۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۳۸۲۸۶
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از بازدید اعضای کمیسیون متبوعش از سایت‌های نطنز و فردو خبر داد و گفت: مجلس از هیچ تلاشی برای آغاز بکار و رونق در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای دریغ نمی‌کند.
به گزارش پایداری ملی، علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توافق برجام اظهار داشت: رونق در حوزه‌های مختلف از جمله وضعیت اقتصادی کشورهای عضو این توافق هدف اصلی شکل‌گیری برجام بود.

وی در ادامه با بیان اینکه تلاش‌های گسترده‌ای از سوی مقامات کشورمان برای تحقق دستاوردهای برجام صورت گرفت، افزود: شروطی در برجام گذاشته شد که برای به ثمر رسیدن این توافق می‌بایستی به آن عمل می‌شد؛ لذا جمهوری اسلامی به تمام تعهدات خود نسبت به برجام پایبند بود و در طول عمر این قرارداد حتی یک نمونه بدعهدی از جانب ما مشاهده نشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با توجه به عملکرد غیرقانونی ترامپ در برجام و خروج کشورش از این توافق گفت: یکی از کشورهایی که هیچ تلاشی برای به نتیجه رسیدن توافقات برجامی انجام نداد، آمریکا بود. در حقیقت ترامپ بر این باور بود که هیچ منفعتی از برجام برای کشورش حاصل نمی‌شود، در صورتیکه مشاوران تراز اول رئیس جمهور آمریکا بارها اعلام کرده بودند که منافع کشورشان در گرو به ثمر رسیدن برجام است.

وی تصریح کرد: عمده هدف آمریکایی‌ها از حضور در توافقات، کسب منافع ملی‌شان است و اگر احساس کنند در توافقاتی که انجام داده‌اند، منافع‌شان به طور 100 درصدی حاصل نمی‌شود تمام قوانین را زیر پا گذاشته و آن را برهم می‌زنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار دیدار رهبر کره شمالی با رئیس جمهور آمریکا به منظور مذاکرات در جهت انعقاد توافقی، گفت: ترامپ بعد از سه روز از گذشت دیدار رهبر کره شمالی، در صفحه شخصی‌اش نوشت که اگر منافع ملی ما در این توافق تضمین و حاصل نشود آن را بر هم خواهیم زد. این نوع عملکرد آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که آنها به دنبال توافقی هستند که مالک و صاحب امتیاز 100 درصدی آن خودشان باشند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از شروط برجام، برداشته شدن تمام تحریم‌هایی بود که آمریکایی‌ها بر کشورمان وضع کرده بودند، اما امروز مشاهده می‌کنیم که نه تنها فشارها کم نشده بلکه ما را تهدید به تحریم‌های جدید می‌کنند، در واقع عملکرد آمریکا و حتی اتحادیه اروپا بی‌اعتباری برجام را برای ما مسجل کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما برای نتیجه‌گیری از برجام امتیازات فراوانی دادیم، گفت: برای اینکه حسن نیت خودمان را به اثبات برسانیم، فعالیت‌های غنی‌سازی 20 درصدی خود را متوقف کردیم، فرآیند تحقیق و توسعه هسته‌ای کشورمان را که به تحقیق روی سانتریفیوژهای پیشرفته P8 با ظرفیت جداکنندگی 24 سو رسیده بود، به تحقیق روی سانتریفیوژهای P1  و نهایتا P2 تنزل دادیم، ادامه ساخت راکتور آب سنگین اراک را متوقف کردیم و حتی فعالیت‌های در حال انجام دیگری را نیز متوقف و یا به سطح پایینی کاهش دادیم.

رحیمی در ادامه و با طرح این سوال که ما در مقابل خوش عهدی‌هایمان در برجام چه گرفتیم؟، اظهار داشت: با جرات می‌توان گفت، فقط یک مشت وعده‌های‌ نسیه که تاکنون هیچ یک از آنها محقق نشده است.

وی با تاکید بر فرمایش معظم رهبری مبنی بر افزایش توان هسته‌ای به 190 هزار سو گفت: امروز که عدم تعهدپذیزی طرف‌های مذاکره برای ما مشخص شده است، در صدد هستیم که به دور از دلخوش کردن به عملکرد آنها در برجام، برای بهبود وضعیت کشور اقدام کنیم؛ لذا یکی از دستورکارهای مهم مجلس تلاش برای آغاز بکار مجدد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و افزایش توان آن به 190 هزار سو است.

وی در پایان از بازدید اعضای کمیسیون متبوعش در روز دوشنبه (12 شهریورماه) از سایت‌های هسته‌ای نطنز و فردو خبر داد و گفت: مجلس از هیچ کمکی در جهت رونق در فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای دریغ نمی‌کند.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر