۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۳۸۴۰۴
درگفتگوی ویژه با مدیرکل پدافند غیرعامل به مناسبت هفته دولت مطرح شد:
سید ابوالفضل احمدی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی به مناسبت هفته دولت ضمن پاسخگویی به سوالات؛ از چهارده نوآوری­ و بیش از چهل دستاورد مهم این حوزه طی دوسال گذشته در سطح استان خبر داد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، سید ابوالفضل احمدی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی به مناسبت هفته دولت ضمن پاسخگویی به سوالات؛ از چهارده نوآوری­ و بیش از چهل دستاورد مهم این حوزه طی دوسال گذشته در سطح استان خبر داد و گفت: شهیدان رجایی و باهنر به ما آموختند که تا کار هست باید در محل خدمت بود و خدمت بی منت برای مردم شب و روز نمی­شناسد. همچنین نبی مکرم اسلام می­فرمایند: خدای تعالی دوست دارد وقتی کسی کاری را می­کند به خوبی انجام دهد. وی همچنین افزود: در همین ابتدا باید عرض کنم که اگر هدایت­ها و حمایت­های استاندار معزز (رییس شورای پدافند غیرعامل استان) و معاونین محترم ایشان(به ویژه معاون محترم سیاسی، امنیتی و اجتماعی ) و کنترل و نظارت فرمانداران محترم (روسای شورای پدافند غیرعامل شهرستان­ها) و همراهی و همت مدیران محترم دستگاه­های اجرایی(روسای کمیته پدافند غیرعامل دستگاه­ها) و کارکنان دلسوز و خدوم دولت از جمله همکاران خوبم در این اداره کل نبود؛ بدون شک هیچ­کدام از این موفقیت­ها که به آن اشاره خواهد شد حاصل نمی­شد.

درگفتگوی ویژه با مدیرکل پدافند غیرعامل به مناسبت هفته دولت مطرح شد:

دبیرشورای پدافند غیرعامل استان با اشاره به بررسی وضعیت موجود و احصای قوت­ها، ضعف­ها، فرصت­ها و تهدیدات طی یک­ماهه­ی اول تصدی مسوولیت خود در آبان 95 گفت: در این گزارش اجمالی مجموعا 35 کاستی و چالش شامل 13 مورد از نگاه ماکرو و کلان(در سطوح راهبردی، عملیاتی و بهره­برداری) و 22 مورد از نگاه میکرو و خرد؛ شناسایی و برای رفع و جبران کاستی­ها نیز 10 اقدام و اصلاح ضروری ذیل پیشنهاد گردید:
1. ایجاد انسجام ساختاری و چارچوب نهادی؛
2. ایجاد جوّ ضرورت و فوریت؛
3. تصویرسازی مشترک ازآینده؛
4. تدوین برنامه راهبردی؛
5. طراحی برنامه‌های تغییرات سازمانی (فرهنگی ، سیستمی ، تعامل با ذینفعان )؛
6. طراحی الگوی برنامه‌ریزی عملیاتی؛
7. تدوین اهداف عملیاتی سالانه؛
8. توانمندسازی و رفع موانع ذهنی، اطلاعاتی و مهارتی؛
9. خلق موفقیت‌های سریع و یادگیری سازمانی؛
10. طرح‌ریزی نظام مستند‌سازی، ارزیابی عملکرد و بازخورد؛
 
 دکتر احمدی در ادامه افزود: بررسی­ها و مطالعات علمی و تطبیقی مارا به این نتیجه رساند که با تدوین "سند راهبردی و چارچوب نهادی پدافند غیرعامل استان خراسان رضوی در افق 1400" حداقل چهار اقدام اول از فهرست پیشنهادی ده­گانه در یک بسته می­تواند عملیاتی شده و از طرفی بستر ساز اقدامات و نوآوری­های بعدی نیز خواهد بود. خوشبختانه این سند برای اولین بار در سطح استان­های کشور تدوین و درجلسه11/12/95 شورای پدافند غیرعامل استان به ریاست استاندار معزز به تصویب رسید. در سند مذکور علاوه بر تدوین ارکان جهت­ساز (بیانیه­های چشم انداز، ماموریت و ارزش­ها)، 5 هدف کلان، 13 راهبرد، 26 سیاست و 63 برنامه کلان همراه با وظایف و ماموریت کلیه ارکان تصمیم ساز و تصمیم­گیرنده این حوزه در سطح استان/دستگاه و شهرستان تبیین گردیده و راهنمای عمل تمامی ذینفعان در سرتاسر استان می­باشد. از مهمترین دستاوردهای این سند می­توان به وحدت رویه، ایجاد انسجام ساختاری، تصویرسازی مشترک از آینده، شفاف سازی وظایف و ماموریت­ها، تدوین اهداف، سیاست­ها و راهبردها اشاره نمود.

درگفتگوی ویژه با مدیرکل پدافند غیرعامل به مناسبت هفته دولت مطرح شد:

عضو شورای برنامه­ریزی و توسعه استان، "تدوین و استقرار نظام جامع برنامه­ریزی و مدیریت عملکرد" را دو نوآوری دیگر این حوزه برشمرد و گفت: طی سال 1396 از سوی شورای پدافندغیرعامل 13 هدف عملیاتی با 100 فعالیت و اقدام طرح ریزی و ابلاغ گردید و خوشبختانه بیش از 56 دستگاه و 28 فرمانداری وارد این پروسه شدند ومجموعا 1316 برنامه عملیاتی طی سال96 در سطح استان اجرایی شد که مطابق ارزیابی­های انجام شده 92% اقدامات وبرنامه­های عملیاتی، انجام و در نتیجه بیش از 87% اهداف پیش­بینی شده محقق گردید. برای سال97 نیز 12 هدف عملیاتی عمومی با 68  فعالیت و اقدام تدوین و ابلاغ شده و علاوه بر این برای نقش­آفرینی بیشتر کارگروه­ها و دستگاه­ها سطوح اهداف تخصصی و اختصاصی نیز اضافه شد، همچنین طی چهارماهه اول سال97 بیش از 91% اقدامات پیش­بینی شده انجام و منتج به تحقق 100% اهداف عملیاتی شده­است. در بخش مدیریت عملکرد نیز مجموعا 4284 آیتم(شاخص- دستگاه) مستمرا در بازه­های زمانی 4 ماهه ارزیابی و مجموعا طی سال 96 و چهارماهه اول 97 تعداد 336 کارنامه عملکرد برای ذینفعان صادر و چندین گزارش مدیریتی نیز برای سلسله مراتب ارسال شده، که این موضوع در تاریخ پدافندغیرعامل بی سابقه بوده­است.

احمدی؛ دبیرشورای پدافندغیرعامل استان، پنجمین نوآوری انجام شده را "طرح ارتقای زیرساخت های ارتباطی شبکه­ای و امنیت مراکز داده دستگاه‌‌ها و فرمانداری‌ها" برشمرد و افزود: دراین طرح که با مشارکت مرکزافتا و 50 دستگاه و فرمانداری انجام شده، پاسخ بیش از پنج هزار سوال جمع­بندی و منجر به تولید درفت اطلس ایمنی و امنیت دیتاسنترهای استان گردید و نهایتا طی سال 96بهبود 15% در وضع موجود حاصل گردید. در این طرح وضعیت امنیت محیط ، امنیت فیزیکی، امنیت اطلاعات، وضعیت برنامه بازیابی رخداد و بالاخره وضعیت پرسنل شاغل یا فعال در اتاق سرورها طی چک لیست 100 سوالی مورد ارزیابی قرار گرفته­است.

معاون هماهنگ کننده استاندار در قرارگاه پدافندزیستی استان، "راه اندازی و استقرار این قرارگاه" با تشکیل هشت کارگروه تخصصی وبرگزاری بیش از 30 جلسه هماهنگی و پیگیری ایجاد تیم­های واکنش سریع در سطح 25 دستگاه­ استان را از جمله دیگر طرح­های بسیار مهم برشمرد و گفت: دستآوردها و برکات ارزشمند این قرارگاه بسیار زیاد است، خوشبختانه برای اولین بار در کشور برنامه ریزی لازم برای استقرار قرارگاه­ پدافند زیستی در سطح 11 شهرستان انجام شده، سازمان دوم در استان برای پاسخگویی به شرایط اضطرار و بحران­های زیستی ایجاد شده، دوبار تمرین ستادی و رزمایش دورمیزی با محوریت تهدیدات زیستی برگزار گردیده، تعدادی از مراکز علمی برای همراهی در اجرای آموزش­های مورد نیاز و مستندسازی با رویکرد مدیریت دانش به همکاری دعوت شده­اند و استان خراسان رضوی در حال تدوین پیش­نویس الگوی اجرایی قرارگاه در سطح شهرستانی می­باشد تا بعد از تصویب در سلسله مراتب مورد عمل و اقدام در سطح کشور قرار گیرد.وی همچنین از تشکیل کمیته مرزبانی زیستی استان به ریاست معاونت محترم سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار برای اولین بار خبر داد و گفت: این کمیته متولی نظارت و کنترل موضوع بسیار حایز اهمیت مرزبانی زیستی در کلیه مبادی ورودی و خروجی رسمی و غیر رسمی در سرتاسر مرزهای استان خواهد بود.

دکتر احمدی رییس کارگروه ویژه پدافندکالبدی استان، هفتمین طرح اجرا شده را "ساماندهی نحوه بررسی و پاسخگویی به استعلامات پروژه­های مشمول ماده 23 قانون الحاق و پروژه­های کارگروه امور زیربنایی" معرفی کرد و افزود: از مهمترین دستاوردهای این طرح می­توان به بازتعریف و اصلاح فرآیند رسیدگی به استعلامات، کاهش زمان پاسخگویی از 100 روز سال95 به حدود 50 روز در سال 96 ، برنامه­ریزی برای کاهش زمان به 20 روز طی سال 97 و پاسخگویی به بیش از 1100 استعلام با مشارکت دادن شورای پدافندغیرعامل شهرستان­ها در موضوع بازدید میدانی و مکان­یابی طرح­ها اشاره نمود. وی همچنین "ایجاد کارگروه پدافند کالبدی" را به منظور بررسی طرح­های پدافندغیرعامل و نظارت بر اجرای نتایج مطالعات از اقدامات مهم دیگر برشمرد که از دستاوردهای عمده آن افزایش شرکت­های مهندسی مشاور از سه مورد به 10 مورد و همچنین بررسی بیش از 38 طرح مطالعاتی پدافندغیرعامل (طرح جامع استان، طرح جامع شهر مشهد، طرح مطالعات آب شهرهای مرزی، طرح شهرک­های صنعتی،طرح اماکن تفریحی و گردشگری و...) و تصویب تعدادی از آن­ها می­باشد که مصون سازی و ارتقای پایداری استان را در پی خواهد داشت. وی همچنین تولید دانش بومی و لقمه­های دانش در حوزه پدافند غیرعامل را از جمله دستآوردهای مهم این بخش برشمرد و برای مثال از تدوین اصول پدافندغیرعامل در شهرک­های صنعتی و... خبرداد.
            دبیرشورای پدافندغیرعامل استان از "فعال سازی و ارتقای کیفیت چارچوب­های نهادی(کارگروه­های تخصصی شورا، کمیته پدافند غیرعامل دستگاه­ها، شورای پدافند غیرعامل شهرستان­ها)" به عنوان نهمین طرح یاد کرد و گفت: با جایگزینی و تغییر رویکرد از تقاضا محوری به جای عرضه محوری و همچنین بر مبنای راهبرد دفاع موزاییکی توانستیم نقش و مسوولیت پدافندی دستگاه­ها را احیاء نموده و بیش از 285 جلسه با حدود 975 مصوبه و بیش از 80% تحقق مصوبات در سطح چارچوب­های نهادی استان داشته باشیم. بنابراین با جرات می­گوییم مسوولین تمام دستگاه­ها امروز دغدغه شناسایی تهدیدات و پاسخگویی به آن را دارند و عملا سازمان دوم خود را تشکیل و در حال تمرین و فرهنگ سازی هستند.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری دهمین طرح و اقدام اساسی انجام شده را "سطح بندی زیرساخت­ها و مراکز ثقل استان" برشمرد و گفت: با راهبرد توسعه مشارکت­ها، ضمن تدوین و بومی­سازی دستورالعمل سطح بندی و همکاری بسیار ارزشمند دستگاه­های اجرایی و برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی، فرآیند شناسایی و سطح بندی دارایی­ها در سطح کمیته پدافندغیرعامل دستگاه­ها انجام و مجموعا از خرداد سال 96 تا امروز بیش از 1428 دارایی و مرکز ثقل استان شناسایی و سطح­بندی شده­ و این در حالی است که از سال 84 تا 95 مجموع دارایی­های سطح بندی شده استان با رویکرد پدافندغیرعامل کمتر از 100 مورد بوده­است.

دکتر احمدی "طرح انتخاب، سازماندهی و توانمند سازی مربیان پدافند غیرعامل" را به عنوان یازدهمین طرح ابتکاری و نوآورانه استان برای اولین بار در کشور معرفی کرد و افزود: در این طرح سرانه یک مربی به­ازای هر 150 کارمند برای دستگاه­ها پیش­بینی شده، و تا این مرحله فراتر از انتظار و حدود هزار متقاضی (در هفت حوزه تخصصی) از سوی دستگاه­ها معرفی شده­اند (در حالی که فعلا 23 نفر در سطح استان دارای کارت مربی­گری هستند) و یک مرحله نیزجلسه آموزش و توجیهی برای 216 نفر برگزار شده و رایزنی برای تشکیل کلاس­های مربیگری با مشارکت سازمان پدافندغیرعامل کشور و دستگاه­های اجرایی در سطح استان در حال انجام است. وی در ادامه گفت: از مهمترین دستاوردهای این طرح خودکفایی دستگاه­ها و شهرستان­ها در زمینه آموزش­های پدافند غیرعامل و توسعه شتابان فرهنگ­سازی و ایجاد بزرگترین شبکه مویرگی دانش در اقصی نقاط استان خواهد شد.

مدیرکل پدافندغیرعامل استان همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص "آموزش و فرهنگ­سازی" گفت: اتفاقا پاسخ این سوال را به عنوان دوازدهمین اقدام ویژه حوزه پدافندغیرعامل استان خواهم داد. براساس مصوبات شورای پدافندغیرعامل استان سرانه 4 نفرساعت آموزش در حوزه بحران و پدافندغیرعامل برای کارکنان دولت تعیین گردیده، به نحوی که طی سال­ها 96 و 97 و 98 الزاما بایستی تمام کارکنان حداقل 12 ساعت آموزش را گذرانده باشند. که این مقدار برابر گزارش­های واصله طی سال 96 حدود 361 دوره با 150 هزار نفر ساعت آموزش بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل در سطح دستگاه­ها946% و در سطح فرمانداری­ها345% رشد داشته ولی با نقطه هدف فاصله دارد. ضمنا ذیل راهبرد "تغییر از امدادجویی به امدادگری" نیز اقدامات بسیار ارزشمندی از جمله آموزش بیش از 100 هزار نفر ساعت از شهروندان توسط آموزش و پرورش، شهرداری، سپاه امام رضا(ع) و... انجام شده و با همکاری سازمان و از طریق این اداره کل بیش از 600 دقیقه کلیپ آموزشی در1000 نسخه تکثیر و در اختیار تمامی دستگاه­ها و فرمانداری­ها و ازجمله صداوسیمای استان قرار گرفته تا به مناسبت و در فرصت­های مقتضی برای شهروندان پخش گردد. جادارد از همه این عزیزان و به خصوص صداو سیمای استان نیز برای دعوت از اینجانب در برنامه­های متعدد و متنوع قدردانی نمایم، بی شک رسانه ملی در نقش یک دانشگاه می­تواند زمینه ساز ارتقای فرهنگ پدافندغیرعامل در سطح کشور و استان باشد.

سید ابوالفضل احمدی "تدوین دستورالعمل استانی هفته نکوداشت پدافند غیرعامل" در سال 96 را به عنوان سیزدهمین اقدام اساسی این حوزه معرفی و اهم نتایج و دستآوردهای آن را در مقایسه با مدت مشابه قبلی به شرح ذیل برشمرد:

    اجرای 1325 برنامه به­صورت کلی در هفته پدافندغیرعامل با مشارکت 34 دستگاه و 24 فرمانداری و رشد 2 تا 15 برابری در برنامه­های مختلف نسبت به سال گذشته،
     برگزاری 165 رزمایش پدافندغیرعامل (95رزمایش توسط دستگاه‌ها با رشد 375% و 70رزمایش توسط فرمانداری‌ها با رشد159%)،
    برگزاری 65 همایش تخصصی پدافندغیرعامل (60496 نفرساعت با رشد 135%)،
    تجلیل از برگزیدگان و فعالان پدافندغیرعامل در حوزه­های تخصصی با 308% رشد در سطح دستگاه­ها و 580% رشد در سطح فرمانداری­ها.

مدیرکل و دبیر شورای پدافند غیرعامل استان، ضمن معرفی چهاردهمین اقدام خلاقانه و نوآورانه استان با عنوان "طرح جامع اخبار و اطلاع رسانی پدافند غیرعامل" گفت: در این طرح برای کلیه دستگاه­ها و فرمانداری­ها مسوول اخبار و اطلاع رسانی منظور شده است، تا دستآوردها و تجارب ارزشمند در فضاهایی نظیر سایت اینترنتی( دستگاه، اداره کل پدافند، سازمان پدافند و...)، گروه مجازی، شبکه اجتماعی، گاهنامه پدافندغیرعامل(گپ)و... مورد تجربه­گردانی قرارگیرد. از مهم­ترین دستاوردهای این طرح انتشار چهارشماره گاهنامه پدافندغیرعامل، ایجاد گروه مجازی، افزایش 5 برابری آمار بازدیدکنندگاه سایت، افزایش اخبار مرتبط با استان در سایت سازمان پدافندغیرعامل به نحوی که فقط مقدار اخبار 5 ماه اول سال 97 بیش از دوبرابر کل سال 95 بوده است.

دکتر احمدی در بخش پایانی این گفتگو و در پاسخ به این سوال که مهمترین اقدامات و برنامه­های پیش­روی شما در سال جاری و سال­های آتی چیست؟ گفت: خوشبختانه سند راهبردی پدافند غیرعامل استان تکلیف همه امور در سطح راهبردی را تا سال 1400 و از طرفی اهداف عمومی، تخصصی و اختصاصی نیز تکلیف امور را در سطح عملیاتی تا پایان سال 97 مشخص نموده که قطعا بایستی با جدیت مورد پیگیری و اهتمام تمامی ذینفعان قرار گیرد. اما برای اینکه شما هم در جریان قرار بگیرید، اهم اقدامات غیر محرمانه پیش­رو در سال جاری عبارتند از: اهتمام بر تولید و باز نشر لقمه­های دانش، به­روز رسانی طرح جامع پدافندغیرعامل استان، شروع مطالعات طرح پدافند غیرعامل در شهرهای بزرگ و کانون­های جمعیتی، آموزش تخصصی مسوولین اخبار و اطلاع رسانی دستگاه­ها، برگزاری دوره تربیت مربی پدافند غیرعامل در سطح استان، عملیاتی شدن قرارگاه پدافند زیستی در 11 شهرستان، تدوین ساختار و شرح وظایف کمیته پدافندغیرعامل استانداری و فرماندار­ها (منظور نقش دستگاهی است چون نقش حاکمیتی در سند راهبردی تعریف شده است)، تهیه طرح نحوه کنترل وابستگی­های متقابل زیرساخت­های استان، مصون سازی سامانه­های سایبری دستگاه­ها و بالاخره اجرای میدانی سه رزمایش استانی در حوزه­های زیستی؛ سایبری و کالبدی. وی همچنین ضمن قدردانی مجدد از اعضای محترم کارگروه­ها، شوراها و کمیته­های پدافند غیرعامل، تحقق چشم­انداز پدافندغیرعامل استان در افق 1400 را مهمترین درخواست خود از تمامی ذینفعان دانست و گفت: خراسان رضوی در افق چشم­انداز 1400 استانی است امن و پایدار در برابر تهدیدات و اقدامات خصمانه دشمن، دارای سامان دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه جانبه و پیوستگی مردم و حکومت، پیشرو و الگو دهنده به سایر استان­ها و دارای جایگاه اول کشوری در امر پدافندغیرعامل، به نحوی­که در صورت تحقق هرنوع تهاجم احتمالی، ضمن حفظ استمرار فعالیت­های ضروری، پیامدهای ناشی از آن در پایین ترین سطح ممکن باشد.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر