۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۴۰۰۰۲
پایگاه‌های اسرائیلی در تیررس موشک های شهاب؛
قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوی‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است.
به گزارش پایداری ملی، قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوی‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است که نقطه شروع این پیشرفت را می‌توان دوران جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه در آن زمان توسط سایر کشور‌ها دانست. امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه، موشک‌های جدید و مدرنی توسط نیرو‌های مسلح کشور رونمایی می‌شود که با معرفی هرکدام از آن‌ها دشمنان از پیشرفت ایران در عرصه دفاعی عصبانی‌تر شده و توانایی جمهوری اسلامی در عرصه دفاعی نمایان‌تر می‌شود.

خانواده «شهاب» را باید نامدارترین نسل موشک‌های ایرانی دانست که در 3 رده شهاب 1، 2 و 3 تولید شده است.  این موشک‌ها که در انواع میان‌برد و دوربرد ساخته شده‌اند، می‌توانند به راحتی مواضع دشمنان احتمالی در منطقه را مورد هدف قرار دهند. خانواده موشک شهاب از سال 81 تاکنون به طور رسمی ساخته می‌شود. این موشک یک موشک میان برد بالستیک است که در ابتدای آزمایش‌ها، ۱۳۰۰ کیلومتر برد داشت، اما با تلاش مهندسان ایرانی بهینه شد و برد آن به ۲۱۰۰ کیلومتر رسید. آزمایش‌های این موشک از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۲ ادامه داشت و سرانجام در تیرماه سال ۱۳۸۲ رسماً به آمار موشک‌های ایرانی افزوده شد. این موشک از سوخت مایع برای تهیه نیروی پیشران استفاده می‌کند. این موشک برای نخستین بار در میدان آزادی و در هفته دفاع مقدس به نمایش همگان در آمد. 

سایه مرگ موشک بالستیک شهاب روی سر رژیم صهیونیستی

 پس از آزمایش موشک شهاب 3 در سال 1377 و اعلام مشخصات آن از جمله بُرد، نگاه دشمنان به توانایی موشکی ایران تغییر کرد، زیرا ارائه نمونه‌های جدیدتر از خانواده موشک های شهاب نشان دهنده رسیدن ایران به سطوح بالای فناوری موشکی بود که نوید محصولات مرگبارتری را در آینده می‌داد و این موضوع ترس دشمنان را چندین برابر می کرد. وزن موشک شهاب 3،  ۱۶ تن و قطر آن ۱٫۳ متر و طول این موشک در حدود ۱۶متر می‌باشد. وزن خشک این موشک ۲۱۸۰کیلوگرم است و قادر به حمل یک کلاهک ۷۶۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرمی می‌باشد. این موشک ها ۱۷ متر طول دارند و قادر هستند کلاهکی به وزن هِزار کیلوگرم را تا مسافت ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر حمل کنند.

سایه مرگ موشک بالستیک شهاب روی سر رژیم صهیونیستی

در نمونه جدید شهاب، برد این موشک به 2200 کیلومتر افزایش و خطای هدف‌گيری که در نسل قبلی نسبت به برد آن ۸ در ده‌هزار بوده، در نسل جديد، به ۲ در ده‌هزار كاهش يافته است. موتور موشک شهاب۳، حدود 27هزار کیلوگرم نیروی رانش تولید می‌کند که برای طی مسافت دو هزار کیلومتر کافی است. راهکار افزایش برد موشک نیز استفاده از کلاهک‌های کم وزن‌تر است و به همین دلیل، وزن کلاهک‌های از ۷۶۰ تا هزار و 200 کیلوگرم متفاوت است. یکی از نکات جالب توجه موشک شهاب، دقت هدف‌یابی و رهگیری است که با کم ترین میزان خطا، هدف را منهدم می‌کند.

ارتش رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی بالغ بر 10 پایگاه هوایی مهم دارد. "تل نوف" ، "حتزار"، "حاتزوریم" و "بن گوریون" از جمله پایگاه های هوایی راهبردی ارتش اسرائیل در سرزمین های اشغالی است که با توجه به برد موشک بالستیک شهاب، در صورت هرگونه اشتباهی این پایگاه ها با این موشک ها نابود خواهد شد. 

سایه مرگ موشک بالستیک شهاب روی سر رژیم صهیونیستی

نکته جالب توجه خانواده شهاب سیستم اختصاصیِ ناوبری آنها است که موجب شده غربی ها ادعا کنند ایران این موشک‌ها را از کشور‌های دیگر تهیه کرده است؛ اما این سیستم ناوبری و الکترونیکی خانواده شهاب توسط متخصصان ایرانی تهیه شده و جای هیچ بحثی را باقی نگذاشته است. این سیستم علاوه بر آن که قدرت شناسایی و اصابت به اهداف را به گونه‌ای بسیار دقیق در اختیار ایران قرار داده، مکانیزمی دارد که موشک در صورت خروج از مسیر تعیین شده نیز می‌تواند آن را تصحیح کرده و به مسیر بازگشته و درصد اطمینان از برخورد را به نحو چشمگیری افزایش دهد.

نکته دیگر در خصوص بهینه سازی استفاده از موشک‌های شهاب، تغییر زاویه شارژ موشک شهاب است که از این پس با زاویه صفر با سطح افق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تغییر موجب می‌شود تا فواصل آماده سازی شلیک موشک‌ها کم تر شده و قدرت متحرک سازی شلیک‌ها افزایش یابد تا شلیک‌هایی نامحدود در زمان‌های کوتاه را شاهد باشیم.

سایه مرگ موشک بالستیک شهاب روی سر رژیم صهیونیستی

پایگاه تحلیلی «بیزینس‌اینسایدر» در گزارشی به نقل از کارشناسان نظامی خود در خصوص توانمندی موشکی ایران می‌نویسد که ایران هم‌اکنون بزرگترین نیروی موشکی راهبردی در خاورمیانه را در اختیار دارد و آزمایش‎های مختلف سال‎های اخیر نشان می‌دهد که ایران در حال حاضر موشک‎های بالستیک کوتاه‌برد، میان‌برد وهمچنین موشک‎های کروز و راکت های بردِ بلند را در خاک خود تولید می‌کند.
 
این گزارش در ادامه می‌افزاید: ایران هزاران موشک با سوخت مایع از نوع شهاب 1 با  برد 300 کیلومتر، شهاب 2 با برد 500 کیلومتر، قائم با برد 500 تا 800 کیلومتر، شهاب 3 با برد1000 تا 2200 کیلومتر، و موشک قادر با برد 1500 تا 2000 کیلومتر در اختیار دارد.  برد این موشک‎ها به حدی است که می‌توانند پایگاه‌های نظامی آمریکا در همه جای خلیج فارس را با دقت بالا هدف قرار دهند، همچنین تمام خاک رژیم اشغالگر قدس در تیررس موشک‎های شهاب3 و قادر قرار دارد و " این یعنی اولین اشتباه رژیم صهیونیستی می تواند آخرین اشتباه آنها باشد".
 
سایه مرگ موشک بالستیک شهاب روی سر رژیم صهیونیستی
 
پس از آزمایش موفقیت‌آمیز موشک‎های بالستیک ایران، وب‌سایت شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی تحت عنوان «قدرت موشکی ایران» ضمن اشاره به اینکه موشک‎های بالستیک در خصوص نشانه‌گیری اهداف دوربرد و قدرت تخریبی نسبت به موشک‎های کروز یا جنگنده‌های سنتی مزایای نظامی بالایی دارند، نوشت که سرعت بالای موشک‎های بالستیک قدرت تخریبی این سلاح نظامی را بالا می‌برد و همچنین رهگیری این نوع موشک به شدت سخت است، حتی سامانه موشکی دفاعی بالستیک بسیار پیشرفته «آمریکن پاتریوت PAC-3» قادر به رهگیری آن نیست.
 
سایه مرگ موشک بالستیک شهاب روی سر رژیم صهیونیستی
کشور ما طی سال‌های اخیر توانسته‌  است طیف‌ متنوعی از موشک‌های بالستیک با ویژگی‌های متفاوت برای مقابله با انواع تهدیدات را طراحی و تولید کند که به همین سبب به یکی از قدرت‌های موشکی جهان و منطقه غرب آسیا تبدیل شده است. توانمندی نظامی و دفاعی کشور، بدون شک یکی از مهم ‏ترین محورهای راهبرد نظامی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدات است. همینطور بر اساس مولفه‌های قدرت، توان موشکی به عنوان یکی از مهمترین عامل بازدارنده تهاجم نظامی قرار دارد که کشور ما به خوبی از آن برخوردار است.
منبع:yjc

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر