۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۳۹۲۹۰
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان:
جلسه قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل کشور با حضور سردار مهدی پور جانشین قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل کشور، امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان و جمعی از مدیران کل پدافند غیرعامل سازمان و استان های در سازمان پدافند غیرعامل برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، جلسه قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل کشور با حضور سردار مهدی پور جانشین قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل کشور، امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان و جمعی از مدیران کل پدافند غیرعامل سازمان و استان های در سازمان پدافند غیرعامل برگزار شد.

در ابتدای این جلسه جانشین قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل کشور با اشاره به عملکرد پدافند غیرعامل عنوان کرد: پدافند غیرعامل در تعریفی جامع به معنای مجموعه اقدامات غیر مسلحانه است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری ، ارتقای پایداری ملی و تسهیل در امر مدیریت بحران در برابر تهدیدات نظامی دشمن می شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان:ایجاد خود کفایی و خود اتکایی در تامین فرآورده های زیستی کشور از اهداف سند راهبردی پدافند زیستی کشور است

مهدی پور با تشریح اهمیت قرارگاه پدافند زیستی و لزوم تشکیل آن متناسب با وضعیت کشور اظهار داشت: سازمان پدافند غیرعامل کشور با توجه به شرایط موجود چندین قرارگاه داردکه قرارگاه زیستی بدلیل حفظ سلامت و از بعد امنیت و ایمنی غذایی بسیار مهم و از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار هست.

جانشین قرارگاه پدافند زیستی سازمان پدافند غیرعامل کشور تهدیدات بیولوژیکی را یکی از مهمترین تهدیدات دشمن خواند که علاوه بر هزینه کم تولید، می تواند آثار مخرب فراوانی در پی داشته باشد. معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به جنگ زیستی اذعان داشت: در جنگ های زیستی معمولا هدف کشتن انسان ها نیست بلکه هدف دشمن ضربه زدن به سیستم های اقتصادی کشور است.

جانشین قرارگاه پدافند زیستی ضمن تاکید بر پیگیری مصوبات، مباحث پدافند زیستی و مرزبانی زیستی را بسیار با اهمیت خواند و عنوان کرد: پدافند زیستی به طور مستقیم بر سلامت جامعه تاثیر گذاشته و در صورت غفلت خسارات زیانباری را در طول زمان متوجه کشور خواهد کرد. مهدی پور با تاکید بر اهمیت مرزبانی زیستی متذکر شد: مرزبانی زیستی هدفش ایجاد امنیت زیستی در لایه مرز است و با اجرای آن از ورود پاتوژن های بیماری زا به داخل کشور ممانعت بعمل آمده و هرگونه صادرات و واردات تحت کنترل دقیق قرنطینه ای قرار می گیرد.

جانشین قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل کشور سند پدافند زیستی را یک موفقیت در پدافند غیرعامل خواند و گفت : این سند تهدید محور است و به مسائل و بلایای طبیعی ربطی ندارد و یکی از نکات مثبت سند پدافند زیستی نگاه مشترک و جهت‌ گیری یکپارچه برای کل کشور است.

سردار مهدی پور با اشاره به خطرات ناشی از حضور گیاه سنبل آبی در تالاب‌ها و مجاری آبی کشور از جمله استان گیلان اظهار داشت: مصرف بالای اکسیژن آب توسط سنبل آبی از یک سو و گسترش طولی و عرضی این گیاه از سویی دیگر باعث می‌شود تا علاوه بر اینکه هیچ کدام از گونه‌های جانوری موجود در تالاب قادر به ادامه زندگی نباشند، تردد در تالاب‌ و دسترسی به آن‌ها نیز به دلیل گسترش ریشه‌های این گیاه در آب با مشکل مواجه می شود.

معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به عملکرد مثبت اداره کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان در مقابله با این تهدید زیستی خاطرنشان کرد: در صورتی که به موقع با این گیاه برخورد شود می‌توان امیدوار بود که گسترش آن را کنترل و با اقدامات موثر گیاه را ریشه کن کرد در غیر اینصورت شاهد فاجعه زیست محیطی خواهیم بود. در ادامه این جلسه مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان باارائه گزارشی از اهم اقدامات استان عنوان کرد منشاء تهدیدات به دو بخش طبیعی و غیرطبیعی و انسان ساز تقسیم می‌شود و منشا تهدیدات طبیعی طبیعت و غیرقابل تغییر است؛ ولی تهدیدات انسان‌ساز به دلیل اینکه تفکر، اراده و دشمنی انسان در پشت آن است، روز به روز در حال تغییر و تکامل است.

دبیر و معاون هماهنگ کننده قرارگاه زیستی استان اظهار کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مصون سازی وکاهش آسیب پذیری زیرساخت های اصلی و شریان های حیاتی و حساس کشور در راستای افزایش امنیت ملی و حفاظت از مردم در برابر تهدیدات از مهمترین رویکرد های پدافندغیرعامل می باشد و نیازمند همکاری و همگامی گسترده سازمان های لشکری و کشوری در این حوزه هستیم. محمدپور اهداف برنامه ششم توسعه رو مهم خواند و گفت: در برنامه ششم توسعه به صورت مفصل بر موضوع پدافند غیر عامل تاکید شده است و آمادگی در برابر بیوتروریسم یکی از مهمترین این محورهاست همچنین رصد و پایش تهدیدات زیستی و بیوتروریسم، ارتقا قدرت مرزبانی زیستی، ساماندهی و ارتقا درمان تخصصی و طراحی، تجهیز و تمرین پدافند زیستی با کمک عوامل ملی را چهار محور مورد تاکید برنامه ششم در رابطه با بیوتروریسم عنوات کرد.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با اشاره به اجرای پدافند زیستی اذعان داشت: اجرایی کردن رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه پدافند، تسهیل شرایط اجرای ماموریت های پدافند زیستی در کشور، تقویت و یکپارچگی و مدیریت پدافند زیستی کشور، ایجاد خودکفایی و خود اتکایی در تامین فرآورده های زیستی و محصولات پدافندی کشور، کاهش و یا حذف کنترل و دخالت عناصر دشمن بر سرمایه های ملی زیستی کشور را از اهداف سند راهبردی پدافند زیستی کشور می باشد.وی با اشاره به گونه مهاجم سنبل آبی در تالاب های استان گیلان اظهار داشت: سنبل آبی به عنوان جدی ترین گونه مهاجم و یکی از مظاهر بیو تروریسم در محیط زیست شناخته شده است و به شدت آب‌ بندان‌ها،‌ تالاب‌ها و عرصه‌های آبی استان گیلان را تهدید می‌کند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان گیلان گیاه مهاجم سنبل آبی را یک تهدید بزرگ برای تالاب های کشور نام برد و گفت: در استان گیلان قرارگاه پدافند زیستی استان برای از بین بردن این گیاه ورود کرده است زیرا این گونه مهاجمه به اکوسیستم منطقه،‌ شرایط زیست محیطی و اقتصاد مردم به ویژه در حوزه کشاورزی آسیب‌های بسیار جدی وارد می‌کند. دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان در ادامه افزود: این تهدید زیستی به میزان ۳۲.۷ هکتار از اراضی شرق استان را در یک شهرستان اشغال کرده که با دستور مستقیم اقای دکتر سالاری استاندار و فرمانده محترم قرارگاه زیستی تمام امکانات و تجهیزات دستگاه های کشوری و لشگری با یک همکاری و انسجام مثال زدنی و همراهی فرماندار و مردم شریف شهرستان بزودی شاهد پاکسازی تالاب های منطقه از این پدیده زیستی خواهیم بود.

محمدپور سه مولفه اصلی امنیت غذایی را موجودی، دسترسی و استفاده بهینه از مواد غذایی برشمرد و افزود: مقوله امنیت یکی از ضروریات زندگی بشری است که همواره تامین و ارتقای سطح آن در جامعه از اولویت ها و دغدغه های دولت ها است این در حالی است که امروز تنها مخاطرات سنتی مانند برخوردهای بین المللی و تجاوز نظامی بوسیله یک قدرت خارجی از عوامل تهدیدکننده امنیت و رفاه به شمار نمی روند بلکه خطراتی مانند بی‌ثباتی های اقتصادی، فقر، گرسنگی و بویژه نبود امنیت غذایی از عوامل اساسی در کاهش سطح امنیت ملی محسوب می شوند.

وی تصریح کرد: بررسی های تاریخی نشان می دهد مخاطرات بسیاری در سطح جهان در مورد ایجاد آلودگی زیستی دست ساخت وجود داشته که از طریق آلوده کردن آب، دام و مواد غذایی پر مصرف در یک منطقه آثار جبران ناپذیری بر سلامت مردم آن منطقه ایجاد کرده است. مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان در ادامه با ارائه پیشنهاداتی برای ایجاد مصونیت در برابر مخاطرات زیستی پرداخت و افزود: شناسایی مخاطرات زیستی در حوزه غذا با توجه به ویژگی های بومی و اقلیمی مناطق کشور، توسعه شبکه آزمایشگاهی به منظور شناخت تخصصی تهدیدات زیستی، پیش بینی سازوکارهای لازم برای ارائه آموزش های عمومی و تخصصی برای جلوگیری و کاهش مخاطرات زیستی و طراحی و استقرار سامانه پدافند غیر عامل زیستی از جمله مواردی است که باید به طور جدی به آنها پرداخته شود.

دبیرقرارگاه زیستی استان گیلان گفت: طراحی و استقرار پدافند غیر عامل زیستی در کشور نیازمند برنامه ریزی کلان هوشمندانه است که ادارات کل پدافندغیرعامل آمادگی دارند از طریق همکاری مشترک با نهادهای ذی ربط و همچنین اجرای پروژه های تحقیقاتی مرتبط گام موثری در مقابله با اینگونه تهدیدات بردارد. شایان ذکر است؛ در این جلسه هر یک از اعضاء به بیان آمارها و اقدامات صورت گرفته در حوزه قرارگاه زیستی پرداخته و پس از بحث و تبادل نظر، تصمیمات لازم را اخذ و پیشنهاد های خود را ارائه نمودند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر