۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۳۹۶۰۷
مدیرکل سازمان‌های تخصصی دامپزشکی کشور، گفت: علی‌رغم تلاش کشورها برای منزوی کردن ایران، این هفته رؤسای دامپزشکی کشورهای عضو اکو به ایران می‌آیند تا درباره حوزه‌های مختلف توافقاتی انجام شود.

به گزارش پایداری ملی، امروز مدیرکل سازمان‌های تخصصی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: روز شنبه اعضای کشورهای عضو اکو، سازمان همکاری‌های اقتصادی، به ایران می‌آیند تا درباره موضوعات مختلف حوزه دامپزشکی بحث و گفت‌وگو و توافقاتی صورت گیرد. 

بهمن عابدی کیاسری گفت: این اجلاس در شرایط حساسی که آمریکا تلاش می‌کند ایران را در جهان منزوی کند، برگزار می‌شود اما این اجلاس پیام روشنی به همه آنها است که ایران کماکان همکاری‌های بین‌المللی خود را در هر شرایطی حفظ خواهد کرد.

دبیرخانه دائمی سازمان اکو در ایران قرار دارد و ایران یکی از 10 عضو این سازمان محسوب می‌شود.

به گفته بهمن عابدی تاکنون 6 کشور از اعضای اکو بلیط‌های خود را ارسال کرده‌اند که شرکت آنها در این اجلاس کاملاً قطعی است. 

کشورهای ترکیه، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، آذربایجان و ایران اعضای سازمان اکو هستند.

6 کشوری که بلیط آنها برای حضور در اجلاس اکوی روز شنبه تأیید شده شامل کشورهای ترکیه، ازبکستان، قزاقستان، افغانستان، آذربایجان و ایران هستند.

مدیرکل سازمان‌های تخصصی دامپزشکی برنامه‌هایی را که قرار است در این نشست دنبال شود به شرح زیر اعلام کرد: در این نشست برنامه مبارزه با بیماری‌های تب برفکی، PPR، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بررسی می‌شود. همچنین قرار است با اعضای اکو درباره ایجاد آزمایشگاه مرجع بین کشورهای عضو مذاکره صورت گیرد. 

عابدی گفت: همچنین با کشورهای عضو در حوزه ترانزیت دام نقشه راه مبارزه و کنترل بیماری‌ها و ایجاد گواهی بهداشتی واحد بحث و گفت‌وگو خواهد شد. همچنین توسعه تجارت گوشت و فرآورده‌های لبنی و همکاری در حوزه دارو و واکسن نیز مدنظر قرار می‌گیرد. 

وی همچنین خاطرنشان کرد: تلاش و سیاست امروزه ایران همکاری‌های بین‌المللی است و این مسأله برای ما بسیار حائز اهمیت است البته سازمان‌های جهانی مانند «بهداشت جهانی دام» به این نتیجه رسیده‌اند که بدون همکاری کشورها قادر به ادامه حیات نخواهد بود. قرار است اجلاس اکو روزهای 14، 15 و 16 مهر در هفته دامپزشکی برگزار شود. 

عابدی در اهمیت این اجلاس گفت: آخرین اجلاسی که سازمان اکو برگزار کرده بوده مربوط به 2009 آنتالیای ترکیه بود و این اجلاس حدود 9 سال بعد در تهران برگزار می‌شود. 

وی با بیان اینکه ایران تلاش می‌کند تا روابط و همکاری‌های بین‌المللی خود را ادامه دهد، گفت:کمیته تب برفکی کمیسیون اتحادیه اروپا در اجلاس اردیبهشت OIE در اردیبهشت 97 تصویب کرد تا اجلاس منطقه‌ای در ایران برای کنترل تب برفکی برگزار کند.

*اتحادیه اروپا به دنبال برگزاری اجلاس تب برفکی در ایران

عابدی گفت: اتحادیه اروپا در حال حاضر هماهنگی برگزاری اجلاس را در ایران انجام می‌دهد و ما هم با وزارت امور خارجه در حال تعامل هستیم که این اجلاس برگزار شود. 

وی در پاسخ به سؤال که با توجه به احتمال تحریم‌های آمریکا و قطع مبادلات بانکی آیا امکان توسعه تجارت گوشت و فرآورده‌های لبنی وجود دارد، گفت: بیشتر تلاش ما در حوزه‌های مبارزه با بیماری‌ها و دارو، واکسن و رسیدن به گواهی بهداشتی واحد با این کشورها است که توسعه و تجارت را تسهیل خواهد کرد. 

عابدی در پاسخ به سؤال دیگر که چه ویژگی‌ها و شاخص‌هایی را مطرح کردید تا نظر سازمان اکو برای این اجلاس جلب شد، گفت: جایگاه استراتژیک ایران از نظر جغرافیایی بسیار حائز اهمیت است با مرزهایی که با پاکستان داریم و دروازه ورود به کشورهای اتحادیه اروپا هستیم اینها برای اعضا بسیار مهم بود ضمن اینکه هماهنگی، مدیریت و نیز تأمین مالی هم مهم بوده که توانستیم این اجلاس را در ایران برگزار کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر