۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۳۷۶۹۷
نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اعتقاد دارد آمریکا درصدد عدم احراز صلاحیت لاهه برای بررسی شکایت ایران است از این رو تیم حقوقی ایران باید مستندات متقنی را فراهم کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع باید با توجه به وجود زوایای حقوقی بسیار و همچنین قرارداد مودت که بین ایران و ایالات متحده وجود دارد اقدام لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: ابتدا بایستی تدارک دلایل کافی برای احراز صلاحیت دادگاه لاهه درنظر گرفته شود؛ در واقع هم اکنون این سوال وجود دارد که آیا لاهه صلاحیت رسیدگی به شکیات ایران را دارد یا خیر؟.

آمریکا درصدد عدم احراز صلاحیت لاهه برای بررسی شکایت ایران است

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه از نظر کشورمان دادگاه بین‌المللی دادگستری بایستی به این موضوع وارد شود، تصریح کرد: بر این اساس مشاهده می شود که قضات عالی رتبه دادگاه مذکور در قدم های اولیه صلاحیت خودشان را پذیرفته اند و به نطر می رسد آمریکایی ها می خواهند صلاحیت محکمه بین المللی را زیر سوال ببرد.

کاظمی در ادامه افزود: در حوزه ماهیتی هم به نظر می رسد تیم حقوقی ایران می تواند خوب دفاع کند زیرا برجام توافق بین المللی است که مورد توجه سازمان ملل است و  در این بین لاهه مهمترین نهاد حقوقی و مستحکم وابسته به سازمان ملل محسوب می شود.

خروج یکجانبه آمریکا از برجام خلاف قوانین بین المللی است

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید اذعان کرد از نظر حقوق بین الملل واضح است که خروج یکجانبه آمریکا از توافقنامه برجام بر خلاف رویه معمول و قوانین بین المللی است لذا در این عرصه نیز به خوبی می توان دفاع کرد.

قضات دادگاه لاهه در دنیا سرآمد هستند

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد قضات دادگاه لاهه که در دنیا سرآمد هستند، استقلالشان را حفظ خواهند کرد و در این دعوا به نفع کشورمان رای خواهند داد.

دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) روز ۲۶ تیر در بیانیه‌ای صحبت‌های وزیر امورخارجه کشورمان مبنی‌ بر اقامه دعوی ایران علیه آمریکا بنا بر بازگرداندن غیرقانونی تحریم‌های ایران را در دادگاه لاهه تایید کرد.

بر این اساس دادگاه لاهه اعلام کرده است که شکایت ایران از آمریکا را در روزهای ۲۷ تا سی‌ام اوت (۵ تا ۸ شهریورماه) بررسی خواهد کرد./

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر