۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۳۹۲۲۷
رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق با قدردانی از رهبر معظم انقلاب به‌خاطر کمک به این کشور در زمان جنگ با داعش و بعد از آن گفت: ما باید پاسدار لطف ایران باشیم و معتقدیم که در هرگونه فشار تحریم و حتی جنگ باید کنار ملت و حکومت ایران قرار بگیریم.

به گزارش پایداری ملی، جعفر الحمدانی رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق در نشستی مشترک میان فعالین اقتصادی ایران و عراق که در محل اتاق بازرگانی ایران در حال برگزاری است، اظهار کرد: از رهبر ایران به‌خاطر پشتیبانی از کشور عراق به‌خصوص برای پشتیبانی در زمانی که داعش به کشورمان آمد تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی افزود: در این شرایط کل دنیا عراق را رها کرده بودند اما ایران امکانات مالی، نظامی و مردمی خود را برای کمک به کشورمان بسیج کرده بود و اکنون نیز کماکان کمک می‌کند.

* عراق در مقابل هرگونه فشار تحریم و حتی جنگ کنار ایران است

رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق افزود: ما باید پاسدار این لطف ایران باشیم و همچنین معتقدیم که اگر اکنون ایران در هرگونه فشار تحریم و حتی جنگ قرار گیرد حکومت عراق کنار ایران خواهد بود.

الحمدانی تصریح کرد: به‌عنوان بخش خصوصی ما نیز در چارچوب اتاق بازرگانی با ایران همکاری داریم؛ ایران فضل و لطفی به عراق برای فعال‌سازی اتاقهای بازرگانی دارد که تروریست‌ها به این اماکن متعرض شده بودند.

وی تأکید کرد: ما نیز به‌عنوان بخش خصوصی کنار ملت ایران هستیم و نمی‌پذیریم که دچار تحریم شود و تحت فشار بین‌المللی قرار گیرد.

رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق گفت:‌ همکاریهای اقتصادی خود را با ایران گسترش می‌دهیم و امیدواریم که در روزهای آتی بخش خصوصی عراق بتواند امتحان خود را پس دهد.

وی افزود: استکبار جهانی به‌دنبال ایجاد شر در منطقه است و می‌خواهد سیطره دیکتاتورها را در منطقه ایجاد کند و مانع ملل آزاد باشد. اما ما می‌خواهیم با قرارگیری کنار هم مقابل این شیاطین بایستیم.

رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق مشکلات موجود میان تجارت و فعالیتهای اقتصادی دو کشور را ساده دانست و گفت: مشکلاتی که فعالین بخش خصوصی ایران درباره صدور ویزا و امکان تردد برای فعالیتهای اقتصادی و خدمات مطرح می‌کنند به‌راحتی قابل حل است.

الحمدانی با ابراز اینکه "ما آماده هستیم که مشکلات پیشِ‌روی فعالیتهای اقتصادی دو کشور را برطرف کنیم" گفت: میزان تجارت دو کشور در ماههای اخیر رشد زیادی داشته است که دلیل آن نیز تضعیف نرخ تومان در برابر دلار است و عراقی‌ها کالا و خدمات زیادی را از ایران وارد می‌کنند.

وی تأکید کرد: این امر مانند چاقوی دولبه به‌حساب می‌آید که باید به‌صورت حساب‌شده با آن روبه‌رو شد.

رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق گفت: تحریمهای دیگر آمریکا نیز علیه ایران در راه است، اما ما کنار ملت و کشور ایران هستیم و بر این مشکلات فائق خواهیم آمد.

الحمدانی همچنین یادآور شد: میزان مراجعه توریست زیارتی و درمانی به ایران بسیار زیاد شده که دلیل آن امر نیز کاهش ارزش پول ایران در مقابل دلار و به‌صرفه بودن آن برای عراقی‌ها است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات روابط بانکی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: برای رفع این مشکل ابزارهای مختلفی وجود دارد که ما الآن از آنها استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم سرمایه‌های خود را انتقال دهیم.

* آماده ایجاد بانک مشترک ایرانی ــ عراقی هستیم

رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق افزود: برای رفع این مشکل از طریق بانکهای محلی و مشترک استفاده می‌کنیم و در صورتی که بانکهای ایران نیز مایل باشند می‌توانیم بانکهای مشترک ایرانی ــ عراقی ایجاد کنیم.

الحمدانی با اشاره به اینکه برخی از صنایع عراق در زمان جنگ با داعش آسیب دیده‌اند گفت: با کمک ایران می‌توانیم این کارخانه‌ها را دوباره احیاء کنیم.

* نداشتن استاندارد برخی محصولات ایرانی باعث بدنامی تولیدات آنها می‌شود

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود استاندارد برخی از محصولات تولیدی در ایران را به‌چالش کشید و گفت: برخی از محصولات ایرانی که به عراق صادر می‌شوند استانداردهای مناسبی نداشته و با استاندارد کشورمان همراهی ندارد که این امر باعث بدنامی تولیدات ایرانی می‌شود که امیدواریم این موضوع رفع شود و محصولات ایران دارای استانداردهای بین‌المللی شود و روابط اقتصادی دو کشور تضعیف نشود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر