۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۳۹۲۳۰
رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اتریش از آمادگی اروپا برای مقابله با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران خبر داد و گفت: اروپا در تلاش است پرداختهای تجارت انرژی ایران دچار مشکل نشود.
به گزارش پایداری ملی، بسیاری از معادلات بین المللی با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با چالش های جدی روبرو شد. خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای ایران که پس از قریب به یک دهه محقق شده بود، افزایش تعرفه های گمرکی برای واردات کالا از اروپا و سیاست های ضد مهاجرتی از جمله مسائلی هستند که ترامپ مجری آنها بود.

ترک آمریکا از جمع امضا کنندگان توافق هسته ای ایران موسوم به برجام با واکنش های متعددی در عرصه بین الملل روبرو شد. مقامات اروپایی بخصوص از سران اتحادیه اروپا ضمن اعلام حمایت مجدد از توافق هسته ای ایران نه تنها تاکید کردند که خواهان حفظ برجام هستند بلکه تلویحا از تلاش برای بازگرداندن آمریکا به این توافق سخن به میان آوردند. 

سیاست های جدید ترامپ در خصوص افزایش تعرفه های گمرکی در حوزه واردات کالا از اروپا نیز منجر به بروز مناقشات تجاری میان اروپا- آمریکا شد. شمار زیادی از تجار و روسای کنسرسیوم های اقتصادی اروپا با انتقاد از مواضع تجاری ترامپ متذکر شدند که علاوه بر اروپا، واشنگتن نیز در سایه افزایش تعرفه های گمرکی دچار خسران و زیان های اقتصادی خواهد شد. اعتراض اروپایی ها و حتی اظهارنظر آنها مبنی بر رویارویی با سیاست مبادلاتی ترامپ هم وی را برای اعمال تغییر در این دستور ترغیب نکرد.

برای بررسی بیشتر این موضوعات «آندریاس شیدر» رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اتریش انجام داده که در ادامه آمده است. «شیدر» از سال ۲۰۰۲ میلادی فعالیت های پارلمانی خود را با عضویت در کمیسیون منطقه ای پارلمان اروپا آغاز کرد. وی در خلال سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ میلادی نماینده شورای ملی اتریش و در سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ میلادی نیز عضو هیات اتریشی مجمع شورای اروپا ، در سال ۲۰۰۸ میلادی عهده دار سمت مدیریت در دفتر صدراعظم اتریش بوده است. وی همچنین از سال ۲۰۱۷ میلادی نیز سکان کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اتریش را در دست گرفته است.

شایان ذکر است که اتریش از ابتدای ماه جولای سال میلادی ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد. اتریش با شعار «اروپایی که حفاظت می کند» برای سومین بار ریاست شش ماهه خود بر اتحادیه اروپا را آغاز کرد. اتریش به لحاظ تاریخی و موقعیت جغرافیایی همواره در صدد همبستگی با کشورهای مختلف دنیا بوده است.

*مناقشات اقتصادی میان اروپا و آمریکا را چطور ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر هدف اصلی اروپا این است که مناقشات تجاری با آمریکا بطور منطقی حل و فصل شود. در عین حال باید اذعان داشت که تحقق چنین امری مستلزم اقدامات، کار  و فعالیت زیاد است.

در نشست اخیر اعضای اتحادیه اروپا تصمیم گرفته شد تا برنامه هایی برای رفع اختلافات موجود تجاری میان اروپا و آمریکا در نظر گرفته شود که این می تواند زمینه ساز یک پیشرفت شایسته باشد.

*ارزیابی شما در خصوص خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای ایران و از سرگیری تحریم ها علیه این کشور با توجه به قانون اروپایی مبنی بر راهکاری برای مقابله با تحریم های آمریکا چیست؟

خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای ایران به هیچ وجه به نفع امنیت و همکاری های بین المللی نیست. تصمیم دونالد ترامپ در خصوص از سرگیری دوباره تحریم های واشنگتن علیه ایران تاثیرات و بازتاب منفی بر مجموع سیاست های جهانی دارد.

*با توجه به شرایط جاری و مواضع آمریکا در قبال توافق هسته ای ایران به نظر شما اروپا باید چه خط و سویی را در پیش بگیرد؟ 

اروپا باید به تلاش خود برای حفظ توافق هسته ای ایران ادامه داده و حتی آمریکا را بار دیگر وادار به بازگشت به این توافق مهم کند. در همین رابطه «فدریکا موگرینی»  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تاکید کرد که اتحادیه اروپا برای مقاومت و ایستادگی در برابر تحریم های آمریکا علیه ایران آماده است. به این نکته باید توجه داشت که در غیر اینصورت سبب تشدید وخامت اوضاع می شود.

*مناسبات دوجانبه اتحادیه اروپا - ایران از منظر شما چگونه است؟ اروپا با توجه به تحریم های جاری و آتی آمریکا در خصوص همکاری های مالی با ایران چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت؟

بیان این نکته ضرورت دارد که از سرگیری تحریم ها برای هر دو طرف دست و پا گیر و زیان آور است. به همین دلیل اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای مقابله با این تحریم ها اعلام کرده است. سیاستگذاری اروپا در تلاش است از یکسو اقتصاد اروپا از تحریم ها مصون بماند و از سوی دیگر ادامه دادن پرداخت های دوسویه با ایران مانند معامله های نفت و گاز به قوت خود باقی بماند.

در عین حال باید به این مورد هم اشاره داشت که همزمان با تلاش های اروپایی باید از سوی طرف ایرانی نیز قدمهای موثری در جهت مقابله با پولشویی برداشته شود.

در این صورت حمایت های مالی اتحادیه اروپا رو به عادی شدن رفته و ایران بطور دائم از لیست گروه ویژه اقدام مالی(در پولشویی) موسوم به FATF خارج خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر