۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۳۷۷۷۶
وزیر دفاع در برنامه نگاه یک:
امیر حاتمی درخصوص اولویت های صنعت دفاعی کشور گفت: اولویت اول ما موضوع موشکی است که در این حوزه وضعیت خوبی داریم و باید آن را ارتقا می دادیم.

به گزارش پایداری ملی، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طی سخنانی در برنامه زنده تلویزیونی «نگاه یک» به بهانه 31 مردادماه روز صنعت دفاعی اظهار داشت: یکسال اخیر سال پر تلاشی برای مجموعه دفاعی کشور بود که البته این مجموعه در طول سالهای انقلاب همواره پرتلاش بوده است.

وی افزود: ما برنامه خوبی را آماده و تقدیم مجلس، رییس جمهور و فرماندهی معظم کل قوا کردیم و در 6 ماه باقی مانده سال 96، یک تغییرات جزئی در اولویت ها دادیم و برنامه 97 را بر اساس برنامه 4 ساله ای که به مجلس تقدیم شد تدوین کردیم.

وزیر دفاع گفت: تمرکز ما بر روی اولویت ها بود که اولویت اول ما موضوع موشکی است که در این حوزه وضعیت خوبی داریم و باید آن را ارتقا می دادیم.

امیر حاتمی با اشاره به رونمایی اخیر از موشک فاتح مبین اظهار داشت: ما به لحاظ تنوع وضعیت خوبی داریم و بیشتر به سمت پارامترهای دیگر نظیر چابکی، رادار گریزی و دقت بالا تر و پایداری در مقابل شرایط محیطی مختلف رفتیم و سایر قابلیت های راهبردی رفتیم.

وی با بیان اینکه در مجموع در حوزه تسلیحات اتفاقات خوبی افتاده است، افزود: برای مثال، همکاران من در حوزه مقابله با موشک های بالستیک و کروز کارهای خوبی کردند و در حوزه زمینه نیز تانک کرار را داشتیم که الان برای تست های نهایی در اختیار نیروهای مسلح است.

وزیر دفاع با تاکید بر اهمیت صلح و پایندی به صلح گفت: ما هیچگاه به دلیل حرمت های شرعی و به فرموده رهبر معظم انقلاب، سراغ تسلیحات کشتار جمعی و سلاح هسته ای نرفته و نمی رویم ولی اجازه تعدی به منافع خود را نداده و به دنبال صلح هستیم.

وی تصریح کرد: ما در چهار چوب راهبرد ایران مبتنی بر بازدارندگی فعال عمل می کنیم. ایران هیچگاه به هیچ کشوری تجاوز نکرده اما اگر کسی بخواهد امنیت ما را تهدید کند پاسخ قاطعی دریافت می کند.

امیر حاتمی خاطرنشان کرد: بسیاری از کارهای ما بر مبنای طراحی های داخلی است. ما دارای یک صنعت به تمام معنا هستیم و از داشته‌های بانک فناوری خود استفاده کرده  روی پلتفرم های مشخصی حرکت می کنیم.

وی گفت: موشک «فاتح مبین» یکی از اعضای خانواده فاتح است که هرروز به توانایی های این کلاس متناسب با تهدیدات افزوده می شود.

وزیر دفاع اضافه کرد: ما این توان را داریم که همه نیازهای خود را برطرف کنیم.البته این معنای استفاده نکردن از تجربیات دیگر و از بازارهای دیگر نیست.

امیر خاتمی درخصوص حوزه هوایی نیز گفت: یک هواپیمایی ارائه خواهد شد که مراحل مختلف را طی کرده و روز صنعت دفاعی پرواز می کند و مردم شاهد پرواز این هواپیمای جنگنده و پشتیبانی نزدیک خواهند دید که در کنارش اقلامی که برای ساخت آن استفاده شده را نیز مشاهده می‌کنند.

وی درخصوص سامانه موشکی پدافند هوایی «باور373» نیز گفت: این سامانه مراحل تست نهایی خود را پشت سر گذاشته و بزودی تحویل نیروهای مسلح می شود.

وزیر دفاع درخصوص صادرات این دست تجهیزات گفت: این توان نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه ما دارای یک صنعتی بومی قابل قبول هستیم، خاطرنشان کرد: ما می توانیم هر نیازی که فرماندهان ما در میدان عمل داشته باشند، با طراحی آن را به محصول تبدیل کنیم و در برنامه چهار ساله، دوره زمانی از ایده تا ساخت را به دو و نیم سال برسانیم.

امیر حاتمی گفت: تهدید امروز ما در حوزه اقتصادی است آن هم به این دلیل که دشمن در این نقطه  از طرف ما احساس ضعف می کند. مصونیت اصلی ما زمانی است که اقتصاد خود را مقاوم و متکی بر توان داخلی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص موضوع ایران هراسی آمریکا به خصوص در حوزه موشکی و نیز همراهی اروپا با آمریکا و درخواست محدودیت در این حوزه اظهار داشت: کشور ما در یک موقعیت ژئوپولیتیک و راهبردی قرار دارد. تاریخ هم می گوید این جغرافیا همواره مورد طمع بوده است. در ایام اخیر هم بارها شاهد تکرار این سخنان که «همه گزینه ها روی میز است» بودیم و بارها دشمن ما را به حمله نظامی و بمباران تهدید کردند..

امیر حاتمی گفت: ما دشمنانی داریم که می گوید شما را از منابع خودتان محروم می کنم و با قراردادی که بستیم، آن رفتار را کرد و عهدشکنی کرد. اینها همانانی هستند که با لیبی مذاکره کردند و لیبی همه چیزش را داد، الان چه وضعیتی دارد؟

وی افزود: ما با تمام توان قدرت دفاعی را حفظ کرده و آن را ارتقا می دهیم. عقل هم همین را حکم می کند. راهی غیر از این هم نداریم. آنها می خواهند ما را خلع سلاح کنند.

وزیر دفاع درخصوص محدودیت بودجه گفت: مشکل بودجه در همه کشورها ازجمله کشور ما وجود دارد. بودجه همیشه محدود بوده است و البته ما هم به عنوان نیروهای مسلح همه هم و غم خودمان را تامین امنیت با حداقل قیمت می دانیم.

امیر حاتمی گفت: هزینه های ما با کشورهای در حد و اندازه خودمان اصلا قابل قیاس نیست. مثلا عربستان بالاترین رشد بودجه نظامی را دارد و سومین بودجه نظامی دنیا را بعد از آمریکا و چین دارد.

وی افزود: ما وارد این بازی ها نمی شویم، دفاع بومی خود را طراحی کردیم و باید کاری کنیم که دشمن بداند اگر یکی زد، ده تا خواهد خورد.

وزیر دفاع درخصوص ارتباط با کشورهای دوست و همسایه گفت: فکر می کنم یک سال اخیر یکی از فعال ترین مقاطع دیپلماسی دفاعی بود. ما مهمانانی را داشتیم و جاهایی هم خودمان سفر کردیم. اهدافمان را توضیح دادیم و وضعیت دفاعی و راهبردهای خود را تبیین کردیم چراکه دشمن تلاش می کند به ایران هراسی دامن بزند تا هم شبح جنگ را روی منطقه نگه دارد و تجهیزات خود را بفروشد و هم رابطه کشورهای منطقه را اجازه ندهد که به سمت صمیمیت برود.

وی افزود: ما در این مرادوات در گام اول این را توضیح می دهیم و وقتی این نکات را می‌گوییم خیلی از مسائلی که دشمن در آن جهت تلاش می کند را رفع می‌کنیم.  ما مراودات خوبی با همسایگان داریم و برداشت من این است که اتفاقات خوبی افتاده است.

امیر حاتمی تصریح کرد: ما امروز با ترکیه، پاکستان، افغانستان، آذربایجان و دیگران وضعیت خوبی داریم و به درک خوبی از هم رسیده ایم. در سفر قزاقستان یکی از وزرای دفاع از دور با یک شوقی سمت من آمد که همراهان من تعجب کردند در حالی که ما تنها یک دیدار با هم داشتیم.

وزیر دفاع گفت: جمهوری اسلامی دلسوز کشورهای منطقه است و ثبات و امنیت را یک موضوع پیوسته می داند و می گوید همه کشورها باید امینت داشته باشند. این را خالصانه گفتیم و این صمیمیت الان وجود دارد.

وی درخصوص تلاش آمریکا در جهت ایجاد ناتوی عربی گفت: این موضع الان خیلی ارزش پرداختن ندارد. روشن است که این بخشی از همان راهبرد دشمن در جهت اختلاف افکنی و سود بردن است.

امیر حاتیم ادامه داد: بعید است آمریکایی ها و خصوصا رژیم صهیونیستی جرات کنند اجازه دهند بین کشورهای مسلمان چنین تجمعی اتفاق بیفتد. چون می دانند در بین ملتهای مسلمان هدف روشن است. آنها اسرائیل را دشمن واقعی منطقه می دانند و اگر این موضوع شکل بگیرد، آنها اعتمادی ندارند که این تمرکز بعدا در اختیار کسانی نیفتد که دغدغه اصلی شان فلسطین است. لذا بیشتر در حد حرف است.

وی درخصوص برخی اظهارات دشمن مبنی جلوگیری از صدور نفت ایران گفت: خبر داریم که مسئولین ما در حوزه های مختلف ازجمله اقتصادی برنامه های خوبی دارند و نیروهای مسلح هم همواره ضامن امنیت و منافع کشور هستند و توصیه می کنیم دشمن جمهوری اسلامی را نیازماید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر