۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۳۹۶۲۵
دبیر همایش "آشنایی با فناوری فضایی و توانمندی‌های فضایی کشور"، ضمن تشریح محورهای برگزاری این همایش، چشم‌انداز فضایی ایران را به لحاظ دارا بودن نیروی انسانی متخصص در این زمینه و وسعت و جمعیت آن، خوب توصیف کرد و ضمن اعلام پیش‌بینی یک کنفرانس ملی فضایی در بهمن‌ ماه، ادامه داد: فراخوان کنفرانس بهمن ماه به‌زودی منتشر شده و استارتاپ‌ها و افراد فعال در حوزه فضا می‌توانند به منظور شرکت در کنفرانس و ارسال مقالات با دبیرخانه کنفرانس مکاتبه داشته باشند.

محمد سلیمانی با بیان اینکه همایش "آشنایی با فناوری فضایی و توانمندی‌های فضایی کشور" روز شنبه، 14 مهرماه به منظور آشنایی دانشجویان و اساتید دانشگاه با وضعیت فناوری فضایی و توانمندی‌های داخل کشور و فرصت‌های بین‌المللی این حوزه برگزار می‌شود، برخی موضوعات این همایش را فعالیت‌های بین‌المللی حوزه فضا، انقلاب صنعتی فضایی با دید کسب و کار برای شرکت‌های دانش‌بنیان و چگونگی کمک آن‌ها به صنایع فضایی کشور، چرخه فناوری فضایی از طراحی و ساخت ماهواره تا ایستگاه زمینی و پرتاب، "در مدار قرارگیری" و بهره‌برداری از ماهواره، انواع ماهواره‌ها و کاربرد و اهمیت‌ آن‌ها برای بخش‌های مختلف صنعتی، تجاری، کشاورزی، خدماتی و اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: در بخشی از این همایش نیز به اکتشافات فضایی و اهمیت آن و دریچه‌ای که در این زمینه به روی محققین گشوده شده، پرداخته می‌شود.

وی سخنرانان این همایش را  مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران، مهندس مجتبی سرادقی معاون سازمان فضایی ایران، علی صادقی نائینی معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی ایران، حسین شهرابی فراهانی، مدیر سابق گروه فضایی صاایران، احمدطالب‌زاده، معاون سابق سازمان همکاری‌های بین‌الملل فضایی آسیا و اقیانوسیه، محمد سلیمانی مدیرگروه رشته مهندسی فناوری ماهواره دانشگاه علم وصنعت ایران، مینا بیات و شاهرخ ظهراب‌زاده، کارشناسان فضایی سازمان فضایی ایران اعلام کرد.

برگزاری کنفرانس ملی فضایی در بهمن ماه

مدیرگروه رشته مهندسی فناوری ماهواره دانشگاه علم و صنعت از پیش‌بینی یک کنفرانس ملی فضایی در بهمن ماه خبر داد و با اشاره به اینکه فراخوان این کنفرانس به‌زودی منتشرخواهد شد، روزهای برگزاری آن را 8، 9 و 10 بهمن ماه و محل برگزاری را در دانشگاه علم و صنعت اعلام کرد و افزود: در این کنفرانس، بخشی به افراد فعال در این حوزه (از جمله استارتاپ‌ها) اختصاص یافته و آن‌ها می‌توانند در این بخش به ارائه مقاله و سخنرانی بپردازند و مشکلات خود را نیز به گوش مسئولین کشور در حوزه فضایی برسانند.

سلیمانی ضمن توصیه به استارتاپ‌ها برای حضور در همایش روز شنبه، خاطرنشان کرد: افرادی که قادر به شرکت در همایش روز شنبه نیستند، می‌توانند با دبیرخانه کنفرانس فناوری فضایی که در بهمن ماه برگزار می‌شود، مکاتبه داشته باشند و در آن شرکت کنند و یا مقاله ارائه کنند.

عضویت ایران در باشگاه فضایی/خدمت‌رسانی فضا به عموم مردم

وی با اشاره به اینکه در مراحل اولیه حضور ایران در فضا هستیم و ماهواره‌هایی که دانشگاه به فضا می‌فرستد، ماهواره مهندسی است، خاطرنشان کرد: ایران با فرستادن ماهواره‌هایی از قبیل "امید"، "نوید" و ... عملاً به عضویت باشگاه فضایی درآمده، اما دانشگاه‌ها در تلاشند ماهواره‌هایی با طول عمر بیشتر طراحی کرده و از آن‌ها برای خدمت‌رسانی به عموم مردم استفاده کنند.

استاد دانشگاه علم و صنعت، فضا را سرمایه‌ای بزرگ، قابل بهره‌برداری و در اختیار همه کشورها دانست و گفت: قرار گرفتن در فضا جزو آرمان‌های هر کشوری بوده و بر توسعه علمی و تکنولوژی آن تأثیرگذار است، ضمن آن که فعالیت‌های فضایی موجب رونق تجاری و اقتصادی است و در ارسال و نشر اطلاعات و دیدگاه‌ها و خبرپراکنی برای عموم، دارای اهمیت است.

سلیمانی در همین زمینه به اتصال مخابراتی، اطلاعاتی و اینترنتی بین مردم جهان اشاره کرد و افزود: از طرف دیگر اکتشافات معدن، مسائل حفاظت از جنگل‌ها، بیابان‌ها، مسائل هواشناسی و ... از طریق فضا آسان‌تر انجام گرفته و بهره اصلی آن به عموم مردم خواهد رسید.

وی مأموریت ماهواره‌های تحقیقاتی را شناخت فضا و بالا بردن توانمندی‌ها برای تربیت نیروی انسانی، ایجاد ساز و کارهای تحقیقاتی و آمادگی روی سطح زمین دانست و اظهار کرد: زمانی که این مأموریت به عملیاتی تغییر پیدا کند، ماهواره در فضا قرار گرفته و خدمات مخابراتی، رادیویی و تلویزیونی یا خدمات تخصصی به بخش‌های کشاورزی و تجاری را به صورت طولانی‌مدت ارائه خواهد کرد.

چشم‌انداز فضایی ایران خوب است

دبیر کنفرانس "آشنایی با فناوری فضایی و توانمندی‌های فضایی کشور" وجود نیروی انسانی توانمند و باتجربه در این حوزه طی 14، 15 سال اخیر را یادآور شد و تشریح کرد: با توجه به وسعت و جمعیت زیاد کشور و قرار گرفتن در منطقه‌ای که بیش از 400 میلیون جمعیت دارد، می‌توان با همکاری‌های فضایی مشترک با کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف چشم انداز امیدوارکننده‌ای را ترسیم کرد.

به 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر