۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۴۰۰۱۱
دلارزدایی از اقتصاد جهانی احتمالا موجب به وجود آمدن یک بحران پولی در ایالات متحده خواهد شد و به نظر می رسد که این حرکت برای از اریکه پایین انداختن دلار در حال شدت گرفتن باشد.
به گزارش پایداری ملی، دولت ترامپ در نخستین سال تصدی قدرت 44 هزار بمب انداخته است، این تعداد از شمار بمب هایی که پرزیدنت اوباما انداخته بیشتر است، در حالی که خود اوباما از این نظر از پرزیدنت بوش جلوتر بود. آمریکا دهه هاست که برخلاف توصیه بنیانگذارانی چون جرج واشنتگن که توصیه کرده اند آمریکا «باید حسن نیت و عدالت را در مورد تمام کشورها رعایت کند و در پی تقویت صلح و هماهنگی با همه باشد»، دردیگر کشورهای دخالت نظامی کرده است.

جنگ اقتصادی
اما آمریکا فقط از طریق نیروی نظامی عظیم خود نیست که قدرت خود را در سراسرجهان اعمال می کند. این کشور دلار را نیز به اسلحه تبدیل کرده و از سلطه اقتصادی خود نیز هم به عنوان یک هویج استفاده می کند و هم چماق.

در حالی که دولت آمریکا میلیاردها دلار را درقالب کمک های خارجی به سمت «دوستان» سرازیر می کند، اما طرف دیگر احتمال دارد که «دشمنان» خود را پشت درهای بسته سیستم مالی جهانی ببینند که آمریکا با استفاده از دلار به شکل کارآمدی کنترل آن را در اختیار دارد.
آمریکا دقیقا چگونه از دلار به عنوان اسلحه استفاده می کند؟  با استفاده از سیستم پرداخت بین المللی موسوم به سویفت.

سویفت کوتاه شده «انجمن ارتباطات مالی بین بانکی بین المللی» است. این سیستم موسسات مالی را قادر می سازد تا اطلاعات مربوط به تعاملات مالی را در محیطی امن و استانداردسازی شده ارسال و دریافت کند. ازآنجا که دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی عمل می کند، سویفت سیستم بین المللی دلاری را تسهیل می کند.

سلطه سویفت و دلار اهرم بسیار قدرتمندی را در برابر دیگر کشورها به آمریکا می بخشند. آمریکا از این سیستم قبلا به عنوان چماق استفاده کرده است. در سال 2014  و 2015 همزمان با وخامت روابط بین این دو کشور، آمریکا دسترسی چند بانک روسی را به سویفت سد کرد. در موردی اخیرتر آمریکا تهدید کرده است که در صورت قصور این کشور از عمل کردن به تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی، راه دسترسی چین را به سیستم دلاری مسدود می کند. استیون مانشین وزیر خزانه داری در طول کنفرانسی که از شبکه سی ان بی سی پخش می شد، با تهدید به استفاده از این گزینه اقتصادی گفت: «اگر چین به این تحریم ها عمل نکند ما تحریم های اضافی را بر آنها وضع می کنیم و راه دسترسی آنها را  به آمریکا و سیستم دلاری آمریکا و بین المللی مسدود می کنیم و این کار بسیار معنادار است.»

دورزدن حملات
شماری از کشورها از جمله چین، روسیه و ایران گام هایی را برای محدود کردن وابستگی خود به دلار برداشته اند و درحال همکاری برای ایجاد سیستم های پرداخت جایگزین هستند. شمار فزاینده ای از بانک های مرکزی به عنوان راهی برای متنوع کردن ذخایر خود به جز دلار، طلا خریداری کرده اند. منطقا جای هیچ تعجبی ندارد که کشورها با توجه به اینکه آمریکا زمین زیرپایشان را لرزان کرده، چنین تمهیداتی را به اجرا بگذارند، حتی اگر متحدان سنتی آمریکا هر چه می گذرد از قلدری اقتصادی آمریکایی ها بیشتر نگران می شوند.

روز 24 سپتامبر اتحادیه اروپا اعلام کرد که طرح هایی برای ایجاد کانال پرداخت ویژه ای برای دور زدن تحریم های اقتصادی آمریکا و تسهیل تجارت با ایران دردست اجرا دارد. رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا فدریکو موگرینی بعد از دیدار با وزاری خارجه بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و ایران این موضوع را اعلام کرد. او گفت که این کانال پرداخت جدید به شرکت ها اجازه خواهد داد معاملات نفتی و دیگر معاملات تجاری خود را با ایران حفظ کنند. وی گفت: «از نظر عملی این کار بدان معنا خواهد بود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا نهادی قانونی را برای تسهیل معاملات مالی قانونی با ایران تشکیل خواهند داد و این به شرکت های اروپایی اجازه خواهد داد بر اساس قوانین اتحادیه اروپا به تجارت با ایران ادامه دهند و درهای این نهاد می تواند برای دیگر شرکا در جهان نیز باز باشد.»

این طرح با واکنش به تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج از توافق اتمی ایران اعلام شده است. اتحادیه اروپا، روسیه و چین در بیانیه مشترکی گفته اند که این «ابزار هدف خاص»، «برای کسانی که به تجارت قانونی با ایران ادامه می دهند، همکاری و اطمینان خاطرلازم را فراهم می کند.» دراین بیانیه همچنین گفته شده که امضا کنندگان توافق اتمی ایران «بر تعهد خود برای اجرای کامل و موثر این توافق با حسن نیت و در جوی سازنده تاکید دارند.»

راجر شاناهان پژوهشگر موسسه لوری در سیاستگذاری های بین المللی این طرح را «خاری در چشم آمریکا» نامیده است.

جنگ های اعلام نشده آمریکا تریلیون ها دلار هزینه دربرداشته است. جنگ اقتصادی نیز به بهای مشابهی تمام خواهد شد. دلارزدایی از اقتصاد جهانی احتمالا موجب  به وجود آمدن یک بحران پولی در ایالات متحده خواهد شد و به نظر می رسد که این حرکت برای از اریکه پایین انداختن دلار در حال شدت گرفتن باشد. با این حال یک پیامد دیگر این روند برای دولت آمریکا، عمل نکردن آن به الزام مبتنی بر قانون اساسی برای تامین پول مطمئن است. بانک مرکزی این سیستم را با چاپ پول و سیاست پولی مداخله گرایانه خود به پیش می برد.

همانگونه که جیمز مدیسون می گوید: «از تمام دشمنان جامعه، شاید جنگ با آزادی از همه مخوف تر است، چرا که میکرب تمام دشمنان دیگر را در خود دارد و رشد می دهد.» جنگ همیشه هزینه های سنگینی در پی دارد، چه جنگ نظامی باشد چه اقتصادی.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر