۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۳۸۸۶۷
گیلان؛
دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان از آغاز عملیات پاکسازی تالاب چمخاله با محوریت قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل از صبح امروز خبر داد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی،دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان در حاشیه بازدید از رودخانه چمخاله در گفتگو با خبرنگاران از پاکسازی تهدید زیست محیطی سنبل آبی در رودخانه چمخاله و شلمان رود و کانال آب رسانی چاف و چمخاله خبر داد.

امیرمحمدپور با اشاره به منشاء و فیزیولوژی گیاه سنبل آبی بیان کرد: این یک گونه از تیره غلافیان و از علف های هرز حوزه آمازون است که در چند سال اخیر وارد تالاب های گیلان شده و مشکلات زیست‌ محیطی به ویژه کاهش تنوع زیستی و مرگ تدریجی تالاب ها را به همراه می آورد.
وی سنبل آبی را گران ترین علف هرز دنیا خواند و گفت: اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت این گیاه را یکی از ده علف هرز مهاجم دنیا شناخته و انجمن علف‌های هرز آبزی نیز از سنبل آبی به‌عنوان مهم‌ترین علف هرز منابع آبی یادکرده است.

محمدپور با اشاره به رشد سریع این پدیده زیستی افزود: سنبل آبی با قدرت تکثیر دو برابری در کمتر از یک هفته، به‌طور قطع یکی از مخاطرات جدی طبیعی برای محیط‌زیست است که در بازه زمانی کمتر از پنجاه سال قادر است تمامی منابع آبی یک کشور و به ‌تبع آن کشاورزی و امنیت پایدار آن را به مخاطره اندازد.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان اظهار داشت: خسارت به قایقرانی و تاسیسات، کشاورزی و اکوسیستم‌های طبیعی از مضرات گیاه سنبل آبی است و نیز برگ های آن باعث کندی عبور قایق‌ها می‌شود .

وی سنبل آبی را گیاهی سرطان‌ زا معرفی کرد که به دلیل قدرت خود پالایی بالا و امکان سازگاری فوق ‌العاده با محیط می‌تواند حتی فلزاتی سنگین مثل جیوه و سرب که از طریق فاضلاب کارخانه‌های صنعتی به آب‌ ها وارد می‌شوند را به خود جذب کند .

محمدپور با تاکید بر لزوم توجه آحاد جامعه به این موضوع متذکر شد: اگرچه طی ابلاغی که از سوی استانداری گیلان به فرمانداری‌های شهرستان‌ها ابلاغ شده، فرمانداری‌ها موظف به مقابله با خرید و فروش گیاه سنبل آبی در معابر عمومی هستند اما به نظر می ‌رسد که برخورد با سود جویان در این زمینه، نیاز به ورود و مداخله جدی‌تر دارد تا در کنار اقدامات مقابله‌ای با گیاه سنبل آبی و آگاهی بخشی به مردم درباره خطرات آن، پهنه‌های آبی استان از خطر نابودی در امان بماند، البته نقش رسانه ها به ویژه صداو سیما در این زمینه بسیار مهم به نظر می رسد.

سرپرست اداره کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به راه‌های مبارزه با سنبل آبی اذعان داشت: روش‌هایی از قبیل برخورد مکانیکی، استفاده از سموم، و مبارزه بیولوژیک از طریق دو گونه شپشک و یک گونه شب پره مهم‌ترین راه‌های مبارزه با این تهدید است، به طور حتم ماهی آمور نمی‌تواند گزینه خوبی برای مبارزه با این گیاه باشد چرا که ریشه گیاه برای ماهی آمور جذابیت خوراکی ندارد ولی آنچه که مسلم است، مقابله با این پدیده باید در گستره‌ای وسیع و با سرعت انجام شود چرا که جان تالاب‌های گیلان در خطر است، روش‌های مکانیکی مانند ماشین آلات ویژه جمع‌آوری، شیمیایی مانند علف‌کش و بیولوژیک مانند استفاده از حشرات از روش‌ مقابله‌ای با این گیاه است.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با اشاره به آغاز عملیات پاکسازی تالاب خاطرنشان کرد: عملیات پاکسازی تالاب چمخاله با محوریت قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل آغاز و تا جمع آوری کامل این گیاه مهاجم ادامه دارد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر