۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۳۹۶۲۱
یک روزنامه عربی به ریاض پیشنهاد کرد
سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم بهترین گزینه عربستان برای مقابله با باج خواهی گستاخانه و توهین‌های مکرر ترامپ را گشودن کانال گفتگو با ایران دانست.
«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب این تیتر را به سرمقاله امروز روزنامه «رأی الیوم» اختصاص داد که «آیا پاسخی به گستاخی باج خواهانه و وقیحانه ترامپ علیه عربستان پیش‌بینی می‌شود؟»

در این یادداشت آمده است: پادشاه عربستان در جلسه هیات وزیران این کشور که ظهر دیروز سه شنبه برگزار شد حاضران را در جریان جزئیات گفت‌وگوی تلفنی مفصل خود با «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا قرار داده و گفته که در این گفتگو به روابط عالی بین عربستان و آمریکا و راه‌های توسعه آن در سایه شراکت راهبردی بین دو کشور پرداخته شده است.

به نوشته رای الیوم، خبرگزاری رسمی عربستان (واس) که این خبر را منتشر کرد چیزی از محتوای مکالمه ملک سلمان با ترامپ و باج خواهی‌های توهین آمیز رئیس جمهور آمریکا را فاش نکرد و چیزی هم از هر گونه پاسخ عربستان به آن نگفته است و تنها در دو سطر به قضیه این گفت‌وگوی تلفنی بین رهبران واشنگتن و ریاض پرداخت چیزی که از سوی آژانس‌های رسانه‌ای رسمی کشور‌های عربی حاشیه خلیج (فارس) به طور کلی تعجب ندارد.

عطوان آورده است: رئیس جمهور آمریکا رازی را پنهان نمی‌کند به ویژه وقتی بخواهد حمله و گستاخی علیه متحدان سعودی و عربی حاشیه خلیج فارس نشان داده و با به سخره گرفتنشان اتهاماتی به آن‌ها وارد کند آن هم با نگاه از بالا به پایین و متکبرانه‌ای که به آن‌ها دارد درحالی که ترامپ جز به ندرت با هیچ یک از دیگر رهبران یا ملت‌های دنیا این گونه رفتار نمی‌کند.

نویسنده با تاکید بر اینکه ترامپ از همه خطوط قرمز و اصول رابطه با پادشاهان و روسا عبور کرده است، افزود: رئیس جمهور آمریکا سه روز قبل در ایالت ویرجینیای غربی در تجمعی انتخاباتی گفت: عربستان سعودی را دوست دارم. امروز گفت‌وگویی طولانی با پادشاه فوق‌العاده‌شان سلمان داشتم. به او گفتم، پادشاه! شما چندین تریلیون پول دارید. بدون ما چه کسی می‌داند [برایتان]چه اتفاقی می‌افتد؟ شاید نتوانید آن هواپیما‌ها را نگاه دارید. می‌دانید چرا؟ چون به آن‌ها حمله خواهد شد.»

رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «با ما، آن‌ها کاملاً ایمن هستند. ولی ما چیزی که باید به دست بیاوریم را به دست نمی‌آوریم. ما از ارتش آن‌ها حمایت مالی می‌کنیم. گفتم بگذار یک سوال بپرسم: چرا ما داریم به ارتش این کشور‌های بسیار ثروتمند کمک مالی ارائه می‌دهیم؟»

سردبیر رای الیوم گفت: اگر ترامپ واقعا عربستان را دوست دارد چرا به این شیوه بی رحمانه و زشت با او برخورد می‌کند و اسرار آن را به نحوی زننده که با تمسخر و تهدید است فاش می‌کند و اگر هم خوشش نمی‌آید حالش چگونه خواهد بود وضعیتش چگونه خواهد بود.

وی افزود: ما مطمئنیم که ترامپ عربستان را دوست ندارد و حمایت نظامی از آن را پول هدر دادن برای کشوری که شایستگی آن را ندارد تلقی می‌کند، چون به هر حال مسائل نژادپرستی و نفرتی که ترامپ نسبت به عرب‌ها و مسلمانان دارد، در خصوص آن مطرح است.

عطوان تاکید کرد: آنچه در متن سخنان ترامپ قابل توجه است نه تنها تهدید استثمارگرانه و تحقیر آمیز آن است، بلکه بیش از یک بار در آن اعلام شده است که عربستان سعودی مورد حمله قرار می‌گیرد و تنها آمریکا قادر است با آن مقابله کند و از شهروندان و هواپیمای عربستان محافظت کند.

رای الیوم آورده است: ما نمی‌دانیم چه کسی این حمله را انجام می‌دهد که رئیس جمهور آمریکا به گونه‌ای درباره آن صحبت می‌کند که گویی اجتناب ناپذیر است و همزمان اشاره به قریب الوقوع بودن آن می‌شود؛ آیا در این شرایط منظور ترامپ، ایران است؟ اگر واقعا منظور رئیس جمهور آمریکا، ایران باشد آیا ایران این حمله را به طور مستقیم و در عملیاتی پیشگیرانه انجام می‌دهد، یا ایران، حمله به عربستان را در واکنش به تجاوز آمریکا و اسرائیل پس از اعمال تحریم نفتی در ماه آینده انجام می‌دهد.

به نوشته این روزنامه فرامنطقه‌ای، آمریکایی‌ها و به طور کلی غربی‌ها به صراحت از جنگ حرفی نمی‌زنند مگر اینکه سناریو‌هایی آماده اجراکه تاریخ آن با روز و ساعت مشخص است، وجود داشته باشد آن‌ها بر خلاف عرب‌ها این گونه نیستند که مبنای سیاست‌ها و جنگ‌هایشان نشان دادن پاسخ به طرف مقابل باشد بلکه بر اساس راهبرد‌ها و برنامه‌های کاری مشخص است.

رای الیوم گفت: تصمیم حمله به عراق از پنج سال قبل از آغاز آن گرفته شده بود، تغییر رژیم در لیبی با هواپیما‌های ناتو هم از هشت سال قبل گرفته شده بود، آمادگی‌ها برای به هم ریختن وضعیت سوریه و فضاسازی رسانه‌ای و نظامی آن از دستکم سه سال قبل از آن فراهم شده بود به گونه‌ای که ما خود شاهد تزریق میلیون‌ها دلار پول به کانال‌های تلویزیونی، مطبوعات و رسانه‌ها و گروه‌های مسلح بودیم.

«رئیس جمهور آمریکا در جریان سفر ماه مه ۲۰۱۶ خود به عربستان پانصد میلیارد دلار تصاحب کرد و به نظر می‌رسد به دو برابر این رقم چشم دوخته است این را از خلال سخنانش در این باره نتیجه می‌گیریم که بر خلاف سخنان قبلی خود گفت که عربستان «تریلیون ها» دلار و نه میلیارد‌ها دلار دارد و کشورش یعنی آمریکا باید به سهمی از درآمد‌های نفتی عربستان سعودی و کشور‌های حاشیه خلیج فارس به عنوان بهای حمایت از آن‌ها دست پیدا کند، زیرا اگر حمایت آمریکا نبود رهبران این کشور‌ها یک هفته هم در حاکمیت دوام نمی‌آوردند و این حاکمان با هواپیما‌های درجه گردشگری مسافرت می‌کردند.

نویسنده تصریح کرد: ما باور نمی‌کنیم که این گستاخی باج خواهانه رئیس جمهور آمریکا علیه عربستان و دیگر کشور‌های (حاشیه) خلیج (فارس) به همین جا ختم شود و بعید نمی‌دانیم که به شیوه‌های وقیحانه‌تری برسد اگر کسی پیدا نشود که با قدرت و قاطعیت و از طریق مقابله به مثل در همین حد او را متوقف نکند.

رای الیوم آورده است: چین با همین سلاح به تحریم‌های آمریکا در اعمال تعرفه‌های گمرکی بر وارداتش پاسخ داد و اروپا یک سیستم مبادلات تجاری را پایه ریزی کرده که بر دلار تکیه ندارد تا بتواند به واردات نفت ایران و دیگر معامله‌های تجاری ادامه دهد، پاکستان هم با باج دهی و پاسخ به خواسته‌های دولت آمریکا در زمینه جنگ با تروریسم مطابق با سیاست‌های ترامپ و به ویژه در افغانستان مخالفت کرد به رغم اینکه اسلام آباد قریب به یک میلیارد دلار در سال از کمک‌های آمریکا و روابط استراژیک بیش از پنجاه ساله خود را از دست می‌دهد.

نویسنده ادامه داد: به خوبی می‌دانیم که عربستان سعودی نه چین است و نه قدرت اتحادیه اروپا را دارد، ولی شدت وقاحت گستاخی آمریکا و باج خواهی آن بیشتر می‌شود و باید متوقفش کرد، زیرا هزینه‌های مالی و اخلاقی آن سنگین شده و وارد حریم ممنوعه شده است و اهانت به حکومت و حاکمان عربستان محسوب می‌شود.

به نوشته رای الیوم، اگر این باج خواهی ترامپ از عربستان بر مبنای ترساندن آن از ایران است، عربستان باید به گزینه دیگری روی بیاورد و آن گشودن کانال گفتگو با ایران و محور آن است همانطور که ترامپ با کره شمالی مذاکره کرد و پیش از آن دولت «اوباما» با تهران درباره برنامه هسته‌ای ایران و همپیمان سعودی خود را دور زد در حالی که همین آمریکا بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار سلاح به عربستان فروخت تا آماده جنگ با ایران باشد.

این روزنامه در پایان آورده است: آیا عربستان سعودی به «طرح ب» روی می‌آورد و به این باج خواهی پایان می‌دهد همانطور که اخیرا ترکیه انجام داد... امیدواریم چنین شود و سلطنت عمان به عنوان طرف میانجی آماده است اگر از این کشور خواسته شود که وساطت کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر