۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۳۷۸۲۵
فارن‌پالیسی:
یک نشریه آمریکایی در تحلیلی تشکیل گروه موسوم به «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا را اقدامی دانسته که بیشتر «نمادین» است تا هدفمند.
به گزارش پایداری ملی، یک نشریه آمریکایی در تحلیلی به موضوع تشکیل گروه موسوم به «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا پرداخته است. 

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا که از زمان پیوستن به دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هجمه‌های تبلیغاتی علیه ایران را یکی از محورهای فعالیتش قرار داده، روز پنجشنبه ۲۵ مرداد تشکیل «گروه اقدام ایران» را اعلام کرد.

«پامپئو»، «برایان هوک» ۴۹ ساله که در حال حاضر رئیس دفتر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا است را به عنوان رئیس گروه تازه‌تشکیل منصوب کرد. 

پامپئو درباره اهداف تشکیل این گروه گفت: ««گروه اقدام ایران، مسئول راهبری، بازبینی و هماهنگی همه جوانب اقدامات مرتبط با ایران در وزارت خارجه خواهد بود و مستقیماً با من کار خواهد کرد.»

نشریه «فارن‌پالیسی»، اما در تحلیلی روز جمعه نوشته برخی از تحلیلگران، اعلام تشکیل این گروه را بیشتر اقدامی «نمادین» می‌دانند تا اقدامی که در پی دستیابی به اهداف واقعی است.

«برت بروئن»، دیپلمات اسبق آمریکایی که در حال حاضر ریاست شرکت مشورتی «Global Situation Room» را به عهده دارد، گفته است: «[برای گروه جدید] نه بودجه جدیدی اعلام شد، نه راهبردی جدید و نه پرسنل جدید.»

وی اضافه کرد: «بنابراین، باید آن را نوعی حرکت از سوی واشنگتن دید که با راه انداختن جار و جنجال به دنبال آن است که ژست اقدام بگیرد.»

فارن‌پالیسی از «هوک» به عنوان شخصیتی یاد کرده که در میان دیپلمات‌های کهنه‌کار وزارت خارجه آمریکا به شدت نامحبوب است؛ در این تحلیل آمده است: «برخی او را به خاطر آنکه برای خودشیرینی نزد کاخ سفید و تیلرسون همکاران ممتازشان را از دولت بیرون رانده، سرزنش می‌کنند.»

یکی از کارکنان وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو «فارن‌پالیسی» از خبر تغییر سمت «برایان هوک» استقبال کرده، اما از اینکه او هنوز در وزارت خارجه باقی می‌ماند ابراز تأسف کرده است.  

این کارمند وزارت خارجه آمریکا به اخراج «سحر نوروززاده»، از کارکنان باسابقه این نهاد که در شکل‌گیری توافق هسته‌ای ایران ایفای‌ نقش کرده اشاره کرده و آن را به نمایش‌های سیاسی هوک مربوط کرده است.

  بعد از اخراج تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا توسط ترامپ، برایان هوک یکی از معدود دیپلمات‌هایی بود که از پاکسازی‌های بعدی این دستگاه از تیم تیلرسون در امان ماند. 

پیش از این، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به نقل از کارشناسان این موضوع را به شخصیت فرصت‌طلب هوک و گرایش او برای همرنگ شدن با جماعت نسبت داده است.

«دانیل رانده»، کارشناس اندیشکده مطالعات بین‌المللی و راهبردی در مصاحبه‌ای مارس ۲۰۱۸، بعد از اخراج تیلرسون به درستی پیش‌بینی کرده بود برایان هوک با تیم پامپئو همساز شده و ماندگار شود. 

این کارشناس به بلومبرگ گفت: «او بسیار همرنگ جماعت است و این را هم می‌داند که دارد برای دولت ترامپ کار می‌کند.»

«ماکس برگمان»، که در دولت قبلی آمریکا در دفتر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه این کشور کار می‌کرد به فارن‌پالیسی گفت: «دشوار بتوان میراث برایان هوک را از میراث رکس تیلرسون جدا کرد.»

وی اضافه کرد: «در دوران هوک، دفتر برنامه‌ریزی سیاسی از یک اندیشکده درون‌سازمانی که قرار بود افق‌ها را رصد کند به یک دفتر عملیاتی تبدیل شد که تمرکزش روی ۱۵ دقیقه بعد بود. این، همه جور بحران و سردرگمی در داخل وزارت خارجه ایجاد کرد.»


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر