۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶
کد خبر: ۳۸۶۲۰
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: باید مراقب ستون پنجم تحریم باشیم؛ ستون پنجم تحریم آن چیزی است که جنگ روانی را در داخل کشور عملیاتی می‌کند.
به گزارش پایداری ملی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: باید مراقب ستون پنجم تحریم باشیم؛ ستون پنجم تحریم آن چیزی است که جنگ روانی را در داخل کشور عملیاتی می‌کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در موضوع برجام، دولت ما به گونه‌ای عمل کرد که وارد افراطی‌گری نشود اما طرف ما ناجوانمرد از آب درآمد که سیاست آن این است که با تحریم ها به جنگ مقابله با ایران بپردازد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ستون پنجم تحریم‌ها خاطرنشان کرد: به عقیده من بایستی در ابتدا مراقب ستون پنجم تحریم باشیم.

ستون پنجم تحریم آن چیزی است که جنگ روانی را در داخل کشور عملیاتی می‌کند. در واقع کار ستون پنجم تحریمها، احتکار، شایعه، ضعف و زوال مدیریتی است. این واقعیتی است که وجود داشته و دشمنان ما بر روی این مسئله بسیار کار کردند.

سند سری اهداف وزارت خارجه اسرائیل علیه ایران افشا شد

سند سری در مورد اهداف وزارت امور خارجه اسرائیل برای سال 2019 که توسط هاآرتص به‌ دست ‌آمده است، اظهار می‌دارد، اکنون‌ که ایالات‌متحده از معاهده هسته‌ای ایران خارج‌ شده است، این وزارتخانه باید اقدام به ایجاد سیستم فشاری کند که دستیابی به توافقی بهتر و بهبودیافته را که نقایص توافق قبلی را مرتفع سازد، تضمین کند.

هدف اصلی مشخص ‌شده در فهرست اهداف وزارت خارجه اسرائیل در سال گذشته، در درجه نخست و پیش از همه «ایجاد خطوط قرمز» و «جلوگیری از پیشرفت مؤثر ایران در برنامه هسته‌ای با توجه به توافق هسته‌ای» بوده است.بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر که همچنین در نقش وزیر امور خارجه نیز هست، در جلسات متعدد گفته، برای اصلاح توافق هسته‌ای با ایران این توافق باید کامل از نو نوشته شود.همچون سال‌های گذشته، پیشبرد صادرات دفاعی اسرائیل، از جمله فناوری‌های اینترنتی، هدف اصلی اسرائیل است.

همچنین ترویج همکاری امنیتی و مبارزه با تروریسم با تأکید بر دفاع به دلیل جنگ علیه اسلام، به‌ عنوان پایه‌ای بر همکاری‌های استراتژیک در منطقه، اروپا و دیگر عرصه‌های دیپلماتیک و تقویت این همکاری‌ها برای رسیدن به دستاوردهای دیپلماتیک.همچنین سند امسال دوباره در خصوص پراکندگی یهودیان، «تقویت روابط با جریان‌های مختلف و برقراری گفت وگو با عناصر کلیدی لیبرال در جهان یهود و خارج از آن» مورد تأکید قرار گرفته است.

کری نامه محرمانه بشار اسد به اوباما را فاش کرد

روزنامه صهیونیستی هاآراتص به نقل از جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا نوشت: در سال 2012 میلادی، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، نامه محرمانه‌ای برای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا فرستاد و در آن پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات صلح با اسرائیل را مطرح کرد؛ پیامی که با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز به اشتراک گذاشته شد.جان کری این مطالب را در کتاب جدیدش فاش کرده است.

وزیر خارجه سابق آمریکا افزود: اسد از من خواست تا وارد مذاکرات جدی صلح با اسرائیل شود، به این امید که بازگشت بلندی‌های جولان به خاک سوریه را تضمین کند.سوریه، بلندی های جولان را در جنگ 1967 میلادی از دست داده و رژیم صهیونیستی این مناطق را اشغال کرده است.وی در این نامه به طور خاص از اوباما خواست از مذاکرات صلح با اسرائیل حمایت کند و بر آمادگی دمشق برای انجام دادن اقداماتی در ازای بازگرداندن بلندی‌های جولان تأکید کرد.جان کری در ادامه نوشت: ولی در نهایت اسد نتوانست به قول و وعده هایش عمل کند، آن هم زمانی که اوباما سعی کرد.

جدیت وی را آزمایش و از دولت سوریه خواست تا اقدامات اعتمادساز را در قبال آمریکا و اسرائیل اجرا کند، از جمله اینکه ارسال سلاح به حزب الله لبنان را متوقف نماید.نامه اسد یک سال پیش از آغاز جنگ سوریه نوشته شده است. اسرائیل و سوریه با میانجیگری آمریکا تا اوایل سال 2011 میلادی در حال انجام مذاکرات صلح بودند.

 

پشت پرده تلاش انگلیس برای راه اندازی جنگ بزرگ در سوریه لو رفت

در جولای 2018 گروه کوچکی تحت ریاست «دیوید ساترفیلد» ایجاد شد که وظیفه احیای پروژه رامسفلد ـ سبروسکی برای تخریب ساختارهای دولتی در خاورمیانه به صورت کلی و سوریه به صورت خاص را بر عهده گرفت. این پروژه در ابتدا عربستان سعودی، بریتانیا، فرانسه، اردن و ایالات متحده را در بر می گیرد.

با نزدیک شدن به نبرد ادلب و پایان جنگ در سوریه، تلاش های زیادی از سوی دولت های غربی و از جمله آمریکا و انگلیس برای جلوگیری از پایان جنگ و ایجاد شرایط جنگی جدیدی در سوریه راه اندازی شده است.

این طرح در آغاز کاملا مخفی پیش برده می شد، ولی به تدریج با پیوستن مصر و آلمان جنبه عمومی به خود گرفت و هم اکنون نیز به نظر می رسد، بازیگران این پروژه تا حدودی معقول تر شده اند و به دنبال خروج محترمانه از بحران هستند و در حال حاضر به دنبال خروج محترم از بحران بوده و از سوی دیگر، در حال ارتباط با گروه آستانه ( روسیه، ترکیه و ایران) هستند.بریتانیا همچنان در حال راه اندازی این پروژه در سوریه تحت عملیات پرچم دروغین حمله شیمیایی در «کفرزیتا»ست و برای این منظور، متخصصان شرکت زیتون به منطقه فرستاده و سلاح های شیمیایی به استان ادلب منتقل شدند.

در راستای اجرای این پروژه، کلاه سفیدهای سوری نیز 44 کودک سوری را ربودند و MI6 قصد داشته کشته شدن آن ها را از سوی ارتش سوریه با راه اندازی یک حمله شیمیایی طرح ریزی کند.به همین جهت است که بلافاصله پس از این تحرکات، روسیه نیز خطوط دفاعی خود در سواحل سوریه را تقویت و مسکو برگزاری بزرگترین رزمایش نظامی خود در آب های مدیترانه را اعلام کرده است.

 سفیر عراق به وزارت امور خارجه ایران احضار شد

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: در پی آتش زدن ساختمان سرکنسولگری ایران در بصره توسط عده ای افراد تحریک شده، سفیر عراق در تهران جمعه شب به وزارت امور‌ خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید به دولت عراق بخاطر اهمال نیروهای امنیتی در حفاظت از این ساختمان به وی ابلاغ شد.

«بهرام قاسمی» افزود: در این ملاقات مدیرکل خلیج فارس وزرات امور خارجه ضمن ابراز تعجب از بی تحرکی پلیس بصره گفت: به رغم تحریکات روزهای گذشته توسط عوامل مشکوک علیه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران، دولت عراق به وعده ها و اطمینان های داده شده از کانال های دیپلماتیک برای انجام وظیفه خود عمل نکرد.در این جلسه همچنین از سفیر عراق خواسته شد سریعا اعتراض شدید کشورمان را به دولت متبوع خود منتقل و سریعا نسبت به شناسایی، دستگیری و محاکمه مسببین اقدام نمایند.

 

اروپا جزئیات تجاری با ایران را اعلام کرد

شبکه خبری ان‌بی‌سی‌ در گزارشی به بررسی طرح‌های اتحادیه اروپا برای تداوم تجارت با ایران پرداخت که از جمله آن می توان از ایجاد یک نظام نقل و انتقالات بانکی مستقل از آمریکا با همکاری بانک‌های مرکزی اروپایی نام برد.

این نظام الکترونیک قرار است در موازات نظام فعلی نقل و انتقالات بانکی بین‌المللی باشد.گزارش ادامه می‌دهد: اروپا تمرکز خود را روی شرکت‌های کوچک و متوسطی گذاشته‌ است که فعالیتی در آمریکا ندارند و خطر تهدید تحریم در صورت سرمایه گذاری در ایران برای آن ها کمتر است.

ان‌بی‌سی می افزاید که اتحادیه اروپا به دنبال جایگزینی برای ساز وکار تسویه وجوه و شبکه سوئیفت است.شبکه‌ای جهانی برای ارسال و دریافت اطلاعات تراکنش‌های مالی در محیطی با ضوابط معین و امنیت بالا که دسترسی بانک های ایرانی به آن پس از برجام میسر شده بود.

گرچه کمیسیون اروپا دستورالعمل‌های بانک سرمایه‌گذاری اروپا را با هدف ترغیب این بانک به همکاری با ایران تغییر داده، اما تصمیم نهایی در این رابطه بر عهده هیات مدیره این بانک گذاشته شده است.در کنار این اقدامات، اتحادیه اروپا قانون مسدودسازی تحریم‌های آمریکا (Blocking Statute) را هم به جریان انداخته است؛ قانونی که به موجب آن، این اتحادیه احکام جریمه احتمالی برای کسب و کارهای اروپایی که با ایران همکاری می‌کنند را به رسمیت نخواهد شناخت.

 

تایمز معمای 'نفوذی‌های کاخ سفید' را تیتر کرد

یادداشت یک مقام ارشد دولت آمریکا در نشریه نیویورک تایمز و آنچه که وی شکل‌گیری «جبهه مقاومت» برای «کارشکنی» در برنامه‌های رئیس جمهوری خوانده، زخم دیگری بر پیکر دولت و جامعه امروز این کشور بوده و پرسش هایی را در افکار عمومی آمریکا ایجاد کرده است.

یک ماه پیش بود که «مایکل کوهن» وکیل و معتمد سابق وی، با انتشار یک فایل صوتی از اظهارات ترامپ که به صورت مخفیانه ضبط شده بود، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر ارتباطات خارج از عرف وی در گذشته را تایید کرد. وودوارد که دو دهه پیش رسوایی واترگیت را افشا کرده بود، در کتاب جدید خود نوشته است که نزدیک‌ترین مشاوران رئیس جمهوری آمریکا، گاه برای حفظ امنیت ملی حتی دست به اقداماتی همچون پنهان کردن کاغذها و اسناد مهم دولتی می زنند.

در همین رابطه، خبرگزاری سی‌ان‌ان فهرستی احتمالی منتشر کرده که نام‌های متعددی، از «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه گرفته تا «جیمز متیس» وزیر دفاع، «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا، «جرد کوشنر» داماد ترامپ و حتی «ملانیا» و «ایوانکا» به ترتیب همسر و دختر او را در برمی‌گیرد.

هر چه باشد، ترامپ در مواردی همچون برکناری «جیمز کومی» رئیس سابق اف‌بی‌آی نشان داد، زمانی که تصمیم به اخراج کسی بگیرد، فرصتی برای پاسخ‌گویی نمی گذارد.

 عراق شایعات علیه ایران را تکذیب کرد

سخنگوی وزارت کشور عراق اعلام کرد که خبر منتشر شده در رابطه با توافق تهران و بغداد برای ورود نیروهای نظامی ایرانی به عراق در ایام اربعین صحت ندارد.سخنگوی وزارت کشور عراق از رسانه ها و مدیران شبکه های اجتماعی خواست که در انتشار چنین اخباری دقت کنند و شایعه پراکنی نکنند.همچنین رسانه‌های عراقی اعلام کردند که صدها نفر از تظاهرکنندگان عراقی در اعتراض به اوضاع معیشتی و امنیتی خود و عدم پرداخت مطالبات آنها از سوی دولت در مقابل کنسولگری ایران در بصره تجمع کردند. بر اساس این گزارش معترضین عراقی اعلام کردند که هدف ما هجوم به کنسولگری ایران نیست بلکه هدف ما رساندن پیام به آنهاست.

 خطر اقتصادی برای صندوق‌های بازنشستگی کمین کرد

نماینده اهواز در مجلس یکی از مهمترین چالش های پیش روی کشور را موضوع صندوق‌های بازنشستگی دانست و گفت: در حال حاضر دولت سالانه ۱۰۶ هزار میلیارد تومان از اعتبارات خود را صرف پرداخت حقوق بازنشستگان می کند در صورتی که باید این مبلغ از منابع صندوق‌های بازنشستگی پرداخت شود.یوسفی تصریح کرد: در کشور حدود ۱۸ صندوق بازنشستگی وجود دارد که تعداد زیادی از این صندوق‌ها به دلایل مختلف در وضعیت نابسامان اقتصادی و منابع مالی قرار دارند.

یوسفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نسبت استاندارد ۲۵ نفر بازنشسته به یک نفر شاغل به حدود ۵.۵ به یک رسیده است و اگر این نسبت به ۳.۵ به یک برسد صندوق های بازنشستگی دچار ورشکستگی خواهند شد که در حال حاضر در حال حرکت به سمت آن هستیم.

وی یکی از مهمترین چالش های پیش روی کشور را موضوع صندوق های بازنشستگی دانست و گفت: در حال حاضر دولت سالانه ۱۰۶ هزار میلیارد تومان از اعتبارات خود را صرف پرداخت حقوق بازنشستگان می کند در صورتی که باید این مبلغ از منابع صندوق های بازنشستگی پرداخت شود و به دلیل اینکه صندوق‌های بازنشستگی منابع لازم را ندارند دولت این مبلغ را پرداخت می کند.یوسفی عنوان کرد: به واسطه بحران های اجتماعی که در جامعه داریم، حالت سیاستگذاری در جامعه رخ داده است که این موضوع به شکل واکنش طنز نسبت به وقایعی که در کشور در حال رخ دادن است، خود را نشان می دهد.

 فتا از هجوم سایبری علیه ایران پرده برداشت

رئیس پلیس فتا از میلیون‌ها حمله سایبری روزانه به کشور، کسب مقام برتر فتا در سه دوره عملیات پانجی‌آ، انهدام یک شبکه ضدِدین ، کانال ۵۱ هزار نفره قماربازی و غیره سخن گفت. رئیس پلیس فتا ناجا با تاکید بر این مطلب که مجرمان غلبه‌‌ای بر پلیس فتا نداشته‌اند، اعلام کرد: پلیس فتا اشراف و تسلط کامل دارد.

تمام مجرمین و هکرها را در طول سال‌های اخیر شناسایی کرده و اگر خبط و خطایی کرده‌اند پرونده‌ای برای آنها تشکیل شده است؛ آنها زیر ذره‌بین پلیس فتا هستند و هر سه ماهه کنترل و چک می‌شوند که چه فعالیتی انجام می‌دهند.وی به حملات سایبری به کشور اشاره و اعلام کرد: روزانه 6 تا 7 میلیون حمله سایبری از سمت کشورهای مختلفی همچون آمریکا، اسرائیل و سعودی به سمت داخل داریم که الحمدلله خیلی اثربخش نبوده و کشور بر آنها مسلط بوده است.

 بازوی بازدارندگی فتا قوی تر شد

رئیس پلیس فتا ناجا به مطالعات گسترده در سال 88 برای ایجاد این پلیس اشاره و بیان داشت: برای ایجاد پلیس فتا تقریبا با 23 کشور توسعه یافته کار کرده‌ و از پلیس سایبری 10 کشور از جمله کره جنوبی،‌روسیه،‌چین، مالزی بازدید کردیم و بعد از انجام مطالعات تخصصی و کارکارشناسی توانستیم الگویی متناسب با نیاز کشور طراحی کنیم؛ در نهایت سند راهبردی پلیس فتا در 6 فصل و 600 صفحه تولید شد و سال 90 پلیس فتا با سرمایه‌های درونی سازمان یعنی افسران و مهندسان فتا آغاز به کار کرد.وی به استقرار پلیس فتا در 134 نقطه کشور پرداخت و اعلام کرد: در شهرهای بالای 200 هزار نفر پلیس فتا مستقر است و باید گفت با استفاده از ظرفیت فوق‌العاده این پلیس قدرت کشف 85 درصدی جرائم این حوزه را دارا هستیم.عالی‌ترین مقام پلیس فتا به مقایسه توانمندی این پلیس با پلیس سایبری سایر کشورها پرداخت و تصریح کرد: آمریکایی‌ها می‌گویند در بهترین وضعیت 14 تا 16 درصد قدرت کشف دارند، کره جنوبی هم اعلام کرده که در 164 هزار پرونده بهترین وضعیت‌اش 20 درصد کشف است اما الحمدلله پلیس فتا علی‌رغم مشکلات و محدودیت‌های فنی که با آن مواجه است توانسته است 85 درصد پرونده‌ها را کشف و ضبط کند.

 خانه سبز به طرح شفافیت در مجلس رای ندادند

از چند ماه پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی از طیف ها و جریانات سیاسی مختلف پیگیر تصویب طرحی برای افزایش شفافیت در فرایند کاری مجلس بودند.

اتفاقی که مورد استقبال تمامی رسانه ها قرار گرفت و بازخوردهای مثبتی نیز در سطح جامعه داشت. نشان دهنده این است نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعتقادی به شفافیت فرایندهای مجلس ندارند و این امر می تواند به اعتبار مجلس آسیب زده و حتی کارکرد کلیت مجلس را در اذهان عمومی زیر سوال ببرد.

به عبارتی بهتر اگر چه یکی از کارکردهای مهم مجلس شورای اسلامی نظارت دقیق بر امور و اجرای سیاست های کشور می باشد و در این راه از ابزارهای مختلفی مانند طرح سوال، تذکر و تحقیق و تفحص برخوردار می باشند اما در مقابل هیچ گونه نظارتی را بر فعالیت ها و اقدامات خود پذیرا نمی باشند که قطعاً برای مردم قابل قبول نمی باشد. از این رو باید گفت تصویب طرح شفافیت به آزمونی برای سنجش صداقت و دغدغه نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی تبدیل شده است.

 پس لرزه پخش فیلم محرمانه صحن مجلس را گرفت

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خواستار ورود مدعی العموم و دادستان تهران به موضوع پخش فیلم محرمانه در مجلس شورای اسلامی از سوی کریمی قدوسی شد.

علیرضا رحیمی با اشاره به انتشار فیلم مربوط به دوتابعیتی‌های مذاکرات از سوی کریمی قدوسی گفت: این فیلم چند ماه قبل به صورت کامل در کمیسیون امنیت ملی توسط نماینده سازمان اطلاعات سپاه پخش و اعلام شد که فیلم محرمانه است و مفاد آن منتقل نشود. در آن زمان ما موضوع دوتابعیتی‌ها را در کمیسیون بررسی می‌کردیم و نمایندگان سازمان اطلاعات سپاه و مسئولین وزارت اطلاعات هم در آن جلسه حضور داشتند.

در همان جلسه اختلاف نظر عمیقی در مورد موضوع دوتابعیتی‌ها بود و به صورت مصداقی درباره آقای دری اصفهانی اظهارات مختلفی توسط دستگاه‌های امنیتی مطرح شد. وزیر و معاون ضد جاسوسی ایشان در کمیسیون اعلام کردند که آقای دری اصفهانی را جاسوس نمی‌دانیم و مستنداتی برای جاسوسی ارائه نشده است.

 هند برای موج مخرب دلار سد بست

رزرو بانک هند یا همان بانک مرکزی این کشور در سال مالی گذشته خود که از آوریل ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۱۸ بود ۸ تن و ۴۶۰ کیلو طلا خریداری کرد. بانک مرکزی هند در گزارش سالانه خود خود اعلام کرد، ذخایر طلای این کشور از رقم ۵۵۷.۷۷ تن به ۵۶۶.۲۳ تن افزایش یافته است.همچنین این مقدار حجم از خرید طلا از سوی بانک مرکزی هند از سال ۲۰۰۹ میلادی بی سابقه محسوب می شود.

هند با پیوستن به کشورهای بریکس از جمله چین و روسیه به صورت فعالانه در حال انباشت ذخایر فیزیکی طلا خود به عنوان بخشی از دارایی ذخایر ملی است. رزرو بانک هند اعلام کرد که ذخایر ارزی این بانک بین ژوئن ۲۰۱۷ تا ژوئن ۲۰۱۸ میلادی ۰.۵ درصد افزایش یافته است.

البته ذخایر ارزی هند در ژوئن ۲۰۱۶ تا ژوئن ۲۰۱۷ میلادی ۶.۳ درصد افزایش یافته بود. هند اقدام به تنوع بخشیدن به ذخایر خود از دلار به طلا کرده تا از این راه اقدام به مدیریت ریسک از قبیل ریسک امنیت سایبر کند.

این اقدام هند در راستای جلوگیری از انزوا این کشور در صورت استفاده ابزاری آمریکا از دلار است.

بر پایه این گزارش، بانک مرکزی هند اوراق قرضه خزانه داری آمریکایی خود را از رقم ۱۵۷ میلیارد دلار در ماه مارس به ۱۴۸.۹ میلیارد دلار در ماه می کاهش داده و در این بازه زمانی رزرو بانک هند ۸.۲۵ میلیارد دلار از این اوراق را به بازار داخلی خود فروخته است. با توجه به میزان فعلی دارایی اوراق قرضه خزانه داری آمریکایی در نزد بانک مرکزی هند، جایگاه این کشور از یازدهم به سیزدهم تنزل پیدا کرده است.

 شورای امنیت برای ادلب نشست اضطراری ترتیب داد

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت، شورای امنیت، روز جمعه نشستی را درباره ادلب برگزار خواهد کرد.ترامپ شب گذشته نیز در پیامی توئیتری به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه درباره هر گونه حمله غیر مسئولانه به شهر ادلب هشدار داد. ترامپ همچنین به ایران و روسیه هشدار داد، همکاری با دولت سوریه در حمله به ادلب اشتباهی سخت خواهد بود.

رئیس جمهوری آمریکا در پیام توئیتری خود نوشت: «روسیه و ایران با مشارکت در این تراژدی انسانی بالقوه، مرتکب اشتباه انسانی بزرگی می شوند و شاید صدها هزار تن از مردم کشته شوند. اجازه ندهید این اتفاق بیفتد.»

به ‌گفته دیپلمات‌ها و نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده نزد سازمان ملل، قرار است ترامپ در ماه جاری و در جریان اجتماع رهبران جهان برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد این اقدام را انجام دهد.ایالات متحده که در ماه سپتامبر ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را به‌ عهده دارد، پیشتر تلاشی ناموفق برای اقدام این شورا علیه ایران داشت.

به‌ نوشته رویترز، دیپلمات‌ها می‌گویند، ایران می‌تواند برای سخنرانی در نشست 26 سپتامبر شورای امنیت سازمان ملل، در هفته‌ای که نشست سالیانه مجمع عمومی برگزار می‌شود، درخواست بدهد. قرار است حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در 25 سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

 عناصر انتحاری داعش کربلا را نگران کرد

رسانه های عراق بعد از ظهر روز چهارشنبه از وجود درگیری سنگین مسلحانه بین نیروهای امنیتی عراق با تعداد از عناصر انتحاری داعش در غرب کربلا خبر دادند.رسانه های عراق به نقل از منابع امنیتی این کشور گفتند که 9 فرد انتحاری قصد نفوذ به شهر کربلا از منطقه 'رزازه' در غرب این استان داشتند که نیروهای امنیتی عراق به موقع این تیم مهاجم را شناسایی کردند.

شبکه تلویزیونی 'الغدیر' ارگان خبری سازمان بدر گفته است که نیروهای امنیتی عراق هم اکنون این 9 فرد انتحاری را در داخل یک منزل در منطقه 'عبره الرزازه' در غرب استان کربلا محاصره کرده اند.حمله این تیم تروریستی که گفته می شود از استان الانبار به استان کربلا نفوذ کرده اند، در طول ماه های اخیر بی سابقه بوده است.

پیش تر گزارش هایی مبنی بر آموزش، جابجایی و آمادگی عناصر داعش از سوی نیروهای آمریکایی مستقر در این مناطق به شهرهای مقدس عراق منتشر شده بود.درگیری روز چهارشنبه میان عناصر داعش با نیروهای امنیتی در غرب کربلا نشان می دهد این نگرانی ها چندان بی مورد نبوده است.

 همکاری تسلیحاتی اسرائیل با امارات لو رفت

طی سه سال و نیم گذشته نیروهای ائتلاف سعودی و اماراتی از سلاح‌های مختلف برای کشتن مردم بیگناه یمن استفاده کرده و در این راه از همکاری مستقیم سرویس اطلاعات غربی هم برخوردار بودند.خودروهای حفاظت شده Oshkosh M-ATV ساخت آمریکا از جمله زره پوش‌هایی هستند که واشنگتن، در طول جنگ یمن شمار زیادی از آن را به عربستان و امارات فروخت تا توسط نیروهای نظامی این دو کشور و همچنین نیروهای  عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن در جنگ تمام عیار خود علیه یمن به کار گرفته شود.

اما برخی تصاویر جدید از زره پوش های Oshkosh M-ATVکه به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد سیستم کنترل سلاح از راه دور نصب شده روی این خودروها Samson ساخت شرکت صهیونیستی رافائل بوده است.موضوع قابل توجه اینکه این نوع زره پوش‌ها که توسط ارتش عربستان بکار گرفته می‌شود، دارای برجک حامل سلاح مدل CROWS است که  در حال حاضر به صورت مشترک توسط آمریکا و نروژ تولید می شود.

تصاویر متعددی از حضوریک مدل پهپاد سبک اسراییلی از نوع Orbiter ساخت شرکت Aeronautics Ltd در جریان درگیری‌ها در استان تعز نزدیک به استان‌های جنوبی منتشر شد، جایی که بیشتر نیروهای امارات و یمنی طرفدار آنها حضور دارند از همین رو می توان گفت امارات برای بار دیگر به دنبال استفاده محرمانه از سلاح اسرائیلی است.

الوقت در پایان گزارش خود تاکید کرد: به هر حال بر اساس شواهد و اسناد محکمی ثابت شده است ارتش امارات و نیروهای مزدور یمنی  این دو محصول اسرائیلی را در جنگ یمن برای کشتار ملت یمن بکار می‌گیرند  و این موضوع وجود روابط قوی بین شیوخ امارات و سران رژیم صهیونیستی را به افکار عمومی جهان عرب ثابت کرد و تایید کرد که جنگ یمن برای ایجاد تحولاتی بزرگ در منطقه به راه افتاد اما پس از گذشت ۱۲۰۰ روز از آغاز این جنگ، ملت یمن با مقاومت خود ثابت کرد که هرگز تسلیم نمی‌شود و همه نقشه‌ها و توطئه‌ها را ناکام می‌گذارد.

 یمن فرودگاه «جیزان» عربستان را به موشک بست

ارتش یمن شامگاه امشب از شلیک دو موشک بالستیک دیگر به جنوب عربستان سعودی خبر داد.یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور اعلام کرد که دو فروند موشک «بدر یک» را به سمت فرودگاه بین‌المللی «جیزان» واقع در جنوب غربی عربستان سعودی شلیک کرده است.با شلیک این دو موشک، ارتش یمن طی 24 ساعت گذشته چهار موشک به مواضع حیاتی عربستان سعودی شلیک کرده است.

یگان موشکی ارتش یمن عصر امروز نیز دو فروند موشک میان برد «زلزال یک» را به محل تجمع نیروهای سعودی و مزدوران ائتلاف عربستان سعودی در دو منطقه «عسیر» و «جیزان» شلیک کرد.پدافند هوایی ارتش یمن بامداد امروز نیز یک بالگرد آپاچی ائتلاف سعودی را در نزدیکی فرودگاه الحدیده یمن منهدم کرد.

 نشنال اینترست استعفای اجباری ترامپ را تیتر کرد

نشریه آمریکایی "نشنال اینترست" در گزارشی نوشت: اگر دموکرات ها کنترل مجلس نمایندگان را در دست گیرند، می توانند با انجام معامله ای ترامپ را مجبور به خروج از کاخ سفید، استعفا یا مواجهه با چشم اندازی از نابودی امپراطوری کسب و کار و زندانی شدن فرزندانش روبرو کنند.

«دیک کریکوس» از استادان بنام دانشگاه "ماری" واشنگتن روز سه شنبه 13 شهریور 1397 در یادداشتی با عنوان "کابوس ترامپ، نه استیضاح که از دست دادن امپراطوری تجاری است" افزود: «رابرت مری» از نویسندگان این نشریه آمریکایی به تازگی در گزارش خود در تاریخ 23 آگوست (1 شهریور) نوشت: تاریخ ثابت خواهد کرد که استیضاح 'دونالد ترامپ' کار آسانی نخواهد بود'.

این ممکن است درست باشد حتی اگر دموکراتها جادو کنند و کنترل مجلس سنا و نمایندگان را در اختیار بگیرند.زیرا نظرسنجی ها نشان می دهند احتمال دارد دموکرات ها تنها بتوانند مجلس نمایندگان را در اختیار بگیرند. در هر شرایطی و به لحاظ تاریخی استیضاح یک رئیس جمهوری همواره امری دشوار بوده است.

در واقع جدا از موانع موجود در قانون اساسی، ترامپ تا سال 2020 همچنان به عنوان رئیس جمهوری باقی می ماند. هرچند خشم و اصطکاکی که در طول این دوره به وجود خواهد آمد می تواند مسائل مهم بحرانی داخلی و خارجی ایجاد کند.گزارش ها همچنین نشان می دهد «جرارد کوشنر» داماد ترامپ و «ایوانکا ترامپ» همسرش از موقعیت های دولتی خود برای پیشبرد منافع تجاری بهره برداری کرده اند، امری که تاکنون مقامات قانونی آن را نادیده گرفته اند.

از سوی دیگر دارایی های ترامپ قرار دارند که لازم نیست تلاش چندانی کنیم برای پیدا کردن فهرستی از آن و فعالیت های فراوان ترامپ که در نتیجه برکناری ترامپ در خطر قرار می گیرند. دانشگاه ترامپ، کازینوهای گوناگون، معامله با پیمانکاران و تصمیم برای استخدام کارگران خارجی و در نهایت ارتباط او با شخصیت های مافیایی حاضر در عرصه ساخت و ساز در نیویورک، تنها بخشی از این فهرست است.

 ترامپ بسته تنبیهی جدیدی برای تجار چینی آماده کرده است

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید بسته تجاری جدیدی برای اعمال تعرفه تنبیهی بر روی 267 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چینی آماده کرده و این بسته به محض اعلام وی، اجرایی می‌شود.«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از آماده شدن بسته تنبیهی تجاری جدیدی برای ادامه جنگ تجاری با چین خبر داد.

ترامپ که از همان روزهای کارزار انتخاباتی بر روی غیرعادلانه بودن روند تجارت آمریکا با خارجی‌ها بخصوص چین، تمرکز کرده بود، پس از ورود به کاخ سفید، بر روی کالاهایی که وارداتش ۲۰۰ میلیارد دلار برای چینی‌ها عایدی دارد، تعرفه تجاری مضاعف اعمال کرد.

بر اساس بند ۲ ماده ۲۱ گات، کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی می‌توانند هر گاه به این نتیجه رسیدند که اقدامی «برای حفاظت از منافع حیاتی امنیتی» آنها ضروری است، آن را اجرایی کنند.حالا ترامپ از ادامه جنگ تجاری سخن می‌گوید. او امروز در هواپیماهای مخصوص رئیس‌جمهور آمریکا، خبرنگاران را به حضور پذیرفته و در برابر آنها گفته که یک بسته جدید برای اعمال تعرفه مضاعف روی ۲۶۷ میلیارد دلار از واردات چینی‌ها آماده است و به محض اعلام ترامپ، این تعرفه تنبیهی اعمال می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر