۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۳۸۵۵۴
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد:
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گفت: باوجود آنکه از نظر سازه ها در وضعیت خوبی قرار داریم اما از نظر معماری و شهرسازی با استانداردهای پدافند غیرعامل فاصله زیادی داریم.
به گزارش پایداری ملی برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع پدافند غیر عامل در شهرها و با حضور دکتر وحید قبادیان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و مهندس سید علیرضا قهاری مدرس دانشگاه روانه آنتن شد.

سید علیرضا قهاری در آغاز با اشاره به اینکه ایران از نظر پدافند غیرعامل شهری جایگاه مناسب و استانداری ندارد، گفت: مهمترین مشکل در این حوزه آن است که به وضع موجود راضی هستیم و تنها به اصلاح آن ها اقدام می کنیم یعنی به عنوان مثال قوانین خوبی را در حوزه ساخت و ساز تصویب می کنیم، اما نکته اصلی این است که باید به طور کلی سیستم موجود را تغییر دهیم.

وی تصریح کرد: سیستم ساختمان سازی، جوابگوی کشوری مانند ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای زلزله خیز نیست و حتی ساخت و سازها در دوران صفوی با اصول و قواعد شهری آن زمان بیشتر سازگار بود و ساختمان هایی که در آن زمان ساخته شدند، با وجود گذشت زمان، همچنان سالم هستند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه مهمترین رکن در پدافند غیرعامل پیشگیری است، عنوان کرد: متاسفانه در ایران وقتی اتفاقی می افتد باز هم اقدام به تغییر نمی کنیم. از سالی که در بم زلزله آمد در ازمیر ترکیه هم زلزله رخ داد اما آن ها سیستم ساختمانی شان را به طور کلی تغییر دادند و 60 درصد آن را صنعت سازی کردند اما در ایران در حال حاضر صنعت سازی بیشتر از 4 درصد نیست.

وی تاکید کرد: در حوزه پدافند غیرعامل شهری نباید همزمان با حوادث ورود کنیم بلکه باید راهکارهایی ارائه دهیم که مانند کشور ژاپن در زمان حوادثی همچون زلزله، خسارت های جانی و مالی کمی داشته باشیم اما در ایران زلزله مصادف با ریختن آوار است.

در ادامه وحید قبادیان با بیان اینکه هر سال شاهد حوادث گوناگون در کشور هستیم، گفت: با وجود آنکه هر سال با پدافند غیر عامل مواجه هستیم اما همچنان نسبت به آن بی توجه هستیم. پدافند غیرعامل در شهرها و روستاها باید مورد توجه قرار گیرد زیرا اساسا پدافند غیرعامل مسئله روز کشور است.

وی اشاره کرد: تاکنون در تهران زلزله خیلی بزرگی نداشته ایم و ان شالله نیز نخواهیم داشت اما برای روستاها و شهرهای کوچک تر هر سال این اتفاق می افتد و به همین دلیل باید با اولویت روستاها وشهرهای کوچک نسبت به اعمال پدافند غیرعامل اقدام کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تاکید کرد: با وجود آنکه از نظر سازه ها در وضعیت خوبی قرار داریم اما از نظر معماری و شهرسازی با استانداردهای پدافند غیرعامل فاصله زیادی داریم. به عنوان مثال بعد از زلزله بم شاهد بودم مشکل اصلی و عامل اصلی در مرگ و میرها مربوط به مسائل معماری بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر