۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۳۸۷۴۴
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بابیان اینکه دستگاه‌های متولی قیمت‌گذاری پاسخگوی گرانی میوه نیستند، گفت: سوء مدیریت و عوامل روانی دو عامل مهم گرانی‌های اخیر است.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بابیان اینکه دستگاه‌های متولی قیمت‌گذاری پاسخگوی گرانی میوه نیستند، گفت: سوء مدیریت و عوامل روانی دو عامل مهم گرانی‌های اخیر است.

سید حسن حسینی شاهرودی درباره گرانی میوه و بازار بیان کرد: عوامل مختلفی دست به دست هم داده تا کالا‌های اساسی مانند میوه گران شوند که غالب آن‌ها عوامل روانی و سوء مدیریت هستند، در حالی که شاید ما خشکسالی، سرمازدگی و افزایش قیمت برخی نهاده‌ها کشاورزی را بهانه می‌کنیم، اما واقعیت این است که افزایش چشم‌گیر قیمت محصولات کشاورزی عامل دیگری دارد.

وی افزود: ناکارآمدی نظام توزیع، نظارت و قیمت‌گذاری و همچنین تعزیرات و فقدان زنجیره تولید تا مصرف مارا دچار آسیب کرده تا امروز شاهد افزایش این‌چنینی قیمت میوه در بازار باشیم.


سود افزایش قیمت کجا می‌رود؟

ناکارآمدی باعث عدم تحقق نظارت درست بر بازار

ضو خانه ملت با طرح این پرسش که سود افزایش قیمت میوه امروز به دست چه کسانی می‌رسد، تاکید کرد: در شهرستان شاهرود که مهد انگور است بهترین انگور باقیمت دو نهایتاً چهار هزار تومان از باغدار طلب می‌شود، اما در بازار حداقل ۱۰ هزار تومان و در برخی نقاط تهران ۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود لذا باید حق داد که بپرسیم سود این تجارت به جیب چه کسانی می‌رود لذا اگر این اختلاف حتی نیمی از آن و حتی یک سوم ازآن به جیب باغ‌داران برود همگان راضی هستند، اما در واقع این چنین نیست.

حسینی شاهرود همچنین گفت: متاسفانه در بازار دلالانی هستند که قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و در حالی که ما قانون و ابزار و حتی دستگاه‌های متولی را نیز برای برخورد با آن در اختیار داریم، اما عملاً ناکارآمدی باعث می‌شود که اتفاقی نیفتد و حتی پاسخگویی نیز صورت نمی‌گیرد.

وی درباره سازوکار نظارتی بر بازار میوه توضیح داد: جهاد و وزارت صمت برای نظارت بر محصولات کشاورزی در یک سوی میدان هستند یعنی تولید و توزیع و سیاست‌گذاری‌های از این دست بر عهده وزارت جهاد و نظارت، تعزیرات، سازوکار‌های نظارتی و ... در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت و لذا در بعد مسئولیت‌پذیری گرانی میوه باید این دو وزارت‌خانه را باهم دید، اما موضوع اینجا است که نظارت، نیازمند یک سامانه جامع رصد بازار و تولید است.

برخی مسئولان جنگ اقتصادی را باور نکرده‌اند

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس بابیان اینکه گفت: در سال‌های اخیر ستاد تنظیم بازار اقدام به خرید میوه برای شب عید می‌کند تا میوه مناسبی به دست مردم برسد این امر نشان می‌دهد که قانون و ابزار نظارتی در کشور ما وجود دارد پس چرا امروز نمی‌توانیم این اقدام را کنیم؟

حسینی شاهرودی با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی هنوز باور نکرده‌اند که در جنگ اقتصادی هستیم، تصریح کرد: حال باید از خود بپرسیم که آیا آرایش جنگی گرفته و یا از افراد پرتوان و باانگیزه استفاده کرده‌ایم؟ یا اینکه این افراد درد مردم را درک نمی‌کنند؟


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر