۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۳۹۱۰۴
خبرگزاری های خارجی همزمان با انعکاس وقایع تروریستی امروز شنبه اهواز تلاش کردند تا این حملات را به عواملی چون رقابت های ایران و عربستان، تجزیه طلبی و اغتشاشات پارسال نسبت دهند، بدون آن که به تروریستی بودن این حادثه اشاره کرده باشند.
به گزارش پایداری ملی ،یک گروه مسلح تروریستی وابسته به گروهک تجزیه طلب «الاحواز» صبح امروز در جریان رژه نیروهای مسلح که به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در اهواز برگزار شد، پس از پوشیدن لباس مبدل سپاه و بسیج به تماشاچیان و شرکت کنندگان این مراسم حمله کردند.

منابع آگاه به ایرنا خبر دادند که تا لحظه تنظیم این گزارش، تعداد شهدای این حادثه تروریستی به 25 نفر رسیده و بیش از 53 نفر نیز در این حادثه تروریستی زخمی شده اند.
خبرگزاری های خارجی در جریان پوشش وقایع امروز علاوه بر انعکاس اخبار رسانه های داخلی و سخنان مقام های ایران (از جمله سخنرانی رئیس جمهوری در مراسم رژه تهران و توییت وزیر امور خارجه) به درج مطالب و سوابقی همسو با جهت گیری سیاسی دولت های متبوع خود پرداختند.
این رسانه ها بدون اشاره به ماهیت تروریستی بودن حمله مسلحانه امروز، به بازنشر توییت ظریف پرداخته و تنها به نقل از وی به تروریستی بودن حوادث امروز اشاره کردند. رسانه های بیگانه همواره در مورد حملاتی که در اروپا روی می دهد، تروریستی بودن این حملات را به طور خاصی برجسته می کنند.

** خبرگزاری فرانسه:
یکی از این رسانه ها خبرگزاری فرانسه است که همچون سایر رسانه های خارجی بیشتر بر جان باختن نیروهای نظامی و سپاهی بودن آنان تاکید کرد، هر چند که به نقل از رسانه های داخلی نیم نگاهی نیز به قربانیان غیر نظامی حمله تروریستی امروز داشت.
خبرگزاری فرانسه این حادثه را نادر خواند و استان خوزستان را هم مرز عراق معرفی و اعلام کرد که این استان ' جامعه پرجمعیتی از اعراب را در خود جای داده است که بسیاری از آنان اهل تسنن هستند.'
این خبرگزاری در ادامه خوزستان را یکی از مناطق مهم درگیری خسارت بار ایران و عراق در دوران صدام حسین معرفی کرد.
خبرگزاری فرانسه همچنین نوشت: حمله شورشیان کرد به گشت های نظامی مرزی در مناطق کردنشین شمال کشور به نسبت متداول است ولی حمله به اهداف نظامی در شهرهای بزرگ بسیار نادر است.
این خبرگزاری در ادامه گزارش خود به حمله پارسال تروریست های داعشی به مرقد مطهر امام (ره) و مجلس شورای اسلامی نیز اشاره کرد.
** الجزیره انگلیسی
تارنمای بخش انگلیسی شبکه قطری الجزیره رسانه دیگری بود که در بازتاب وقایع امروز، با یک روزنامه نگار و صاحب نظر سیاسی مقیم تهران مصاحبه کرد و به نقل از وی خبر داد که سپاه پاسداران جنبش جدایی طلب احوازی را که از سوی عربستان سعوی آموزش و حمایت می شوند، مسبب اقدام تروریستی امروز می داند.
وی به الجزیره گفت: این گروه در چند سال گذشته فعالیت داشته و به دنبال آن است تا استان مملو از ذخایر انرژی خوزستان را از ایران جدا کند. این همان کاری است که صدام حسین به دنبال آن بود.
مهمان الجزیره گفت: آنها خود را ملی گرایان عرب می نامند اما ما می دانیم که روابط صمیمانه ای با مجاهدین خلق (منافقین) دارند.

** رویترز:
خبرگزاری انگلیسی رویترز، رسانه دیگری که همواره با جهت گیری خاصی اخبار ایران را پوشش می دهد، مدعی شد: خونریزی امروز به ایران که تولید کننده نفت عضو اوپک بوده و در قیاس با همسایگان عرب خود با ثبات تر است، ضربه زد.
به نوشته رویترز، تنش میان ایران و عربستان در سال های اخیر افزایش یافته است و دو کشور از طرف های درگیر در سوریه و یمن و احزاب رقیب سیاسی در عراق و لبنان حمایت می کنند.
رویترز نیز مانند خبرگزاری فرانسه حمله به نیروهای نظامی در ایران را نادر خواند و به حمله پارسال تروریست های داعش اشاره کرد.
این خبرگزاری همچنین خبر داد : 'یک گروه ضد دولتی ' مسئولیت حمله به رژه امروز را بر عهده گرفته است.

** بی بی سی:
بنگاه خبری بی بی سی انگلیس در حاشیه گزارش خود در مورد این حمله تروریستی نوشت که اهواز از جمله نقاطی بود که سال گذشته اعتراض هایی در آن روی داد.
این بنگاه خبری هم به بحث تروریستی بودن این حادثه اشاره نکرده است.

** آسوشیتدپرس:
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز در بخشی از گزارش وقایع امروز نوشت: اهواز مرکز استان نفت خیز خوزستان است که شاهد حملات جدایی طلبان به خطوط نفتی آن بوده است.
آن چنان که از اخبار و گزارش های این رسانه ها بر می آید، حمله تروریستی امروز در اهواز، صرفا از مساله تجزیه طلبی و ناآرامی های سال گذشته نشات گرفته است و گویی تروریست ها هیچ نقشی در رویداد آن نداشته اند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر