۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۳۷۷۵۷
تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، ترکیه و روسیه ظاهرا برای تشدید فشار بر اوراسیا هماهنگی و طراحی شده‌اند، اما ممکن است نتیجه معکوس بدهند.
به گزارش پایداری ملی، خبرگزاری روسی اسپوتنیک در گزارشی نوشت: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، ترکیه و روسیه ظاهرا برای تشدید فشار بر اوراسیا هماهنگی و طراحی شده‌اند اما ممکن است نتیجه معکوس بدهند و به زیان منافع آمریکا تمام شوند.

در این گزارش آمده است: واشنگتن می خواهد هر سه کشور را به دلایل جداگانه‌ای مجازات کند اما اوضاع راهبردی نشان می دهد موضوع مشترکی که آنها را به یکدیگر مرتبط می سازد، پیشرفتی است که آنها در پیشبرد چند قطبی‌گرایی از طریق چارچوب توافق آستانه در سوریه به دست آورده‌اند و همکاری‌هایی که در نتیجه آن میان آنها ایجاد شده است.

آمریکا فکر کرد با افزایش فشار بر هر یک از این قدرت های بزرگ چند قطبی می تواند آنها را از یکدیگر جدا کند و سپس دولت های آنها را با گرفتن امتیاز یکی پس از دیگری هدف قرار دهد اما "قانون عواقب ناخواسته" می گوید ممکن است اتفاقی کاملا برعکس روی دهد و هر سه کشور قوی‌تر شوند.

دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه، هشدار داد اظهارات آمریکا مبنی بر اعمال تحریم های جدید علیه کشورش تا پایان این ماه "اعلام جنگ اقتصادی" تلقی خواهد شد و راشاتودی پیش بینی کرد بخشی از پاسخ های نامتقارن مسکو ممکن است همکاری با رقیبش در زمینه حریم هوایی، فضا و همچنین انرژی و تیتانیوم را هدف قرار دهد. ایران و ترکیه در نظر دارند روابط اقتصادی خود را تعمیق بخشند که همین امر می تواند موجب ایجاد یک شبکه تجاری سه جانبه میان آنها و روسیه شود. لازم به گفتن نیست که آنها استفاده از پول ملی خود را به منظور پرهیز از استفاده از دلار آمریکا ترجیح می دهند ضمن آنکه روسیه و ترکیه از نظر اقتصادی به قطع تعامل با آمریکا ادامه خواهند داد.

موفقیت این طرح نفوذ آمریکا را در اوراسیا به مقدار زیادی کاهش خواهد داد اما اجرای آن و رسیدن به نتایج ملموس چند سال زمان خواهد برد و در این مدت آمریکا به طور حتم راه هایی برای تضعیف تلاش های چند قطبی این سه کشور پیدا خواهد کرد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر