۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۳۸۱۳۹
چه کسانی از بازی سایه جنگ سود می‌برند؟
 - تأکید می‌کنیم جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد.
البته آنها مسئله جنگ را صریحاً مطرح نمی‌کنند اما درصددند با اشاره و کنایه، «شبح جنگ» را ایجاد و بزرگ کنند تا ملت ایران و یا ترسوها را بترسانند.(مقام معظم رهبری ۲۲‌/مرداد/ ۱۳۹۷)
« بازی سایه جنگ» از خارج طراحی شده و در داخل هم بازیگرانی دارد.
 مدت‌هاست که از ترکیب دو واژه  «جنگ»-«مذاکره» معجون سلطه به دست می‌آورند، به این صورت که وهم جنگ را به جان ملت‌ها انداخته و مذاکره را راه نجات معرفی می‌کنند البته که در اکثر مواقع هم مذاکره بُرد بُرد نبوده بلکه ذکر خواسته‌ها و دیکته آن به طرف مقابل بوده است.
مذاکرات و انتخاباتِ در سایه
سایه جنگ اصطلاحی است زاده انتخابات 92 که جریان غرب‌گرا اقدام به  بزرگ‌نمایی تهدیدات توخالی آمریکایی‌ها مبنی بر وجود سایه جنگ بر کشور کردند و با ایجاد دوقطبی «جنگ و صلح» و ترساندن مردم از این مسئله که تنها جریان اعتدال می‌تواند مانع از وقوع جنگ شود نهایتا  توانستند پیروز انتخابات شده و دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی تشکیل شود.
بعد از هدف پیروزی در انتخابات نوبت به مذاکرات هسته‌ای رسید که مجددا وهم از جنگ و پرونده کشورمان در شورای امنیت بهانه‌ای شد تا برجام زیر این سایه پرورش یابد.
پس از انعقاد برجام در کمال حیرت دیدیم این «سایه» واهی برای مردم پررنگ‌تر شد و دولت از این موضوع بار دیگر در انتخابات استفاده کرد!
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «نه گفتن ایران به مذاکرات و اعتقاد به جنگ نشدن از موضع قدرت می‌باشد.»
وی ادامه می‌دهد: «آمریکایی‌ها خودشان هم می‌دانند که نمی‌توانند جنگ با ایران را مدیریت کنند چراکه توان دفاعی ایران برایشان مرموز و پیچیده است، این توان تنها توان نظامی منطقه غرب آسیا است که خارج از اختیار آمریکایی‌ها شکل گرفته و همین موارد باعث خواهد شد که آنها نتوانند جنگ با ایران را سازمان‌دهی کنند.»
فلاحت‌پیشه خاطرنشان می‌کند: «امکان مذاکره مجدد هم وجود ندارد چون کسی که اکنون شرایط و صلاحیت مذاکره را ندارد آمریکایی‌ها هستند.»
در سایه لاف و حقیقتی بزرگ‌تر از جنگ
سوالی که مطرح می‌شود آن است که براستی از سال 92 تاکنون واقعا آمریکایی‌ها قصد حمله نظامی به ایران  را داشته‌اند یا صرفا به دنبال لاف گزاف بوده‌اند تا بتوانند امتیازات بیشتری را از ایران مطالبه کنند.
جالب است بدانید باراک اوباما در گفت‌وگوی مشهور خود با کانال 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی که بعد از توافق برجام انجام شد، در پاسخ به سوالات چالشی مجری مبنی بر اینکه چرا به جای توافق با ایران گزینه‌ نظامی را دنبال نکرده است، تاکید می‌کند «هیچ گزینه نظامی واقعی برای متوقف کردن ایران وجود ندارد».
اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا که همواره بر روی میز بودن گزینه نظامی تاکید دارد، می‌گوید: گزینه نظامی بی‌تردید همچنان روی میز است. اما واقعیت این است که بمباران مراکز هسته‌ای ایران، دشوار است.
سدریک لیتون سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا و از مقامات اداره اطلاعات نیروی هوایی آمریکا در همین رابطه می‌گوید: اینکه بتوان با یک حمله هوایی به این هدف رسید، نه تنها نگاهی واقع‌بینانه نیست بلکه اقدامی مبتنی بر خودکشی است.
لازم به ذکر است که ناتوانی اقتصاد آمریکا در تأمین منابع جنگ جدید؛ از نظر تأمین منابع اقتصادی برای درگیری نظامی جدید نیز ایالت متحده با چالش جدی روبروست. بنابر آمار دانشگاه براون تخمین می‌زند واشنگتن از 11 سپتامبر 2011 به این سو حدود پنج تریلیون دلار در جنگ‌هایی که به بهانه مبارزه با تروریسم راه انداخته، هدر داده است. در سال 2013 نیز دانشگاه هاروارد در گزارشی هزینه جنگ آمریکا در عراق و افغانستان را شش تریلیون دلار برآورد کرد.
از سوی دیگر جنگ با ایران هزینه‌های مالی بیشتری را برای آمریکایی‌ها  درپی خواهد داشت، و هزینه‌های جانی و حیثیتی بیشتری را بر این کشور تحمیل خواهد کرد.
کارشناسان سیاسی معتقدند وقتی که آمریکایی‌ها در دو جنگ عراق و افغانستان دچار مشکلات شده‌اند، به خوبی می‌دانند که در جنگ با جمهوری اسلامی ایران، مشکلات بیشتری  خواهند داشت. لذا ورود به جنگ با ایران منطقی نیست.
رهبر انقلاب نیز اخیرا با قاطعیت اعلام کردند: تأکید می‌کنیم جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد.
ایشان در همین زمینه تأکید کردند: جنگی رخ نخواهد داد چرا که ما مثل گذشته هیچ وقت شروع کننده جنگ نخواهیم بود و آمریکایی‌ها هم حمله را آغاز نمی‌کنند چون می‌دانند که صددرصد به ضررشان تمام خواهد شد زیرا جمهوری اسلامی و ملت ایران ثابت کرده‌اند به هر متعرّضی، ضربه بزرگ‌تری وارد خواهد کرد.
ترس از قدرت دفاعی ایران
ایران پس از انقلاب به دلیل مواجه شدن با تحریم‌های گسترده از سوی کشورهای مختلف، جنگ هشت ساله و تهدید روزافزون ایران از سوی اسرائیل و آمریکا و سایر متحدین غربی، ساخت تسلیحات بومی را توسعه داد.
بعد از آغاز جنگ ایران و عراق تحریم‌های اقتصادی و نظامی علیه ایران، کشورمان هیچ چاره‌ای جز تکیه به صنایع نظامی خود برای تعمیر و ساخت جنگ‌افزار نداشت.
کشورمان توانست انواع محصولات مورد نیاز نظامی خود مانند تانک، نفربر، موشک و دیگر تجهیزات نظامی را بسازد. ایران تنها کشوری در منطقه است که با توجه به تحریم‌های گوناگون، در همه عرصه‌ها متکی بر توانایی داخلی بوده و بیشتر نیازهای دفاعی خود را در چارچوب سیاست خودکفایی ملی طراحی و تولید کرده است.
به گزارش اسپوتنیک؛ مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک در مارس 2017 درباره توان ایران در عرصه پدافند نوشت: مطمئنا تنها معدود کشورهایی وجود دارند که قادر به توسعه مجموعه رادارها و موشک‌های هدایت شونده بُرد متوسط و بُرد بلند دفاع هوایی خود هستند و اگر ایرانی‌ها همان‌طور که وعده داده‌اند بتوانند بر موانع موجود در این راه غلبه کنند، نه تنها در آینده قابل پیش بینی در دفاع هوایی خودکفا می‌شوند بلکه می‌توانند سامانه‌های «تلاش و باور» خود را حتی صادر کنند.
سلاح ایرانی چالشی جدی برای آمریکا به وجود می‌آورد. سایت نشنل اینترست در مطلبی با اشاره به قدرت نظامی ایران نوشت به استثنای کره شمالی، هیچ کشوری در دوران پس از جنگ سرد نتوانسته بیشتر از ایران، آمریکا را به چالش بکشد.
نه به مذاکره
پس از اینکه ترامپ اعلام کرد بدون پیش شرط می‌خواهد با ایران مذاکره کند متاسفانه عده ای در داخل دچار ذوق‌زدگی شدند و مسلک انقلابی را به کل فراموش کردند اما مقام معظم رهبری با هشیاری و تجربه‌ای غنی اتمام حجتی آشکار کردند.
ایشان حقیقت مذاکره را در عرف سیاسی «داد و ستد» خواندند و خاطرنشان کردند: «آمریکایی‌ها در هر مذاکره به پشتوانه قدرت نظامی، تبلیغاتی و مالی خود تلاش می‌کنند هرگونه مقاومت در مقابل تحقق اهدافشان را ناکام بگذارند.»
محمد ابراهیم رضایی نماینده مردم استان مرکزی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «تجربه 40  ساله انقلاب اسلامی این را نشان می‌دهد که آنها آنچه را که در توان داشتند دشمنی کردند بنابراین کسی که همه ظرفیتش دشمنی با جمهوری اسلامی ایران است منطق مذاکره را نمی‌فهمد.»
وی ادامه می‌دهد: «مذاکره با چنین کشوری فقط راه را باز می‌کند تا به ما ضربه بزنند در نتیجه تجربه گذشته ثابت می‌کند هیچ راهی برای مذاکره وجود ندارد، همچنین جمهوری اسلامی ایران آنقدر قدرتمند شده که در بُعد دفاعی کسی شهامت این را نداشته باشد که با ایران وارد جنگ شود.»
رضایی تصریح می‌کند: «قدرت بازدارندگی‌مان در صنایع دفاعی به حدی رسیده که همه تهدیدهای سخت را بتوانیم متوقف کنیم، به همین خاطر جنگی صورت نخواهد گرفت.»
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطرنشان می‌کند: «این استراتژی و خط مشی که مقام معظم رهبری اعلام کردند مبتنی بر همین منطق می‌باشد و همه مسئولین کشور هم این منطق را سرلوحه کارشان باید قرار دهند.»
سایه‌ای که نبود و نیست!
اینکه پس از انتخابات برخی از رسانه‌ها و جریان‌ها تلاش کردند تا در افکار عمومی ترس از جنگ را زنده کنند جای تامل داشت، چراکه توافق امضا شده بود اما بحث مذاکره مجدد، مطرح شد، اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا میان نوسانات ارزی و مشکلات اقتصادی اخیر با مذاکره مطرح شده از سوی ترامپ و سایه جنگ ارتباطی وجود دارد؟
 سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «مقام معظم رهبری در همان برهه مذاکرات موضع‌گیری قاطعی را اتخاذ کردند، به ویژه آن زمانی که برجام اجرایی شده بود و ترامپ عنوان کرد اگر رئیس‌جمهور شوم برجام را پاره می‌کنم و رهبری نیز در جواب فرمودند؛ اگر برجام را پاره کنید ما آن را آتش می‌زنیم.»
وی ادامه می‌دهد: «موضع رهبری در برابر ترامپ نشان داد که ما آنچنان مشتاق این توافق نیستیم اما عده‌ای در ایران به آن دل بسته و همه مشکلات و گرفتاری‌ها را به آن گره زده بودند، حتی در انتخابات 96 اعلام کردند اگر غیر از ما کسی رای بیاورد جنگ ایجاد می‌شود و برجام به هم می‌خورد کار به جایی رسید که مشکلات آلودگی را هم به برجام گره زدند.»
موسوی لارگانی می‌افزاید: «شاهد بودیم دیگران رای نیاوردند و دولت مستقر سر کار ماند درحالی که سایه جنگ برداشته نشد البته سایه جنگی که فقط یک ادعا بود و سال‌هاست که طرف مقابل عنوان می‌کند گزینه جنگ روی میز است.»
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید می‌کند: «هنگامی که رهبری با قاطعیت می‌گوید که جنگی به وجود نخواهد آمد به این معنی است که آمریکا و هم پیمانانش قدرت و جرات جنگیدن با ایران را ندارند.»
وی اضافه می‌کند: «در جنگ تحمیلی که 8 سال به طول انجامید و تعداد زیادی از جوانان عزیز کشورمان به شهادت رسیدند آمریکا و صدام با تمام قوا به ایران حمله کردند و نهایتا بعد از 8 سال که با تمام قدرت در مقابل ما ایستادند نتوانستند یک متر از خاک کشورمان را جدا کنند قطعا آمریکا ایران آن زمان را با الان مقایسه می‌کند و می‌فهمد ایران 8 سال دفاع مقدس کشوری بود که باید سیم خاردار و کلاشینکف وارد می‌کرد درحالی که اکنون ایران قدرت اول موشکی منطقه است.»
موسوی لارگانی تصریح می‌کند: «این قدرتی که اکنون ایران از لحاظ دفاعی دارد قابل مقایسه با زمان جنگ تحمیلی نیست.»
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه می‌افزاید: «طبق فرموده رهبری مذاکره کردن با کسی که ساعت به ساعت رفتارش تغییر می‌کند و گفتار خودش را نقض می‌کند اشتباه محض است و متاسفانه بیش از دو سال تمام فکر و انرژی کشور صرف مذاکره شد، مذاکره‌ای که نماینده آمریکا در تمام جلسات آن حضور داشت و در نهایت به امضا رسید، بنابراین کسی که توافق خودش و نماینده‌اش را قبول ندارد قطعا به صلاح کشور نیست که مجددا با او به گفت‌وگو بنشینیم.»
وی با اشاره به اینکه برخی مشکلات کشورمان ریشه خارجی ندارد و ناشی از سوء تدبیر است، می‌گوید: «برخی خود تحریمی و مافیای واردات بی‌رویه باعث شده تا علی‌رغم آنکه رهبری فرمودند وارد کردن کالایی که مشابه داخلی دارد حرام شرعی است، اقتصاد ما دچار مشکل شود و تراز واردات از صادرات پیشی بگیرد.»
موسوی لارگانی ادامه می‌دهد: «قطعا یک سری دست‌هایی در داخل در کار است که ضمن ایجاد مشکلات و فشار بر مردم بگویند ناچاریم مذاکره کنیم از سوی دیگر جنگی در کار نیست و فقط برای فشار بر مردم آن را مطرح می‌کنند.»
عضوکمیسیون اقتصادی کشور تاکید می‌کند: «نوسانات در بازار قطعا ریشه در داخل کشور دارد و به تحریم مربوط نیست چراکه  تحریمی که آمریکا ما را به آن تهدید کرده بود از 15 مرداد قرار بود شروع شود درحالی که نوسانات در دی ماه سال گذشته به صورت جدی رخ نشان داد.»
فصل‌الخطاب رهبری مبنی بر اینکه نه مذاکره می‌کنیم نه جنگ می‌شود به نوعی ریختن شاخ و برگ‌های اضافی از جلوی دید مسئولین و مردم کشور است تا با افقی وسیع‌تر آسمان توسعه کشور را بنگرند و حل مشکلات را از داخل چاره کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر