۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۳۸۹۵۸
جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان رشت با حضور امیر محمدپور دبیر شورای پدافند غیرعامل گیلان، علیرضا انصاری معاون سیاسی، اجتماعی فرمانداری شهرستان رشت و جمعی از روسای ادارات و نهادهای شهرستان رشت در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان رشت با حضور امیر محمدپور دبیر شورای پدافند غیرعامل گیلان، علیرضا انصاری معاون سیاسی، اجتماعی فرمانداری شهرستان رشت و جمعی از روسای ادارات و نهادهای شهرستان رشت در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

در ابتدا دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با اشاره به انواع تهدیدات بیان کرد: تهدیدات به دو بخش طبیعی و غیرطبیعی و انسان ساز تقسیم می‌شود که تهدیدات طبیعی منشا طبیعت است و غیرقابل تغییر است؛ ولی تهدیدات انسان‌ساز به دلیل اینکه تفکر، اراده و دشمنی در پشت آن است، روز به روز در حال تغییر و تکامل است.

جلسه شورای پدافند در فرمانداری شهرستان رشت برگزارگردید

محمدپور با اشاره به عملکرد پدافند غیرعامل افزود: پدافند غیرعامل در تعریفی جامع به معنای مجموعه اقدامات غیرمسلحانه است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری ، ارتقای پایداری ملی و تسهیل در امر مدیریت بحران در برابر تهدیدات نظامی دشمن می شود.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان سال جاری را سال تهدیدات و فرصت ها خواند و گفت: سال ۹۷ سال ویژه ای است، از یک طرف ما وارد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی می شویم و از طرف دیگر شاهد تمرکزی از تهدیدات و البته فرصت ها پیش روی انقلاب هستیم و همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند در یک پیچ مهم تاریخی قرار داریم که یکی از ویژگی های امسال این است که دشمن به صورت آشکار و به نوعی با چراغ روشن مقابل انقلاب اسلامی ایران ایستاده و تلاش می کند همه ظرفیتهای موجود را علیه انقلاب به کار گیرد، پس باید با یک انسجام و اتحاد داخلی با این تهدیدات مقابله کنیم.

محمدپور با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: باید با یک انسجام و اتحاد داخلی با این تهدیدات مقابله کنیم همچنین موضوع پدافند غیرعامل بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی خنثی سازی اثر تهدید بر کشور است و با توجه به آشکار بودن تهدیدات دشمن اهمیت پدافند غیرعامل چندین برابر سال های گذشته است.

سرپرست اداره کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به جنگ اقتصادی علیه کشور عنوان کرد: بر اساس اصل  ۱۱۰ قانون اساسی تعیین جنگ بر عهده رهبر معظم انقلاب است و ایشان اعلام کرده اند که ما درگیر یک جنگ تمام در جنگ اقتصادی حوزه صادرات و واردات، تکنولوژی و دانش، بانک، پول و ارز مولفه های  عیار اقتصادی هستیم، جنگ اقتصادی حمله به مولفه های اقتصادی کشور حریف با هدف از پا درآوردن نظام حاکم آن است، اصلی هستند.

محمدپور صیانت از معیشت مردم در برابر تیرهای جنگ اقتصادی دشمن را امری ضروری دانست و گفت: یکی از اهداف استراتژیک آمریکا محدود کردن معادلات قدرت ایران است، آمریکایی ها می دانند که برجام مقداری از اهداف آنها را تأمین کرده و چون فکر می کنند ایران می خواهد برجام را حفظ کند، بنابراین می خواهند تلاش کنند آن را پایه ای برای باج خواهی و افزون خواهی های خود قرار دهند و تلاش می کنند قدرت موشکی و نفوذ منطقه ایران را در تعهدات برجام بگنجانند.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان با اشاره به پیچیدگی استارتژی دشمن اذعان داشت: استراتژی جدید دشمن  پیچیده و گسترده است و حوزه این استراتژی مردم هستند البته نظر های مختلفی در آمریکا وجود دارد، عده ای معتقدند براندازی جمهوری اسلامی ممکن نیست و تاکنون تلاش های زیادی برای این مساله کرده اند که نتیجه نداده است، برخی دیگر می گویند شرایط ایران استثنایی ست و ضعف ها و کمبودهایی وجود دارد که ممکن است استراتژی آنها اتفاق بیفتد دشمن می گوید ما باید تصور فروپاشی نظام را در مردم ایجاد کنیم که یکی از محور هایی که توسط شبکه های اجتماعی دنبال میشود همین موضوع است تا مردم فکر کنند در آینده ای نزدیک این اتفاق رخ می دهد. آنجا که رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت فرمودند دولت باید در تصور مردم مقتدر و کارآمد باشد برای مقابله با همین تهدید دشمن است.

جلسه شورای پدافند در فرمانداری شهرستان رشت برگزارگردید

محمدپور با اشاره به بخش راهبرد اصلی دشمن تصریح کرد: بخش راهبرد اصلی دشمنان از طریق عملیات روانی دنبال میشود به همین دلیل با ابزار رسانه به دنبال هدایت افکار عمومی هستند، حوادث سال گذشته نیز موجب توهم در آنها شده که می توان از شبکه های اجتماعی در راستای اهدافشان بهره ببرند پس تمرکز فشارهای اقتصادی بر زندگی مردم از رویکرد های اصلی آن هاست تا موجب شکافی بین مردم و دولت و در نتیجه رویارویی آن ها شود.

سرپرست اداره کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با تاکید بر مقوله تاب آوری شهری ذکر کرد: در طول تاریخ، حوادث و رخدادهای محیطی بی شماری زندگی شهری را مختل کرده اند. تغییرشدید آب و هوا، زلزله، و خطرآفرینی ساخت و سازهای انسانی به طور فزاینده ای رونق شهرها را دست خوش تهدید می کنند، لیکن مقابله با این مخاطرات محیطی نیازمند برنامه ریزی مدون و از پیش تعیین شده با هدف کاهش آسیب پذیری و سنجش میزان تاب آوری و انعطاف جوامع شهری در مواجهبا مخاطرات می باشد، در این بین پدافند غیرعامل با رویکردی آینده نگرانه درصدد انعطاف پذیر نمودن جوامع شهری می باشد، تاب آوری و کاهش خطر پذیری بلایا باید بخشی از طراحی شهری واستراتژی های دستیابی به توسعه پایدار باشد، لیکن تدوین و ارائه یک برنامه ریزی استراتژیک ضرورتی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

 دبیر شورای پدافند غیرعامل استان با اشاره به تهدیدات حوزه زیستی و بیوتروریسم و ارتش‌های بیولوژیک گفت : جنگ زیستی با هدف اقتصادی همان تهدیدات زیستی زمان صلح است که در این حوزه تهدیدات در حوزه آسیب زدن به بهره ‌برداری‌ها به عنوان هدف انتخاب می‌شود که هدر این هدف کشورهای زیادی هستند که برنامه‌های زیادی در چارچوب اقتصادی دارند.

محمدپور با تاکید بر اهمیت مقوله پدافند زیستی افزود: سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، راهبری، نظارت، فرماندهی و مدیریت یکپارچه دستگاه‌ های اجرایی کشور و نیروهای مسلح در برابر تهدیدات زیستی و استفاده از توانمندی های موجود و ارتقاء ظرفیت و توانمندی ‌های تخصصی‌ در محورهای پایش، آشکارسازی، هشدار، تشخیص، کنترل، حفاظت، پیشگیری، درمان، بازیابی منابع، محدودسازی و رفع آلودگی ‌های زیستی و نیز صیانت از منافع ملی، ارتقاء آگاهی و آرامش بخشی روانی به جامعه در مواجهه با تهدیدات زیستی و افزایش توانمندی اجرای عملیات و مدیریت صحنه بحران های زیستی در حوزه های مرتبط از مباحث با اهمیت پدافند زیستی می باشد.

سرپرست اداره کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به اهمیت پدافند سایبری خاطرنشان کرد: سیاست گذاری، هدایت، نظارت راهبردی و توسعه امنیت، ایمنی و پایداری فضای تبادل اطلاعات کشور و پشتیبانی از برنامه دستگاه ها و بخش های زیرساختی در جهت کاهش آسیب دربرابر تهدیدات و جنگ از طریق ساماندهی و بکارگیری منابع و ظرفیت های ملی از سیاست های کلی پدافند سایبری می باشد که باید ادارات شهرستان در مسیر امنیت و توسعه گامی محکم بردارند.

 

در ادامه معاون سیاسی، اجتماعی فرمانداری رشت یکی از اهداف پدافند غیرعامل را افزایش بازدارندگی در برابر دشمن خواند و گفت: پدافند غیرعامل یعنی مصونیت سازی و هدف از آن کاهش آسیب ها و افزایش بازدارندگی ها در مقابل تهدیدها است.

انصاری با تاکید بر اقدامات در پدافند غیرعامل بیان کرد: برای انجام اقدامات در بخش پدافند غیرعامل باید بتوانیم در بخش تهدیدات سایبری، زیستی، کالبدی و مردم محور ورود پیدا کنیم.

معاون سیاسی فرمانداری شهرستان رشت منابع و دارایی، تهدیدات و میزان توانایی در مقابل تهدیدات و مصون‌سازی منابع را سه ضلع پدافند غیرعامل عنوان کرد و افزود: باید شیوه‌ های مقابله با انواع تهدیدات به روز کرده و توانایی مقابله با تهدید دشمن را داشته باشیم

انصاری در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه تعریفی از پدافند غیرعامل به لحاظ ساختاری که شامل تمام اقدامات غیر مسلحانه می‌شود و با چند هدف صورت می‌گیرد پرداخت و افزود: اولین هدف پدافند غیر‌عامل عمل بازدارندگی است و اگر امکان این مهم وجود نداشت باید کمترین حد آسیب پذیری را با همکاری منسجم ادارات شهرستان رشت داشته باشیم.

معاون سیاسی، اجتماعی فرمانداری شهرستان رشت با تاکید بر اصول پدافند غیرعامل در سازه ها اذعان داشت: لازم است اصول پدافند غیرعامل را در ساخت و سازهای خود بیشتر از گذشته مورد توجه قرار دهیم تا در زمان وقوع این حوادث شاهد به حداقل رسیدن آمار تلفات و خسارت‌های جانی و مالی باشیم.

انصاری تصریح کرد: با توجه به ساختار زمین شناسی و ژئومورفولوژی شهرستان رشت، رعایت اصول پدافندی و مبحث ۲۱ مقررات ملّی ساختمان برای طرح های توسعه ای و زیرساختی شهرستان رشت امری ضروری می باشد.

معاون سیاسی، اجتماعی فرمانداری رشت با تاکید بر تقویت زیرساخت های شهرستان، خاطرنشان کرد : بدون شک باید با مقاوم ‌سازی ساختمان‌ها و تقویت زیر ساخت های شهرستان در برابر تهدیدات شاهد کاهش خسارت‌های معنوی و مادی ناشی از این تهدیدات و حوادث باشیم.

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر