۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۳۷۸۵۴
درحالی‌که در حدود 4 ماه از انتخابات پارلمانی عراق می‌گذرد همچنان موضوع رهبری سیاسی منتخب این مجلس و موضوع اتحاد و ائتلاف احزاب و گروه‌های سیاسی که بیشترین کرسی‌ها را در این انتخابات به خود اختصاص داده‌اند، یکی از چالش‌های سیاست داخلی عراق را شامل می‌شود.

به گزارش پایداری ملی، درحالی‌که در حدود 4 ماه از انتخابات پارلمانی عراق می‌گذرد همچنان موضوع رهبری سیاسی منتخب این مجلس و موضوع اتحاد و ائتلاف احزاب و گروه‌های سیاسی که بیشترین کرسی‌ها را در این انتخابات به خود اختصاص داده‌اند، یکی از چالش‌های سیاست داخلی عراق را شامل می‌شود.

 انتخابات پارلمانی سال 2018 عراق که به دلیل طولانی شدن جنگ در داخل این کشور با گروه تروریستی داعش با حدود شش ماه تأخیر در ماه می برگزار شد از جهات بسیار اهمیت به سزایی برای آینده سیاسی این کشور داشته است، و طی آن هیچ‌یک از گروه‌های سیاسی و احزاب مشارکت‌کننده در این رقابت موفق به اخذ اکثریت آرا نشدند.

در این انتخابات که چهارمین انتخابات سرتاسری بعد از سقوط صدام حسین و اولین انتخابات مهم و بزرگ این کشور بعد از سقوط داعش بوده است، ائتلاف تحت رهبری مقتدی صدر موسوم به سائرون 54 کرسی را به خود اختصاص داد و بعدازآن ائتلاف فتح تحت رهبری هادی العامری با 47 کرسی و ائتلاف نصر با هدایت حیدر العبادی 42 کرسی را به خود اختصاص دادند.

اجماع ایران و عربستان در حمایت از ائتلاف سنی برای ریاست مجلس عراق

این شرایط منجر به آن شده که با توجه به واگرایی رویکردهای اصلی احزاب با بیشترین کرسی در مجلس در خصوص آینده سیاسی این کشور و تعیین دستور کارهای اصلی و سیاست‌های کلان، موضوع انتخاب ریاست جمهوری و نخست‌وزیری عراق به یک چالش داخلی در سیاست این کشور تبدیل شود.

گروه ائتلافی مقتدی صدر از قبل از انتخابات پارلمانی عراق با انتقاد شدیدی که به گروه‌های سیاسی دیگر – به‌ویژه دولت حاکم -  در خصوص حمایت از سیاست‌های ایران داشته است، عملاً تبدیل به یک گرایش سیاسی جدیدی در انتخابات اخیر شده بود که شعار خود را مبارزه با فساد معرفی کرد. مقتدی صدر به همه گروه‌های تحت هدایت خود گفته بود که از نزدیک و ائتلاف با گروه‌های نزدیک به ایران در انتخابات پرهیز کنند.

این موضوع منجر به ایجاد اختلاف‌نظرهایی در میان ائتلاف‌های سیاسی شرکت‌کننده در انتخابات عراق شد که موضوع ایجاد ائتلاف سیاسی بزرگ بعد از انتخابات و انتخاب نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و ریاست مجلس را دشوار کرد.

در همین رابطه امروز تنی چند از منابع عراقی اطلاعاتی در رابطه با شکل‌گیری این ائتلاف بزرگ و مهیا شدن مسیر توافق بر سر انتخاب سه مقام سیاسی ارشد در عراق بیان کرده است.

این مقامات مطلع عراقی در گفتگو با Arabi21 ادعا کرده‌اند: خبر غافلگیرکننده در این زمینه که حتی خود ما هم ائتلاف‌های سنی توضیح روشنی در خصوص آن نداریم این است که عربستان سعودی و ایران بر سر حمایت از یک حزب برای رهبری ائتلاف سنی توافق کرده‌اند.

این مقامات ادامه داده‌اند: عربستان سعودی از حزب الحل به رهبری جمال الکربولی برای هدایت و رهبری ائتلاف ملی گروه‌های سنی حمایت می‌کند. حزب اخیراً ایجادشده و یکی از رهبران خود با نام محمد الحلبوسی را برای ریاست مجلس نامزد کرده است.

به گفته این مقامات: الحلبوسی شخصاً به‌شدت موردحمایت قائم‌مقام گروه سیاسی حشد الشعبی است که گروهی نزدیک به ایران تلقی می‌شود و این گروه از وی برای ریاست مجلس در عراق حمایت می‌کند.

گفتنی است که هنوز هیچ منبع رسمی این موضوع را تائید یا تکذیب نکرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر