۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۳۷۸۵۷
قاسمی در نشست هفتگی با خبرنگاران
سخنگوی وزارت خارجه درباره روند گفت‌وگوها با طرف‌های باقیمانده در توافق هسته‌ای ایران (برجام) تأکید کرد ایران از سرعت روند کار با 1+4 رضایت کامل ندارد.
به گزارش پایداری ملی، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات پاسخ داد.

وی با اشاره به هفته دولت ابراز امیدواری کرد که دولت بتواند وظایفش را به نحو احسن انجام دهد و افزود: وزارت خارجه در سال گذشته تلاش بسیاری داشت که از حقوق ملی، تمامیت ارضی، استقلال کشور و منافع مردم به نحو احسن دفاع کند و گام‌های بسیاری در این خصوص برداشته و موفقیت‌های بسیار خوبی داشتیم.

* سفارتخانه‌های خارجی موظف به رعایت حقوق اتباع ایرانی

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره برخورد نادرست کارمندان برخی سفارتخانه های خارجی با ایرانیان از جمله سفارتخانه های ایتالیا و آلمان عنوان کرد: سفارتخانه های خارجی موظفند حقوق شهروندان ایرانی را با دقت رعایت کرده و خدمات لازم را ارائه دهند. در مورد این دو کشور خبرهایی را دریافت کردیم که در حال بررسی هستیم و بعد از بررسی ها می‌توانم قضاوت کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: توصیه ما به سفارتخانه‌های خارجی در تهران، حفظ حرمت شهروندان ایرانی و ارائه تسهیلات  هر چه بیشتر در ارائه خدمات کنسولی خواهد بود و با کمک این سفارتخانه‌ها گام‌هایی رو به جلو برداشتیم و امیدوارم این وضعیت بتواند در مسیر برخورد بهتر و شایسته‌تر با هموطنان ایرانی صورت گیرد.

*کافر همه را به کیش خود پندارد

وی در واکنش به ادعای جان بولتون که گفته ایران در تلاش برای مداخله در انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکاست،  اظهار داشت: «کافر همه را به کیش خود پندارد».

*قضاوتی ندارم

قاسمی در پاسخ به سؤالی درباره فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه برخی از خطوط قرمز ما در مذاکرات هسته‌ای رعایت نشد و اینکه این خطوط چه مواردی بوده است؟ پاسخ داد: من سعی می‌کنم درباره اظهارات و بیانات مقام معظم رهبری ورود و تفسیر نکنم زیرا معتقدم درباره اینکه مقصود و منظور خطوط قرمز کدام بخش‌هاست باید با دقت بیشتری صحبت کرد.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: اینکه من در این خصوص اظهار نظری نکنم بهتر است ولی آنچه که شاهد بودیم این بود که تیم مذاکره کننده سعی داشتند رهنمودهای ایشان را با دقت انجام دهند و در تماس دائم بودند و هیأت عالی نظارت بر برجام به عنوان ارگان و مرجعی که می‌توانست و می‌تواند در این خصوص به عنوان بازوی مشورتی قوی و تصمیم‌گیر عمل کند، در نظارت کامل در مذاکرات اشراف داشته و خواهد داشت.من در این خصوص قضاوت ندارم.

قاسمی تصریح کرد:‌ قطعا صحبت‌های ایشان متین و دقیق است و باید بعدا در این خصوص صحبت کرد.

* از سازمان محیط زیست سؤال کنید

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات کلانتری رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر اینکه آتش‌سوزی هورالعظیم عمدی بوده و دولت عراق برای مدت 13 روز به بالگردهای ایرانی برای اطفای حریق اجازه فرود نداده، عنوان کرد: این یک بحث فنی است و بهتر است که آن را از سازمان محیط زیست سؤال کنید. در خصوص این موضوع تماس‌هایی بین وزارت خارجه دو کشور وجود داشته و پیگیری‌هایی توسط سفارت ایران در عراق دنبال شده است.

* سیاست‌هایی که راه به جایی نمی‌برد

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه وزارت خارجه آمریکا پی در پی در حال تشکیل کارگروه‌هایی است که پیرو آن اقداماتی علیه ایران صورت دهد و آیا وزارت خارجه قصد ندارد گروهی را با بهره‌گیری از همه کارشناسان در این خصوص تشکیل دهد؟ پاسخ داد: این رفتار و اقدامات و تبلیغات در ادامه سیاست‌های خصمانه دیرینه آمریکا است و جدید نیست و استمرار می‌یابد باید آن را از جنبه جنگ روانی و جنگ اقتصادی به آن توجه کرد و رفتاری مغایر با همه موازین شناخته شده بین‌المللی است.

قاسمی ادامه داد: این سیاست‌های همچون گذشته راه به جایی نخواهد برد و با مقاومت مردم و راهکارهای موجود این اقدامات خنثی خواهد شد و یک بازی و جنگ روانی است که توسط تیم جنگ طلب هیأت حاکمه آمریکا دنبال می‌شود.

*از سرعت روند کار با 1+4 رضایت کامل نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره روند گفتگوها با ۱+۴ و اینکه ایران تا کجا می‌تواند روی کمک بانک‌ها و شرکت‌های کوچک اروپایی حساب کند؟ عنوان کرد: آن چیزی که به آن اتکا داریم و روی آن حساب می‌کنیم، توان ملی و ظرفیت‌های اقتصادی و مردمی ملت است که باید در مرحله اول به آن متکی باشیم و بعد به همکاری‌های بیرونی و خارجی توجه کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث همکاری‌های ما با اروپا مواضع سیاسی اروپا و چین و روسیه بسیار روشن است، اظهار داشت: در خصوص بسته اقتصادی و همکاری‌های اقتصادی در دوران پس  از خروج آمریکا از برجام  شاهد پیشرفت‌هایی هستیم و گام‌های بیشتری تا امروز برداشته شده است. متاسفانه به علت تعطیلات آگوست و وضعیت اروپا کمی و به دلایل دیگر با کندی هایی مواجه بودیم و از سرعت روند کار رضایت کامل را نداریم.

قاسمی افزود: مصرانه و به طور جد خواستاریم این کشورها با جدیت بیشتر و سرعت عمل لازم در این زمینه تلاش خود را ادامه دهند.

وی با بیان اینکه در این مسیر به لحاظ سیاسی مشکلی نداریم و وضعیت روشن است، خاطرنشان کرد: در کلیات، گفتارها و پیشنهادهایی که ارائه شده مثبت تلقی می‌شود ولی مکانیسم‌های فنی این همکاری‌ها در برخی بخش‌ها تا حدی روشن است و در برخی روشن نیست و حتی ابهاماتی می‌تواند وجود داشته باشد که مورد رضایت ایران نیست.

قاسمی ادامه داد:‌کندی و عدم سرعت لازم مطلوب ما و مردم ما نخواهد بود. سعی می‌کنیم به سهم خود تلاش‌های لازم را داشته باشیم که این اراده سیاسی اروپا بتواند در عرصه عمل بهتر جلو برود. ولی وظیفه اساسی و عمده به عهده این طرف‌هاست و امیدوارم با توجه به وضعیت جدید و اتمام تعطیلات یک جهش و گام‌های بلند از سوی این کشورها را داشته باشیم و به دستاوردهای بهتری نائل شویم.

وی بیان کرد: این امیدواری هست و با این امیدواری کار را دنبال خواهیم کرد.

*کمیته‌های پنجگانه بین ایران و افغانستان به نتایج لازم رسیده‌اند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره سند جامع همکاری‌های راهبردی بین ایران و افغانستان و سفر هیأت بلندپایه امنیتی و سیاسی از افغانستان به ایران تا یک ماه آینده گفت: کمیته‌های پنجگانه به نتایج لازم رسیده‌اند و یک تا دو ابهام وجود داشت که در حال رفع شدن است. در پایان کار این کمیته‌ها باید وارد مذاکرات جدی‌تر برای تنظیم سند جامع همکاری‌ها بین دو کشور باشیم و این موضوع از قبل طراحی و پیش‌بینی شده و این کمیته‌ها با این موضوع کار خود را آغاز کردند.

قاسمی ادامه داد: در حال ورود به مرحله اتمام کار کمیته های پنجگانه بین دو کشور می شویم و باید برای تنظیم این سند جامع وارد کار شویم. هیأت‌هایی باید در سطوح لازم با اختیارات کامل بین ایران و افغانستان تبادل شود که در این زمینه در حال مذاکره هستیم و انتظار است که این هیأت‌ها مبادله شود ولی هنوز تاریخی برای این سفر مشخص نیست.

وی بیان کرد: این از موضوعات جدی و روی میز طرفین است و ورود به این مرحله گام بسیار خوبی است و نشان از پیشرفت بسیار خوب در مسائل فیمابین دو کشور که برای سالیان سال بخشی از آنها به عنوان معضلاتی وجود داشت، هست و امیدوارم به سرعت به پایان کار برسیم و این سند در سطح عالی به امضای مقامات دو کشور برسد.

*کوتاهی از جانب وزارت خارجه صورت نگرفته است 

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا وزارت امور خارجه مکلف بوده در جریان مذاکرات خزر، نمایندگان مجلس را از جزئیات مطلع کند و نمایندگانی را از مجلس به همراه داشت؟ اظهار داشت: کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر یک موضوع پیش پا افتاده یک شبه یا یک هفته‌ای نبود که در یک سفر و آمد و شد کوتاه درباره آن تفاهمی صورت بگیرد، کنوانسیون حاصل ۲۱ سال مذاکره در دولت‌های متفاوت و با نمایندگان  متعدد در دولت‌های مختلف و متعدد است و حاصل یک تلاش دیرپا و جدی بین ایران و دیگر کشورهای حوزه خزر بود.

وی افزود: سال گذشته به تفاهمات اولیه نهایی شدن کنوانسیون دست یافتیم و این کنوانسیون تقریبا نهایی شد و باید زمانی برای امضای آن بین پنج کشور توافق می‌شد. این تاریخ از گذشته تعیین شده بود و نهایتا در این تاریخ امضای کنوانسیون انجام شد. با تلاش یک کار موفق و اساسی صورت گرفت

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادامه داد: عمدتا کارهای موفق در جمهوری اسلامی به خصوص در شرایط کنونی در یک جنگ روانی با آن برخورد می‌شود بخشی از آن از سر نادانی و بخشی هم از سر دلسوزی و نقد است و فضا برای نقد و نقادی همواره وجود داشته و خواهد داشت.

قاسمی اضافه کرد: در حین مذاکره به خصوص مذاکره‌ای که بیش از دو دهه طول کشیده و اینکه در کجای کنوانسیون و مذاکرات قبلی و در چه دوره‌هایی نمایندگان حضور داشته‌اند، اطلاعی ندارم و باید تمام این مذاکرات در طول 21 سال را بررسی کرد ولی هیچ کشوری و هیچ گروهی در مسائل سیاسی حین مذاکره، نمی‌تواند اخبار مذاکره یا همه اطلاعات را منتشر کند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: وقتی با کسی مذاکره می‌کنید نمی‌توانید همه موضوعات را علنی کنید به دلایل منافع و مصالح ملی و سوءاستفاده که دیگران می‌توانند از این موارد انجام دهند. البته ما همواره گفته‌ایم که مردم امین هستند و در طی این دو هفته وزارت خارجه در بخش‌های مختلف در این خصوص اطلاع‌رسانی کرد.

وی افزود: این حق مجلس است که بداند و آگاهی لازم را پیدا کند و ما سعی خود را کرده‌ایم که نمایندگان را در جریان مذاکرات و امضای کنوانسیون قرار دهیم و در این مورد کوتاهی از جانب وزارت خارجه صورت نگرفته است و باز هم به مجلس توضیح خواهیم داد ولی هر 5 کشور باید کنوانسیون را بعد از امضا به منظور تصویب به پارلمان‌های خود ارائه کنند.

قاسمی خاطرنشان کرد: متن کنوانسیون به مجلس ارائه خواهد شد و نمایندگان فرصت کافی دارند که در این زمینه بحث و بررسی کرده و قطعا نظرات مجلس برای ما ارزشمند خواهد بود.

*مسائل موشکی ایران غیرقابل مذاکره است

به گزارش فارس، قاسمی درباره اظهارات «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان درباره برنامه موشکی ایران تصریح کرد: خانم مرکل حق دارد و می‌تواند نظر خود را بیان کند و عنوان کرده که در برجام می‌ماند و باید حفظ شود. در مورد برنامه موشکی ایشان و مشاورانش باید واقف باشند که برجام و برنامه موشکی ایران دو موضوع جدا هستند و ارتباطی با هم ندارند.

وی افزود: برجام مسئله خاص است که بین ما و 1+4 در جریان است و ما درباره مسائل موشکی و دیگر موضوعات مواضع خود را بیان کرده و کاملا روشن است.

قاسمی خاطرنشان کرد: مسائل موشکی ایران غیرقابل مذاکره است و به جنبه‌های دفاعی کشور و مصالح ملی.

*  صید آبزیان در خارج از آب‌های سرزمینی ایران توسط کشتی‌های ایرانی و چینی

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی گفت که شرکت‌های صیادی ایرانی با برخی از موسسات و شرکت‌های چینی که در حوزه کار صیادی هستند، قراردادهایی دارند که عمدتا بخش خصوصی هستند و برای صید برخی از انواع آبزیان که ما آنها را مصرف نمی‌کنیم و مصارف خاص صنعتی دارد و به دلیل وجود برخی از نیازمندی‌هایی که برای یک نوع تکنولوژی خاص برای صید این ماهی‌‌ها در عمق 200 متری آبها وجود دارد از دانش و تکنولوژی طرف چینی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: کارکنان این کشتی‌ها ایرانی هستند و برخی از کشتی‌ها هم ایرانی و برخی چینی هستند و خارج از آب‌های سرزمینی ⁧ ایران ⁩ به صید مشغولند که این فعالیت نیز عمدتا برای تهیه پودر ماهی که خوراک دام است،  این صید انجام می‌شود و ربطی به منابع دریایی ما نخواهد داشت و در گذشته نیز با شرکت‌های دیگری از کشورهای دیگر چنین تجاربی را داشتیم که توانستیم با همکاری‌های مشترک در خارج از آب‌های سرزمینی ایران در فصول مشخص بتوانیم از فناوری‌های جدید در خدمت شیلات استفاده کنیم.

قاسمی با بیان اینکه یک کار مقطعی اقتصادی است، افزود: متاسفانه در فضای شبهه و فضاسازی‌هایی که صورت می‌گیرد هر نوع همکاری خارجی که می‌تواند برای ایران سودمند باشد از جانب کانون‌هایی که جنگ روانی را علیه ایران در شرایط فعلی برای ضربه زدن به اقتصاد ایران دنبال می‌کنند، مسائلی مطرح می‌شود که با واقعیت تطبیق ندارد.

*نشست سران ایران، روسیه و ترکیه شهریور در تهران 

وی عنوان کرد که اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه تصور می‌شود شهریور در تهران برگزار شود و مقدمات این نشست در حال انجام است و بخش‌های ذیربط کار را آغاز کرده‌اند و زمان تا حدی روشن است و در زمان لازم اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مکانیسم نشست و چگونگی برنامه‌ها گفت که هنوز زود است در این خصوص صحبتی شود. در زمانی به نتایج مطلوب دست یابیم آنها را اعلام می‌‌کنیم. 

*جهان دیکته نوشتن و دیکته گفتن دیگران نیست 

قاسمی همچنین  درباره تشکیل گروه اقدام ایران در آمریکا بیان کرد: آمریکا و هیأت حاکمه این کشور با خروج از برجام و انتظاری که از جامعه جهانی داشت برای حمایت از اقدام خود با شکست مواجه شد و در یک جنگ روانی گسترده و اقدام همه جانبه سعی می‌کند با اعزام هیأت‌ها و ایجاد این نوع گروه‌ها هم کار خود را دنبال کند و در تماس با بخشی از جهان و کشورهای خاص، سعی کند محدودیت‌هایی را برای ایران در همکاری‌های اقتصادی ایران با آن کشورها به وجود آورد.

وی گفت: تجربه نشان داده که آمریکا در شرایطی نیست که بتواند هر آنچه که می‌خواهد انجام بدهد. جهان دیکته نوشتن و دیکته گفتن دیگران نیست و فکر می‌کنم بیشتر باید جنبه روانی و جنگ روانی آن را مدنظر قرار دارد و برای خارج کردن سایر کشورها از حوزه همکاری ایران و فشار و جنگ روانی بر مردم و این سیاست‌ها قطعا به نتیجه نخواهد رسید و تا حد زیادی با شکست مواجه خواهد شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: اگرچه تاثیرات تحریمی در بخش‌هایی وجود خواهد داشت ولی می‌‌توانیم بر این مشکلات فائق آمده و از شرایط خاص عبور کنیم.

*اقدامات گروه اقدام را رصد می‌کنیم

وی همچنین در پاسخ به سؤالی گفت که اقدامات این گروه را رصد می‌کنیم و پیگیر هستیم که در چه حدودی فعالیتش را دنبال می‌کند و متعاقبا و در صورت نیاز و چگونگی برخورد تصمیم گیری می‌کنیم.

*وضعیت دیپلمات ایرانی بازداشت شده در آلمان

وی درباره دیپلمات ایرانی در وین که در آلمان بازداشت شده، گفت که این فرد کماکان در زندان است و سیر قضایی در این خصوص دنبال و رایزنی‌های دو کشور در این زمینه با جدیت دنبال می‌شود و امیدوارم موضوع روشن شود و ایشان آزاد شود و به کشور بازگردد.

قاسمی گفت: توقع این است با سرعت عمل بیشتری این دیپلمات ایرانی آزاد و به کشور بازگردد.

سخنگوی وزارت خارجه بازداشت صورت گرفته را یک اشتباه و سوءتفاهم بیش ندانست.

*به دعوت دولت سوریه و برای حضور مستشاری در این کشور هستیم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره توافق صورت گرفته با روسیه برای خروج ایران از سوریه  عنوان کرد که به اخبار رسانه‌ای نباید توجه کرد و افزود: جریان جدی برای اثرگذاری بر روابط خوب ایران و روسیه که به عنوان همسایه مقتدر در کنار ماست و همکاری‌های خوبی در حوزه‌های مختلف به خصوص سوریه داشتیم وجود دارد و جریاناتی سعی می‌کنند این فاصله و القائاتی را بین افکار عمومی ایران و دیگر کشورها ایجاد کنند.

وی بار دیگر تکرار کرد ما به دعوت دولت سوریه و برای حضور مستشاری در این کشور هستیم و تا زمانی که دولت سوریه این دعوت را داشته باشد و بخواهد، به سوریه کمک خواهیم کرد، چه در این دوران و چه در دوران بازسازی و دوران آتی هم که امیدوارم هر چه زودتر اتفاق بیفتد، ایران روابط خوبی با سوریه خواهد داشت.

قاسمی ادامه داد: روابط خود را با همه همسایگان و از جمله روسیه ادامه خواهیم داد و اجازه نخواهیم داد دیگران در روابط ما با کشورهای همسایه در برهه کنونی با فضاسازی‌های غلط ایجاد مشکل کنند و کانون‌های مشخصی در جهان از رژیم صهیونیستی و دیگران این را دنبال می‌کنند و نباید برای آنها ارزشی قائل شد.

*سیاست روشن ایران نسبت به همسایگان

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تغییر دولت پاکستان  که رابطه خوبی با آمریکا ندارد و تحریم ترکیه توسط آمریکا و اینکه وزارت خارجه از این فرصت برای بهبود روابط با این دو همسایه استفاده خواهد کرد؟ گفت: سیاست اصولی ایران در سیاست خارجی نسبت به همسایگان روشن است و همواره خواهان روابط مسالمت‌آمیز و دوستانه با همه کشورهای همسایه بوده و خواهیم بود و فکر می‌کنیم در سایه این نگاه و تلقی است که می‌توانیم با یک منطقه امن و با ثبات و آماده برای جهش اقتصادی و توسعه اقتصادی مواجه شویم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اینکه در کشورهای همسایه ما انتخابات صورت می‌گیرد و مردم این کشورها در این انتخابات در شکل بسیار خوبی حضور می‌یابند یک نکته مثبت است و از آن استقبال می‌کنیم.

قاسمی با اشاره به رای مجلس پاکستان به عمران خان انتصاب وی را به نخست‌وزیری پاکستان تبریک گفت و افزود: با توجه به روابط دو کشور و آثار مثبتی که همکاری‌های دو کشور برای مجموعه منطقه داشته، امیدوارم همکاری‌ها بیش از گذشته توسعه یابد و پاکستان بتواند به عنوان کشور مستقل در مسائل و معضلاتی که وجود دارد فائق بیاید و شاهد پاکستان مقتدرتر، توسعه یافته‌تر و کشور برادر و همسایه باشیم که بتوانیم همکاری‌های بهتر و بیشتری را داشته باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: سیاست ما در قبال ترکیه روشن است و همکاری‌های ما در سال‌های گذشته قابل رؤیت است و همه دوستان از آن آگاهی دارند و این سیاست ادامه می‌یابد و ما تلاش می‌کنیم حوزه‌های بیشتر همکاری‌ را پیدا کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین گفت: سیاست تحریمی آمریکا سعی می‌کند با بازگشت به سیاست‌های قرون وسطی و دوران گذشته از روش‌های زورمدارانه برای پیشبرد اهداف خود در جهان استفاده کند و مشکلاتی برای ترکیه وجود دارد که تصور می‌کنم مردم این کشور نیز بر این مسائل فائق خواهند آمد و می‌توانیم به عنوان دو کشور همکاری‌های خود را در حوزه‌های مختلف توسعه و ادامه دهیم. 

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات رئیس سازمان گردشگری که از حذف مهر ویزا برای گذرنامه اتباع خارجی خبر داده و گفته که این کار نیازمند موافقت وزارت خارجه است، گفت: فکر می‌کنم منظور ایشان صدور روادید الکترونیکی است که از 22 بهمن 1396 از فرودگاه امام (ره) آغاز شد با تلاش گسترده‌ای که همکاران ما در بخش کنسولی وزارت خارجه داشتند و دو فرودگاه دیگر را افتتاح کردیم و امیدواریم تا پایان سال روند تکمیل صدور روادید الکترونیک در فرودگاه‌های کشور انجام شود.

*گلایه‌مند هستیم و نارضایتی داریم

قاسمی در پاسخ به این سؤال که آیا به برجام اروپایی امیدی هست؟ گفت: انتظار داریم این کشورها با سرعت بیشتری پیشنهادات عملی خود را ارائه دهند که بتوانیم در یک فرآیند تصمیم‌گیری در سطح عالی اخذ تصمیم کرده و وضعیت را روشن کنیم.

وی گفت: به دلایل مختلف از جمله تعطیلات در اروپا و پیچیدگی برخی مکانیسم‌های فنی اقتصادی که باید اجرا شود به خصوص با توجه به فشارهای سنگین آمریکا بر شرکت‌های اروپایی، کار دشواری است و امیدواریم برجام به سرانجام نیک‌تری برسد.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: البته گلایه‌مند هستیم و نارضایتی داریم و علاقه‌مند به سرعت عمل بیشتر هستیم ولی خوشبینی ما باقی است و تأکید می‌کنیم که این کشورها باید از سرعت و دقت و شرایط بهتر و مناسب‌تری در رابطه با ایران پیروی و مسائل را دنبال کنند.

وی گفت: ما با صبوری تا حدی و متانت این روند را دنبال می‌کنیم و امیدواری خود را از دست ندادیم ولی تأکید ما سرعت هر چه بیشتر این کشورها در موضوعی است که بین ما مطرح است.

*منتظریم دولت جدید در عراق تشکیل شود

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره روابط ایران و عراق گفت: روابط دو کشور بسیار خوب است و همکاری‌های خوبی بین دو کشور وجود دارد. این روزها در عراق شاهد تلاش‌های گروه‌ها و احزاب و جناح‌ها برای تشکیل دولت جدید هستیم،‌بعد از یک انتخابات آزاد که در این کشور صورت گرفت.

قاسمی افزود: منتظریم دولت جدید در عراق تشکیل شود و مجددا بعد از عبور از وضعیت فعلی و استقرار دولت جدید با شدت و حدت بیشتری می‌توانیم همکاری‌ها بین دو کشور در حوزه‌های بخش خصوصی و دولتی و موضوعات مورد علاقه دو کشور دنبال کنیم.

*زمان رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه آیا رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در لاهه در خصوص پرونده توقیف 2 میلیارد دلاری اموال ایران تعیین وقت شده؟ گفت: تعیین وقت شده ولی از زمان دقیق آن حضور ذهن ندارم.

* استقبال از طرح پیشنهادی اشرف غنی

وی در خصوص طرح جدید آتش بس با طالبان که از سوی اشرف غنی مطرح شده نیز گفت: امنیت، ثبات و آرامش در افغانستان برای ایران از اهمیت برخوردار است و از هر اقدامی و تلاشی که بتواند کمکی به استقرار امنیت، آرامش و ثبات در افغانستان داشته باشد، استقبال کردیم و از این پیشنهاد هم قطعا استقبال می‌کنیم.

قاسمی اضافه کرد: امیدواریم همه گروه‌ها و دولت افغانستان بتوانند در این پیشنهاد و در ادامه این پیشنهاد به آتش بس و شرایط آرام برای ایجاد فضای مناسب برای گفت‌وگو و تبادل نظر و رسیدن به تفاهم که بتوانند وضعیت بهتری را در افغانستان حاکم کند، استقبال کرده و از آن حتما حمایت خواهیم کرد.

*در مرحله بازسازی در کنار ملت سوریه خواهیم بود

قاسمی در خصوص حضور ایران در روند بازسازی سوریه گفت: امیدوارم روند موجود و بازگشت امنیت، ثبات و صلح در سوریه هر چه زودتر نهایی شود و کاملا محقق و شرایط برای بازسازی این کشور رنج دیده فراهم شود.

وی افزود: در حوزه فعالیت‌های اقتصادی کشورها سعی می‌کنند سهم بیشتری را داشته باشند. ایران به دعوت دولت سوریه و برای حضور مستشاری در این کشور حضور داشت و در مرحله بازسازی در کنار ملت سوریه خواهیم بود و تلاش می‌کنیم در یک فرآیند سازنده در این بازسازی مشارکت داشته باشیم و به خصوص علاقه‌مندیم بخش خصوصی و شرکت‌های ما بتوانند از این فرصت استفاده لازم را در همکاری‌های اقتصادی داشته باشند.

قاسمی درباره احداث خط آهن بین ایران و سوریه و عراق  نیز گفت: در منطقه و بین ما و همسایگان در مورد بحث حمل و نقل حوزه‌های متعددی مطرح است و هر کدام در مراحل خاص خودش است. برخی در حال مذاکره و در برخی به تفاهماتی رسیده‌ایم.

* از چنین مذاکراتی بی اطلاعم

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مذاکره بین ایران و عربستان برای بهبود روابط دیپلماتیک و بازگشت دیپلمات‌های دو کشور نیز گفت: من از چنین مذاکراتی تا این لحظه بی اطلاع هستم.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر