۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۳۹۵۴۵
نماینده دائم روسیه در وین می‌گوید، مباحثات اخیر در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرده که آمریکا در مسئله توافق هسته‌ای با ایران در انزوای کامل قرار داشته و اکثر کشورها خروج آمریکا از برجام را محکوم نموده‌اند.

به گزارش پایداری ملی، "میخائیل اولیانوف" نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «ایزوستیا» درباره مسئله عاری‌سازی شبه‌جزیره کره از وجود تسلیحات هسته‌ای، نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره و همچنین انزوای آمریکا در مسئله توافق هسته‌ای با ایران صحبت کرده است.

این دیپلمات بلندپایه روس نتیجه کنفرانس ماه سپتامبر، از جمله شصت و دومین نشست مجمع عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی را مثبت ارزیابی کرده یادآور شد، علاوه بر مباحثات درباره تدابیر عملی برای استفاده از انرژی اتمی صلح‌آمیز، دو سند مهم درباره کره شمالی به‌تصویب رسید. به‌گفته وی، مباحثات درباره وضعیت شبه‌جزیره کره بسیار جدی بود. در حالی که کشورهای غربی روی اعمال فشار و محدودسازی اقدامات پیونگ‌یانگ اصرار دارند، مقامات مسکو و پکن فعالانه با این اقدامات مخالفت نموده و هر نوع اعمال فشار بر کره شمالی را غیرسازنده می‌دانند.

نماینده روسیه در وین افزود، در قطعنامه پایانی مجمع عمومی آژانس در این باره، نقش این سازمان در حل‌وفصل مسائل هسته‌ای کره شمالی بسیار مهم ارزیابی شده، چرا که مقامات پیونگ‌یانگ باید بازرسان آژانس را برای بازرسی از تأسیسات هسته‌ای خود به این کشور دعوت کنند تا عملکرد خود در این رابطه را به جهان نشان دهند.

حتی کشورهای غربی از مواضع آمریکا فاصله گرفته و خواستار حفظ برجام هستند

این دیپلمات روس درباره اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از خروج آمریکا از این توافقنامه توضیح داد، مسایل مربوط به توافق هسته‌ای با ایران هم در مجمع عمومی و هم در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد بررسی قرار گرفت و مباحثات در این باره تأیید کرده است که طرف آمریکایی در انزوای کامل قرار داشته و تنها چند طرف محدود شامل اسرائیل، عربستان سعودی، امارات و بحرین از مواضع واشنگتن حمایت می‌کنند. سایر کشورهای جهان یا به‌طور مستقیم خروج آمریکا از برجام را محکوم یا نسبت به این اقدام آمریکا و عواقب آن ابراز نارضایتی کرده‌اند.

اولیانوف افزود: «جالب توجه است که حتی کشورهای غربی در این مسئله از آمریکا فاصله گرفته و تأکید می‌کنند توافق هسته‌ای با ایران، یک دستاورد بسیار مهم است که باید حفظ و نگهداری شود. 12 سند مصوبه آژانس بین المللی انرژی اتمی که رعایت کامل تعهدات ایران در چارچوب برجام را مورد تأیید قرار داده، به چنین موضع‌گیری کمک زیادی کرده است».

این دیپلمات روس یادآور شد، در این بین مقامات تهران با برخورد خویشتندارانه و معقول، درهای این کشور را نبسته و اکنون از شرکت کنندگان باقی‌مانده در توافق هسته‌ای خواستار جبران خسارات وارده به‌خاطر نقض توافقات از سوی آمریکا به همکاری‌های تجاری ــ اقتصادی با ایران شده‌اند.

نماینده روسیه در وین تأکید کرد: «به‌عقیده من، خروج آمریکا از برجام هرچند باعث تأسف شدید است، ولی وضعیت به‌خاطر آن بحرانی نشده است. مشکل اینجاست که واشنگتن در حال حاضر راه اعمال فشار و تهدید سیاسی ــ اقتصادی را در پیش گرفته و تلاش می‌کند تا سایر کشورها را از ادامه همکاری‌های اقتصادی با ایران بترساند. البته با وجود این تلاش‌ها، در حال حاضر اظهارات شنیده‌شده از کشورهای اروپایی نشان‌دهنده این واقعیت است که اروپا باید از وابستگی مالی، اقتصادی و نظامی خود به آمریکا رهایی یابد».

وی افزود: «البته دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران که در ماه نوامبر اجرا شده و محاصره نفتی این کشور را شامل می‌شود، می‌تواند ضربه محکمی نه‌تنها به برجام، بلکه به امنیت در منطقه خاورمیانه و به‌طور کلی رژیم عدم گسترش در جهان وارد کند. در چنین شرایطی لازم است تا گفت‌وگوها نه‌تنها با ایران، بلکه با سایر کشورهای منطقه خلیج فارس ادامه پیدا کند و روسیه بارها پیشنهادات مشخصی در این رابطه ارائه داده است».

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر