۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۳۸۴۷۶
ترامپ با اعلان جنگ اقتصادی علیه بیش از 20 کشور و اقدامی که در بلند مدت تهدیدی برای اقتصاد آمریکا و ارزش دلار است، مانند جنگجویی رفتار می کند که به پای خود شلیک کرده است.

روزنامه رأی الیوم نوشت: رئیس جمهور آمریکا با اعلان جنگ اقتصادی علیه بیش از بیست کشور و با اقدامی که در بلند مدت تهدیدی برای اقتصاد آمریکا و ارزش دلار است، همچون جنگجویی رفتار می کند که به پای خود شلیک کرده است اما در آینده نزدیک با جایگزین شدن پول ملی کشورهای تحریم شده در تعاملات تجاری، تنها دوستان ترامپ تل آویو و برخی کشورهای عربی خلیج فارس خواهند بود. 
روزنامه الکترونیکی رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: دولت دونالد ترامپ علیه بسیاری از کشورها مثل روسیه، چین، ترکیه، ایران و اتحادیه اروپا اعلام جنگ اقتصادی کرده است، اما این کشورها در نخستین و سریعترین اقدام، و شاید هم به عنوان مقدمه ای برای اقداماتی دیگر، به طور گروهی یا انفرادی به این امر واکنش نشان دادند و در معاملات تجاری خود دلار را کنار گذاشتند. 
روسیه و ترکیه، که ترامپ برخی تحریم های اقتصادی را علیه آنان اعمال کرد، تصمیم گرفتند جبهه ای واحد علیه دلار تشکیل دهند و در همه مبادلات تجاری، واحد پول ملی خود یعنی روبل و لیره را به کار گیرند. شرکت "روسو بورن اکسپورت" که 85 درصد از صادرات سلاح های روسیه را در دست دارد تصمیم گفت در همه معاملات تسلیحاتی و تجهیزات نظامی خود به طور کامل واحد پول آمریکا را کنار بگذارد.

قطعا به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی، فرآیند نقل و انتقال از دلار به واحد پول کشورها در مراحل اولیه خطرناک خواهد بود زیرا واحد پول آمریکا حداقل در صد سال گذشته، پایه اصلی بسیاری از تعاملات تجاری جهانی بوده است اما با توجه به باز بودن درهای تجارت جهانی و با کاهش سلطه اقتصادی آمریکا، این اوضاع در حال تغییر است و شاید در بلند مدت با گسترده شدن دایره جبهه جنگ علیه دلار، قربانی اصلی خود دلار باشد. 
پیوستن شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به جبهه مخالفان تسلط و هیمنه دلار و حمایت چین به عنوان دومین قدرت اقتصادی برتر جهان پس از آمریکا، از این اقدام، قطعا این جبهه را قدرتمندتر خواهد کرد. به ویژه اینکه تحریم های اقتصادی ترامپ علیه صادرات چین در غالب تعرفه های مالیاتی بالا، با توجه به اینکه چین بزرگترین شریک تجاری آمریکاست و میزان سرمایه گذاری این کشور در اوراق قرضه آمریکا به دو تریلیون دلار می رسد، تاثیر منفی بر ارزش واحد پول آمریکا بجای خواهد گذاشت. 
ترامپ با اعلام جنگ اقتصادی علیه بیش از بیست کشور و با اقدامی که در بلند مدت تهدیدی برای اقتصاد و ارزش پول کشورش(دلار) است، همچون جنگجویی رفتار می کند که به پای خود شلیک کرده است.
درست است که در دو سال گذشته و از زمانی که ترامپ به قدرت رسیده، به رونق و جهش اقتصادی در آمریکا بسیار کمک کرده و میزان بیکاری را در این کشور به نصف رسانده است اما این رونق موقتی و با توجه به بسیج فوری کشورها علیه جنگ اقتصادی ترامپ، در معرض تهدید است.
ما هم با پایان سلطه گری اقتصادی آمریکا و حکمرانی دلار بر معاملات تجاری جهانی موافقیم، به ویژه با توجه به اینکه ارزش واحد پول آمریکا مبالغه آمیز است و دلار از پشتوانه مالی شناخته شده ای مثل طلا یا دیگر فلزات گرانبها برخوردار نیست. 
اخاذی مالی و باج خواهی های اقتصادی ترامپ در جنگ هایش، برای او و اقتصاد کشورش نتایج معکوسی به همراه خواهد داشت. وقتی او همپیمانان اروپایی، کانادا، روسیه، چین و بسیاری از کشورهای آسیایی، آمریکای لاتین و کشورهای آفریقایی را از دست بدهد به جز "اسرائیل" و برخی کشورهای عربی برخوردار از نفت در حوزه خلیج [فارس] چه کسی برایش خواهد ماند؟ پس چنین دوستانی مبارکش باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر