۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۳۷۷۸۲
لاریجانی در صحن علنی مجلس:
رئیس مجلس گفت: مکر و فسون امپریالیستی امروز هم به شکل دیگری در مسئله هسته‌ای و قدرت دفاعی و تاثیرگذاری منطقه‌ای ایران دیده می‌شود.
به گزارش پایداری ملی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی امروز (یکشنبه 28 مرداد) و در نطق میان دستور خود با اشاره سالروز بازگشت آزادگان به کشور، گفت: به استقامت و پایداری آزادگان که باعث عزت ایرانیان شد فراموش ناشدنی است و نشانگر نظام تربیتی مکتب امام امت است که هجرت و جهاد و تحمل سختی‌های اسارت در راه هدف را جزیی از سلوک سیاسی نجات بخش بشریت از سلطه قدرت‌های زورگو، سلطه گر و فرهنگ‌های شرک‌آلود می‌داند و در دنیای افسون زده امروز راهی برای مبارزه با مکر زمانه پیش روی ما می‌گذارد که جز مجاهدت نیست.

وی افزود: یکی از مظاهر مکر زمانه واقعه دردناک کودتای 28 مرداد است که آمریکا و انگلیس تدارک دیدند و با طراحی دقیق دولت ملی مصدق را سرنگون و ایران را چند دهه مجددا در سلطه دیکتاتوری وابسته به خود قرار دادند.

رئیس مجلس تصریح کرد: نکته عجیب این است که وقتی این اقدام غیرانسانی و تبهکارانه را انجام دادند با سر و صدای زیاد موضوع مبارزه با مارکسیسم را عَلم کردند با این ادعا که مصدق با توده‌ای‌ها قصد وابستگی ایران به شوروی را داشته است. حال آنکه توده‌ای ها نیز در این ماجرا کارنامه منفی از خود نشان دادند و در کودتای 28 مرداد طراحی مکارانه‌ای صورت گرفت که اختلاف مصدق با آیت‌الله کاشانی زمینه‌ساز انفعال ملت شد.

لاریجانی گفت: عدم حضور مردم در صحنه و مهمتر از آن به تعطیلی کشاندن مجلس توسط دوستان مصدق و بعد انحلال مجلس فضا را برای کودتا و بازیگری آمریکا و انگلیس فراهم کرد.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: در خلال اشتباهاتی که از طرف دولت وقت انجام شد و اختلافاتی که در آن شرایط به هیچ وجه به مصلحت نبود دخالت آمریکا و انگلیس صورت گرفت که بسیار پندآموز است؛ نکته مهمتر تبلیغات دروغین تسلط جهانی بود که چنین اقدامی جهت جلوگیری از نفوذ شوروی در ایران انجام گرفته است حال آنکه اسناد و مدارک و سیر تحولات نشان می‌دهد مسئله اصلی نفت بود.

وی ادامه داد: بعد از ملی شدن صنعت نفت در اردیبهشت 1330 و بعد از اینکه انگلستان در خرداد همان سال به دیوان لاهه شکایت کرد و توفیقی نیافت و بعد به اصطلاح میانجیگری ترومن و حضور مصدق در سازمان ملل عملا نفت به کنترل ملت ایران درآمد، انگلیس که در اکثر کشورهای نفت خیز سلطه پیدا کرده بود نگران بود این الگو در سایر کشورها پیگیری شود و چپاول بین‌المللی آنان خاتمه یابد، لذا تصمیم گرفت ماجرا را در ایران ختم کند که به سایر کشورها سرایت نکند.

لاریجانی با بیان اینکه طراحی آنان پیچیده بود، اختلافات در داخل را ساماندهی کردند، اظهار کرد: در مجلس هفدهم که در اردیبهشت 1331 آغاز شد مصدق خواستار اختیارات به مدت 6 ماه شد که زمینه اداره کل کشور در دست او باش، در خرداد همان سال مصدق استعفا کرد چون مجلس با این پیشنهاد موافقت نکرد. آیت‌الله کاشانی مردم را به قیام دعوت کرد و در 30 تیر 1331 مصدق را به قدرت بازگرداند، آیت‌الله کاشانی در مرداد 1331 به ریاست مجلس انتخاب شد.

وی گفت: نکته جالب اینجاست آمریکایی‌ها که ابتدا به عنوان میانجی ظاهر شده بودند در خرداد 1332 آیزنهاور اعلام کرد تا مسئله نفت حل نشود به ایران کمک نخواهیم کرد که به خوبی نشان می‌دهد هدف گیری آنان چه بوده است؛ این ماجرای تلخ که هزینه زیادی از نظر اقتصادی، سیاسی و امنیتی بر ملت ایران تحمیل کرد، به دلیل زمینه‌سازی اختلافات درونی و اشتباهات حکومت در این زمینه بود که فرصت را برای چپاول چند دهه نفت ایران و سلطه دیکتاتوری وابسته فراهم کرد اما ظاهر آن را به عنوان جلوگیری از وابستگی ایران به شوروی بزک کردند این مکر و فسون امپریالیستی امروز هم به شکل دیگری در مسئله هسته‌ای و قدرت دفاعی و تاثیرگذاری منطقه‌ای ایران دیده می‌شود.

لاریجانی تاکید کرد: آمریکایی ها در طراحی تحریم اقتصادی با وقاحت حمایت از آزادی ها، حقوق بشر، امنیت جهانی و امنیت منطقه ای را می‌سرایند؛ شما با آن کارنامه سیاه کودتای 28 مرداد و ایجاد دیکتاتوری وابسته با چه رویی از آزادی ملت ایران سخن می گویید؟ شما با سلاح های خود تروریست ها را به جان ملت های منطقه انداختید چگونه از امنیت منطقه و جهان حرف می زنید.

وی ادامه داد: اما باز هم هدف آنها تسلط اقتصادی است و تحریم ها این قصد را نشان می دهد، تلاش آنها برای ایران هراسی و تولید نگرانی در سایر کشورها برای چپاول اقتصادی آنان است که متاسفانه به دلیل ضعف فکری و وابستگی این کشورها تا حد زیادی زمینه توفیق این چپاول فراهم کرده اند و دیدید که چگونه آمریکا از کشورهای منطقه اخاذی کرد.

لاریجانی تاکید کرد: آمریکایی ها تصور می کنند دنیای امروز شبیه صحنه بی‌خبری گذشته است، امروز رسانه ها نوعی توسعه فرهنگی و اطلاع رسانی را ایجاد کرده اند که با چند مانور احمقانه و مکارانه تفکر جامعه قابل تغییر نیست، لذا باید هوشیار بود و دچار  نسیان تاریخی نشویم و در لا به لای در و پنجره های زیبای سخن پراکنی پشت صحنه های موذیانه آنها را رصد کرد.

رئیس مجلس تصریح کرد: ملت ایران در مقابل این دسایس با دقت مسیر خود را ادامه می دهد و با وحدت و همدلی تحت رهبری حضرت آیت الله خامنه ای با ستمگران رخ به رخ خواهد شد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شهادت امام محمد باقر (ع) گفت: شهادت امام محمد باقر (ع) پایه‌گذار مدرسه فقهی تشیع را به ملت عزیز و نمایندگان محترم تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم. امام محمد باقر (ع) در سن 58 سالگی و در سال 114 هجری به دست ابراهیم بن ولی الدین عبدالملک مسموم و به شهادت رسید.

وی افزود: به جرأت می‌توان گفت در میان امامان شیعه پس از امام مومنان سند بیشترین روایت به امام محمد باقر (ع) و امام صادق منتهی می‌شود؛ فراوانی و گستردگی روایت امام در زمینه فقه، اعتقادات و علوم دیگر اسلامی سبب شد تا مقدسان اهل سنت نیز از آن حضرت نقل حدیث کنند که یکی از معروف‌ترین آن ابوحنیفه است.

لاریجانی ادامه داد: سال‌های 94 تا 114 هجری زمان پیدایش مشربه‌های فقهی و اوج‌گیری نقل حدیث درباره تفسیر آیات قرآن و همین طور احادیث در مورد مسائل اخلاقی و روایات سیره نبوی است.

رئیس قوه مقننه گفت: دستگاه حاکمیت اموی مسیر نفی و رد احادیث و ایجاد انحراف در تفکر دینی را برگزیده بود؛ در چنین شرایطی امام ضرورت احیای سنت واقعه پیامبر را وظیفه خود دانست؛ بی‌خبری مردم زمانه از حقایق اسلامی همراه با فتوحات اسلامی زمینه‌های انحراف را فراهم می‌کرد، اشتغال به کشورگشایی، امور نظامی، مسائل مالی، نفی و طرد نقل روایات با هم زمینه‌ساز چنین بی‌توجهی به اصالت‌های دینی شد. امام به عنوان احیاگر سنت فقهی – اسلامی در مناظرات خود با دیگران می‌کوشید به نظریه‌های فقهی اهل بیت اشاره دهد.

وی اظهار کرد: امروز میراث گرانقدر تفکر اسلامی مدیون مجاهدت‌های علمی و سیاسی است که امام باقر(ع) و امام صادق (ع) پایه‌گذاری کردند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر