۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۳۹۵۹۱
روزنامه لبنانی تشریح کرد
تلاش‌های امارات برای خرید نفوذ سیاسی در کاخ سفید رسانه‌های آمریکایی را به طرح هشدار جدی درباره عواقب داخلی و خارجی روابط بین ترامپ با حاکم امارات واداشته است.
به گزارش پایداری ملی،روزنامه لبنانی «الاخبار» در یادداشتی با عنوان «نفوذ بن زاید در داخل کاخ سفید»، به تشریح تلاش‌های بی وقفه امارات از قبل به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا تا به امروز برای خرید نفوذ سیاسی در کاخ سفید پرداخت.

در این یادداشت آمده است: درست زمانی که «رابرت مولر»، بازرس ویژه تحقیقات در خصوص احتمال دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و تیمش، همراه با مطبوعات ایالات متحده و گروهی از دموکرات‌ها، سرگرم جستجوی نقش روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بررسی رابطه بین دونالد ترومپ و مسکو بود، به طور عمدی یا غیر عمدی پرده از تحرکات مشکوک اماراتی‌ها در داخل راهرو‌های کاخ سفید و اطراف آن برداشته شد که همه اشاره به دست داشتن آل زاید در بازی خرید نفوذ سیاسی داشت.

در مارس گذشته روزنامه نیویورک تایمز از نقش احتمالی امارات در انتخابات آمریکا به رهبری «جورج نادر»، تاجر آمریکایی لبنانی تبار و به سفارش مستقیم محمد بن زاید آل نهیان، ولی عهد ابوظبی خبر داد.

روزنامه نیویورک‌تایمز همچنین نوشت که تمرکز تحقیقات مولر بر نادر طی هفته‌های اخیر حکایت از آن دارد که چارچوب تحقیقات گسترده شده است و از مساله «دخالت روسیه» در انتخابات فراتر رفته است تا نفوذ امارات هم بر دولت ترامپ را شامل شود.

الاخبار افزود: مسأله نقش ابوظبی در انتخابات آمریکا تا هفته گذشته مسکوت ماند تا اینکه مجله آمریکایی «فست کمپانی» بار دیگر این مساله را برجسته کرد و گفت: در جریان بررسی موضوع ادعایی دخالت روسیه در انتخابات آمریکا از تلاش‌های متعدد امارات برای نفوذ سیاسی در داخل دولت ترامپ چشم پوشی شده است.

همه چیز در سیشل شروع شد

فست کمپانی جمعه گذشته در گزارشی مفصل به تلاش‌های محمد بن زاید حاکم فعلی امارات برای نفوذ در تصمیم‌های کاخ سفید پرداخت و گفت، نشانه‌هایی وجود دارد درباره اینکه «گروه ترامپ-امارات نفوذ وحشتناکی در سیاست خارجه آمریکا دارند».

این رسانه با تاکید بر ضرورت دقت در رابطه ترامپ-ابوظبی افزود: چه بسا این قضیه آمریکا را به ماجراجویی‌هایی خطرناک‌تر در خاورمیانه سوق دهد. این گزارش صحنه دیداری را مربوط به یازدهم ژانویه ۲۰۱۷ در هتل چهار فصل در جزیره سیشل یعنی یک هفته قبل از مراسم تحلیف دونالد ترامپ را به تصویر می‌کشد.

یک مرد آمریکایی میانسال در کنار یک مرد روسی که از او کم سن و سال‌تر است نشسته و هر دو با صدایی ضعیف با یکدیگر صحبت می‌کنند تا عرب‌هایی که ترتیب دهنده این دیدار بوده و در همان نزدیکی ایستاده بودند، نتوانند استراق سمع کنند.
در سواحل شرق آفریقا «اریک پرینس»، بنیانگذار شرکت امنیتی بلک واتر با «کریل دیمیترییف»، یکی از بازرگانان بزرگ روس در نشستی که بن زاید در آن حضور داشت، با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش الاخبار، مقامات آمریکایی و اروپایی می‌گویند بخشی از این نشست با هدف متقاعد کردن روسیه برای انصراف از ادامه حمایت از بشار اسد و ایجاد کانال تماسی بین ترامپ و روسیه برگزار شده بود. ژ.
این روزنامه افزود:، اما فراتر از این قضیه، گزارش فست کمپانی از دلایل واقعی و پنهان میانجیگری امارات در ایجاد کانال تماس بین کاخ سفید و کرملین و منافع مستقیم این امر می‌پرسد و به تبع آن به بررسی روابط کلی امارات وآمریکا و تاثیر آن بر مواضع خارجی و داخلی آمریکا می‌پردازد.

مهره‌های امارات در آمریکا

این گزارش وجود مجموعه عوامل دیگری منطبق با منافع امارات را در نزدیکی این کشور به دولت آمریکا قطعی می‌داند و نشان داد، ابوظبی بود که تلاش کرد ترامپ را به حمایت از محاصره قطر در سال ۲۰۱۷، حمله عربستان و امارات علیه یمن و نقل مقر اصلی فرماندهی مرکزی آمریکا به خارج قطر و قطع روابط پنتاگون با دوحه ترغیب کند. به گفته مجله فست کمپانی، نفوذ سیاسی امارات بر ترامپ تاثیر خود را بر داخل آمریکا هم گذاشت تا جایی که به برکناری «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا منجر شد.

تصمیم برکناری تیلرسون در مارس گذشته تحت حمایت گروه‌های فشار در امارات گرفته شد آن هم پس از اینکه تیلرسون حمله برنامه ریزی شده به قطر از سوی عربستان و امارات را متوقف کرد.

در اکتبر گذشته جورج نادر، مشاور بن زاید از رئیس جمهور آمریکا خواست تیلرسون را برکنار کند، اما فقط زمانی که از لحاظ سیاسی مناسب باشد همان گونه که در یادداشتی برای الیوت برودی فعال جمهوری خواه گفت: تیلرسون در ۳۱ مارس ۲۰۱۸ از کاخ سفید می‌رود.

کانال‌های فشار

به نشست سیشل برمی‌گردیم، بنیانگذار بلک واتر که برادر وزیر آموزش و پرورش دولت ترامپ هم است، در آنجا گفت که به دعوت یکی از اعضای خاندان حاکم بر ابوظبی برای بررسی هر مساله‌ای از مسائل امنیتی تا مسائل مربوط به معادن و حتی بوکسیت، حاضر شده و به طور تصادفی با تاجر روسی هم دیدار کرده است.

«کریل دیمیتریف»، تاجر روسی مدیر اجرایی صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه یعنی صندوق مستقل دولت سوریه است که ده میلیارد دلار قیمت دارد و اخیرا آمریکا تحریم‌هایی علیه آن اعمال کرده است.

دیمیتریف ارتباط نزدیکی با ابوظبی دارد، چون صندوق سرمایه گذاری مستقل ابوظبی از سال ۲۰۱۳ با صندوق روسیه در ۴۰ پروژه سرمایه گذاری در روسیه مشارکت داشته است.

به نوشته مجله آمریکایی، پرینس در شهادت خود در مجلس نمایندگان آمریکا گفت که بیش از دوازده بار با، ولی عهد ابوظبی دیدار کرده است و در سال ۲۰۱۰ ارتشی ویژه برای محمد بن زاید با مبلغ ۵۲۹ میلیون دلار ساخته است و تحت حمایت امارات به آموزش نیرو‌های سومالیایی ضد دزدان دریایی کمک کرده است.

بنیانگذار بلک واتر همچنین مزدورانی را که زیر پرچم امارات در یمن با حوثی‌ها می‌جنگیدند آموزش داده است.

در سال ۲۰۱۲ پرینس یک شرکت سهامی خصوصی با نام FRG) Frontier Resource Group) را راه اندازی کرد که نام شیخ «طحنون بن محمد آل نهیان» از خاندان حاکم ابوظبی هم در لیست سرمایه گذاران آن بوده بود.

به نوشته روزنامه دیلی میل، علاوه بر بن زاید، پرینس و دیمیتریف در نشست سیشل، «حمد المزروعی»، رئیس اطلاعات امارات و «محمد دحلان»، سیاستمدار فلسطینی و مشاور، ولی عهد ابوظبی و جورج نادر که ترتیب برگزاری این نشست را داده بود حضور داشتند و از سوی مولر مورد بازجویی قرار گرفتند.

الاخبار نوشت، حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که جورج نادر کیست و چه پیشینه‌ای دارد و چرا او در این جلسه حاضر شده است؟

نادر بیش از سه دهه است که در حاشیه دیپلماسی بین المللی فعال است جورج نادر یک تاجر متولد سال ۱۹۵۹ در لبنان است در نوجوانی به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد تا در دانشگاه دولتی کلیولند تحصیلات خود را ادامه دهد. او از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۰ به عنوان رئیس و سردبیر مجله «دیدگاه خاورمیانه» فعالیت می‌کرد. فعالیت این مجله در سال ۲۰۰۲ متوقف شد.

در زمان حکومت جورج دبلیو بوش او یکی از کسانی بود که در آزادی زندانیان آمریکایی در ماجرای پرونده ایران – کنترا نقش بسیار مهمی بر عهده داشت.

در زمان حکومت بیل کلینتون «جورج نادر» یکی از کسانی بود که پروژه گفت: وگو و توافق بین سوریه و اسرئیل را به پیش می‌برد.

در همان اوایل سال ۲۰۰۰ جورج نادر واشنگتن را ترک کرد و به خاورمیانه رفت و بیشتر زندگی خود را بعد از حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق در آنجا به سر برد.

اریک پرینس که در آن زمان رئیس شرکت امنیتی «بلک واتر» واتر بود جورج نادر را استخدام کرد تا در آنجام قرارداد‌های امنیتی با دولت عراق به او مشاوره بدهد، به همین دلیل با توجه به اطلاعات جورج نادر از عراق او از همان زمان با این شرکت امنیتی در ارتباط بود و حتی به همراه رئیس همین شرکت با پسر دونالد ترامپ جلسه را برگزار کرد.

او در سیشل در واقع به نمایندگی از محمد بن سلمان و محمد بن زاید آل نهیان شاهزاده ابوظبی و به عنوان مشاور آن‌ها مشارکت کرده بود. همچنین در این جلسه یک تاجر اسرائیلی متولد استرالیا به نام «جوئل زامل» نیز شرکت داشت که متخصص شکل‌دهی افکار عمومی در رسانه‌های مجازی است و برای کمک به ترامپ و کمپین اتنتخاباتی او مشارکت داشت.

به نوشته الاخبار نشست سیشل هم تنها نشست مهمی که نادر در سال‌های اخیر ترتیب داده است محسوب نمی‌شود، او در نیمه‌های ۲۰۱۵، ولی عهد ابوظبی، ولی عهد عربستان، رئیس جمهور مصر، ولی عهد بحرین و شاه اردن را در قایقی در دریای سرخ گرد هم آورد که هدف از این نشست، مقابله با نفوذ ترکیه و ایران در منطقه بود.

عملیات خرید سیاسی

بن زاید صرف نظر از تدارک نشست غیر رسمی سیشل نشست دیگری را با افراد نزدیک به ترامپ در دسامبر ۲۰۱۶ ترتیب داد که «استیو بنن» و «مایکل فلین» مشاوران وقت ترامپ و جراد کوشنر داماد ترامپ در آن حضور داشتند بدون اینکه دولت اوباما را از قبل در جریان این نشست قرار دهد.

بنون، کوشنر و فلین ارتباط نزدیکی با شرکت (Cambridge Analytica Ltd CA) دارند شرکتی که زیر شاخه و متعلق به شرکت SCL Group Ltd. Infamous، است که کمپین ضد قطری به راه انداخته بود.

بر اساس تحقیقات پلیس فدرال SCL Social Limited در اکتبر ۲۰۱۷ در ازای دریافت ۳۳۰، ۰۰۰ دلار از طرف امارات مامور به راه انداختن کمپینی در تحریم قطر شد.

الاخبار آورد: بن زاید همچنین از روابط گسترده و قابل توجهی با شماری از آمریکایی‌ها برخوردار است که از جمله آن‌ها پرودی است که شرکت امنیتی او صد‌ها میلیون دلار از قرارداد‌های امارات را داراست و تام باراک، رئیس کمیته تحلیف ترامپ که کار املاک و مستغلات آن تا حد زیادی از معاملات امارات سود برده است.

نادر در حاشیه نشست سیشل با پرودی هم دیدار کرده و سپس وی به محمد بن زاید معرفی شد و بن زاید هم خیلی فوری به پرودی کمک کرد تا به ۲۰۰ میلیون دلار از محل قرارداد‌های امارات با شرکت امنیتی محرمانه ویژه او دست یابد.

در هفتم فوریه گذشته پرودی به درخواست بن زاید لایحه‌ای را علیه قطر نوشته و آن را تحویل کارمند کنگره داد.

بر اساس مجموعه ایمیل‌های رد و بدل شده بین پرودی و نادر که در ماه مه گذشته به بیرون درز کرده این دو نفر کمپینی علیه قطر به راه انداخته بودند.

تام باراک هم که اصالتا لبنانی است و روابط تجاری با یوسف العتیبه سفیر امارات در واشنگتن دارد فردی که نفوذ زیادی در تصمیم گیری‌های کاخ سفید دارد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر