۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۳۸۲۲۶
این پیمانه تیتر‌هایی همچون بررسی احتکار 8845 خودرو در آذربایجان شرقی، ایران سهم خود را در خط انتقال گاز به پاکستان انجام داد، دلار در پایین‌ترین سطح قرار گرفت، افزایش نرخ برنج ناشی از سودجویی دلالان است، سوبارو ژاپن در آمریکا مرکز تحقیق و توسعه می‌سازد، تأکید فرانسه بر حفظ روابط تجاری با ایران و کاهش ۴.۴ دلاری بهای طلا در بازار جهانی را در بر دارد.

به گزارش پایداری ملی، این پیمانه تیتر‌هایی همچون بررسی احتکار 8845 خودرو در آذربایجان شرقی، ایران سهم خود را در خط انتقال گاز به پاکستان انجام داد، دلار در پایین‌ترین سطح قرار گرفت، افزایش نرخ برنج ناشی از سودجویی دلالان است، سوبارو ژاپن در آمریکا مرکز تحقیق و توسعه می‌سازد، تأکید فرانسه بر حفظ روابط تجاری با ایران و کاهش ۴.۴ دلاری بهای طلا در بازار جهانی را در بر دارد.

احتکار 8845 خودرو در آذربایجان شرقی در حال بررسی است

مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان شرقی گفت: همکاران ما در حال بررسی موضوع احتکار 8 هزار و 845 دستگاه خودرو در یکی از انبارهای شهرستان آذرشهر هستند.

روز پنج شنبه، سید احد یوزباشی اظهار داشت: تأیید یا رد این موضوع بسته به گزارش همکاران اداره کل تعزیرات حکومتی آذربایجان شرقی است. روز گذشته، خبری مبنی بر کشف انبار حاوی بیش از هشت هزار دستگاه خودرو در یکی از انبارهای شهرستان آذرشهر در رسانه های محلی استان منتشر شد. مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان شرقی ادامه داد: نتیجه نهایی بررسی این موضوع هفته آینده توسط سخنگوی اداره کل تعزیرات حکومتی اعلام می شود. فرمانده انتظامی شهرستان آذرشهر نیز در این خصوص به خبرنگاران گفت: در پی وصول اطلاع از ظن به احتکار تعداد زیادی خودروی سمند در یکی از انبارهای ایران خودرو در این شهرستان، رسیدگی به این موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت. سرهنگ یدالله رستمی افزود: با مراجعه به این انبار، هشت هزار و ۸۴۵ دستگاه از انواع خودروی سمند کشف و انبار به دستور مقام قضایی پلمپ و به مراجع قضایی تحویل داده شد.

فرانسه بر حفظ روابط تجاری با ایران تأکید کرد

«ژان ایو لو دریان» وزیر خارجه فرانسه بر حفظ روابط تجاری با ایران تأکید کرد و آن را مسأله ای مهم دانست. به نقل از خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا تلاش می کند تا راه هایی برای حفظ روابط بانکی و نفتی با ایران بعد از دور آتی تحریم های آمریکا پیدا کند. از همین روی، لو دریان تأکید کرد که یافتن راه هایی برای حفظ مناسبات تجاری ایران، مسأله ای بااهمیت است. سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس تلاش می کنند تا برجام را حفظ کنند. به گفته مقام های اروپایی، این کشورها گفته اند، در حال کار روی طرح ایجاد کانال هایی برای ادامه مناسبات تجاری با ایران هستند.

«برونو لو مر» وزیر دارایی فرانسه روز دوشنبه اظهار داشت: ما به همراه آلمان، مصمم هستیم روی یک سیستم تأمین مالی مستقل کار کنیم تا قربانی تحریم های فرامرزی آمریکا نشویم. «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز روز دوشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا تلاش می کند تا از روابط اقتصادی خود با ایران حمایت کرده و کانال های پرداخت مالی را باز نگه دارد.

گران‌تر شدن کالاهای ایرانی صادراتی به افغانستان

بنا بر آمار گمرک ایران از تجارت خارجی چهار ماهه نخست سال جاری در این مدت، دو میلیون و ۱۸۸ هزار تن انواع کالا از ایران به افغانستان صادر شده است که بر این اساس ارزش صادرات کالاهای ایرانی به افغانستان به یک میلیارد و ۱۰۸ میلیون دلار می‌رسد. این در حالی است که میزان صادرات ایران به افغانستان در مدت مشابه سال گذشته، یک میلیون و ۸۹۹ هزار تن به ارزش ۸۴۸ میلیون و ۷۱ هزار دلار بوده است. صادرات ایران به افغانستان در چهار ماهه نخست سال گذشته ۵.۰۴ درصد از کل وزن صادرات انجام شده و ۶.۳ درصد از ارزش کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب با توجه به این آمار، حجم صادرات ایران به افغانستان با افزایش ۱۵ درصدی همراه بوده و این در حالی است که ارزش این صادرات بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است؛ بنابراین به نقل از ایسنا، قیمت متوسط کالاهای صادراتی ایران به افغانستان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش همراه بوده است.

ایران سهم خود را در خط انتقال گاز به پاکستان انجام داد

شبکه جی ان ان( GNN ) پاکستان با پخش برنامه ای با موضوع سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به این کشور به تشریح روابط دو کشور پرداخت. مارشال هوائی «شاهد لطیف» تحلیلگر دفاعی پاکستان در سخنانی در این برنامه، گفت: این نخستین سفر وزیر خارجه و مقام دیپلماتیک یک کشور خارجی به پاکستان پس از استقرار دولت جدید است. شاهد لطیف، گفت: برگزاری جشن روز ملی پاکستان (14 اگوست) در ایران نشاندهنده حسن نیت ایران نسبت به کشور همسایه خود است. وی افزود در خصوص پروژه خط لوله گاز ایران -پاکستان هم، ما بی علاقگی و کم کاری نشان دادیم در حالی که طرف مقابل، سهم خود را تکمیل کرد.

 با وجود اینکه، پاکستان قرارداد واردات گاز ایران از طریق احداث خط لوله صلح را امضا کرده و اکنون تقریبا سه سال است که از ضرب الاجل تعیین شده در این قرارداد می گذرد، اسلام آباد اقدامی در انجام تعهدات خود در قبال این قرارداد انجام نداده و هیچ گام عملی برای احداث خط لوله گاز در خاک خود برنداشته است. ایران پیش از پایان ضرب الاجل این قرارداد (پایان دسامبر 2014) به تعهدات خود عمل کرده و خط لوله صادرات گاز به پاکستان را تا نزدیکی مرزهای پاکستان احداث کرد.

دلار در پایین‌ترین سطح قرار گرفت

میشل بارنیر، مسئول مذاکرات تجاری اتحادیه اروپا با انگلیس، گفته است: این اتحادیه آماده ارائه پیشنهاد همکاری ویژه با انگلیس در چهارچوب بازار واحد اروپایی است. به دنبال انتشار این خبر، پوند پس از مدت ها به سطح بالای ۱.۳ دلار رسید و به ازای ۱.۳۰۳۹ دلار مبادله شد. این بزرگترین جهش روزانه پوند از بیست و چهارم ژانویه تاکنون محسوب می‌شود. شاخص دلار که ارزش آن در برابر سبدی از ارزهای مهم جهانی را اندازه می‌گیرد با ثبت سطح ۹۴.۴۳۴ واحدی، ضعیف‌ترین سطح چهار هفته اخیر خود را به ثبت رساند.

از سوی دیگر یورو بدون تغییر نسبت به روز گذشته برابر با ۱.۱۷۰۶ دلار مبادله شد. در برابر ین نیز دلار بدون تغییر به ازای ۱۱۱.۷۱ ین مبادله شد. تارو ساساکی- مدیر مرکز تحقیقات شعبه توکیو بانک جی پی مورگان - در همین رابطه گفت: دلار در دو هفته اخیر از نفس افتاده است. در شرایطی که توجه معامله گران به سمت مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی معطوف است نتوانسته در برابر ارزهای کشورهای نوظهور پیشرفت چشمگیری داشته باشد. با این حال هنوز کاهش شدید ارزش لیر موجب نگرانی سرمایه گذاران شده، به ویژه حالا که این بحران به آرژانتین، روسیه و هند نیز رسیده است.

افزایش نرخ برنج ناشی از سودجویی دلالان است

علی‌اکبریان نایب رئیس انجمن برنج، از شرایط مساعد برداشت برنج نسبت به سال گذشته خبر داد و ‌گفت: امسال پیش بینی می شود که میزان برداشت برنج بدون رتون و دوباره کشت به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد. اکبریان میزان نیاز کشور به واردات برنج در سال جاری را ۷۰۰ هزار تن اعلام کرد. وی درباره آخرین وضعیت قیمت برنج در بازار بیان کرد: هم اکنون هر کیلو برنج بوجار طارم و هاشمی در گیلان و مازندران با نرخ ۱۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می شود که با احتساب کرایه حمل و نقل و سود مغازه دار حداکثر باید با نرخ ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در تهران عرضه شود.

بنابراین فروش با نرخ های بالاتر ناشی از سودجویی دلالان، واسطه گران و احتساب سودهای غیر متعارف آنهاست. این مقام مسئول در پاسخ به این که آیا موضوع احتکار برنج ایرانی صحت دارد، بیان کرد: این موضوع صحت ندارد. کشاورزان به دلیل شلوغی کارخانه های شالی کوبی در ابتدای فصل و گذراندان امرار معاش خود به مرور اقدام به عرضه برنج تولیدی به کارخانه های شالیکوبی می کنند که این امر به معنای احتکار نیست و طبیعی است که افراد یکباره همه پس انداز خود را خرج نمی کنند.

عقب‌نشینی بورس‌های آسیایی به دلیل نگرانی‌های مربوط به جنگ تجاری

با سقوط سهام چین از نگرانی‌های مربوط به جنگ تجاری با آمریکا، آسودگی تاجران از قرارداد تجاری نفتا کمرنگ شد و سهام آسیایی سودهای اوایل روز را از دست دادند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی، بدون سهام ژاپن، در حالی ۰.۳ درصد افت کرد که سود گسترده سهام در منطقه با سقوط سهام در بازارهای چین خنثی شد. شاخص کامپوزیت شانگهای ۰.۹ درصد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۸ درصد سقوط کردند. یان کایون، تحلیلگر شرکت اوراق چاینا فورچن، می‌گوید: سرمایه‌گذاران همچنان در مورد تداوم اختلافات تجاری بین آمریکا و چین بدبین و نگران هستند. سهام استرالیا در عمل بدون تغییر بود. نیکی ژاپن در ابتدای معاملات روز پنجشنبه به دنبال عملکرد خوب دیشب وال‌استریت، به بالاترین سطح سه ماهه خود رسید؛ اما در آخر تمام سودهای خود را از دست داد و تنها با ۰.۰۵ درصد سود به کار خود پایان داد. وسپی کره‌جنوبی اندکی پایین‌تر از سطح بسته شده روز قبل، کار خود را به پایان رساند.

سوبارو ژاپن در آمریکا مرکز تحقیق و توسعه می‌سازد

وب سایت .techristic نوشت: خودروساز ژاپنی سوبارو که در ایالات متحده آمریکا از فعال‌ترین و خوش‌آوازه ترین تولیدکنندگان خودرو محسوب می شود، حالا گویا می خواهد فعالیت‌های خود را در آمریکای شمالی گسترش داده و سهم خود را در بازار ایالات متحده آمریکا افزایش دهد. سوبارو به همین دلیل تصمیم گرفته با اختصاص ۴۸.۲ میلیون دلار، یک مرکز تحقیق و توسعه ( R&D) در نزدیکی شهر دیترویت آمریکا که سالانه میزبان بزرگترین و معروف‌ترین نمایشگاه‌های خودرو در جهان است، ساخته و ایجاد کند. این پروژه که از هم اکنون آغاز شده است، تا سال ۲۰۲۲ میلادی به پایان خواهد رسید. ایالت میشیگان با اختصاص یک زمین بزرگ به ارزش ۱.۵ میلیون دلار به سوبارو کمک کرده است تا بتواند به تکمیل و توسعه این پروژه بپردازد. میزان فروش خودروهای سوبارو در ایالات متحده آمریکا در ژوئیه سال گذشته ۲۰۱۷ میلادی ۶۴۷ هزار و ۹۵۶ دستگاه خودرو گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه خود در سال قبل از آن 6 درصد رشد و افزایش داشته است.

کاهش ۴.۴ دلاری قیمت طلا در بازار جهانی

در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی فلزات گرانبها هر اونس طلا (معادل ۳۱.۱۳۲گرم) به نرخ ۱۲۰۱.۹ دلار به فروش رسید که نسبت به روز قبل ۴.۴ دلار پایین‌تر بوده است. قیمت کنونی طلا در مقایسه با قیمت متوسط یک ماه گذشته این فلز ۲۱.۵ دلار و در مقایسه با متوسط قیمت یک سال گذشته آن ۱۰۶.۲ دلار پایین‌تر بوده است. پلاتین و نقره نیز به ترتیب ۵ و ۰.۱۳ دلار کاهش را تجربه کرده و ۷۹۰ و ۱۴.۵۹ دلار در هر اونس به فروش رسیدند. پالادیوم تنها عنصری بود که در معاملات امروز افزایش قیمت را تجربه کرد و با ۸ دلار رشد ۹۶۷ دلار در هر اونس به فروش رسید. به گزارش رویترز، افزایش احتمال بالا رفتن نرخ بهره در آمریکا از سوی بانک مرکزی این کشور باعث شد چشم انداز رشد ارزش دلار مثبت شده و قیمت طلا کاهش یابد. به طور کلی طلا طی پنج ماه گذشته، پیاپی کاهش قیمت را تجربه می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر