۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۳۸۵۵۶
این پیمانه تیتر‌هایی همچون واکنش وزیر صنعت به موضوع احتکار خودرو، ثبات نسبی قیمت نفت با وجود کاهش ذخایر آمریکا، رکورد بی سابقه خرید نفت چین از ایران، افزایش قیمت طلا با افت ارزش دلار، افت آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، همکاری هیبریدی تویوتا و جیلی، پالایشگاه‌های ژاپنی توقف واردات نفت را به ایران اطلاع دادند، اعلام جزئیات طرح های اتحادیه اروپا برای تجارت با ایران و حقوق ۳۶۰ هزار دلاری یک کارگر به دلیل اشتباه محاسباتی را در بر دارد.
به گزارش پایداری ملی، پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون واکنش وزیر صنعت به موضوع احتکار خودرو، ثبات نسبی قیمت نفت با وجود کاهش ذخایر آمریکا، رکورد بی سابقه خرید نفت چین از ایران، افزایش قیمت طلا با افت ارزش دلار، افت آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، همکاری هیبریدی تویوتا و جیلی، پالایشگاه‌های ژاپنی توقف واردات نفت را به ایران اطلاع دادند، اعلام جزئیات طرح های اتحادیه اروپا برای تجارت با ایران و حقوق ۳۶۰ هزار دلاری یک کارگر به دلیل اشتباه محاسباتی را در بر دارد.

واکنش وزیر صنعت به موضوع احتکار خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از ایران خودرو تبریز گفت: موضوعات مطرح مبنی بر احتکار خودرو از سوی خودروسازان کذب است و تصاویر منتشره از پارکینگ خودروسازان مربوط به خودروهایی است که کسری قطعه دارند. به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری اظهار کرد: موضوع احتکار خودرو از سوی خودروسازان از جمله احتکار ۸۸۴۵ دستگاه خودرو در ایران خودرو تبریز غیرکارشناسی و نادرست است زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد این خودروها به دلیل کسری قطعات در کارخانه‌ها باقی مانده‌اند. وی با بیان اینکه با توجه به تولید روزانه ۲۵۰۰ دستگاه خودرو در هر یک از خودروسازان بزرگ، وجود چند هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان طبیعی است، خاطرنشان کرد: بخشی از مشکل تأمین قطعات به تحریم بازمی‌گردد که خودروسازان نسبت به تأمین قطعات از منابع جایگزین اقدام کرده‌اند.

ثبات نسبی قیمت نفت با وجود کاهش ذخایر آمریکا

در حالی که ذخایر آمریکا به پایین‌ترین میزان خود از سال 2015 رسیده، روز جمعه هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) با کاهش ناچیز 3 سنت نسبت به روز قبل 67 دلار و 74 سنت معامله شد. شاخص نفت خام برنت نیز با افت 10 سنتی به هر بشکه 76 دلار و 40 سنت رسید. گزارش‌های منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا حاکی از آن است که ذخایر نفتی این کشور در هفته منتهی به 31 آگوست با کاهشی فراتر از تصور کارشناسان روبه رو شده است. بر این اساس، ذخیره استراتژیک نفت آمریکا با کاهش 4.3 میلیون بشکه‌ای به 401.49 میلیون بشکه رسید. این رقم در سه سال و نیم گذشته بی سابقه بوده است. با این حال، به گفته تحلیل‌گران قیمت نفت خام به واسطه افزایش ارزش سهام محصولات پالایش شده و رشد ضعیف مصرف سوخت در تابستان جاری، که به فصل رانندگی معروف است، همچنان تحت کنترل قرار دارد. در حالی که حجم ذخیره بنزین 1.8 میلیون بشکه افزایش یافت، ذخایر فراورده‌های تقطیری از جمله گازوئیل نیز رشد چشمگیر 3.1 میلیون بشکه‌ای را تجربه کرد. بنا بر اعلام بانک جفریز آمریکا، «موجودی بنزین آمریکا اکنون به بالاترین حد خود در پنج سال اخیر رسیده است.»

تعهدنامه‌ای برای بازگشت ارز صادرکنندگان به کشور ظرف دو ماه

چالش های بازار ارز و روند کُند عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی و فولادی، دولت را بر آن داشته تا الزامات تازه ای پیش روی صادرکنندگان این حوزه قرار دهد. بر اساس بخشنامه‌ای که در ۱۴ شهریورماه سال جاری ابلاغ شده است، صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، فولاد و فلزات رنگین، ملزم شده‌اند؛ علاوه بر اینکه ارز حاصل از صادرات خود را حداکثر ظرف دو ماه به کشور باز گردانند، بلکه از آنها تعهدنامه‌ای نیز برای بازگشت ارز حاصل از صادرات اخذ می‌شود. وزیر نفت هم چندی پیش در نامه ای به تولیدکنندگان پتروشیمی نسبت به لزوم عرضه مداوم ارز حاصل از صادرات در بازار ثانویه تاکید کرده بود. اکنون براساس گزارش خبرگزاری مهر، صادرکنندگان باید علاوه بر اینکه ارز حاصل از صادرات خود را دو ماهه برگردانند تعهدنامه ارزی را هم به امضا برسانند. اکنون تولیدکنندگان بسیاری از رشته‌های مشمول این بخشنامه، از جمله تولیدکنندگان لوله و پروفیل با مشکلات بسیاری مواجه هستند، ضمن اینکه صادرکنندگان می‌گویند که قیمت های پایه گمرک نیز بسیار بالاتر از نرخ‌های جهانی است.

در آستانه اعمال دوباره تحریم‌های نفتی صورت گرفت؛ رکورد بی سابقه خرید نفت چین از ایران

آمارهای گلوبال پلاتس نشان داد، واردات نفت چین از ایران در ماه آگوست در آستانه اعمال مجدد تحریم های آمریکا در ماه نوامبر، به رکورد 874 هزار بشکه در روز رسیده است. بر اساس آمار اداره گمرک چین، آخرین رکورد بالای واردات نفت چین از ایران به آوریل 2014 با رقم روزانه 803 هزار بشکه بازمی‌گردد. واردات در ماه آگوست شامل واردات مستقیم ارسال شده با کشتی به مقصد چین و یک محموله بسیار بزرگ که در میانمار تخلیه شده است و این محموله از طریق خط لوله چین ـ میانمار به پالایشگاهی در جنوب غرب چین ارسال شده است. بر اساس این آمار، واردات نفت چین از ایران در بازه ژانویه تا ماه آگوست 165.57 میلیون بشکه بوده است که 72 درصد کل وارداتی است که چین در تمام سال 2017 از ایران داشته است. پکن در تمام سال گذشته میلادی 229.99 میلیون بشکه نفت از ایران خریده است. به نقل از فارس، یک تحلیلگر هنگ کنگی گفت: «بعید است که این رقم تا پایان سال بیشتر افزایش یابد و رقم بی سابقه واردات در ماه آگوست احتمالا به این دلیل است که چین می خواهد در آستانه اعمال دوباره تحریم ها در ماه نوامبر، تا آنجا که ممکن است نفت ایران را بخرد.»

افت ارزش دلار، قیمت طلا را بالا برد

پس از گزارشی که نشان داد، ترامپ موضوعات تجارت با ژاپن را در دست اقدام دارد، ارزش دلار در برابر ین کاهش یافت و این عامل و نگرانی سرمایه گذاران از هر لحظه اعمال تعرفه هایی میان آمریکا و چین سبب شد تا قیمت طلا افزایش یابد. هر اونس طلا با 43 سنت افزایش 1200.41 دلار فروخته شد. پس از اینکه تلویزیون سی ان بی سی گزارش داد که ترامپ به وال استریت ژورنال گفته ممکن است موضوعات تجاری با ژاپن را آغاز کند، ارزش دلار در برابر ین کاهش یافت. یوچی ایکمیزو، مدیر شعبه توکیو بانک ای سی بی سی استاندارد گفت: «تقویت ین در برابر دلار منجر به خرید طلا شده است... کمترین قیمت حدود 1160 دلار برای طلا در ماه آگوست واقعا کمترین رقم برای طلاست.»

بازار اوراق مسکن؛ افت آرام «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۲/ ۰ درصدی مواجه شدند. پس از رشد ۸ درصدی قیمت «تسه»ها در اردیبهشت و خرداد (پس از ۶ ماه نزولی) در تیر و مرداد با افت ۲/ ۵ درصدی شاهد بازگشت «تسه»ها به روند نزولی بودیم. در شرایط تداوم روند صعودی قیمت مسکن، رشد ۱/ ۶۲ درصدی در مرداد نسبت به مرداد سال گذشته، همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و سطح کم پوشش سود وام مسکن، در کنار تشدید نوسانات بازارهای موازی (با خروج بخشی از تقاضای سرمایه‌گذاری از بازار مسکن) کاهش شتاب رشد قیمت مسکن را رقم زد. معاملات «تسه»ها از ابتدای تیر تا ۱۵ شهریور، رشد ۸ درصدی تعداد، در مقابل افت ۶ درصدی ارزش معاملات را نسبت به دوره مشابه سال ۹۶ به دلیل پایین‌تر بودن قیمت (میانگین ۶۷ هزار تومان در مقابل ۷۷ هزار و ۱۳۰ تومان تابستان ۹۶) نشان می‌دهد.

همکاری هیبریدی تویوتا و جیلی 

شرکت تویوتا اعلام کرده که برای همکاری با شرکت خودروسازی جیلی در زمینه فناوری خودروهای بنزینی-هیبریدی مذاکرات خود را آغاز کرده است، حال آنکه هنوز دو طرف درمورد هیچ موضوعی به توافق نرسیده‌اند. مذاکرات همزمان با استقبال تویوتا از ورود به حوزه فناوری‌های جدید آغاز شده است. به نقل از دنیای اقتصاد، این خودروساز ژاپنی بنا دارد تا درجهت افزایش رشد فروش محصولات خود در آینده و اتخاذ استراتژی افزایش فروش در چین، بزرگ‌ترین بازار خودرویجهان به سوی ساخت خودروهای نسل جدید حرکت کند.تویوتا در بیانیه‌ای اعلام کرده که در حال حاضر با شرکت جیلی در حال مذاکره برای ساخت خودروهای بنزینی-هیبریدی است. هنوز مشخص نیست که دو خودروساز آسیایی در چه بخش‌هایی از خودروهای هیبریدی با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد. هرچند یک منبع آگاه در این باره گفته‌ که دو خودروساز در حال مذاکره در رابطه با همکاری با یک شرکت سازنده باتری خودروهای هیبریدی و برقی هستند.

حقوق ۳۶۰ هزار دلاری یک کارگر به دلیل اشتباه محاسباتی!

یکی از مستخدمین شرکت "ان تی" استرالیا به دلیل اشتباه محاسباتی واحد حسابرسی به‌جای حقوق ۳۵۸۲ دلاری خود، حقوقی ۳۶۰هزار و ۷۰۰ دلاری دریافت کرد! به نقل از راشاتودی، در گزارش حسابرسی این شرکت استرالیایی آمده است: اشتباه در حقوق پرداختی به این فرد، ناشی از اشتباه در ورود به اطلاعات و اشتباه سیستم تطبیق مشخصات بوده است. این مستخدم چهار هفته پس از این اشتباه پول را به شرکت بازگرداند. با این حال، گزارش سازمان حسابرسی استرالیا نشان می‌دهد این اشتباه، تنها اشتباه این شرکت در پرداخت حقوق‌ها نبوده و بین ژوئیه ۲۰۱۷ تا ژانویه ۲۰۱۸ حدود ۷۴۳ مورد پرداخت حقوق اضافه با مبالغ مختلف توسط این شرکت صورت گرفته است. مجموع این پرداختی‌های اشتباه ۱.۶ میلیون دلار استرالیا، معادل ۱.۲ میلیون دلار آمریکا اعلام شده است. 

جزئیات طرح های اتحادیه اروپا برای تجارت با ایران اعلام شد

شبکه خبری ان‌بی‌سی‌ در گزارشی به بررسی طرح‌های اتحادیه اروپا برای تداوم تجارت با ایران پرداخت که از جمله آن می توان از ایجاد یک نظام نقل و انتقالات بانکی مستقل از آمریکا با همکاری بانک‌های مرکزی اروپایی نام برد. به گزارش ایرنا به نقل از این رسانه، این نظام الکترونیک قرار است در موازات نظام فعلی نقل و انتقالات بانکی بین‌المللی باشد. ان‌بی‌سی می‌نویسد که با توجه به تحریم‌های آمریکا، کشورهای اروپایی در حال بررسی امکان بکارگیری بانک‌های مرکزی خود هستند. گزارش ادامه می‌دهد: اروپا تمرکز خود را روی شرکت‌های کوچک و متوسطی گذاشته‌ است که فعالیتی در آمریکا ندارند و خطر تهدید تحریم در صورت سرمایه گذاری در ایران برای آن ها کمتر است. بر مبنای طرح یاد شده، بانک‌های مرکزی اروپایی، تراکنش‌های بانکی مربوط به ایران را به صورت چندصدتایی یا هزارتایی جمع آوری و پردازش می کنند. ان‌بی‌سی می افزاید که اتحادیه اروپا به دنبال جایگزینی برای ساز وکار تسویه وجوه و شبکه سوئیفت است. شبکه‌ای جهانی برای ارسال و دریافت اطلاعات تراکنش‌های مالی در محیطی با ضوابط معین و امنیت بالا که دسترسی بانک های ایرانی به آن پس از برجام میسر شده بود. به گفته این رسانه، طرح‌های دیگری هم، از جمله پیشنهاد مشارکت بانک سرمایه‌گذاری اروپا مطرح شده، اما تا به امروز به نتیجه‌ای نرسیده است. هرچند کمیسیون اروپا دستورالعمل‌های بانک سرمایه‌گذاری اروپا را با هدف ترغیب این بانک به همکاری با ایران تغییر داده، اما تصمیم نهایی در این رابطه بر عهده هیات مدیره این بانک گذاشته شده است.

پالایشگاه‌های ژاپنی توقف واردات نفت را به ایران اطلاع دادند

به نوشته ژاپن تایمز به نقل از منابع آگاه، پالایشگاه‌های نفتی ایدمیتسو کوسان و هلدینگ انرژی کازمو ژاپن  به ایران اطلاع داده‌اند، به علت ریسک ناشی از تحریم‌های آمریکا در نظر دارند واردات نفت خام از این کشور در ماه اکتبر را متوقف کنند. پالایشگاه هلدینگ جی ایکس تی جی و شرکت فوجی اویل که به شدت به نفت ایران متکی هستند، نیز تصمیم گرفته‌اند، واردات نفت از این کشور را به صورت موقت به حالت تعلیق دربیاورند. شرکت‌های ژاپنی قصد دارند، پس از رصد دقیق مذاکرات دولت آمریکا و ژاپن، تصمیم بگیرند برای واردات مانوامبر چه کاری انجام دهند. به گفته منابع آگاه، ژاپن از آمریکا خواسته تا به شرکت‌هایش معافیت از تحریم‌های ایران را بدهد. با توجه به اینکه در مذاکرات دو دولت پیشرفت اندکی حاصل شده، با این حال، پالایشگاه های داخلی ادامه واردات نفت ایران را بسیار با ریسک می بینند. صادرات نفت ایران به ژاپن در سال 2017 حدود 5.5 درصد کل خرید نفت این کشور را به خود اختصاص داده است. به نقل از فارس، اگر این سهم ایران با نفت عربستان و دیگران جایگزین شود، توقف واردات نفت از ایران، هیچ تأثیری بر تأمین نفت ژاپن نخواهد گذاشت.

خسارت ۵۰۰ میلیون پوندی هکر‌ها به یک شرکت هواپیمایی

اداره کمیساریای اطلاعات انگلیس اعلام کرده که تحقیقات درباره علت هک شدن سرورهای شرکت بریتیش ایرویز را آغاز کرده است. بر اساس قانون دولت انگلیس به نام حفاظت از داده‌های عمومی' (GDPR)، شرکت‌هایی که مرتکب نقض اطلاعات مشتریان خود شده، بین 20 میلیون پوند تا حداکثر 4 درصد از درآمد سالانه خود جریمه می‌شوند. از این منظر، با توجه به درآمد 12 میلیارد پوندی بریتیش ایرویز در سال 2017 پیش‌بینی می‌شود، چنانچه اداره کمیساریای اطلاعات انگلیس از این شرکت هواپیمایی شکایت کند، حدود 500 میلیون پوند جریمه می‌شود. با انتشار این خبر، سهام شرکت بریتیش ایرویز روز جمعه سه درصد کاهش یافت. هم‌زمان تعداد زیادی از مسافران بریتیش ایرویز کارت‌های بانکی خود را برای جلوگیری از سرقت هکرها باطل کردند.

از «تعهدنامه‌ای برای بازگشت ارز صادرکنندگان به کشور ظرف ۲ماه» تا «خسارت ۵۰۰ میلیون پوندی هکر‌ها به یک شرکت هواپیمایی»

شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز روز پنجشنبه اعلام کرده بود، هکرها اطلاعات بانکی 380 هزار مسافر این شرکت هواپیمایی را سرقت کرده‌اند این شرکت هواپیمایی افزود: مسافرانی که در بازه زمانی 21 آگوست (30 مرداد) تا 5 سپتامبر (14 شهریور) از طریق سایت رسمی این شرکت به آدرس ba.com و یا نرم‌افزار گوشی همراه (BA app) بلیت خریداری کرده‌اند، هدف حمله هکرها قرار گرفته‌اند. در جریان این سرقت سایبری هیچ‌گونه اطلاعات سفر یا مشخصات گذرنامه‌ای مسافران به سرقت نرفته است؛ اما اطلاعات فردی و مالی متعلق به مشتریان به سرقت رفته است. به نقل از ایرنا، بنا بر اعلام بریتیش ایرویز این مشکل اکنون برطرف شده و تارنمای این شرکت دوباره در دسترس مسافران قرار گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر