۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۳۹۲۰۵
میشل عون» حزب‌الله را حامی لبنان دانست و تأکید کرد که برخی کشورهای خارجی با شکست نظامی از حزب‌الله در پی تسویه حساب سیاسی با این حزب هستند.
به گزارش پایداری ملی، «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان با بیان اینکه حزب‌الله لبنان میان بیش از دو سوم مردم لبنان محبوبیت دارد؛ تأکید کرد که لبنان حق دفاع از خود در برابر حملات رژیم صهیونیستی را دارد.

وی در گفت‌‌و‌گو با روزنامه فیگارو فرانسه گفت: اسرائیل تلاش دارد منطقه را به موجودیت‌های سکولار و دینی شبه دولتی مبدل سازد تا از این طریق بتواند فرقه‌گرایی را بسط دهد.

عون در پاسخ به این ادعا که «حزب‌الله» در لبنان دارای حق وتو است؛ گفت: این نادرست است. در لبنان سیستم توافقی حاکم است و اعلام نظر به معنی اعمال حق وتو نیست و دولت فعلی در حال حاضر امور را پیش می‌برد.

وی در این خصوص افزود: فشارهای بین‌المللی علیه حزب‌الله جدید نیست و برخی طرف‌ها سعی دارند پس از شکست نظامی در مقابل حزب‌الله، اقدام به تسویه حساب سیاسی کنند چرا که حزب‌الله توانست در سال 1993 اسرائیل را شکست دهد. سپس در سال 1996 و به صورت ویژه در سال 2006 و پایگاه مردمی حزب‌الله بیش از دو سوم جمعیت لبنان را تشکیل می‌دهد اما متأسفانه برخی از افکار عمومی خارجی می‌خواهد حزب‌الله را یک دشمن معرفی کند.
رئیس‌جمهور لبنان تأکید کرد که جنوب این کشور نمی‌تواند در مواجهه میان ایران و اسرائیل مورد استفاده قرار گیرد.

وی در این خصوص تأکید کرد: حزب‌الله نیز با این تصمیم موافق است و اگر لبنان مورد تجاوز اسرائیل قرار نگیرد؛ یک گلوله هم از سمت لبنان شلیک نخواهد شد ولی اگر هرگونه تجاوزی علیه لبنان صورت گیرد، حق این را دارد که از خود دفاع کند.

میشل عون در ادامه افزود: برخی ورود این حزب به جنگ علیه جبهه النصره و داعش را در سوریه محکوم می‌کنند اما حقیقت آن است که تروریست‌ها به خاک ما حمله می‌کردند و حزب‌الله از ما دفاع می‌کرد. این حزب نقش نظامی در داخل لبنان ایفا نمی‌کند.

او تأکید کرد که وضعیت حزب‌الله به مسأله غرب آسیا و حل بحران سوریه مرتبط است.
رئیس‌جمهور لبنان در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود به روابط با سوریه پرداخت و گفت: لبنان دخالت در امور داخلی هر کشوری را رد می‌کند و ما بر سیاست خویشتن‌داری در قبال درگیری‌های منطقه به خصوص درگیری سوریه تکیه کرده‌ایم و سفارت ما در سوریه و سفارت سوریه در لبنان همچنان باز هستند.

میشل عون درباره بازگشت ادلب تحت حاکمیت دولت مرکزی سوریه گفت: ادلب جزئی از سوریه است و در حال حاضر این اسرائیل است که ما را تهدید و حاکمیت ما را نقض می‌کند و همچنان حقوق فلسطینی‌ها را زیر پا می‌گذارد و در این شرایط ترامپ تصمیم گرفته است که بودجه «آنروا» را که نزدیک به 50 هزار فلسطینی در لبنان از این سازمان بهره می‌برند، قطع کند.

او همچنین ابراز نگرانی کرد که اقدامات آمریکا در نهایت منجر به اقامت دائمی فلسطینیان در کشورهایی شود که بدان‌جا پناه برده‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر