۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۳۸۹۸۰
استقرار نیروهای عراقی در مرز با ترکیه به دستور العبادی، تظاهرات مردم بصره در حمایت از «الحشد الشعبی» و ایران، دیدار پادشاه سعودی با دبیرکل سازمان ملل و جدی‌ترین گزینه‌ برای نخست‌وزیری عراق، از جمله مهم ترین عناوین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به پیام ظریف خطاب به مدیر عامل توئیتر نیز اشاره کرد.

به گزارش پایداری ملی، وزیر امور خارجه ایران در پیامی خطاب به مدیر عامل توئیتر نسبت به بستن حساب کاربران واقعی ایران و عدم توجه به ربات‌های ایجاد شده توسط گروهک تروریستی منافقین اعتراض کرد.

پیام ظریف خطاب به مدیر عامل توئیتر/تظاهرات مردم بصره در حمایت از «الحشد الشعبی» و ایران/جدی‌ترین گزینه‌ برای نخست‌وزیری عراق

محمد جواد ظریف در توئیتی خطاب به مدیرعامل توئیتر نوشت: «سلام جک. توئیتر حساب کاربران واقعی ایرانی شامل مجری های تلویزیونی و دانشجویان را با فرض اینکه بخشی از یک "عملیات نفوذ" هستند، بست. چطور است به روبات‌های واقعی! در تیرانا که برنامه تبلیغی "تغییر رژیم" در ایران که از واشنگتن هدایت می شود را نشخوار می کنند، نگاهی بیندازید؟»

استقرار نیروهای عراقی در مرز با ترکیه به دستور العبادی

روز یکشنبه شورای امنیت ملی عراق، چند تصمیم را در نشستی که به ریاست حیدر العبادی برگزار شده است، صادر کرد که بازسازی ساختار پلیس فدرال و استقرار نیروهای مرزی در طول مرزهای عراق و ترکیه از جمله این تصمیمات است.

به گزارش السومریه نیوز، دفتر نخست وزیری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، «اعضای شورای امنیت ملی، امروز موضوعات آمده در جدول دستور کار، در رأس آن ایجاد وضعیت امن و کنترل مرزهای عراق را مورد بحث قرار دادند.

دفتر العبادی اعلام کرد، «در این نشست همچنین مسأله تقسیم وظایف و مأموریت‌های اصلی پلیس فدرال و تجهیز نیروهای آنها و همچنین ثبات اوضاع استان بصره و حفاظت از شهروندان و حمایت از اموال عمومی و خصوصی، مورد بحث قرار گرفته است.»

پیام ظریف خطاب به مدیر عامل توئیتر/تظاهرات مردم بصره در حمایت از «الحشد الشعبی» و ایران/جدی‌ترین گزینه‌ برای نخست‌وزیری عراق

در ادامه بیانیه آمده است: بنا بر تصمیمات شورای امنیت ملی عراق، وزارت کشور مسئولیت بازسازی ساختار پلیس فدرال و تصمیماتی را که ضامن حفظ حریم هوایی و عدم نقض آن توسط ترکیه باشد، بر عهده دارد.

در این بیانیه تأکید شد، در نشست شورای امنیت ملی به ریاست العبادی، تصمیماتی درباره استقرار نیروهای مرزی در طول مرزهای عراق و ترکیه برای حمایت از مرزها و ممانعت از هرگونه تعرض اتخاذ شده است.

تظاهرات مردم بصره در حمایت از «الحشد الشعبی» و ایران

پس از حملات متعددی که برخی خرابکاران نفوذی میان معترضان شرکت‌کننده در تظاهرات‌های اخیر در بصره به مقرهای سازمان «الحشد الشعبی» و آتش زدن برخی از آنها، صدها تن از مردم این استان در حمایت از نیروهای الحشد، دیروز (شنبه 15 سپتامبر) تظاهرات کردند.

به نوشته پایگاه خبری «اخبار العراق»، صدها ساکن بصره، با برگزاری تظاهرات در حمایت از الحشد الشعبی، تعدی به مقرهای این سازمان در استان از سوی افرادی که بابت این کار، پول دریافت کرده بودند را محکوم کردند.

پیام ظریف خطاب به مدیر عامل توئیتر/تظاهرات مردم بصره در حمایت از «الحشد الشعبی» و ایران/جدی‌ترین گزینه‌ برای نخست‌وزیری عراق

تظاهرات‌کنندگان تأکید کردند، این افراد به دنبال ایجاد فتنه میان مردم بصره و الحشد بودند؛ اما مردم این استان در کنار الحشد که برای دفاع از خاک و مقدسات عراق، فداکاری و ایثار کرده، می‌مانند.

زنان و مردان شرکت‌کننده در این تظاهرات، با در دست داشتن تصاویری از شهدای الحشد الشعبی در نبرد با داعش و پلاکاردهایی که روی آنها شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل نوشته شده بود و نیز پرچم های ایران و عراق، هرگونه تعدی به نیروهای الحشد و حمله به کنسولگری ایران را محکوم کردند.

استان بصره طی چند هفته اخیر، شاهد تشدید تظاهرات‌ مردمی در اعتراض به وضعیت بد خدمات رسانی، آلودگی آبها، کمبود برق، بیکاری و ...بود و در این میان، برخی افراد خرابکار با به آتش کشیدن ساختمان‌های دولتی، مقرهای نیروهای الحشد و آسیب زدن به اموال عمومی و خصوصی و آتش زدن ساختمان کنسولگری ایران، تلاش کردند تا مسیر اعتراض‌ها را منحرف کنند.

دیدار پادشاه سعودی با دبیرکل سازمان ملل

روز یکشنبه پادشاه عربستان سعودی در دفتر خود در کاخ السلام در جده با دبیرکل سازمان ملل دیدار کرد.

به گزارش الیوم السابع، در دیدار سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه سعودی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، آخرین تحولات بین المللی و تلاش‌های مختلف با هدف تحقق صلح و ثبات جهانی مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار، عبدالعزیز بن نایف، وزیر کشور و خالد العیسی، رئیس دفتر پادشاهی و عادل الجبیر، وزیر خارجه و عبدالله المعلمی، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل حضور داشتند.

جدی‌ترین گزینه‌ برای نخست‌وزیری عراق

پس از انتخاب رئیس جدید پارلمان عراق، اکنون نوبت انتخاب نخست‌وزیر از بین نامزدهای مطرح برای تصدی این پست است و همه منتظر معرفی گزینه نهایی نخست‌وزیری از سوی فراکسیون اکثریتند.

با وجود موفقیت روز شنبه پارلمان عراق در انتخاب، «محمد الحلبوسی» به عنوان رئیس جدیدش، همچنان انتخاب نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق ـ که مسئول اداره سیاست کلی کشور است ـ در هاله‌ای از ابهام است.

بر اساس عرف سیاسی و نه قانونی عراق از سال 2005 تاکنون، پست نخست‌وزیری به شیعیان تعلق دارد که بیشترین نماینده را در پارلمان دارند و ریاست پارلمان به اهل سنت و ریاست جمهوری به کردها می‌رسد.

پیام ظریف خطاب به مدیر عامل توئیتر/تظاهرات مردم بصره در حمایت از «الحشد الشعبی» و ایران/جدی‌ترین گزینه‌ برای نخست‌وزیری عراق

طی روزهای اخیر، اسامی زیادی برای نامزدی نخست‌وزیری طرح شده که «حیدر العبادی» نخست‌وزیر کنونی و رئیس ائتلاف «النصر»، «هادی العامری» رئیس ائتلاف «الفتح»، «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی سابق و «طارق نجم» از رهبران حزب «الدعوة» از جمله گزینه‌های تصدی نخست‌وزیری عراق به شمار می‌روند.

«العبادی» طی کنفرانس خبری اخیرش، پس از کم شدن شانسش برای تصدی مجدد پست نخست‌وزیری تأکید کرد، اصراری بر ‌ماندن در قدرت و حفظ کرسی نخست‌وزیری ندارد و این موضع را در پاسخ به توصیه مرجعیت عالی شیعیان عراق اتخاذ کرد و گفت: «برخی از من خواستند که نامزد شوم و من با این جریان همراه شدم که کاش نمی‌شدم.»

یک منبع آگاه نزدیک به مذاکرات میان دو محور «البناء» به رهبری «هادی العامری» رئیس ائتلاف «الفتح» و «نوری المالکی» رئیس ائتلاف «دولة القانون» و محور «الاصلاح» به رهبری «مقتدا صدر» رئیس ائتلاف «سائرون» و «حیدر العبادی» نخست‌وزیر کنونی، می‌گوید، کفه ترازوی عبدالمهدی در مقایسه با سایر نامزدهای احتمالی نخست‌وزیری سنگین‌تر است و وی بیش از دیگران شانس رسیدن به پست نخست‌وزیری را دارد.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با «الشرق الاوسط»، اظهار داشت: عبدالمهدی از ویژگی‌های زیادی برخوردار است که می‌تواند گروه‌های سیاسی کشور را به انتخابش سوق دهد. وی روابط خوبی تقریبا با همه طرف‌های داخلی، خارجی و منطقه‌ای دارد. نامزدی او برای تصدی نخست‌وزیری برای سایر فراکسیون‌ها این فرصت را فراهم می‌سازد که روی سایر پست های کلیدی و وزارتی حساب کنند، زیرا عبدالمهدی در خارج از چهارچوب پارلمان و فراکسیون‌های پارلمان کنونی به نخست‌وزیری می‌رسد.

بر اساس این گزارش، وی پس از خروج از مجلس اعلاء و عدم پیوستن به جریان حکمت ملی به ریاست «سید عمار الحکیم» در چهارچوب جریان سیاستمداران مستقل فعالیت می‌کند.

این منبع تأکید کرد، ائتلاف الفتح به ریاست العامری نیز مخالفتی با انتخاب عبدالمهدی به عنوان نخست‌وزیر ندارد و چه بسا که حتی او، زمینه را برای طرح نام وی به عنوان گزینه نخست‌وزیری فراهم کرده است. مقتدی صدر نیز این‌چنین است.

عبدالمهدی در دوره انتخاباتی سال 2010، معاون رئیس‌جمهور بود، اما از این پست استعفا کرد. در دوره انتخاباتی 2014، تصدی وزارت نفت را برعهده گرفت و پس از مدتی از این پست نیز استعفا کرد. او تنها سیاستمداری است که دو بار از پست مهم دولتی استعفا کرده است و در سال 2016 نیز از مجلس اعلای اسلامی عراق جدا شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر