۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳
کد خبر: ۳۸۶۹۵
دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مطرح کرد؛
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: به دلیل قرارگیری این رود دره در کنار دو گسل جدی شهر تهران مباحث تدقیق و پدافند غیرعامل نیز برای طرح در نظر گرفته شد و در عین حال پیش‌بینی شبکه حمل و نقل عمومی نیز در این طرح از دیگر موارد مورد تایید اعضای اصلی شورا بود.

به گزارش پایداری ملی،محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری خود که پس از تشکیل یازدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با بررسی دو دستورِ طرح ویژه رود دره فرحزاد و طرح ویژه اراضی موسوم به آبشار ۲ مشهد به ریاست وزیر راه و شهرسازی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: سیاست وزارتخانه در مورد روددره‌ها کاملا شفاف و روشن است. رویکرد وزارتخانه در مورد روددره‌ها و حفاظت از آنها بدین صورت است که رود دره ها از نظر ما موضوعاتی موضعی و مقطعی نیستند بلکه از سرچشمه خود تا آخرین نقطه‌ای که روان‌اند صاحب زندگی بوده و باید مورد حفاظت قرار بگیرند و احیا شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حفاظت و احیای روددره ها در طرح های توسعه شهری و در این دوره از شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نشان از اهمیت موضوع دارد. در همین رابطه نیز معتقدیم شهرداری‌ها و در مورد روددره فرحزاد از ابتدا تا انتهای این رود (از سرچشمه تا آخرین نقطه‌ای که جاری است) باید در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تصمیم‌گیری کنیم و در این رابطه شهرداری تهران، مسئولیت جدی دارد.

ایزدی تاکید کرد: در جلسه یازدهم شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مقرر شد تا جلسه ای اختصاصی برای موضوع روددره ها به منظور تدوین سیاست‌ها برگزار شود.

این مقام‌مسئول خاطرنشان کرد: روددره فرحزاد در ۲۲۰ هکتار و در سه پهنه سکونتگاهی با دارا بودن بستر طبیعی مورد بررسی قرار گرفت و با طرحی که شهرداری تهران ارایه کرد پیوستی زیست محیطی برای آن در نظر گرفته شده. همچنین به دلیل قرارگیری این رود دره در کنار دو گسل جدی شهر تهران مباحث تدقیق و پدافند غیرعامل نیز برای طرح در نظر گرفته شد و در عین حال پیش‌بینی شبکه حمل و نقل عمومی نیز در این طرح از دیگر موارد مورد تایید اعضای اصلی شورا بود.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، گفت: امروز در یازدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با کلیات طرح ساماندهی محدوده فرحزاد موافقت شد و به دلیل برخی از دغدغه‌هایی که اعضای اصلی شورا برای حفاظت از روددره فرحزاد داشتند مقرر شد تا طرح از سوی دبیرخانه با لحاظ موارد درخواستی تکمیل و به شهرداری تهران، ابلاغ شود.

وی ادامه داد: دومین دستور جلسه ای که در مورد آن تصمیاتی گرفته شد بحث انتقال و جابه‌جایی پادگان‌ها بود که با تعامل مناسبی که در این رابطه با ارتش داریم، موضوع انتقال پادگان‌ها در دستور کار قرار دارد.

ایزدی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۹ پادگان در برنامه جابه جایی هستند که تاکنون برای پادگان‌های ۷ نزاجای لرستان، پادگان ۶۴ ارومیه، پادگان ۰۴ بیرجند، پادگان های اصفهان و لشگر ۲۱ تبریز طرح تهیه شده است و در شورای عالی مطرح و به تصویب رسیده اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در قانون انتقال پادیگان این امکان به شهرداری ها داده شده تا با یک نسبتی که عموما ۶۰ به ۴۰ و یا ۷۰ به ۳۰ هستند بتوانند با ارتش به توافق برسند تا با اعطای ۶۰ یا ۷۰ درصد پادگان ها به شهر امکان استفاده عمومی برای شهرها را ایجاد کنند.

وی همچنین گفت: پادگان ۰۶ تهران و همچنین پادگان لشگر ۷۷ مشهد در دستور کار شورای عالی است و به زودی در این مورد تصمیم گیری خواهد شد.

معاون معماری و شهرسازی ادامه داد: در مشهد بحث ساختمان پادگان جدید با پیشرفت ۹۰ درصدی در حال انجام است و در عین حال تمامی توافقات با شهرداری به صورت کاربری خدماتی و فرهنگی برای استفاده عموم مردم در حال نهایی شده است. همچنین پادگان ارومیه با ۷۴ هکتار عرصه، اهواز با ۲۷۰ هکتار، مشهد با ۴۰۰ هکتار و بیرجند با ۱۰۳۰ هکتار برای کاربری های خدماتی به وزارت راه و شهرسازی واگذار شده است.

ایزدی در مورد پادگان های تهران نیز توضیح داد: در سند طرح جامع شهر تهران برای پادگان های پایتخت نیز پیش بینی‌های لازم انجام گرفته است که در این رابطه نیازمند تعامل با ارتش جمهوری اسلامی ایران بودیم که خوشبختانه در چند ساله اخیر تعاملات خوبی را با ارتش برای انتقال و جابه جایی پادگان ها داشتیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه تعامل با سپاه و نیروی انتظامی برای انتقال پادگان‌های این دو ارگان نظامی نیز چگونه است؟، گفت: مشکل عمده‌ای که داریم با پادگان‌های این دو ارگان است که  امیدواریم در این مورد نیز مانند ارتش تعاملات مناسبی ایجاد شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی از وجود ۵۴۰۰ هکتار اراضی ذخیره نوسازی در شهرهای کشور خبر داد و اعلام کرد: اینها تنها فرصت باقیمانده شهرهای کشور هستند که باید به جد مورد محافظت و دیده بانی مردم و گروه های رسانه ای و همچنین مسئولان باشند.

وی در مورد مساحت پادگان هایی که در دستور کار بررسی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران قرار دارند نیز گفت: در بوشهر ۱۰۵ هکتار پادگان، زاهدان ۵۲ هکتار، مشهد ۱۸۷ هکتار، اهواز ۲۷۰ هکتار، تهران منطقه۱۳- ۸ هکتار، جی ۳۵ هکتار، شرق صیاد شیرازی در تهران ۹.۸ هکتار، پادگان ۰۶ تهران ۴۹ هکتار، ارومیه ۷۴ هکتار، منطقه یک وزارت دفاع ۴.۵ هکتار، بیرجند ۱۰۳۰ هکتار، قلعه مرغی ۳۰۰ هکتار، لشگر ۳۰ ساری ۹.۲ هکتار، لرستان ۱۵.۵ هکتار، خرم آباد ۴۲ هکتار، تبریز ۱۰۰ هکتار، مشهد ۴۰۰ هکتار، بجنورد ۲۰ هکتار و باتری سازی منطقه ۴ وزارت دفاع ۱۰۰ هکتار از جمله پادگان هایی هستند که در دستور کار بررسی شورای عالی شهرسازی و معمار ایران، قرار دارند.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تاکید کرد: این مساحت ۲۸۳۲.۵ هکتار پادگا ها بخشی از فرصت‌هایی هستند که ارتش جمهوری اسلامی ایران در اختیار وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها برای بهره‌مندی مردمی و عمومی قرار می‌دهد.

وی از مردم و رسانه ها خواست تا به دقت مراقب هرگونه بارگذاری و ساخت مسکن یا واحدهای تجاری در این اراضی باشند. زیرا این اراضی برای افزایش فضای خدماتی شهرها اختصاص یافته اند و نباید توسط کاربری های غیره اشغال شوند. بخش زیادی از این اراضی شامل فضای سبز و جنگل کاری هایی است که به دلیل کمبود آب و رسیدگی نامطلوب درحال خشکیدن هستند.

به گفتهایزدی هنوز هیچ مذاکره ای با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی در مورد واگذاری پادگان های این نهاد و جا به جایی آنها از سطح شهرها صورت نگرفته است، ضمن آنکه انتقال این پادگان ها باید با کسب موافقت و صدور مجوز از سوی ستادکل نیروهای مسلح صورت گیرد.

ایزدی با اشاره به برخی ساخت و سازهای اخیر در اراضی تپه عباس آباد تهران گفت: اولین جلسه شورای راهبردی اراضی عباس آباد به منظور بررسی طرح جامع این منطقه و راههای کنترل هرگونه ساخت و ساز در آن پس از سالها، هفته آینده با حضور نمایندگان شهرداری در وزارت راه و شهرسازی برگزار خواهد شد.

همچنین در این نشست مباحث از این دست مطرح شد که با وجود ممنوعیت هرگونه ساخت و سازجدید در این محدوده، اخیراً برخی ارگانها ساخت بناهای بلندمرتبه در این محدوه را آغاز کرده اند که هنوز هیچ تصمیمی برای مقابله با آنها اتخاذ نشده است.

در عین حال، نمونه دیگری از این تخلفات شهرسازی در ساخت برج ۳۰ طبقه تقاطع بزرگراه آفریقا و بزرگراه شهید حقانی رخ داده که هیچ برخوردی با آن صورت نگرفته و کارفرمای آن بدون هیچ مشکلی در حال اجرای آخرین مراحل تکمیلی این بنای بلند مرتبه است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر