۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۳۸۰۷۲
این پیمانه تیتر‌هایی همچون اولین جهش بورسی در شهریور رقم خورد، پیش بینی کم شدن حباب ۹۰۰ هزار تومانی قیمت سکه در روزهای آتی، کشف سه هزار و 500 تن برنج احتکار شده، مسکن در مرداد ۵۲ درصد گران شد، آمریکا در پی اکتشاف و تولید گاز در اوکراین است، افزایش خرید مسکن در ترکیه به دنبال سقوط ارزش لیر و واردات بیش از ۳ میلیون دلار تنه دوچرخه را در بر دارد.
به گزارش پایداری ملی، پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون اولین جهش بورسی در شهریور رقم خورد، پیش بینی کم شدن حباب ۹۰۰ هزار تومانی قیمت سکه در روزهای آتی، کشف سه هزار و 500 تن برنج احتکار شده، مسکن در مرداد ۵۲ درصد گران شد، آمریکا در پی اکتشاف و تولید گاز در اوکراین است، افزایش خرید مسکن در ترکیه به دنبال سقوط ارزش لیر و واردات بیش از ۳ میلیون دلار تنه دوچرخه را در بر دارد.

اولین جهش بورسی در شهریور رقم خورد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه چهارم شهریور، با افزایش 2239 واحدی معادل 1.64 درصد به رقم 138 هزار و 582 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 654 واحدی معادل 1.64 درصد به رقم 40 هزار و 535 واحد رسید. شاخص کل هم وزن همانند روزهای قبل، با رشد 427 واحدی معادل 2.09 درصد، عدد 20 هزار و 864 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 302 واحدی معادل 2.09 درصد به رقم 14 هزار و 761 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور بر خلاف روز شنبه، 2935 واحد افزایش معادل 2.03 درصد را رقم زد و به سطح 147 هزار و 314 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 2187 واحد افزایش معادل 2.18 درصد به رقم 102 هزار و 510 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 1880 واحد افزایش معادل 0.69 درصد همراه بود و عدد 274 هزار و 11 واحد را به نمایش گذاشت.

پیش بینی کم شدن حباب ۹۰۰ هزار تومانی قیمت سکه در روزهای آتی

روز گذشته، نرخ سکه تمام طرح قدیم با ۲۵ هزار تومان افزایش، به رقم ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت سکه تمام طرح جدید، ۳۰ هزار تومان افزایش داشت و به رقم ۳ میلیون و ۸۵۵ هزار تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز یک میلیون و ۷۳۵ هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به آخرین نرخ روز قبل، ۱۵ هزار تومان افزایش داشته است و هر ربع سکه بهار آزادی بدون تغییر در سطح ۹۰۰ هزار تومان معامله شد. هر سکه یک گرمی نیز بدون تغییر به نرخ ۴۹۵ هزار تومان خرید و فروش شد. همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۲۹۴ هزار و ۷۰۰ تومان بود. به گفته محمد کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در شرایط فعلی با عرضه سکه‌های پیش فروش شده بانک مرکزی در شعب بانکی، شاهد عدم تزریق این سکه‌های به بازار هستیم، ولی پیش بینی می‌شود به طور اتوماتیک در ماه آینده این سکه‌ها به بازار وارد شود و حباب ۹۰۰ هزار تومانی سکه کمتر شود.

گرانی ۸۳ درصدی میوه‌ طبق اعلام بانک مرکزی

بانک مرکزی گزارش داد: در هفته منتهی به دوم شهریور ماه نرخ لبنیات ۰.۴ درصد، حبوب ۰.۳ درصد، میوه‌های تازه ۶.۸ درصد، سبزی‌های تازه ۰.۶ درصد، گوشت مرغ ۵.۶ درصد، قند و شکر ۰.۵ درصد، چای ۰.۹ درصد و روغن نباتی ۰.۲ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش و قیمت تخم مرغ ۶.۳ درصد و گوشت قرمز ۰.۵ درصد کاهش یافت. نرخ برنج نیز نسبت به هفته ماقبل تغییری نکرد. 

از «گرانی ۸۳ درصدی میوه‌ طبق اعلام بانک مرکزی» تا «ناامیدی آمریکایی ها از تخت گاز در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان»

طبق اعلام بانک مرکزی، قیمت خُرده‌فروشی لبنیات در هفته منتهی به دوم شهریورماه نسبت به هفته مشابه سال قبل ۳۷.۸ درصد، تخم مرغ ۴۶.۴ درصد، برنج ۱۰.۵ درصد، حبوب ۲.۶ درصد، میوه‌های تازه ۸۳ درصد، سبزی‌های تازه ۲۹.۱درصد، گوشت قرمز ۳۳.۶ درصد، گوشت مرغ ۳۲.۵ درصد، قند و شکر ۲۱.۹ درصد، چای ۲۲.۴ درصد و روغن نباتی ۱۱.۱درصد رشد داشت. /مهر

کشف سه هزار و 500 تن برنج احتکار شده

معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری گفت: سه هزار و 500 تن برنج احتکار شده به ارزش 25 میلیارد و 200 میلیون تومان به دلیل اخفا و امتناع از فروش در یکی از انبارهای شهرری کشف شد. /ایرنا
 
بازار اوراق مسکن؛ «تسه»ها در کف اردیبهشت
 
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 2/ 4 درصدی به قیمت 62 هزار و 917 تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در مرداد، روز گذشته با افت دسته‌جمعی «تسه»ها، قیمت اوراق تسهیلات مسکن به کمترین سطح از هفته دوم اردیبهشت رسید.

با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام به‌سطح 21 درصد رسید. با وجود رشد 21 درصدی حجم معاملات اوراق تسهیلات مسکن از ابتدای سال تا پایان مرداد، پایین‌تر بودن قیمت مسکن (به دلیل تقویت سمت عرضه اوراق) افت ۷/ ۵ درصدی ارزش معاملات را نسبت به میانگین سال گذشته رقم زده است. اما در مرداد، افت ۸/ ۲ درصدی حجم معاملات «تسه»ها و کاهش ۸/ ۱۱ درصدی ارزش معاملات نسبت به مرداد سال گذشته را شاهد بودیم. همچنان با دور شدن از اوج فصل تقاضای مسکن، افت آرام «تسه»ها محتمل است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران: با محتکران برخورد کنید؛ به بازاری‌ها صدمه نزنید

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: ما بارها اعلام کرده بودیم که باید مابه التفاوت ارزی برای واردات کالاهای تولیدی، مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید برداشته شود. وی درباره توقیف و پلمب انبارها نیز تأکید کرد، این شیوه که فضا را امنیتی کنیم، درست نیست. اما باید با احتکار شدیدا مبارزه کرد و متخلف را به اشد مجازات رساند. اما در این میان بنکداران سالمی که کار می‌کنند نباید آسیب ببینند و تر و خشک کنار هم بسوزند.

 رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: البته به این معنا نیست که با مبارزه با احتکار و برخورد با متخلفان مخالفیم، بلکه منظور این است که نباید فضا امنیتی شود و تولیدکنندگان و بازاریان واقعی در این میان متضرر شوند. البته در هر جایی که برخورد با محتکران را ببینیم ایستاده برای مسئولان دست می‌زنیم و از آن استقبال می‌کنیم.
 
مسکن در مرداد ۵۲ درصد گران شد
 
دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی جزییات معاملات مسکن مرداد ماه در تهران را منتشر کرد. بر این اساس، میانگین هر متر مربع واحد مسکونی در مرداد ماه سال گذشته ۴ میلیون و ۸۶۲ هزار تومان تعیین شده بود که این شاخص در مدت مشابه سال جاری به ۷ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان رسیده است. به عبارت دیگر، قیمت مسکن در تهران در مرداد ماه امسال نسبت به مرداد سال گذشته بیش از ۵۲ درصد رشد داشته است.

 همچنین تعداد معاملات مسکن در مرداد سال جاری ۱۳ هزار و ۱۲۰ فقره بود، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته، این شاخص ۱۸ هزار و ۲۵۵ فقره اعلام شده بود. به عبارت دیگر حجم معاملات مسکن در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد کاهش داشته است.

افزایش خرید مسکن در ترکیه به دنبال سقوط ارزش لیر

سقوط ارزش لیر ترکیه باعث شده تا سرمایه گذاران خارجی از کشورهای اطراف حوزه خلیج فارس به خرید آپارتمان در استانبول و دیگر نقاط ترکیه روی بیاورند.

در همین حال کاهش ۴۰ درصدی لیر در برابر ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به دلیل اختلافات سیاسی میان آنکارا و واشنگتن منجر شده تا سرمایه گذاران منطقه ای از این فرصت نهایت استفاده را ببرند. به گفته برخی از فعالان در حوزه مِلک و مسکن ترکیه، مراجعه متقاضایان برای خرید مسکن در بنگاه های مستغلات به بیش از ۲ برابر رسیده و متجاوز از ۵ هزار نفر در روز است.

در حال حاضر، بیشتر علاقه مندان به املاک در ترکیه از عربستان سعودی، اردن، عراق، تونس و دیگر کشورهای خاورمیانه هستند.

همچنین انتظار می رود با تثبیت لیر، تقاضا برای خرید مسکن در ترکیه توسط سرمایه گذاران خارجی دو برابر شود، چون در حال حاضر برخی از آنها منتظر تثبیت لیر ترکیه و انجام سرمایه گذاری در این کشور هستند. بر همین اساس اداره آمار ترکیه اعلام کرد در سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی تعداد ۴ هزار و ۳۱۶ ثبت فروش مسکن به سرمایه گذاران خارجی ثبت شده است؛ در حالی که این رقم برای مدت زمان مشابه در سال جاری میلادی ۵ هزار و ۳۶۷ معامله ثبت شده است. بر پایه این گزارش، اداره آمار ترکیه اعلام کرد، افزایش فروش مسکن در ترکیه در سال ۲۰۱۷ میلادی در مقایسه با سال قبل از آن ۲۲ درصد جهش نشان می دهد. /ایبنا

آمریکا در پی اکتشاف و تولید گاز در اوکراین است

تارنمای «اوکراین اینفورم» گزارش داد: بولتون مشاور امنیت ملی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا احتمال علاقه مندی شرکت های انرژی کشورش در پروژه اکتشاف و تولیدگاز طبیعی اوکراین را رد نکرده است. وی همچنین گفت: توسعه بخش انرژی اوکراین به کی یف اجازه می دهد، گاز را در حجمی تولید کند که تقریبا برای تأمین نیاز داخلی این کشور به گاز طبیعی کفایت کند. بولتون، اوایل این هفته پس از گفت و گو با «ولادیمیر گرویسمان» (Volodymyr Groysman) نخست وزیر اوکراین، از اتحادیه اروپا به دلیل وابسته کردن خود به تأمین انرژی روسیه و حمایت از پروژه گازی نورد استریم 2 به شدت انتقاد کرد و گفت، راه حل های زیادی برای اتحادیه اروپا و اوکراین وجود دارد تا وابستگی به گاز روسیه را کاهش دهند.

مشاور امنیت ملی ترامپ از جمله این راه حل ها، خرید سوخت از رژیم صهیونیستی و یا واردات گاز طبیعی مایع (LNG) از آمریکا را عنوان کرد.

واشنگتن و بروکسل بارها درباره اجرایی شدن پروژه نورد استریم 2 ابراز نگرانی کرده اند. با این حال «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه به اوکراین اطمینان داده که با آغاز به کار خط لوله جدید به نقش خود به عنوان ترانزیت گاز از روسیه به اروپا ادامه خواهد داد.

نورد استریم 2 شامل ساخت دو خط لوله گاز است که با عبور از دریای بالتیک روسیه را به آلمان وصل می کند.

بیش از ۳ میلیون دلار تنه دوچرخه وارد کشور شد

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی چهار ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از یک هزار و ۷۳۵ تن تنه و دوشاخه برای دوچرخه از سه کشور وارد ایران شده است.

بر اساس آمار واردات یک میلیون و ۷۳۵ هزار و ۲۸۰ کیلوگرم تنه و دوشاخه برای دوچرخه باعث خروج ۳ میلیون و ۶۶۲ هزار و ۵۹ دلار یا به عبارتی ۱۴ میلیارد و ۹۶۴ میلیون و ۴۹۳ هزار و ۶۶۶ تومان شده است. گفتنی است واردات از کشور‌های امارات متحده عربی، تایوان و چین صورت می‌گیرد. به نقل از میزان، بنا بر آمار منتشره از سوی گمرک بیشترین واردات از کشور چین و به حجم ۱ میلیون و ۶۳۳ هزار و ۶۵۹ کیلوگرم به ارزش ۳ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۹۰۶ دلار که معادل ۱۴ میلیارد و ۴ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۵۱۸ تومان به ثبت رسیده است.

ناامیدی آمریکایی ها از تخت گاز در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان

در فصل دوم سال‌جاری خودروسازان آمریکایی فروش قابل‌توجهی را در چین، بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان به نام خود ثبت نکرده‌اند. بر اساس گفته کارشناسان در آینده نیز مسیر دشواری روبه‌روی فورد، کرایسلر و جنرال موتورز در چین قرار گرفته است.

به نقل از دنیای اقتصاد، میزان فروش در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان از آن جهت حائز اهمیت است که خودروسازان اگر به‌دنبال افزایش سوددهی و ورود موفق به دیگر بازارهای جهان هستند ابتدا باید ارقام چشمگیری را در زمینه فروش خودرو در چینثبت کنند.

عواملی همچون جنگ تجاری، افزایش تقاضا برای خودروهای برقی و رقابت شدید شرایط دشواری پیش‌روی خودروسازان آمریکایی فعال در چین قرار داده است.

چین اکنون بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان است که سالانه ۲۹ میلیون خودروی سبک در آن به فروش می‌رسد. کارشناسان تخمین می‌زنند، تا سال ۲۰۲۵ میزان فروش خودرو در چین به دو برابر بازار آمریکا برسد. سال گذشته نیز حدود ۱۷ میلیون خودرو در ایالات‌متحده به فروش رسید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر