۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۳۷۶۱۳
در چهل سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد آمریکائی ها در فرصت های مختلف به دنبال مذاکره با جمهوری اسلامی ایران بودند.
به گزارش پایداری میلی، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی  در سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم درباره موضوعات مختلفی از جمله شرایط سخت اقتصادی دلایل و چگونگی کاهش تبعات این شرایط سخت اقتصادی بر اقشار ضعیف مردم و از جمله سیاست های کینه جویانه آمریکا و موضوع مذاکره صحبت کردند   . دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در کنار تحریم های اقتصادی و جنگ روانی که علیه جمهوری اسلانمی ایران به راه انداخته است سخن از مذاکرات بدون پیش شرط می گوید. این پیشنهاد ترامپ بازتاب زیادی در داخل و خارج از ایران داشته و از دیدگاه های مختلفی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
  دونالد ترامپ در شرایطی سخن از مذاکره می گوید که مدام در حال تهدید مردم ایران و تلاش برای ایجاد ناآرامی از طریق اعمال تحریم های اقتصادی و ایجاد نارضایتی و تحمیل خواسته های سلطه طلبانه بر جمهوری اسلامی ایران است. حضرت آیت الله خامنه ای در این باره فرمودند: "با آمریکایی‌ها به علت وجود استدلال های دقیق، تجربه گذشته و ضررهای فراوان مذاکره با یک رژیم متقلب و زورگو مذاکره نمی کنیم و در پرتو وحدت و همدلی مردم و مسئولان، این مرحله را به خوبی پشت سر خواهیم گذاشت."

در چهل سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد آمریکائی ها در فرصت های مختلف به دنبال مذاکره با جمهوری اسلامی ایران بودند. به ماجرای مک فارلین مشاور امنیت ملی رونالد ریگان در اواسط دهه 1980  می توان اشاره کرد. در سال  1984  در جریان ششمین سال جنگ تحمیلی پس از عملیات بزرگ والفجر8  و تصرف شهر فاو رژیم صدام در شرایط متزلزلی قرار گرفته بود. آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم صدام به دنبال آن بود که جنگ به نفع ایران تمام نشود و حداقل برنده ای نداشته باشد. در همین راستا مک فارلین را با پیشنهاداتی به تهران فرستادند. اما او پس از 24 ساعت دست خالی به واشنگتن بازگشت و موجب یکی از رسوائی های بزرگ برای دولت رونالد ریگان شد. در جریان حمله به افغانستان در سال 2001  پس از حوادث 11 سپتامبر دولت بوش درخواست  مذاکره با جمهوری اسلامی ایران و مقابله با گروه طالبان را داشت. اما جورج بوش مدتی بعد جمهوری اسلامی ایران را در محور شرارت قرار داد. 

دولت آمریکا در پیشنهاد مذاکره با جمهوری اسلامی ایران صداقت نداشته و به مذاکره به عنوان ابزاری برای پیش برد سیاست هایش و تحمیل خواسته های خود می نگرد. رهبر انقلاب در تبیین استدلال های ایران برای مذاکره نکردن با امریکایی‌ها گفتند: آنها برای مذاکره فرمول خاصی دارند که باید آن را درک کرد و سپس به این سؤال پاسخ داد که آیا هیچ آدم عاقلی با این فرمول مذاکره می کند؟ ایشان حقیقت مذاکره را در عرف سیاسی «داد و ستد» خواندند و خاطرنشان کردند: امریکایی‌ها در هر مذاکره به پشتوانه قدرت سیاسی، تبلیغاتی و مالی خود تلاش می کنند هرگونه مقاومت در مقابل تحقق اهدافشان را ناکام بگذارند."

آنها در دیدار مستقیم میان ترامپ و کیم جونگ اون در سنگاپور  همین سیاست را پیاده کردند. امپراتوری رسانه ای آمریکا پس از دیدار رئیس جمهوری آمریکا با رهبر کره شمالی این کشور را به عهد شکنی و زیر پا گذاشتن تعهداتش متهم کردند. رهبر انقلاب اسلامی در واکاوی این استراتژی آمریکا فرمودند : امریکایی ها در مذاکرات، با الفاظ ظاهراً اطمینان‌بخش فقط وعده می دهند اما از طرف مقابل امتیازات نقد می خواهند و وعده نمی پذیرند.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: این واقعیت را ما در برجام تجربه کردیم همچنانکه در مذاکره با کره شمالی هم امریکایی‌ها همین روش را در پیش گرفته اند. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح آخرین نکته از فرمول مذاکره امریکایی‌ها افزودند: آنها پس از مذاکرات نیز به راحتی زیر وعده ها می زنند و به آنها عمل نمی کنند.

رهبر انقلاب پس از بیان این واقعیات یک سؤال اساسی مطرح کردند: به کدام دلیل باید با رژیم زورگوی متقلبی که اینگونه مذاکره می کند، پشت میز گفت‌وگو نشست؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر