۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۳۷۶۶۷
تا پايان سال 98؛
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي هرمزگان با بيان اينکه ما هم‎اکنون از چاههاي ميناب هيچ برداشتي نداريم، افزود: ميزان برداشت را از منابع آب شهرستان ميناب کاهش داديم و ذخيره سد استقلال بيشتر نقش پدافندي دارد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از روابط عمومي شرکت آب منطقه‌اي هرمزگان، در نشست شوراي حفاظت از منابع آب مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي هرمزگان با ارائه گزارشي وضعيت منابع آب شرب و کشاورزي استان را در شرايط کنوني تشريح نمود.

هوشنگ ملايي گفت: درست است که سدهاي استان در شرايط بحراني قرار دارند و خشک شده يا به حجم مرده رسيده‎اند اما با همکاري و همدلي کليه دستگاههاي استان و همراهي استاندارمحترم و همچنين تلاس شبانه‎روزي کارکنان شرکت آب منطقه‌اي تامين آب شرب شهرهاي بندرعباس، خمير و روستاهاي مسير با مشکل و چالش خاصي روبرو نيست.

وي افزود: منابع تامين آب شرب تا پايان آذرماه جوابگوي مصرف مردم خواهد بود و با اهتمام و صرفه‎جويي شهروندان مي‎توانيم از اين شرايط سخت عبورنماييم و به رحمت الهي و بارشها در فصل پاييز و زمستان اميدوار باشيم.

طرح‌هاي تامين آب

مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي هرمزگان با اشاره به طرحهاي تامين آب اظهار داشت : تمامي طرحها و پروژه‎هاي تامين آب مثل حفاري و تجهيز 10 حلقه چاه حاشيه سد شميل– تهيه و اجراي خط انتقال آب – جمع‎آوري نشتاب – آماده‎سازي پمپاژه حجم مرده سد استقلال – اجاره چاههاي کشاورزي شميل و نوسازي فاز يک خط اول ميناب – بندرعباس در اسرع وقت انجام شده و يا در دست اقدام مي‏باشد.

ملايي تصريح نمود: حفر سه تا چهار چاه جديد نيز جهت شرايط اضطراي در دستور کار است که در صورت بروز حادثه يا خرابي ساير چاهها وارد مدار خواهند شد و با اين تدابير حداقل در تامين آب شرب مردم مشکلي نخواهيم داشت.

وي با بيان اينکه ما هم‎اکنون از چاههاي ميناب هيچ برداشتي نداريم، افزود: ميزان برداشت را از منابع آب شهرستان ميناب کاهش داديم و ذخيره سد استقلال بيشتر نقش پدافندي دارد.

درادامه استاندار هرمزگان ضمن تشکر از همکاري مردم و خانواده ها در بحت صرفه جويي و مصرف بهينه آب اظهار داشت : با تلاش و همت متوليان آب دراستان بخصوص شرکت آب منطقه‌اي هرمزگان اکنون مديريت و تامين آب شهرهاي بندرعباس ، بندر خمير و روستاهاي مسير در شرايط نرمال و آرامي قرار دارد .

وي افزود: بايد وابستگي آبياري فضاي سبز شهرداري از آب شرب به طور کامل قطع شود و درراستاي ايجاد فضاي سبز و خرم شهري از ساير ظرفيتها مانند (مجوز حفر چاه- استفاده از پساب تصفيه شده آب و فاضلاب و ...) در اختيار شهرداري بندرعباس قرار خواهد گرفت.

سرانه بالاي مصرف آب در استان هرمزگان

دکترهمتي با بيان خود کنترلي مردم استان هرمزگان و مصرف بالاي آب در ساير استانها تاکيد نمود : شهرکها، ادارات و دستگاههاي استان که فضاي سبز بالايي دارند بايد شناسايي و کنترل شوند و اگر مصرف آب آنها بالاست تذکر داده و قطع گردد.

وي با اشاره به سرانه بالاي مصرف آب در استان نسبت به برخي استانها گفت : 65 درصد آب شهري مصرف خانگي دارد ، اگر خانواده ها از وسايل کاهنده استفاده نمايند از متحمل شدن هزينه‎هاي بالاتر در آينده که همانا کمبود و قطعي آب در اقليم آب و هوايي بسيار گرم استان است، جلوگيري خواهند نمود. دکتر همتي تاکيد نمود: ما بايد شرايط را صادقانه به مردم بگوييم و مرتبا هشدار بدهيم، از صبح تا شب در رسانه‎ها بحث آب باشد.

استاندار هرمزگان تصريح کرد : چنانچه تا پايان سال بارندگي صورت نگيرد بحران، تازه شروع مي‎شود که ضرورت دارد با تدابير لازم همه با هم براي شرايط سخت آمادگي داشته باشيم و طرحهاي ابتکاري ارائه نماييم.

فريدون همتي در بخشي ديگر از سخنان خود با بيان اينکه وزارت نيرو بايد به تمامي ابعاد بحران آب در استان توجه نمايد، اظهار داشت: جهت تامين آب شرب نبايد زراعت تعطيل شود و توليدات کاهش يابد.

وي با اشاره به کشاورزي که شغل اکثر روستاهاي استان مي‎باشد، افزود: اگر تمامي آب موجود را جمع‎آوري و براي مصرف شرب انتقال دهيم چه کسي بايد پاسخگوي معيشت و اشتغال مردم مي‎باشد؟ دکتر همتي بيان داشت : با اختصاص اعتبارات کافي و به موقع در تسريع پروژه‎‏هاي آبشيرينکن و ساير طرحها، جهت برون‎رفت از اين بحران اقدام شود.

وي در ادامه افزود : بايد داشته‎ها و ذخيره‎ها را مراقبت نماييم در هر نقطه‎اي از استان ظرفيتي وجود دارد که بايد براي شرايط اضطراري، شناسايي و در اختيار داشته بگيريم.

استاندارهرمزگان در پايان افزود: اگر بتوانيم تا پايان سال جاري شرايط را حفظ کنيم از خرداد سال آينده فاز بعدي آبشيرينکن وارد مدار شد و مشکل تا حدودي برطرف خواهد شد و تا پايان سال 98 قطعي و سختيهاي تامين آب شرب در استان هرمزگان به طورکامل حل خواهد شد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر