۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۳۹۵۵۸
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان:
جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان رودبار با حضور امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان، اسماعیل میر غضنفری فرماندار شهرستان رودبار و جمعی از شهرداران و بخشداران و روسای ادارات و نهادهای شهرستان رودبار در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی؛ جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان رودبار با حضور امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان، اسماعیل میر غضنفری فرماندار شهرستان رودبار و جمعی از شهرداران و بخشداران و روسای ادارات و نهادهای شهرستان رودبار در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

 در ابتدای این جلسه مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به ارزش های هفته دفاع مقدس بیان کرد: هفته دفاع مقدس یادآور هشت سال مبارزه، ایثار و جانفشانی ملت ایران در راه میهن اسلامی هفته دفاع مقدس یادآور هشت سال مبارزه، ایثار و جانفشانی ملت ایران در راه میهن اسلامی است، ملت ایران با روح الهی که حضرت امام راحل در آنها دمید وارد جبهه ها شدند و جن گ تبدیل به یک دانشگاه انسان ساز شد و از مردم عادی افرادی همچون قلی پور، شفیعی و شهید املاکی بوجود آمد که مقام معظم رهبری فرمودند: قهرمان یعنی این و نسلی تربیت شد که توانست کشور را اداره کند اینها دستاوردهای عظیم دفاع مقدس است البته امروز هم جبهه حق و باطل وجود دارد و شکی نیست که ترامپ و رژیم صهیونیستی و اذناب آنها در منطقه جزء سپاه یزیدیان زمان هستند و تشابه تحریم آب برای امام حسین (ع) توسط یزیدیان همانند تحریم های اقتصادی کشور تشابه بیراهی نیست.

 دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با تاکید بر جنگ اقتصادی کشور اظهار کرد: کشور در یک جنگ اقتصادی قرار دارد و دشمنان همه ابزار سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک را در قالب یک جنگ مدرن علیه ایران اسلامی بکار گرفته اما ما توانسته ایم روی پای خود بایستیم و نیازهای اساسی کشور را تامین کنیم، البته اشتباهات مدیریتی هم وجود دارد که در دوران دفاع مقدس نیز وجود داشت اما نباید این اشکالات را به رویکردی تبدیل کرد که احساس شود در اداره امور ناتوان هستیم. کشور ما ظرفیت های بالایی دارد و در حوزه اقتصاد دارای قدرت بالایی است.

 محمدپور افزود: در دفاع مقدس از بسیج و مردم در حوزه اقتصاد بهره می بردیم امروز نیز در جنگ اقتصادی بسیار مهمی هستیم و دشمن، همان دشمن است پس باید از ظرفیت و توان مردم بهره برداری کرد همچنین جریان حق و باطل وجود دارد ولی تفاوت هایی با دفاع مقدس است که باید به آن توجه داشت و در جنگ اقتصادی مردم و مسئولان باید بدانند که جنگ همان جنگ است اما ابزار آن تغییر کرده است، در دفاع مقدس دشمنان از خمپاره و گلوله استفاده می کردند اما امروز ابزار دشمنان تحریم اقتصادی و ارز است.

 مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با تاکید بر استفاده ظرفیت کشور برای غلبه با مشکلات اذعان داشت: تهدیدات دشمن در خصوص پیش بینی تابستانی سخت برای ملت ایران را یادمان نرفته اما با وجود همه تهدیدات نقشه های دشمنان شکست خورد و ما نیز باید از ظرفیت های موجود برای غلبه بر مشکلات بهره برداری کنیم.

 محمدپور با اشاره به قدرت دفاعی کشور تصریح کرد: قدرت دفاعی کشور موجب شده دشمن به خود اجازه تهاجم نظامی به ایران را ندهد همچنین وجود ولایت فقیه و نیروهای مسلح مقتدر یکی از مولفه های اصلی قدرت کشور می باشد و قدرت دفاعی کشور موجب شده دشمن به خود اجازه تهاجم نظامی به ایران را ندهد این یعنی کشور ما توانسته به یک بازدارندگی برسد.

 دبیر شورای پدافند غیرعامل استان با اشاره به تعریف پدافند غیرعامل عنوان کرد: پدافند غیرعامل در تعریفی جامع به معنای مجموعه اقدامات غیر مسلحانه است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری ، ارتقای پایداری ملی و تسهیل در امر مدیریت بحران در برابر تهدیدات نظامی دشمن می شود.

 مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان هدف از جنگ زیستی را ضربه زدن دشمن به سیستم اقتصادی کشور دانست و گفت: در جنگ های هدف کشتن انسان ها نیست بلکه هدف دشمن ضربه زدن به سیستم های اقتصادی کشور است.

 محمدپور با اشاره به اهمیت پدافند زیستی بر سلامت جامعه افزود: پدافند زیستی به طور مستقیم بر سلامت جامعه تاثیر گذاشته و در صورت غفلت خسارات زیانباری را در طول زمان متوجه کشور خواهد کرد همچنین مرزبانی زیستی هدفش ایجاد امنیت زیستی در لایه مرز است و با اجرای آن از ورود پاتوژن های بیماری زا به داخل کشور ممانعت بعمل آمده و هرگونه صادرات و واردات تحت کنترل دقیق قرنطینه ای قرار می گیرد.

 دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با اشاره به ملاحظات پدافند غیرعامل در شهرک های صنعتی متذکر شد: در ارزیابی شهرک های صنعتی موجود و یا در مرحله طراحی به منظور کاهش خسارات و صدمات تأسیسات، تجهیزات و نیروی انسانی این شهرک ها، در برابر تهدیدات میباشد، به این منظور پس از بررسی ملاحظات پدافندغیرعامل در قوانین و سیاست های کلی کشور، شاخص های پدافند غیرعامل در مکانیابی یک شهرک صنعتی از طریق ماتریس مطالعه تطبیقی یک شهرک صنعتی با

شاخص های موثر در مکانیابی از منظر پدافند غیرعامل مورد بررسی قرار می گیرند سپس اصول طراح

ی و ساخت شهرک صنعتی در تسهیل و واکنش به تهدیدات مورد بررسی واقع می شوند، بنابراین توجه کافی نهادهای مسئول در عرصه های سیاستگذاری و تصمیم گیری، برنامه ریزی و سازمان دهی، عملیاتی و اجرایی شهرک های صنعتی کشور جهت کاهش آسیب پذیری و ایجاد ایمنی و پایداری نسبی این شهرک ها از طریق تدوین شرح خدمات ملاحظات پدافند غیرعامل در تهیه برنامه های مکان یابی و طراحی شهرک های صنعتی کشور امری حیاتی می باشد.

 مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با تاکید بر حفاظت از زیرساخت های شهرستان رودبار، خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین محورهای فعالیت پدافند غیر عامل دفاع از زیر ساخت های کشور است که امروزه تخریب زیر بناها جز اهداف اصلی دشمنان قرار گرفته است که علت تهدیدات به سه بخش تقسیم می شود که شامل ریشه ها، اهداف و بهانه می باشد، البته ریشه دشمنی ایران و امریکا، تفاوت در دیدگاه ایران اسلامی و سکولار امریکایی است و  تا زمانی که ریشه های درگیری وجود دارد، بهانه های تهدیدات وجود دارد، بهانه های تهدید با هدف نفوذ به افکار عمومی است و عاملی اصلی برای جنگ ها و درگیری کشور ها محسوب می شود بنابراین ممکن است که این بهانه تغییر کند که نشان می دهد امروزه ما شاهد جنگ اقتصادی در سطح جامعه هستیم.

 در ادامه این جلسه فرماندار شهرستان رودبار دانستن اصول و مبانی پدافند غیرعامل را با اهمیت خواند و گفت: دانستن اصول و مبانی پدافند غیر عامل بسیار مهم و ضروری است و بر همه ما لازم است که با اصول و مبانی آن آشنایی داشته باشیم تا در مقابله با تهدیدات احتمالی دشمنان و کاهش خسارت های ناشی از بلایای طبیعی از آن استفاده نمائیم.

 وی با اشاره به اهمیت موضوع پدافند غیرعامل افزود: ادارات شهرستان باید با اعتقاد و باور عملی و بر اساس مصوبات اهداف و برنامه های پدافند غیرعامل در شهرستان را به پیش ببرند.

 میرغضنفری با تاکید بر اهمیت مقوله پدافند غیرعامل اظهار کرد: لازم است از تجربیات گذشته درس بگیریم و یک سری از اصول را جهت کاربرد در زمان بحران بکار ببریم.

 فرماندار شهرستان رودبار با اشاره به شرایط جغرافیای شهرستان رودبار اذعان داشت: شهرستان رودبار به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی رودبار و مشکلات عدیده ای همچون آفت مگس زیتون،آب شرب، کشاورزی و راه ... باید نقاط تهدید آمیز و بحران زا از سوی دستگاه های مختلف شناسایی کرده تا بتوانیم در این مسیر آسیب ها و خسارت های احتمالی را کاهش دهیم.

 میرغضنفری بر لزوم آموزش عمومی در پیشگیری خسارات ناشی از بروز حوادث احتمالی تاکید کرد و افزود: جدی گرفتن آموزش ها از مهمترین رویکرد خواهد بود تا بتوانیم با فرهنگ سازی مناسب خسارت ها را کاهش دهیم.

 نماینده عالی دولت در شهرستان وضعیت بخش کشاورزی در منطقه را نگران کننده خواند و خاطرنشان کرد: ادامه روند کشاورزی سنتی در این منطقه امکان پذیر نیست و باید به سوی کشاورزی نوین حرکت کنیم.

 در ابتدای این جلسه روسای ادارات و نهاد های شهرستان رودبار گزارشات مربوطه ادارات خود را در حوزه پدافند غیرعامل ارائه نمودند.

 در انتها حکم صادره از سوی دکتر سالاری استاندار گیلان مبنی بر انتصاب اسماعیل میر غضنفری بعنوان رئیس شورای پدافند غیرعامل شهرستان رودبار توسط امیر محمدپور به وی اهدا گردید

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر