۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۳۷۸۴۵
یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ایران جایگاه بسیار بالایی در بین ملت‌های جهان دارد که نشان دهنده نفوذ معنوی آن است، گفت: این یکی از دستاوردهای دیپلماسی ایدئولوژیک به حساب می‌آید.

به گزارش پایداری ملیحسن هانی‌زاده  درباره اهمیت توجه به دیپلماسی ایدئولوژیک و مصادیق آن که به تازگی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب بر خلاف سایر انقلاب های جهان بنای ایدئولوژیکی داشته و قانون اساسی ایران هم بر این اساس شکل گرفته، بنابراین ایدئولوژی نقش تاثیرگذاری در ترسیم سیاست های کلان ایران در عرصه های بین المللی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر حوزه ها دارد. 

وی گفت: شاید در دنیا تنها نظامی که اساس تعالیم اسلامی را در تعاملات و مناسبات خود با دیگر کشورها در دستور کار داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران است و اتفاقا به همین دلیل که پایبند به ارزش های دینی و اسلامی هستیم، حوزه های مانور سیاسی‌مان در عرصه جهانی بسیار محدود است.

هانی زاده افزود: یکی از مصادیق دیپلماسی ایدئولوژیک همین پایبندی ایران در راستای حمایت از ملت های مستضعف جهان است که بخشی از سیاست های کلان ایران در حوزه مسائل سیاست خارجی به حساب می آید و همین امر  دشمنان زیادی را برای ایران در عرصه بین المللی بوجود آورده است.

یک کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: از طرف دیگر ایران در عرصه های تعامل با مردم و در میان ملت های جهان از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است که البته نشان دهنده نفوذ معنوی ایران در منطقه و جهان است که به نوعی یکی از دستاوردهای دیپلماسی ایدئولوژیک هم به حساب می آید.

وی تصریح کرد: با وجود همه این موارد و نفوذ و قدرتی که ایران در طول این چهار دهه بدست آورده، در رابطه با مسائل جهانی ایران قطعا چالش های جدی خواهد داشت چرا که قدرت های بزرگ نمی پسندند که ایران بخواهد الگوی سومی میان شرق و غرب ایجاد کند و نمی خواهند قدرتی خارج از قدرت آنها در جهان باشد.   

هانی زاده ادامه داد: این الگوی سوم می تواند منافع قدرت های شرقی و غربی را دچار اختلال کند و به همین علت است که فشارها، تحریم ها و سیاست های خصمانه علیه ایران همچنان ادامه دارد و شدت هم گرفته است.

یک کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین باید گفت که ایدئولوژی نقش بسیار تعیین کننده و تاثیرگذاری بر مسائل بین المللی در ایران دارد و به نظر می رسد ایران می تواند در چارچوب رعایت هر بهتر چه و بیشتر این دیپلماسی، در جایگاه الگویی خاصی برای دیگر کشورها و ملت ها قرار گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر