۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۳۹۸۵۰
رئیس ستادکل نیروهای مسلح :
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در زمان صلح قدرت هوایی ماموریت های زیادی دارد از جمله اگر مجموعه تروریستی در نزدیکی مرزهای کشور مقر ایجاد کند ما ساکت نخواهیم نشست.

به گزارش پایداری ملی،سرلشکر محمد باقری در نخستین همایش "نقش قدرت هوایی در اقتدار ملی” با قدردانی از ایثارگران و جهادگران عرصه های هوایی در سطوح مختلف عملیاتی و تعمیراتی، افزود: این گونه همایشها ارزشمند است و بستر مناسبی در جهت قدرت هوایی و هم اندیشی و هم افزایی در مسیر روشنی برای آینده کشور را فراهم می کند.

وی افزود: طی چند روز گذشته حوادث مهمی داشتیم، از جمله تلاش ارزشمند و مقتدرانه عملیات ضربت محرم که توسط نیروی هوافضا سپاه با موشک های ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به قلب تروریست ها انجام گرفت و نشان داد که جمهوری اسلامی در برابر تجاوز و ظلم ساکت نمی نشیند و امنیت کشور را خط قرمز خود می‌داند و بدین وسیله از ترویست‌ها انتقام سختی گرفتند.

باقری با بیان این که قدرت هوایی به عنوان بخشی از قدرت کشور که با هدف ارائه اراده ملی متجلی می شود در جهت منافع کشور است، تاکید کرد: این همایش از اهمیت و ارزش بسیاری برخوردار است و باید به آن توجه شود.

وی گفت: در قرن بیستم و بعد از جنگ جهانی اول و دوم هواپیماهای دورپرواز ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ کیلومتر قدرت پروازی شوروی و آمریکا را افزایش داد به گونه ای که به یکی از عوامل قدرت تغییر کننده مبدل شد و نظریه پردازی در این جنگ قدرت، نقشه جدیدی از کره زمین ارائه کرد و نشان داد که پرواز از قطب شمال و قطب جنوب اهداف را نزدیکتر می کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان این که در بخش هوایی در سال های بعد، بازدارندگی نقش اساسی خود را در نیروهای مسلح جهان نشان می‌دهد، افزود: در جنگ ۱۹۹۰ آمریکایی ها با بهره‌گیری از بمب های حجم بالا با بمباران رژیم عراق، آنها را وادار به تسلیم کردند، اما در جنگ ۲۰۰۳ تعداد پروازها کاهش پیدا کرد و در کنار آن از بمب های هوشمند کنترل از راه دور استفاده شد، البته درست است که این نوع قدرت هوایی نقش تعیین کننده ای در نبرد کلاسیک دارد، اما این نوع قدرت هوایی در جنگ ۳۳ روزه رژیم اشغالکر قدس علیه حزب الله نشان داد که کارایی خود را از دست داده است.

وی تاکید کرد: بحث ریزپرنده‌ها و تجهیزات نوین هوایی در حال پیشرفت است و هواپیماهای بدون سرنشین رادارگریز مسیر پیشرفت خود را طی می کند و خوشبختانه ریزپرنده ها و تجهیزات نوین هوایی در دسترس کشورهایی مانند ایران اسلامی قرار دارد به گونه ای که هزینه کمتر و کارآمدی بالایی دارد.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح با بیان این که پهپادها امروزه چه در جبهه استکبار و چه در کشور عزیز ما در حال توسعه است، افزود: خوشبختانه در این مسیر توسعه متوازن و خوبی را داشته ایم و این توسعه به سالهای دفاع مقدس برمی گردد که از سال ۱۳۶۳ آغا‌ز شد و امروز جزو ۷ قدرت اول جهانی در این زمینه محسوب می‌شویم.

باقری گفت: در مساله توسعه قدرت هوایی نظامی کشور هیچ تردیدی وجود ندارد و این پیشرفت باید به گونه‌ای باشد که در صورت درگیری با دشمن به آنها اجازه ندهیم حاکمیت هوایی ما را به مخاطره بیندازند و نیروهای هوایی بتوانند عملیات خود را انجام دهند و از نیروهای دریایی و زمینی پشتیبانی نزدیک کنند.

وی افزود: در زمان صلح‌، قدرت هوایی ماموریت‌های زیادی دارد از جمله اگر مجموعه تروریستی در نزدیکی مرزهای کشور مقر ایجاد کند ما ساکت نخواهیم نشست و ماموریت هایی از این دست برای حفاظت از مرزهای هوایی و همکاری با پدافند که موضوع بدیهی است بسیار حائزاهمیت است .

رئیس ستادکل نیروهای مسلح تاکید کرد: دکترین قدرت هوایی ما در صورتی کارآمد است که بومی باشد و با تاثیر ناپذیری از تحریم‌های نظامی، دارای تداوم، پایداری و تجهیزات آن در دسترس باشد.‌باقری گفت: بهره گیری از مزیت های اساسی مانند نیروی انسانی متخصص از جمله دانشمندان کوشا، شرکت‌های دانش بنیان و مراکز پژوهشی باید در حوزه قدرت هوایی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در این زمینه توجه به شیوه های خلاقانه بسیار با اهمیت است و فقط نباید دنبال تقلید و یا مهندسی معکوس باشیم و خروج از راه های سنتی و خودداری از مسابقات تسلیحاتی از موضوعاتی است که باید در این باره مورد توجه قرار گیرد.

وزیر دفاع: در حوزه هوایی به یک قدرت تبدیل شده ایم

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم در این مراسم گفت: در تحولات و پیشرفت‌های چشمگیر و کارهای بزرگ و متعدد در حوزه قدرت هوایی با رویکرد جهادی و انقلابی و با تحمل تحریم های شکننده به یک قدرت تبدیل شده‌ایم.

امیر سرتیپ امیر حاتمی افزود: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به رغم تحمیل همه تحریم‌ها بر ملت بزرگ ایران اسلامی، تحریم‌های ویژه ای در حوزه نیروی هوایی و صنعت هوایی اعمال شد که با خروج مستشاران نظامی خارجی از کشور، تصور داشتند که نیروی هوایی، زمین‌گیر خواهد شد‌.

وی گفت: امروز در شرایطی هستیم که امکانات صنعت دفاعی، شرکت های دانش بنیان و دانشگاه‌های بزرگ کشور با همدلی و هماهنگی دست در دست هم دارند و در یک سنگر در حال تقویت و پیشرفت حوزه هوایی کشور هستند.

حاتمی با اشاره به دستیابی به فن آوری های پیشرفته طراحی و ساخت جت جنگنده کوثر گفت: اکنون بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا هنوز در این حوزه ها وابسته‌اند و با صرف هزینه های هنگفت نیازمندی‌های خود را تأمین می‌کنند.‌وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از آماده سازی جت آموزشی کوثر ۸۸ با طراحی، ساخت و فن‌آوری بومی و داخلی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: نظرات راهبردی متخصصان، صاحبنظران و اندیشمندان حوزه هوایی در این زمینه دریافت شده است تا در مسیر رشد و پیشرفت صنعت هوایی استفاده کنیم .‌امیر سرتیپ حاتمی، تصمیم گیری در حوزه صنعت هوایی را بسیار دقیق، ظریف و حساس دانست و گفت: سرمایه گذاری در بخش صنعت هوایی پرهزینه است و باید با دقت نظر در این حوزه حرکت کرد. برگزاری این همایش در واقع بسترسازی برای حرکت در این مسیر پر افتخار برای جمهوری اسلامی است.‌

وزیر دفاع با تاکید بر اینکه قدرت هوایی بخش مهم و تعیین کننده از قدرت دفاعی کشورمان محسوب می‌شود، افزود: در این حوزه، بخش های راداری، پدافندی، پهپادی و نیروی هوایی از جمله مؤلفه های قدرت هوایی ایران است که طی ۴۰ سال عمر پر برکت نظام به پیشرفت های خیره کننده ای در همه زمینه ها به ویژه حوزه پهپادی دست یافته ایم و در این حوزه جزو کشورهای اول دنیا محسوب می‌شویم.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر