۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۳۹۹۲۹
باب کورکر سناتور ارشد جمهوری خواه آمریکا گفت بدون شک عربستان سعودی دست به قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار ناپدیدشده در ترکیه زده است.
کورکر که رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا است، عربستان را مسئول مستقیم قتل خاشقجی اعلام کرد.

 وی در مصاحبه با سی ان ان گفت که اسناد اطلاعاتی از نقش مستقیم عربستان در قتل این روزنامه‌نگار حکایت دارند.

سناتور آمریکایی: عربستان قاتل خاشقجی است| درخواست قطع حمایت نظامی آمریکا از عربستان

وی با بیان اینکه در نقش عربستان در کشتن این روزنامه نگار "جای هیچ سوالی باقی نیست" افزود: «معتقدم آن ها (عربستان سعودی) این کار را کرده اند و متاسفانه معتقدم که او (خاشقجی) مرده است.»

به گفته سناتور کورکر، عربستان سعودی روایت دیگری از ماجرای ناپدیدشدن خاشقجی سر هم کرده است.

به گزارش  رویترز، «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، امروز- پنجشنبه- اعلام کرد در صورتی‌که ثابت شود «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی قربانی یک قتل برنامه‌ریزی‌شده دولتی شده است باید تحریم‌هایی در «بالاترین سطوح» علیه حکومت سعودی اعمال شود.

کورکر افزود، کنگره هرگز مجوز فروش سلاح به عربستان سعودی را نخواهد داد و کشته شدن خاشقجی خشم قانونگذاران را موجب شده است.

سناتور آمریکایی: عربستان قاتل خاشقجی است| درخواست قطع حمایت نظامی آمریکا از عربستان

 این سناتور آمریکایی تهدید کرد، در صورتی‌که ثابت شود حکومت سعودی خاشقجی را کشته است، تغییرات زیادی در روابط دوجانبه ایجاد خواهد شد.

درخواست تحریم و قطع حمایت نظامی از عربستان

همچنین «کریس مورفی» سناتور دموکرات حمایت آمریکا حمله عربستان سعودی به یمن را زیر سوال برد و خواستار توقف پشتیبانی نظامی واشنگتن از این جنگ شد.

آسوشیتدپرس نوشت این درخواست در حالی مطرح شده که در پی ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عربستانی خشم گسترده ای علیه سعودی ها به وجود آمده است. 

مورفی گفته که حمایت آمریکا از جنگ عربستان علیه یمن دستکم به صورت موقت متوقف شود. وی تاکید کرد که عربستان حقیقت را در مورد خاشقچی نمی گوید پس «چرا نباید باور کنیم که آنها عمدتا شهروندان یمنی را هدف قرار می دهند؟»

سه سناتور جمهوریخواه و چهار سناتور دموکرات ماه گذشته در نامه‌ای به مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نسبت به اقدامات عربستان علیه شهروندان یمنی ابراز نگرانی کردند.

ترامپ: نباید به خاطر ناپدید شدن خبرنگار سعودی جلوی سرمایه‌گذاری عربستان را گرفت

سناتور آمریکایی: عربستان قاتل خاشقجی است| درخواست قطع حمایت نظامی آمریکا از عربستان

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا نیز روز پنج‌شنبه ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر) گفت دلیلی وجود ندارد که به خاطر ناپدید شدن یک خبرنگار، جلوی سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در ایالات متحده را گرفت.

آقای ترامپ که در جمعی از خبرنگاران حاضر در کاخ سفید صحبت می‌کرد افزود: «در این‌صورت کشورهای خلیج [فارس] به جای آمریکا در چین و روسیه سرمایه‌گذاری خواهند کرد.»

پیش از این دونالد ترامپ در برنامه تلویزیونی «فاکس و دوستان» درباره گم شدن جمال خاشقجی و نگرانی‌هایی در مورد احتمال قتل وی گفته بود: «آمریکا در بررسی این موضوع سختگیر خواهد بود. بازرسان ما در محل هستند و با مقامات ترکیه همکاری می‌کنند.»

جمال خاشقجی، نویسنده و روزنامه‌نگار به عنوان سردبیر چند نشریه و مشاور رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی مشغول به کار بود اما سال گذشته این کشور را ترک کرد و در تبعیدی خودخواسته در شهر واشنگتن آمریکا اقامت گزیده بود.

او از زمان اقامت در ایالات متحده آمریکا مقاله‌هایی در انتقاد از سیاست‌های عربستان می‌نوشت و در نشریات مختلفی از جمله واشنگتن پست منتشر می‌کرد.

وی چندی پیش اعلام کرده بود که به خاطر انتقاداتش از عربستان در مورد جنگ یمن و سرکوب مخالفان در این کشور بیم آن را دارد که مجازات شود.

مقامات ترکیه گفته‌اند احتمال دارد عربستان سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول جمال خاشقجی را کشته و بدنش را قطعه قطعه کرده باشند.

رسانه‌های ترکیه از دست داشتن یک گروه ۱۵ نفره از عربستان سعودی شامل چند گارد سلطنتی، ماموران اطلاعاتی، چند سرباز و یک کارشناس کالبدشکافی در کشته شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی گزارش داده‌اند.

رییس جمهوری آمریکا در برنامه تلویزیونی شبکه فاکس گفت: «ما قصد داریم بفهمیم چه اتفاقی افتاده است. او وارد [کنسولگری] شد و به نظر نمی‌رسد که از آنجا بیرون آمده باشد. مطمئنا کسی او را ندیده است.»

دونالد ترامپ از جزئیات تحقیقات آمریکا در ترکیه صحبتی نکرد. رییس جمهوری آمریکا در پاسخ به سئوالی درباره گزارش واشنگتن‌پست در مورد شنود مقامات عربستانی توسط منابع اطلاعاتی آمریکا و طرح اغفال جمال خاشقجی گفت: «چنین چیزی اگر واقعیت داشته باشد، بسیار تاسف برانگیز است و ما به احتمال زیاد به زودی درخواهیم یافت که آیا چنین چیزی صحت دارد یا خیر.»

عربستان سعودی هرگونه اتهامی در مورد دست داشتن در ربودن یا به قتل رسیدن جمال خاشقجی را رد کرده است. با این‌ حال تا کنون مدارک قابل استنادی در مورد خارج شدن خاشقجی از کنسولگری این کشور در استانبول ارائه نکرده است.

فشار کنگره آمریکا بر روی دولت ترامپ به منظور در پیش گرفتن اقدامی مناسب در مورد ناپدید شدن روزنامه نگار سعودی رو به افزایش است.

بیش از بیست سناتور جمهوری‌خواه و دموکرات از آقای ترامپ خواسته‌اند در مورد نقض احتمالی حقوق بشر، اقدام به اعدام بدون حکم قضایی و لزوم وضع تحریم علیه عربستان سعودی در ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی تحقیق کند.

سناتور جمهوری خواه کنگره آمریکا، رند پال، گفته است که قصد دارد کنگره را وا دارد تا فروش اسلحه به عربستان سعودی را متوقف کند.

به نوشته یورونیوز؛ رییس جمهوری آمریکا درباره رای احتمالی کنگره برای توقف فروش اسلحه با ابراز ناراحتی از آسیب خوردن اقتصاد کشورش گفت: «چنین اقدامی ما را متضرر خواهد کرد.»
۱۳۹۷-۰۷-۱۸ 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر