازم است پیش‌بینی کنند.

معین با اشاره به روز ملی پارالمپیک، مقام سوم کاروان ورزشی کشورمان در بازی‌های پاراآسیایی 2018 جاکارتا را تبریک گفت و تصریح کرد: تاکنون چنین مقامی در بازی‌های پاراآسیایی نداشتیم و ورزشکاران ایرانی شگفتی‌ساز شدند که نشان می‌دهد معلولیت نمی‌تواند بهانه عدم حضور جدی در جامعه باشد و وظیفه ماست که اقدامات درخوری برای این عزیزان انجام دهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان درباره روز تربیت بدنی و ورزش گفت: برای توسعه ورزش همگانی چند گام موثر در مرکز شهر مانند پیاده راه کردن چهارباغ برداشته شد و مسیرهای سلامت در بسیاری از پارک‌ها به وجود آمده است و پیگیری می‌کنیم تا در سایر بوستان‌های شهر نیز ایجاد شود.

وی با بیان اینکه ورزش در شرح وظایف اولیه شهرداری‌ها نیست و متولی خود را دارد، اضافه کرد: البته استان اصفهان در ورزش قهرمانی نیز همواره پیشرو بوده است.

معین بیان کرد: یکی از علل اصلی مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر است و بهترین راه پیشگیری از آنها ورزش و تحرک است که امیدواریم مدیریت شهری امکانات لازم را برای ورزش همگانی در شهر ایجاد کند.

در ادامه این جلسه، طرح دوفوریتی پیشنهاد تشکیل کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست که به امضای 8 نفر از اعضای شورای شهر رسیده است، مطرح و به رأی گذاشته شد.

پیش از رأی گیری، مهدی مزروعی در تذکری آیین‌نامه‌ای عنوان کرد: سیر تشکیل این کمیسیون رعایت نشده است. تعداد، عناوین و چینش کمیسیون‌ها جزء مفاد آیین‌نامه است اگر قرار باشد تغییری ایجاد شود ابتدا باید آیین‌نامه تغییر کند.

وی افزود: کمیسیون اصلاح آیین‌نامه باید دوباره تشکیل شود و اگر تغییر آیین‌نامه برای پیشنهاد تشکیل کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست را تصویب کرد، به صورت یک طرح به شورا ارائه شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به این تذکر گفت: کلیه لوایح و طرح‌هایی که به شورا ارائه می‌شود می‌تواند از طرف شهرداری یا تدوین‌کنندگان برای آن تقاضای دوفوریت شود. زمانی هم که این فوریت تصویب شود به طور طبیعی از تشریفات قبلی آن عبور می‌شود. متقاضیان می‌توانند طرح دوفوریتی را در هر شرایطی مطرح کنند.

مزروعی در مخالفت با معین تصریح کرد: تصویب فوریت تنها از نظر زمانی برای آن طرح فوریت ایجاد می‌کند و دلیلی برای عدم رعایت تشریفات قبلی برای آن طرح نیست. عدم رعایت سلسله مراتب کمیسیون آیین‌نامه و تشریفات قبلی، نقض آیین‌نامه است.

فتح‌الله معین در پاسخ به مزروعی ادامه داد: هر طرح و لایحه‌ای به شرطی به کمیسیون‌های شورا از جمله کمیسیون اصلاح آیین‌نامه می‌رود که در صحن علنی مطرح و اعلام وصول شده باشد. در یک سال گذشته شورا ده‌ها طرح و لایحه دوفوریتی را گذرانده بدون اینکه قبل از آن به کمیسیون رفته باشد و این تذکر آیین‌نامه‌ای از نظر من وارد نیست.

سرانجام با مطرح شدن دوفوریت این طرح با 10 رأی موافقت شد.

در ادامه فریده روشن در مخالفت با طرح تشکیل کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست در شورای شهر اصفهان اظهار داشت: مسئله محیط زیست بیشتر به کمیسیون بهداشت و سلامت یا کمیسیون حمل و نقل مربوط است و ارتباطی با کمیسیون اجتماعی ندارد.

وی افزود: اگر قرار است تغییری ایجاد شود محیط زیست باید زیر مجموعه کمیسیون بهداشت و سلامت قرار گیرد.

همچنین عباسعلی جوادی در موافقت با این طرح گفت: مسئله محیط زیست مهم‌تر از آن است که در کنار خدمات شهری و بهداشتی قرار گیرد و با وجود مشکلات محیط زیستی موجود، محیط زیست حتی این پتانسیل را دارد که یک کمیسیون کاملاً مستقل باشد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: مشکلات اجتماعی تنها شامل آسیب‌های اجتماعی نمی‌شود و مشکلات زیست محیطی تمام مردم از هر طبقه‌ای را شامل می‌شود و محیط زیست وابستگی نزدیکی با مشکلات اجتماعی دارد.

مهدی مزروعی نیز در پایان گفت: ما اصلاح‌طلبیم و باید قانون را رعایت کنیم و نمی‌توانیم هر زمان دلمان خواست آیین‌نامه‌ای که خودمان تصویب کرده‌ایم را دور بزنیم و این عین دیکتاتوری است.

موافقت با تشکیل کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست

در نهایت و پس از قرائت ماده 91 آیین‌نامه شورا و بحث اعضا، در مورد مفاد طرح تشکیل کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست رأی‌گیری شد که با 9 رأی موافق تصویب شد.

در ادامه این جلسه، لایحه تفریغ بودجه و گزارش بازرس قانونی و حسابرسان از عملکرد سال 96 سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی با اعلام نظر کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات با 11 رأی موافق و یک رأی ممتنع تصویب شد.

همچنین لایحه پیشنهادی در خصوص عقد قرارداد مطالعات پدافند غیرعامل با شرح خدمات ابلاغی سازمان پدافند غیرعامل کشور، ضمن اعلام نظریه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر اصفهان با 10 رأی موافق و یک رأی ممتنع مورد تصویب قرار گرفت.

در ادامه لایحه به همراه توافقنامه‌ در آزادسازی محل کارخانه روغن نباتی ناز با شهرداری منطقه 11 ضمن اعلام نظر کمیسیون تلفیق شورای اسلامی مطرح شد. برخی اعضا خواستار برگشت این طرح به کمیسیون عمران و شهرسازی برای بررسی بیشتر شدند که این موضوع رأی نیاورد.

نصیر ملت در مخالفت با این لایحه بیان کرد: کارخانه روغن ناز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و اگر آلاینده است ساز و کار قانونی برای جلوگیری از فعالیت آن وجود دارد و این ارتباطی به ما ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با درخواست برای کارشناسی مجدد این طرح ادامه داد: نباید درباره کارخانه روغن ناز ساده‌ترین راه را انتخاب کنیم تا به سرنوشت کارخانه بافت ناز یا ریسباف دچار شود.

وی افزود: اگر در شهر به پروژه محرک توسعه نیاز داریم، آیا بررسی شده که کارخانه روغن ناز به همین شکل می‌تواند به این امر کمک کند یا اینکه حتماً باید تبدیل به بافت مدرن شود؟

لایحه آزادسازی محل کارخانه روغن نباتی ناز در نهایت با 9 رأی موافق تصویب شد.

در ادامه پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، فریده روشن در نطق میان دستور خود گفت: تبلیغات شهری پدیده‌ای با جنبه‌های مثبت و منفی است که در شهر اصفهان با حجم زیاد و استفاده از تصاویر نازیبا موجب آلودگی شدید بصری شده و فضای فرهنگی شهر را تحت الشعاع قرار داده است.

وی افزود: ساماندهی تبلیغات محیطی در راستای تحقق حقوق شهروندی یکی از وظایف مهم مدیریت شهری است.

همچنین امیراحمد زندآور اظهار داشت: 23 مهرماه روز عصای سفید است، اما روز ترحم درباره نابینایان نیست و آنها حق بهره‌برداری از کلیه امکانات رفاهی جامعه را دارند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: در نظر گرفتن توانایی‌های نابینایان و پذیرش آنها به عنوان شهروند با در نظر گرفتن محدودیت‌ها بزرگ‌ترین مطالبه نابینایان و کم‌بینایان استان است و این عزیزان از فضای نامناسب شهری و نگاه ترحم‌آمیز مردم گله‌مند هستند. مدیریت شهری و کمیسیون‌های شورا در رفع مشکلات این قشر چقدر تلاش کرده‌اند؟

پورمحمد شریعتی‌نیا هم در تذکر خود گفت: امیدوارم شهرداری در مناسب‌سازی پیاده‌روها و خیابان‌ها گام‌های سریع‌تری بردارد.

وی با انتقاد از اجرایی نشدن برخی مصوبات شورا توسط شهرداری افزود: شهرداری پس از گذشت 4 ماه از ابلاغ مصوبه عدم به‌کارگیری مجدد بازنشستگان هنوز هیچ اقدامی انجام نداده است. از شهرداری انتظار دارم ضمن بررسی دلایل عدم اجرای این مصوبه، نتیجه را به شورا گزارش دهد.

در ادامه این نشست خبر تجمع کارگران سازمان عمران شهرداری به گوش اعضای شورای شهر رسید.

مرتضی طهرانی، معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان که در جلسه شورا حضور داشت در این خصوص گفت: سازمان عمران یک میلیارد و 800 میلیون تومان از شهرداری مرکزی طلب داشت که مبلغ یک میلیارد آن یک هفته پیش پرداخت شد.

وی با بیان اینکه مشکل سازمان عمران ساختاری است، افزود: این سازمان 590 نیرو دارد که بیش از نیمی از آنها مازاد هستند.

طهرانی با بیان اینکه به دلیل رکورد در کارهای عمرانی سازمان عمران دچار کمبود درآمد شده است، ادامه داد: چون این سازمان نمی‌تواند گرید سازمان مدیریت را بگیرد، امکان در دست گرفتن بسیاری از پروژه‌ها از آن گرفته شده است.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان با بیان اینکه از نظر قانونی امکان تعدیل نیرو وجود دارد ولی با مقاومت شدید داخلی در سازمان عمران روبه‌رو هستیم، گفت: از زمان انتصاب مدیرعامل جدید سازمان عمران 180 نیرو تعدیل شدند اما این روند به دلایلی متوقف شده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه مدیرعامل پیشین سازمان عمران شهرداری عامل تحریک طلبکاران این سازمان برای اعتراض و تجمع است، تصریح کرد: در حال حاضر نسخه‌ای به جز تعدیل نیروی انسانی برای رفع مسکلات این سازمان سراغ ندارم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر